تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جشن آغاز زمانه، تولد در دنیای پر از ریسک

55 روز بعد از پخش نخستین برنامه‌های رادیو زمانه، جشن افتتاحیه این رادیو با حضور فعالان فرهنگی- رسانه‌ای و فعالان اجتماعی- سیاسی، مقام‌های رسمی و اعضاء برخی رسانه‌های هلند برگزار شد.


tajik-raghs.jpg

آغاز کننده مراسم صدای ساز و آواز "دولتمند خال‌اف" هنرمند و خواننده معروف تاجیک، بود که آغاز کار زمانه را با نوای دمبره و قيچک و اشعار مولانا تبریک گفت. او پس از سفرهای متعدد به ایران، این‌بار در آمستردام برای ایرانیان هم‌زبانش می‌خواند.


2.jpg

قادر عبدالله" نویسنده ایرانی‌تبار مقیم هلند، نوای موسیقی تاجیکستان را با قصه‌ای درباره آشنایی ایرانیان با "دموکراسی" اروپا ادامه داد. این‌که رجال ايرانی از ناصرالدين شاه و قائم مقام تا امیرکبیر و صادق هدايت چگونه با دمکراسی آشنا شدند و چرا بيشتر آنها مانند امیرکبیر، از صحنه حذف شدند يا مانند هدايت به نااميدی غلطيدند.

او تاسیس رسانه‌ای مانند زمانه را وسیله‌ای مناسب برای انتقال تجربیات توسعه‌ای‌ کشوری مانند هلند دانست و گفت، باید در آینده قضاوت کرد که آیا زمانه موفق بوده است یا نه.

"تایس برمان" رییس هيات نظارت بنیاد رادیو زمانه که عضو پارلمان اروپا ست، سخنرانی خود را با یک خبر خوب درباره فضای رسانه‌ای ایران آغاز کرد: «آزادی مجتبی سمیع‌نژاد، بلاگر ایرانی که از زمستان 1383 در زندان بوده است»

و البته چند تا خبر بد: « تعطیل روزنامه شرق و نشریات نامه و حافظ»
برمان که ازعلاقه‌مندان اشعار "خیام" شاعر ایرانی است، اظهار تعجب کرد که چه طور ممکن است یک نشریه که نام "حافظ" را بر خود دارد، تعطیل شود. او از این که هلند میزبان رادیویی است که برای فارسی‌زبانان برنامه دارد، ابراز خوشحالی کرد.

3.jpg


مهدی جامی مدیر رادیو زمانه در باره مفاهيم اصلی راديو زمانه سخن گفت. او ایده رادیویی را که بر مدار وبلاگ بچرخد تعریف کرد. ایده‌ای که زادگاه رادیو زمانه شده است. او گفت راديو زمانه به برقراری یک رابطه دوسويه با مخاطبان خود اعتقاد دارد و دوره رابطه يک سويه و از بالا به پايين را دوره سنتی راديو می داند. به گفته مدیر رادیو زمانه درهای این رادیو به روی شنوندگان مستعدی که علاقه‌مند به همکاری با راديو هستند باز است رادیویی که هدف‌اش ارتقا شهروندان روزنامه‌نگار است و به همين دليل هم با وبلاگ نويسان رابطه نزديکی دارد چون آنها را شهروندان روزنامه نگار می داند.

مدير زمانه گفت که اين راديو بر عنصر تلفيق به عنوان يک انديشه پست مدرن و در عين حال دارای سنت در فرهنگ ايرانی تاکيد می کند و علاقه‌مند است به جای تاکيد بر مسائل سياسی به مسائل اجتماعی توجه کند.

پس از مدیر رادیو زمانه، فرح کریمی نماینده حزب سبز در مجلس هلند، که پايه گذار طرح پلوراليسم رسانه‌ای برای ايران بوده است، گفت برای رسیدن به هدف، که رعایت اصل "بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن" در رسانه است، راه دشواری وجود دارد چون "شکستن قواعد" آسان نیست.

