تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

با موبایل جنگ خاورمیانه را "پینگ" می‌کنند

گزارشگران عینی وقایع مهم امروز، فقط خبرنگاران نیستند. شهروندان وبلاگ‌نویس هم به کمک روزنامه‌نگاران آمده‌اند.

وقتی یک بمب 5 کیلویی منفجر شود، یا خمپاره به سرعت باد وسط یک شهر مدرن از کنار گوش تو بگذرد، یا سیل بیاید، یا توفان کاترینا، اولین کاری که می‌کنی، رفتن داخل کافی‌نت و به‌روز کردن وبلاگ نیست. اینجاست که موبایل به کمک می‌آید، درست مثل "اریک ساندلاف".

ساندلاف، دانشجوی دکترای فناوری در دانشگاه استنفورد آمریکا، وبلاگی درباره درگیری‌های اسرائیل و لبنان دارد که مطالب آن تنها از طریق موبایل و از منطقه خاورمیانه فرستاده می‌شود.

او به سی.ان.ان گفته است که مطالب این وبلاگ را مردم منطقه می‌فرستند. از نگاه ساندلاف، این ارزان‌ترین روشی است که می‌شود دیدگاه‌های مردم عادی را درباره یک واقعه منتشر کرد.

در یکی از مطالب این وبلاگ نوشته شده است: « از این‌که همیشه در حال ترس هستم، خسته شدم. صدای آژیر خطر مثل کابوس است. فقط دلم می‌خواهد ، زودتر تمام شود...»

یکی دیگر با موبایل اين پيام را فرستاده: « همیشه در جای پر از ناامیدی و اغتشاش زندگی کرده‌ام. کسی به من کمک نمی‌کند.»
اما انتشار مطلب به وسیله موبایل مخصوصا در مناطق جنگی و کشورهای خاص، مشکلات زیادی نیز دارد. اول این‌که اعتبار و درستی مطالب فرستاده شده، قابل تایید نیست. و دوم، آن‌طور که ساندلاف می‌گوید، ترس مردم از شناسایی شماره تلفن و درنهایت خود آن‌ها.

به خاطر این‌که همیشه پیام‌های کوتاه فرستاده شده به وسیله موبایل، قابل ردیابی است، شهروندان از این هراس دارند که هویت آنان شناسایی شود. برای همین است که ساندلاف ، اعتمادسازی را اصل مهم کار خود می‌داند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)