تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

شصتمين فستيوال بين المللی ادينبورگ گشایش یافت

فستیوال ادینبورگ از تاریخ 14 آگوست تا سوم سپتامبر در شهر ادینبورگ اسکاتلند برگزار می شود. این فستیوال يکی از بزرگترين فستيوال های هنری دنيا است که شامل سه بخش اصلی ست:

- بخشfringe  که شامل نمایش ها و اجراهای موسیقی خیابانیست

- بخش International festival  که بخش رسمی فستیوال است و شامل بخش های تاتر ، موسیقی ، رقص و اپرا است.

- بخش فستیوال بین المللی فیلم.

 

این فستیوال مکان خوبی ست که گروه های آماتور نمایشی و موسیقی خود را معرفی کنند و به مردم بشناسانند یا برای برنامه های آینده ی خود تهیه کننده پیدا کنند. همین فستیوال بود که برخی از کمدین های مشهور تاتر امروز بریتانیا مثل جک دی ، هری هیل و مایتی بوش را معرفی کرد.


کمدین های ایرانی نیز که به زبان انگلیسی برنامه اجرا می کنند هرساله در این فستیوال حضور دارند و برنامه های جذاب و بسیار موفقی را اجرا می کنند. از جمله امید جلیلی که اکنون به یک بازیگر درجه دو مشهور هالیوودی تبدیل شده است و همینطور شاپی خرسندی دختر هادی خرسندی ، کمدین و طنزنویس مشهور ایرانی که به خاطر استندآپ کمدی هایش در میان بریتانیایی ها خیلی مشهور است.

 

فستیوال تئاتر و موسیقی

 

امسال نزدیک به 1867 نمایش خیابانی و سالنی در این فستیوال اجرا می شود که امکان دیدن همه ی آنها تقریبا برای هیچکس وجود ندارد. نمایش های خیابانی در منطقه ای به نام رویال مایل اجرا می شود که پایین قلعه ی مشهور ادینبورگ قرار گرفته و شب هنگام چشم انداز فوق العاده زیبایی دارد.


در همین قلعه هست که هر شب برنامه ی
Military Tattoo که شامل آتش بازی، اجراهای زنده ی نمایشی و موسیقی و رژه های نظامی کشورهای مختلف است. این برنامه بسیار جذاب و پرطرفدار است و بلیط های آن از حدود دو ماه قبل پیش فروش شده است.



وقتی در خیابان رویال مایل قدم میزنید تقریبا با صدای موسیقی و اصوات نمایشی مورد بمباران قرار میگیرید. موسیقی بسیار از ملل جهان را در ایام این فستیوال در این خیابان می توان شنید. از موسیقی اسپانیایی گرفته تا موسیقی چینی، پرویی، آفریقایی و هندی. طبیعتا انتخاب در چنین شرایطی برای علاقه مندان فستیوال بسیار دشوار است، خصوصا اگر برای اولین بار کسی به این فستیوال بیاید.

 

فستیوال فیلم 

 

فستیوال فیلم امسال ادینبورگ از آن جهت اهمیت دارد که این فستیوال امسال شصتمین سالگردش را جشن می گیرد و به همین مناسبت برنامه های ویژه ای را تدارک دیده است، از جمله نمایش فیلم در فضای باز و زیر آسمان شب و همینطور تقدیر از یک عمر فعالیت سینمایی شون کانری بازیگر مشهور اسکاتلندی.


  فستیوال به طور رسمی فردا با نمایش فیلم مرد اسکاتلندی پرنده ساخته ی داگلاس مک کنین آغاز می شود. سینمای ایران نیز با فیلم های چند کیلو خرما برای مراسم تدفین  ساخته ی سامان سالور و زمستان است ساخته ی رفیع پیتز در فستیوال امسال ادینبورگ حضور دارد. همینطور فیلم مستندی با عنوان آواهای بم  ساخته ی الوینا واندر هورست که محصول مشترک ایران و هلند است نیز به نمایش در می آید. 



 پرویز جاهد

ادينبورگ

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)