تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

صد شخصیت بانفوذ جهان؛ مرداک همچنان غول رسانه‌ها

روپرت مرداکروپرت مرداک، مالک بنگاه خبرپراکنی "نیوز" از سوی مجله ونیتی فئر به عنوان بانفوذتری شخصیت جهان در سال 2006 انتخاب شد.
این نشریه از سال 1994 اقدام به انتشار اسامی 50 شخصیت برتری می‌کند که بیشترین نفوذ را در "نظام نوین" بر حوزه های سرگرمی و فناوری اطلاعات دارند.

امسال این فهرست به 100 نفر افزایش یافته است و کارآفرینان و میلیاردرهای نیکوکار نیز افزوده شده‌اند. این سیاهه با عنوان "ونیتی فئر 100" در شماره اکتبر این نشریه آمریکایی انتشار یافته و شامل کسانی می شود که "شیوه زندگی و آرزوهای ما را شکل می بخشند."

سلطان تسخیرناپذیر رسانه‌ها

روپرت مرداک سال پیش رتبه چهارم را در این رده‌بندی کسب کرده بود، ولی این مدیر "همیشه انطباق پذیر" به لطف تاکید تازه‌اش بر اینترنت، توانسته به صدر جدول صعود کند.

ونیتی فئر در توجیه این انتخاب می‌نویسد: "در عرصه تلویزیون، شبکه خبری فاکس آقای مرداک بر اخبار تلویزیون‌های کابلی سیطره دارد. در عرصه سینما، فیلم‌هایی همچون انیمیشن "عصر یخبندان" و "مردان ایکس" فروش چشمگیری داشته‌اند. همچنین شبکه تلویزیونی اسکای (در بریتانیا) نیز شکوفا شده است."

کارشناسان یکی از تحسین برانگیزترین تصمیمات آقای مرداک را خرید سایت MySpace می‌دانند که نزد نوجوانان و جوانان آمریکایی و بریتانیایی برای ایجاد پیوندهای اجتماعی مجازی و واقعی بسیار محبوبیت دارد.

در ماه اوت، جستجوگر گوگل توافق کرد 900 میلیون دلار به شرکت آقای مرداک بدهد تا حق انتشار آگهی در وب سایت‌های تحت اختیار او از جمله MySpace را داشته باشد.

مجله ونیتی فئر می‌نویسد: "خواه او را دوست داشته باشید و خواه از او متنفر باشید، جایگاه آقای مرداک به عنوان سلطان همه رسانه‌ها تسخیرناپذیر است."

بوئینگ اختصاصی گوگل

البته سال گذشته نیز موقعیت سرگئی برین و لری پیج، بنیانگذاران گوگل دست نیافتنی به نظر می‌آمد، ولی حالا آنان به مکان دوم فهرست ونیتی فئر سقوط کرده‌اند.

با این حال، این نشریه می نویسد: "گوگل بیش از نیمی از تمام جستجوهای اینترنتی را انجام می‌دهد و به 43 زبان، آگهی می‌فروشد. ارزش صد میلیارد دلاری سهامش بزرگتر از تمام شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ است."

در وصف قدرت مالی گوگل تنها می‌توان به این نکته اشاره کرد که دو بنیانگذار 33 ساله‌اش، بیش از 14 میلیارد دلار ثروت دارند و هر گاه یکی از کارکنان این جستجوگر سهامش را می فروشد، درآمد دولت ایالت کالیفرنیا از محل اخذ مالیات به‌شدت بالا می‌رود.

به نوشته ونیتی فئر، آقایان برین و پیج به تازگی یک فروند بوئینگ 767 به قیمت تخمینی 15 میلیون دلار خریده و طراحی داخلی آن را تغییر داده‌اند. آنها همچنین یک میلیارد دلار به بنیاد خیریه گوگل برای حل مشکلات فقر، انرژی و محیط زیست در دنیا اختصاص داده‌اند.

