تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

نظر مثبت ایران به فرستاده آمریکا

نامزدی محمد خاتمی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری ایران، تشکر رییس حماس از ایران، «ارعاب» شورای بریتانیا در تهران از سوی مقامات ایران، تردید ایران به نیات ایالات متحده، مسایل برنامه هسته‌ای ایران، تأئید حکم قصاص کوری برای اسیدپاش ایرانی و درخواست تحریم بیشتر ایران از سوی آلمان از موضوعات خبری هفته گذشته در رسانه‌های هلند بود.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای مرتبط با ایران در این رسانه‌ها در هفته‌ای که گذشت:

نظر مثبت ایران به فرستاده آمریکا

روزنامه تلگراف در شماره ششم فوریه خود تحت این عنوان چنین نوشت: ایران از تصمیم ایالات متحده برای اعزام یک فرستاده ویژه به خاورمیانه استقبال می‌کند. این خبر را علی لاریجانی، رییس مجلس ایران روز جمعه در مونیخ اعلام داشت.

در شهر مونیخ آلمان طی آخر هفته جاری یک نشست امنیتی بین‌المللی برگزار می‌شود. لاریجانی در این باره گفت: «رییس جمهور آمریکا خبر داده که می‌خواهد افرادی را بفرستد که گوش کنند و نه افرادی که دستور بدهند.» وی افزود: «این نشانه مثبتی است.»

اما از سوی دیگر، لاریجانی «استاندارد دوگانه» ایالات متحده را در مورد حمایت از اسرائیل طی حمله سه‌هفته‌ای به نوار غزه محکوم کرد.

رئیس مجلس ایران همچنین افزود که جامعه بین‌المللی اگر بخواهد در روند صلح خاورمیانه پیشرفتی بکند باید حماس را به عنوان یک طرف مذاکره بپذیرد.

جرج میچل، فرستاده آمریکا خواهد کوشید تا در کالبد روند آشتی میان اسرائیل و فلسطینیان جان تازه‌ای بدمد. این سناتور پیشین آمریکایی که هفته گذشته در خاورمیانه بود گفت که ایالات متحده «به شکلی فعالانه و جسورانه» خواهد کوشید تا صلحی پایدار را در خاورمیانه محقق کند.


لاریجانی در اسپانیا

«فقط ایران به حسن نیت پاسخ سرد داد»

روزنامه فولکس‌کرانت در تاریخ نهم فوریه نوشت: نشست چهل‌ و پنجم کنفرانس امنیتی مونیخ که آخر هفته پیش برگزار شد به طور قطع موفقیت‌آمیز بود. به ویژه در مقایسه با کنفرانس ۲۰۰۳ که زنگ آغاز عصر یخ‌بندان را در روابط میان سرزمین‌های دو سوی اقیانوس اطلس به صدا در آورد.

در نشست امسال اما جو بایدن، معاون باراک اوباما، در زمینه محیط زیست و حقوق بشر همان چیزهایی را گفت که اروپاییان دوست داشتند بشنوند و این با استقبال روبه‌رو شد.

در مونیخ، تنها هیأت ایرانی بود که خود را به طور نمایشی از حسن نیتی که در معرض تماشا گذارده شده‌ بود کنار کشید. رییس این هیأت یعنی علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، در قبال پاداش‌هایی که آمریکاییان برای توقف برنامه هسته‌ای ایران نام بردند با سردی پاسخ داد.

علی لاریجانی تعمداً مخاطبان خود را با انکار هولوکاست تحریک کرد. انکار هولوکاست، جزو ثابت دستور کار ایرانیانی است که می‌خواهند بر استقلال خود از غرب تأکید کنند.

وی با این کار واکنش‌هایی را در میان مخاطبان برانگیخت که صدای آن را در نشست امنیتی مونیخ می‌شد از دور هم شنید. این کار او، حتی باعث هماهنگی بیشتر میان کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شد.