5.jpg


خانم کریمی که دو تابلو از نمایشگاه نادر داودی عکاس ایرانی مقيم تورنتو برای زمانه هدیه آورده بود، آن‌ها را به مدير اين راديو اهدا کرد. يکی از اين دو تابلو تصویر سیمین بهبهانی شاعر ایرانی را نشان می‌دهد که از فعالان اجتماعی-فرهنگی ایران است.در تصویر دیگر دو زن بازیگر تئاتر که "بوسه " را با نوآوری خود به گونه‌ای پنهانی نمایش‌ می‌دهند که بتوانند با وجود محدودیت‌های وزارت ارشاد، روی صحنه بازی کنند.

نماینده پارلمان هلند از جوانان ایرانی سخن گفت که با وجود محدودیت‌ها، با نوآوری خود راهی برای شکستن قواعد موجود می‌یابند و این شکستن قواعد، ظرافت و نوآوری لازم دارد که زمانه باید به آن توجه کند.

6.jpg


در میزگرد گشایش رسمی رادیو زمانه نیز بحثی درباره رسانه‌های خارج از کشور مطرح شد که مدیران دو نهاد رسانه‌ای غیردولتی "پرس نو" و "هیفوس" و "توماس اربرینگ" خبرنگار روزنامه "ان.ار.سی" در ایران آن را پیش بردند.

خبرنگار ان.ار.سی در ایران که از مخالفان تصویب بودجه برای تأسیس رسانه فارسی در خارج از ایران بوده است، گفت، به جای تاسیس یک رسانه، باید از خبرنگاران داخل ایران که علاقه‌ دارند رسانه‌های خارجی را ببیند، دعوت کرد تا در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنند و به کشورشان بازگردند.

"ویلکو د یونگ" رییس موسسه "پرس‌ نو" و حامی مالی رادیو زمانه که دوره‌های مختلف آموزشی برای روزنامه‌نگاران ایرانی برگزار کرده است، در این‌باره تاکید کرد که در دوره‌های گوناگون داخل و خارج ایران، این موسسه اصول حرفه‌ای و بی‌طرفی در رسانه‌ها را به روزنامه‌نگاران ایران آموزش داده است.

آقای د یونگ، این دو اصل را از محورهای فعالیت رادیو زمانه خواند و گفت که در این رادیو تلاش می‌شود تا نظر شخصی از واقعیت‌ها جدا شود.

"شروین نکوئی" جامعه‌شناس مقیم هلند و مجری برنامه از مشکلاتی که ممکن است برای روزنامه‌نگاران ایرانی شرکت‌کننده در این دوره‌های آموزشی پیش آید، سوال کرد.

"تینی فانخور" مدیر موسسه هیفوس پاسخ داد که باید این خطر را پذیرفت چون بدون پذیرش "ریسک"، جهان تغییر نخواهد کرد.

توماس اربرینگ، خبرنگار روزنامه ان.ار.سی در ایران نیز تاکید کرد، با این رویه اطلاع‌رسانی و برنامه‌سازی که رادیو زمانه بر اساس بی‌طرفی پیش گرفته، تنش و بازخورد منفی پیش نخواهد آمد.


7.jpg

پایان جشن گشایش رادیو زمانه، همراه بود با اجرای دوباره هنرمند تاجیک دولتمند و رقص محلی تاجیکستان و اجرای موسیقی توسط گروه جوان "آبجیز" که از کشورهای سوئد و آمریکا برای اجرای برنامه به زمانه دعوت شده بودند.

رادیوی زمانه تلاش کرده بود با دعوت از کسلانی چون داریوش آشوری اندیشمند ایرانی و "پال آرنس" رییس دانشکده علوم سیاسی آمستردام، سفیر پیشین هلند در ایران، تلفیقی از فرهنگ و اندیشه ایران و غرب را با خود همراه کند .

گزارش تصویری : اختر قاسمی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)