انقلاب رسانه‌ای "اپل"

استیو جابز، مدیر شرکت رایانه سازی اپل و انیمیشن سازی پیکسار، در رده بندی بانفوذترین شخصیتهای سال 2006 سوم شده است. وی سال پیش پنجم شده بود.

مجله ونیتی فئر راز این جهش را ورود این مدیر 51 ساله به بازار سودآور هالیوود می‌داند و می‌نویسد: "بعد از توافق با استودیوهای فیلم‌سازی و شبکه‌های تلویزیونی برای فروش هر ویدئو کلیپ و برنامه تلویزیونی به مبلغ یک دلار و 99 سنت، او حالا برای فروش فیلم‌های بلند در اینترنت، مذاکره می‌کند. این توافق به منزله اعلام رسمی حرکت اپل به‌سوی اتاق نشمین مصرف کنندگان (استراتژی جاری مایکروسافت) خواهد بود. از زمان توماس ادیسون و والت دیزنی، دنیا چنین زنجیره‌ای پیوسته از نوآوری و خلاقیت را به خود ندیده است. به زبان ساده، آقای جابز دارد در کسب و کار رسانه، انقلاب به راه می‌اندازد."

رهبر کشور وال مارت

چهارمین فرد از بانفودترین شخصیت‌های نظام نوین، ارتباطی با دنیای رسانه یا فناوری اطلاعات ندارد، ولی او و شرکتش یکی از ستون‌های اقتصاد جهان هستند.

احتمالا نام لی اسکات را کمتر شنیده‌اید. او مدیر فروشگاه‌های وال مارت آمریکاست که 312 میلیارد دلار فروش سالانه (شش برابر درآمد نفتی کنونی ایران)، یک میلیون و 800 هزار نفر کارمند (هم اندازه مجموع جمعیت امارات و قطر) و 6500 شعبه در 15 کشور جهان دارد.

ونیتی فئر درباره قدرت آقای اسکات و مجموعه تحت امرش می‌نویسد: "وال مارت نه تنها بزرگ‌ترین شرکت جهان، بلکه به نوبه خود یک کشور است. آقای اسکات 57 ساله بعد از چیره شدن بر طبقه کارگر آمریکا، حالا با هدف قرار دادن مصرف کنندگان عیان، قصد دارد خرده فروشی برای توده‌ها را از نو تعریف کند."

آقای اسکات علاوه بر این می‌کوشد تصویری سبز از شرکت خود ارایه دهد، شرکتی که به بی‌رحمی در مصرف منابع و تضییع حقوق کارگران متهم شده است. او اخیرا متعهد شد وال مارت سالانه 500 میلیون دلار صرف کاهش گازهای گلخانه‌ای کند. همچنین بعد از تندباد کاترینا در سال پیش، آقای اسکات 21 میلیون دلار به عملیات امدادرسانی اهدا کرد.

در آرزوی نوبل

نفر پنجم این فهرست، همانطور که حتما انتظارش را می‌کشیدید، بیل گیتس است که نسبت به سال پیش، یک پله بالا آمده است.

در ماه ژوئن این بنیانگذار مایکروسافت خبر داد که در سال 2008 کار روزمره خود در بزرگترین شرکت نرم افزارسازی جهان را رها می کند تا اکثر وقتش را به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس اختصاص دهد.

مجله ونیتی فئر می نویسد که آرزوی شخصی آقای گیتس از این اقدامات بشردوستانه، کسب جایزه صلح نوبل است.

وارن بافت، دومین ثروتمند بزرگ جهان بعد از آقای گیتس در فهرست "ونیتی فئر 100" ششم شده است. او امسال پذیرفت 30 میلیارد دلار از ثروتش را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس وقف کند.

بیل کلینتون، رییس جمهوری سابق آمریکا و مدیر بنیادی به نام خودش، لری السون، مدیر شرکت اوراکل، اپرا وینفری، مجری تلویزیونی و استیون اسپیلبرگ، کارگردان و تهیه کننده هالیوود به ترتیب هفتم تا دهم شده‌اند.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.