لاریجانی پس از سخنرانی‌اش با یک مرد عصبانی فرانسوی روبه‌رو شد و آنگلا مرکل نیز پس از سخنرانی مسأله جلوگیری از دست یافتن ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را «الزامی» نامید.


واکنش‌ها به پرتاب ماهواره ایرانی

خبر پرتاب ماهواره ایرانی امید به فضا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هلندی داشت. روزنامه تراؤ در خبر خود، ساخت داخل بودنِ این ماهواره را در میان علائم نقل قول قرار داد و زیر عنوان: ایران نخستین ماهواره «خود» را پرتاب کرد، نوشت:

ایران شامگاه دوشنبه ماهواره‌ای را پرتاب کرد که بدون کمک خارجی ساخته ‌است. این خبری است که امروز خبرگزاری دولتی ایران گزارش کرده است.

این روزنامه ادامه داد: هنوز معلوم نیست که ایران واقعاً توانسته باشد این ماهواره را که امید نام دارد به مداری حول زمین رسانده ‌باشد. خبرگزاری ایرنا با افتخار گزارش داده ‌است که «تمامی قطعات ماهواره‌بر سفیر ۲ ماهواره امید توسط دانشمندان ایرانی ساخته ‌شده ‌است.»

قرار بر این است که این ماهواره بین یک تا سه ماه گرد زمین بگردد و پس از آن به زمین بازگردد. ایران می‌گوید که هدف از این ماهواره استفاده در پژوهش‌های مخابراتی است. این کشور از سال ۲۰۰۵ ماهواره دیگری نیز در فضا دارد. ولی در آن موقع برای پرتابش نیاز به کمک روسیه داشت.

روزنامه تلگراف در خبری در این مورد چنین نوشت: ایران روز چهارشنبه مجدداً تأکید کرده ‌است که ماهواره‌ای که این کشور دوشنبه به مداری گرد زمین فرستاد کاربرد نظامی ندارد. حسن قشقاوی، سخنگوی دولت ایران اهداف نظامی برای پرتاب ماهواره ایرانی را تکذیب کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: چند کشور غربی هر بار که به نظر می‌آید در ایران پیشرفت فناوری صورت می‌گیرد از این امر ابراز نگرانی می‌کنند. آن‌ها معتقدند که رژیم ایران علاقه به ساخت سلاح هسته‌ای دارد. ایران این را تکذیب می‌کند. ایران البته برنامه‌ای هسته‌ای را پیگیری می‌کند تا از آن برای تقاضای روزافزون انرژی بهره بگیرد.

روزنامه فولکس‌کرانت نیز در خبری به تاریخ سوم فوریه نوشت: دولت آمریکا در مورد پرتاب نخستین ماهواره ساخت ایران به فضا نگران است. بریتانیای کبیر و فرانسه نیز مراتب نگرانی خود را ابراز کرده‌اند زیرا این فناوری «شباهت بسیار زیادی» با فناوری لازم برای شلیک موشک‌های بالیستیک است.

در خبر دیگری از این روزنامه در چهارم فوریه آمده: باراک اوباما و دموکرات‌ها هیچ وقت چندان علاقه‌ای به برپایی یک سپر موشکی در اروپای شرقی نداشته‌اند. هزینه سنگین ده میلیارد دلاری این برنامه و تردید در عملکرد درست این سامانه که بیشتر به فیلم‌های آینده‌گرا می‌ماند علاقه آن‌ها را کم‌تر می‌کرد.

اما پرتاب تعجب‌برانگیز اولین ماهواره ایرانی توسط تهران که روز سه‌شنبه انجام شد افراد مردد به «جنگ ستارگان» در کاخ سفید را دوباره به فکر واداشته‌ است.

یکی از سخنگویان آژانس پدافند موشکی ایالات متحده (ام‌دی‌اِی) (که بخشی است از وزارت دفاع) روز سه‌شنبه گفت: هر کشوری که بتواند ماهواره پرتاب کند با این کار ثابت کرده که می‌تواند جنگ‌افزار هسته‌ای را هم در مسافت‌های میان‌قاره‌ای شلیک کند.

