تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بدبیاری فیلم های آمریکایی در جشنواره مونترال

هدیه تهرانی وفرمان آراجشنواره بین المللی فیلم مونترال، روز سه شنبه 8 آگوست برابر با 17 مرداد، لیست
بزرگی از فهرست فیلمهای شرکت کننده در مسابقه را اعلام کرد، در حالی که عنوان هیچ فیلم آمریکایی در آن نبود. از ایران فیلم های "یه بوس کوچولو" و "پرونده هاوانا" در جشنواره حضور دارد.

در میان 22 فیلمی که در بخش مسابقه 30 امین جشنواره مونترال ( از تاریخ 24 آگوست تا 4 سپتامبر) به نمایش در می آیند، فیلم "پدرسن: معلم دبیرستان" از کارگردان نروژی هانس پیتر مولند(Hans Petter Moland)؛ "نگران نباش من خوبم" با کارگردانی فیلیپ لیورت(Philippe Lioret) از فرانسه؛ "جستجو" از کارگردان سوئدی ماریا وُن هلاند(Maria von Heland)؛ "آخر دنیا" با کارگردانی هانس اولریچ اسچلامپف(Hans Ulrich Schlumpf) از سوییس و "عبور از مرزها" از کارگردان اسپانیایی، کارلوس ایگلسیاس(Carlos Iglesia) هم حضور دارند.


فیلم کانادایی "زندگی پنهان مردم خوشبخت" درام ساخته استفان لاپونته(Stephane Lapointe) که پایان دهنده جشنواره است تنها شرکت کننده از آمریکای شمالی است. از دیگر فیلمهای شرکت کننده در بخش رسمی مسابقه، "جهنم در جبل الطارق" ساخته فرانک ون مکلن(Frank Van Mechelen)؛ "بچه جنگ" ساخته کریستیان واگنر(Christian Wagner)؛ و "فریاد مورچه ها" ساخته محسن مخملباف را می توان نام برد.

فیلمهای آسیایی شرکت کننده در بخش مسابقه مونترال، از کره جنوبی، "دیزی" به کارگردانی اندرو لو(Andrew Lau)؛ "دینگ جون شان" از کارگردان چینی ان ژانجون(An Zhanjun)؛ " برف در باد" ساخته یانگ یاژو(Yang Yazhou) از چین و همچنین از ژاپن، "راهپیمایی طولانی" ساخته ایجی اوکودا(Eiji Okuda) می باشد.

شرکت کنندگان از آمریکای لاتین، کارگردان پرویی فرانسیسکو لومباردی(Francisco Lombardi) با فیلم " پروانه سیاه"؛ کارلوس دیگوس(Carlos Diegues) کارگردان برزیلی، با فیلم " بزرگترین عشق همه"؛ از پوئترو ریکان، سزار رودریگوز(Cesar Rodriguez) با فیلم "سر و صدا"؛ و فیلم "صفحاتی از دفترچه خاطرات ماریکو" کار مشترکی از کوبا و مکزیک به کارگردانی مانوئل پرز پاردس(Manuel Perez Paredes) می باشند.

همچنین در فهرست شرکت کنندگان در مسابقه، دو فیلم ایرانی "یه بوس کوچولو" ساخته بهمن فرمان آرا و "پرونده هاوانا" به کارگردانی علیرضا رئیسیان حضور دارند و از اسراییل فیلم "عشق من مالانوما" به کارگردانی جوزف مادمونی(Joseph Madmony) هم در این فهرست می باشد.

از جمله فیلمهای آمریکایی که بیرون از مسابقه نمایش داده می شوند، فیلم "قلبهای تنها" ساخته تاد رابینسون(Todd Robinson) است که جان تراولتا(John Travolta) در آن ایفای نقش می کند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است درباره یک زوج جنایتکار مشهور در اواخر دهه 40 میلادی.

از فیلمهای مستند آمریکایی، "قدیس 11 سپتامبر" ساخته گلن هولستن(Glenn Holsten) است که محور اصلی این فیلم، عکسی است از فاجعه 11 سپتامبر و تصویر نجات دهندگان در حال حمل بدن یک کشیش از مرکز تجارت جهانی. "اورست ای. آر." فیلم مستند آمریکایی دیگری است به کارگردانی شون مک لین(Sean McLain) و براد مک لین(Brad McLain). داستان این فیلم، شرح جدال میان مرگ و زندگی لونه فیریر(Luanne Freer) و جو هیوز(Joe Hughes)، کوهنورد قله اورست در ارتفاع 5000 متری است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)