تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

وسوسه بازی های خشن کامپيوتری

افزايش خشونت در بين جوانان و نتايج ناخوشايند ناشی از آن بحثی است که در جامعه آلمان مطرح است. روانشناسان و جامعه شناسان و متخصيين تعليم و تربيت در پی يافتن علل آن و جلوگيری از آن راه های گوناگونی را پيشنهاد می کنند.

به علاوه، مشکلات ديگر بچه ها در مدارس مانند عدم تمرکز آنها و پائين بودن بازدهی آموزشی آنها ناشی ازشرايطی است که کودکان و نوجوانان با آن درگير هستند. در مورد علل بروز اين دشواری ها به نقش مخرب تلويزيون و گذرندان ساعات طولانی از وقت کودکان و نوجوانان در برابر آن اشاره می کنند.

آنچه که به عنوان علت خطرناک تری از برنامه های تلويزيونی مورد توجه کارشناسان تعليم و تربيت قرار گرفته است نقش مخرب بازی های کامپيوتری است که موضوع آنها خشونت است. به علاوه، صرف ساعات طولانی در جلوی تلويزيون ها و کامپيوتر ها تنها سلامت روحی آنهارا به خطر نمی اندازد بلکه به سلامت جسمی آنها هم لطمه می زند. تحرک کم و دوری جستن از ورزش و تغذيه ناسالم و بی برنامه در جلو کامپيوتر يا تلويزيون از عواقب جسمی اين وسائل هستن.

اين بازی های کامپيوتری که از محبوبيت زيادی در ميان جوانان و نوجوانان برخوردارند روز به روز با کيفيت بهتری وارد بازار می شوند و جذابيت های آن چنان است که می توان تصور کرد در صورت منع قانونی جوانان بطور پنهانی از آنها استفاده کنند.

مجله آلمانی " اشپيگل " در شماره 32 خود گزارش مفصلی دارد در رابطه با آماده شدن يک بازی کامپيوتری جديد که از کيفيت گرافيکی خيلی خوبی برخوردار است. اين گزارش را که "آنزبرت کنايپ" تهيه کرده است از موفقيت سه برادر ترک تابع آلمان خبر می دهد که توانسته اند به موفقيت بالائی در اين زمينه دست يابند.

برادران "يرلی" که ساکن فرانکفورت هستند برنامه بازی کامپيوتری به نام "کريسيس" را به ارزش 16 ميليون يورو توليد کرده اند. "بيل گيت" استعداد آنها را تحسين کرده است اما آنها در آلمان برای پخش برنامه خود به دليل خشونت آن و جنائی بودنش دچار مشکل شده اند، چون اينگونه برنامه ها در آلمان ممنوع هستند.

سوت يرلی و دو برادرش شرکتی به نام "سرتيک" دارند. اين شرکت تا به حال يک بازی توليد کرده است که موفقيت جهانی داشته است. آنها در سال 2000 يک نمونه از بازی تهيه شده را با آخرين پولی که در حساب بانکی خود داشتند به نمايشگاه اين بازی ها به لوس آنجلس بردند. آنها به دنبال کسی بودند که حاضر باشد هزينه تهيه ادامه بازی را تقبل کند و موفق شدند. اين بازی 2 ميليون و 400 هزار بار به فروش رفت.

آنها در حال حاضر صاحب شرکتی هستند که 100 کارمند از 16 کشور دارد.اما بحث بر سر بازی تازه آنها بيشتر به مضرات آن توجه دارد. کارشناسان مسائل جوانان اين بازی را خشونت آميز ارزيابی می کنند و می پرسند آيا صلاح است چنين بازی را در اختيار جوانان قرار داد؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)