تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
حواشی کنسرت محمدرضا شجریان در آمستردام

شب سبز آمستردام

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

کنسرت محمدرضا شجریان و گروه «شهناز» شب بیست و ششم سپتامبر در سالن ١٧٥٠ نفری «رای» (RAI) در آمستردام، با حضور ۱۵ نوازنده زن و مرد برگزار شد.

آن‌چه که در میان شرکت‌کنندگان در این کنسرت چشم گیر بود استفاده از رنگ سبز بود. بسیاری از مردم با استفاده از لباس‌ها و نمادهای سبز در این برنامه شرکت کرده بودند. عده‌ای هم پیش از شروع برنامه، دستبندهای سبز در حمایت از جنبش سبز ایران بین حضار توزیع می‌کردند.


کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در آمستردام (عکس: حامد فهیم راد)

در ابتدای این برنامه، برنامه‌گذار این کنسرت ضمن خوشامدگویی از مردم درخواست کرد در طول اجرا از گرفتن عکس و فیلم، چه با دوربین و چه با موبایل، خودداری کنند اما چیزی که در تمام مدت برنامه جلب توجه می‌کرد، فلاش‌های پیاپی دوربین‌های عکاسی بود!

اما در کنار آن تنوع سازهایی که استفاده می شد بسیار جالب توجه بود. سازهایی تقریباً به تعداد نوازنده‌ها؛ که برخی ساخته‌ی خود محمدرضا شجریان هستند و در واقع گویا از این کنسرت برای معرفی این سازهای جدید استفاده شده بود. اما متأسفانه تنظیم صدا در بخش اول برنامه بسیار ضعیف بود.

این برنامه در دو بخش با فاصله‌ی استراحت ٢٠ دقیقه ای اجرا شد. آن‌چه که در زمان استراحت خودنمایی‌می کرد، به یکدیگر نشان دادن نمادهای سبزی بود که توسط شرکت کنندگان استفاده شده بود! بسیاری در طول زمان استراحت به بحث در مورد آن‌چه این روزها در ایران می‌گذرد می‌پرداختند و برخی هم به سازهای جدیدی که در این کنسرت استفاده شده بود، اشاره می‌کردند.

در بخش دوم برنامه، کیفیت صدا بسیار بهتر از بخش اول بود. از بخش‌های جالب این کنسرت، می‌توان به تک‌نوازی و هم‌نوازی‌ها مثل هم نوازی «قانون» و «سنتور» اشاره کرد.

نکته جالب توجه این بود که تصویری زیبا از پرویز مشکاتیان، نوازنده و آهنگساز فقیدی که چند روز پیش درگذشت، در تمام طول اجرا در کنار گروه حضور داشت.


کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در آمستردام (عکس: حامد فهیم راد)

در پایان این برنامه و اجرای قطعاتی از آلبوم جدید شجریان، پس از دقیقه‌ها دست ‌زدن‌های ممتد مردم و سوت کشیدن‌ها و درخواست ترانه‌هایی مانند «درد مشترک»، «تفنگ‌ات را زمین بگذار» یا «مرغ سحر»، گروه شهناز به یاد پرویز مشکاتیان «درد مشترک» را اجرا کرد که حاضرین در سالن هم با آن‌ها هم صدا شدند.

این گروه پس از دست زدن‌های پیاپی مردم صحنه را ترک کردند. اما کف زدن‌ها و سوت‌ها قطع نشدند و دقیقه‌ها ادامه داشتند. مردم هم‌چنان «استاد» را می خواستند و تصنیف‌ها درخواستی خود را. تا این‌که برنامه‌گذار به پای میکروفن آمد و به مردم اطمینان داد که شجریان «مرغ سحر» را خواهد خواند و تأکید کرد که: «فراموش نکنید حق گرفتنی است!» که این گفتار موجب دست زدن‌های بیشتر مردم شد و سرانجام گروه شهناز بار دیگر به روی صحنه آمدند و با تکان دادن دست برای حاضرین و تعظیم و تشکر چندباره، بر جاهای خود نشستند و «مرغ سحر» را، این‌بار هم، با همراهی سالن اجرا کردند.

این گروه، پس از اجرای این ترانه به‌یادماندنی و پس از ابراز احساسات‌فراوان مردم، اهدای گل و دستبندهای سبز به محمدرضا شجریان، صحنه را ترک کردند. و سپس نوبت حاضرین بود که صحنه را از آن خود کردند و سرود «ای ایران» و بعد از آن هم «یار دبستانی» را همگی با هم سر دادند و با شور و انرژی و با خاطره‌ای به یادماندنی، سالن را ترک کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)