تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جعفر پناهي؛ مرد هزار چهره

 پناهی پوستر آفساید را با دست گرفته- عکس:AFPوقتی جعفر پناهی جایره خرس نقره‌ای برلين را دریافت کرد ، نوشتند و گفته شد، دیگر باغ وحش جوایزش تکمیل است.
او امسال با فیلم آفساید به دور دنیا سفر کرده است و از حالا خود را برای معرفی به اسکار آماده می‌کند.

آرزویی که بسیار بعید به نظر می‌رسد اما امکان ناپذیر نیست.

او فیلم خود را به کمپانی سونی فروخته است ، شرکتی که برای اعضای آکادمی اسکار فیلم‌ها را نشان می‌دهد. این شرکت چندی پیش از علاقه به حضور این فیلم در اسکار گفت.

با این که امسال قوانین فیلم‌های خارجی حاضر در اسکار تغییر کرد اما هنوز یک سد بزرگ در برابر فیلم‌های ایرانی است و آن اکران حداقل یک هفته‌ای در کشور است.
با توجه به این که اکران فیلم‌ها در ایران به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارد همواره این مسئله باعث حذف فیلم‌های متفاوت و گاه مطرح از لیست معرفی فیلم ها به اسکار می‌شود؛ مثل خواب تلخ.

امسال با حضور فیلم آفساید در بخش مهمان جشنواره فیلم فجر به نظر می‌رسید همه چیز درباره آخرین ساخته پناهی خیلی خوب پیش می‌رود. اما از 11 فروردین که قرار بود فیلم آفساید اکران و فعالیت‌های تبلیغی‌اش آغاز شود، این موضوع دیگر به یک خاطره تلخ تبدیل شده است. به خاطره‌ای که البته پناهی آن را هر چند وقت یک بار زنده می‌کند آن هم با اعتراض‌هایش.
چه این اعتراض ها به عدم دریافت مجوز اکران همزمان با 20 کشور جهان در ایران باشد، چه اعتراض کتبی و شفاهی به عرضه گسترده و غیرقانونی کپی‌های فیلم با قیمت 500 تومان توسط دستفروشی‌ها. البته همین تازگی‌ها هم به عدم نمایش فیلم در جشن خانه سینما فقط اشاره کرد. او قبل‌تر با این سیستم خانه سینما آشنا بود چرا که جایزه‌اش برای فیلم دایره را در پارکینگ به او تحویل دادند.

مرد اعتراض

پناهی مرد پر سرو صدای ایران است ؛هیچ گاه نخواسته تا در برابر از بین رفتن عقاید و خواسته‌هایش یا به قول خودش به هر قیمتی ولو از بین رفتن فیلمش تن به سانسور آثارش بدهد. او بارها و بارها اعتراض کرده است. حتی مخفیانه فیلم‌هایش را برای دانشجویان در دانشگاه‌ها نشان داده است . یک زمان، فیلم‌های او برای نمایش در دانشگاه‌ها نیاز به مجوز ارشاد نداشت.

یک ماه قبل بود که از سفر به شهرهای دنیا از فنلاند گرفته تا آفریقای جنوبی بازگشت. برای او در سه قاره جهان بزرگداشت گرفته بودند. حالا او در شیلی است و به‌زودی نیز به باکو می رود.

فيلم "آفسايد" قرار است در هشتمين جشنواره بين‌المللي سينما "شرق-غرب" باكو به نمايش در ‌آيد. اين فيلم در سومين روز اين جشنواره شش روزه كه چهارم سپتامبر (‪ ۱۳‬شهريور ماه) آغاز مي‌شود به نمايش گذاشته خواهد شد.

او روزيكشنبه جايزه ويژه يک عمر دستاورد هنري‌اش را با نام "پودو" از جشنواره فيلم "والديويا" شيلي دريافت کرده است.
به گزارش ايسنا، در يكشنبه شب گذشته طي مراسمي خانم لوسي برخوف مدير جشنواره جايزه‌ ويژه‌ جشنواره را با نام "پودو" به خاطر مشاركت و نقش ارزشمند جعفر پناهي در فرهنگ و سينماي جهان به وي اعطا كرد.

سيزدهمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم "والديويا" از سه تا يازده شهريور ماه در كشور شيلي در حال برگزاري است و برنامه‌ مرور بر آثار جعفر پناهي را با نمايش 5 فيلم بلند او "بادكنك سفيد" ، "دايره" ، "آئينه"‌، "طلاي سرخ" و "آفسايد" ترتيب داده است .

"پودو" نام كوچك‌ترين آهوي جهان است، كه نسل آن در حال انقراض بوده و اينک تنها در جنوب شيلي زندگي مي‌كند. اين جايزه چهل و هشتمين جايزه‌ي پناهي در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي است كه شامل هفت جايزه در ايران و 39 جايزه در جشنواره‌هاي بين‌المللي خارج از ايران بوده است.

"بادكنك سفيد" 13 جايزه، "آينه" 6 جايزه، "دايره" 18 جايزه، "طلاي سرخ "4 جايزه و آفسايد 4 جايزه تاكنون دريافت كردند و جايزه‌ي جشنواره‌ي شيليايي اولين جايزه‌ي يك عمر دستاورد هنري براي پناهي است.

فيلم "آفسايد" در فروردين ماه در جشنواره‌ استانبول، سپس در كره‌ جنوبي، خرداد ماه در جشنواره‌ روسيه، فنلاند و دوربان آفريقاي جنوبي به نمايش در آمد . درتيرماه "آفسايد" در جشنواره‌ي كارلووي واري، آكلند، ولينگتون، سينه فن دهلي‌نو، لاروشل فرانسه و ودكان شوكاموشن انگلستان حضور يافت.

همچنين در مرداد ماه جشنواره ملبورن استراليا با نمايش هر پنج فيلم پناهي بزرگداشت او را ترتيب داد و پس از آن "آفسايد" در چهار جشنواره نيوزلند کرايست چرچ ،ديويد لين ، هميلتون و بالمرسترن به نمايش در آمد. در همين ماه "آفسايد" در جشنواره موتوون در کرواسي ،ژيندو در فرانسه بريسبان استراليا و آنوني مال روماني نيز جايزه بهترين کارگرداني را دريافت کرد.

"آفسايد" در شهريور ماه پس از والديويا در جشنواره اي آرسنال در ريگا ؛ تورنتو و باکو نيز حضور دارد.


مهرناز سیدی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.