تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کمک به 2 میلیون آلمانی با یک تلفن 50ساله

تلفن امداد آلمان 50ساله شددر آلمان، 7 هزار داوطلب به طور رایگان، روزانه به تلفن‌‌های درخواست کمک شهروندان جواب می‌دهند. بسیاری از این افراد قصد خودکشی دارند.
دیروز، خدمات امداد تلفتی در آلمان پنجاه ساله شد. این خدمات که مشابه آن با این وسعت هنوز در ایران وجود ندارد، برای کمک به کسانی است که در شرايط بحران روحی قرار گرفته‌اند.

سال1956 پزشک و روانکاو آلمانی "کلاوس توماس" خدمات امدادی تلفنی را در برلين پايه‌گذاری کرد. اين خدمات به سرعت در سراسر آلمان گسترش يافت. آلمان شرقی سابق در ابتدا از ايجاد اين مراکز سر باز زد و سالها بعد در 1986 اين خدمات در "درسدن" به‌وجود آمد. ضمن اينکه همواره اين شک وجود داشت که تلفن‌ها توسط سازمان اطلاعات وقت کنترل می شوند.

در آلمان، 7200 نفر در مراکز خدمات تلفنی در تمام ساعات شبانه روز مشغول به کار هستند. از ميان اين عده 7000 نفر به شکل داوطلبانه و بدون دريافت دستمزدی اين کار را انجام می‌دهند.
تلفن به اين مراکز در آلمان مجانی است و تلفن کنندگان ناشناس باقی می‌مانند.

از ماه ژوئن سال 1997 شرکت تلفن "تله کم" آلمان درهمکاری با کليسای کاتوليک و پروتستان به عنوان اداره کنندگان اين خدمات، هزينه‌های تلفن را به عهده گرفته است.

در سال، حدود دو ميليون نفر به 105 مرکز خدمات امدادی در آلمان تلفن می‌کنند. دو سوم از تلفن کنندگان زنان هستند. مشکلاتی که در مشاوره‌های تلفنی مطرح می‌شود متفاوت هستند. مشکلات خانوادگی ، بيکاری و بيشتر از همه تنهائی، دلايلی هستند که مردم را به سمت تماس با اين مراکز می‌کشاند.

یکی از کارکنان این مرکز در شهر بن می‌گوید:« گروه ديگری هم که تصميم به خودکشی گرفته‌اند، گاه بعد از نوشتن نامه خداحافظی خود به ما مراجعه می کنند. مردی چندی قبل وقتی به من تلفن زد که قرص‌های خوابش را بیش از حدزياد خورده بود.»

اين مراکز نمی‌توانند جايگزين روانکاوان و روانشناسان شوند اما می‌توانند در لحظات بحرانی آدم‌ها به ياريشان بيايند. کارمندان دائمی اين مراکز در دوره‌های دوساله آموزشی چگونگی برخورد و مشاوره و نحوه کمک را می‌آموزند.

يکی از کارکنان اين مراکز می‌گويد:" گاه تلفن کنندگان تنها به دنبال يک صدا می‌گردند. تنهائی آنها را به ستوه آورده. اين گروه در ايام کريسمس وزمستان‌ها بيشتر تلفن می‌کنند. با اين‌که مشکلات مردان کمتر از زنان نيست اما آنها کمتر از اين خدمات استفاده می‌کنند. با وجود اينکه ما می‌دانيم که مردان در سنين کهنسالی از افسردگی رنج می‌برند و اقدام به خودکشی هم در آنها زياد ديده می‌شود، اما در صورتی هم که به ما تلفن کنند کمتر حرف می‌زنند. در ميان کسانی که به ما تلفن می‌کنند، جوانان هم ديده می‌شوند که يا با خانواده‌ها مشکل دارند و يا دچار سرخوردگی‌های عاطفی شده‌اند. آنچه مهم است اين است که آنها بدانند می‌ت‌وانند با ما در مورد همه چيز حرف بزنند."

در آلمان همه می‌دانند که در تمام مدت شبانه روز گوش‌های شنوائی وجود دارند که می‌توان تمام دردل‌ها را با آنها در ميان گذاشت بی آنکه لازم باشد نامت را هم بگوئی.

دیروز، به مناسبت 50 سالگی ایجاد اين خدمات، در برلين مراسمی با حضور "هورست کولر" رئيس جمهوری آلمان برگزار شد. در اين مراسم که توسط کاتوليک‌ها و پروتستان‌ها در برلين تدارک ديده شده بود، گروه زيادی از همکاران اين خدمات حضور داشتند. همکارانی که به صورت رایگان و با هدف کمک به انسان‌های دیگر تلاش می‌کنند.

ناهید کشاورز

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.