تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نامه فعالان جنبش زنان به فیفا :حق ورود به استادیوم‌ها را می‌خواهیم

جمعي از فعالان جنبش زنان با فرستادن نامه‌ای برای فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا از این دو سازمان بین‌المللی خواسته‌اند فدراسیون فوتبال ایران را وادار کنند تا موانع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را برای تماشای فوتبال از میان بردارد.

آنها با ضمیمه کردن نامه‌ای که بیش از صد هزار نفر آن را امضا کرده‌اند خواسته‌اند این دو سازمان از اختیاراتشان برای تحت فشار قرار دادن مسئولان ورزش ایران استفاده کنند.
مدافعان حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها، جلوگیری از ورود زنان را به استادیوم‌های ورزشی مصداق تبعيض جنسيتي در فوتبال دانسته و خواستار احقاق حقوق شهروندي خود در این زمینه شده‌اند.

آنها گفته‌اند تعدادي از اعضاء گروه‌شان به خاطر مطالبه این حق مدني‌ تاکنون چندین بار بازداشت شده و یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

نسرین افضلی از مدافعان حق ورود زنان به استادیوم‌ و از امضاکنندگان این نامه به زمانه گفت: بهانه آنها برای جلوگیری از ورود ما به استادیوم‌ها مساله امنیت است. سوال ما این است که چرا امکان ایجاد امنیت برای زن‌های غیر ایرانی وجود دارد اما برای زن‌‌های ایرانی ممکن نیست؟

او گفت:ما تا امروز چندین بار تلاش کرده‌ایم از راه‌های مدنی مسئولان را متوجه کنیم حضور ما در استادیوم باعث به هم خوردن نظم آنجا نمی‌شود اما آنها قصد ندارند تغییری در این شرایط ایجاد کنند.

پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی در آلمان محمود احمدی نژاد در نامه‌ای به محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی، دستور داد بخشی از مرغوب‌‌ترين مکان‌‌های تماشاگران در ورزشگاه‌‌هايی که مسابقات فوتبال ملی و مهم برگزار می ‌شود، به‌طور ويژه به بانوان و خانواده ‌ها اختصاص پیدا کند اما این نامه احمدی‌نژاد با واکنش برخی مراجع تقلید مواجه شد.

آيت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز به رئیس‌جمهور ایران دستور داد نظر مراجع تقليد در اين باره را محترم بشمرد و اين تصميم بازنگری شود.

پس از آن الهام، سخنگوی دولت الهام گفت در پی اين دستور، محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری، تاکيد کرده است که در اين زمينه طبق نظر رهبر عمل خواهد شد.

به این ترتیب فعالان زن ایرانی از هرگونه تغییری از درون برای رسیدن به خواسته‌هایشان ناامید شده‌اند راه‌های تازه‌ای را دنبال می‌کنند. نامه‌نگاری به سازمان‌های بین‌المللی و تلاش برای جلب حمایت آنها راه تازه‌ای است که آنها تجربه می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)