این خبر ادامه می‌دهد: روزهای آینده آشکار خواهد شد که پرتاب ماهواره امید به این اندازه‌ای که تهران ادعا می‌کند موفقیت‌آمیز بوده یا نه. به هر حال این پرتاب نشان می‌دهد که ایران در زمینه فناوری موشکی جهش بزرگی رو به جلو برداشته ‌است. این کشور هم‌اینک به ساخت موشک‌های دوربردی که بتواند به آسانی ایالات متحده و اروپا را هدف قرار بدهد نزدیک شده‌است.

در حالی که موشک‌های تاپودونگ کره شمالی در تئوری می‌توانند برنامه سپر موشکی آمریکا در آلاسکا را هدف قرار بدهند، قرارگاه‌های موشکی و رهیابی برنامه سپر موشکی غرب در لهستان و جمهوری چک در بُرد موشکی ایران قرار می‌گیرد.

ایران هرچه هم به پرتاب ماهواره خود افتخار کند ولی نتیجه ناخواسته آن این شده که فکر برپایی سپر موشکی اروپای شرقی در ذهن طرفداران چنین سپری در واشینگتن از نو جان گرفته‌است.

روزنامه مالی فینانسیله داخ‌بلاد در خبری به تاریخ سوم فوریه پس از گزارش جزئیات پرتاب ماهواره امید نوشت: ایران دوشنبه‌ شب ماهواره ساخت خود را به فضا فرستاد. جهان از این خبر نگران شده‌است.

ایران از ماه اوت یک مرکز فضایی نیز دارد که در مکانی مخفی در بیابان‌های ایران قرار دارد. این مجتمع برخوردار از یک سکوی پرتاب است که از یک مرکز ارتباطی زیرزمینی هدایت می‌شود.


ماهواره امید و ممنوعیت ماهواره در ایران

منبع خبری توتال‌تی‌وی، منبع اخبار کانال‌های ماهواره‌ای در هلند درباره ماهواره امید نوشت: محمود احمدی‌نژاد کوشیده تا از غرب نسبت به پرتاب ماهواره امید که این کشور خودش ساخته و به فضا فرستاده رفع نگرانی کند. به باور او منظور از این پرتاب، آوردن «صلح و عدالت» است.

این خبر ادامه می‌دهد: جالب این‌جاست که ایران در کشور خود بشقاب‌های ماهواره‌ای و شبکه فارسی بی‌بی‌سی را ممنوع کرده ‌است. در ایران رسانه‌ها و گردآوری خبر تحت کنترل و محدودیت‌های شدید قرار دارند.

برای نمونه شبکه بی‌بی‌سی فارسی که به تازگی برای مخاطبانی در ایران و افغانستان برنامه پخش می‌کند حق ندارد در ایران فعالیت داشته باشد. این در حالی ‌است که شبکه پرس‌تی‌وی ایران حق دارد در انگلستان دریافت شود و فعال باشد.

پیوند به خبر

فیلتر سایت‌های خبری بیشتر از سوی ایران

روزنامه اسپیتس، روز سوم فوریه زیر این عنوان نوشت: ایران همواره شمار بیشتری از پایگاه‌های اینترنتی رادیوهای غربی را فیلتر می‌کند. به گزارش روزنامه ایرانی اعتماد ملی، صفحات فارسی‌زبان رادیو بین‌المللی فرانسه و دویچه‌وله آلمان به تازگی فیلتر شده‌اند.

پیش از این دسترسی کاربران اینترنتی در ایران به تارنماهای فارسی بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، و رادیو فردا که از سوی آمریکا تأمین مالی می‌شود نیز ممنوع بوده ‌است.

یکی از سخنگویان قوه قضائیه شدیداً محافظه‌کار ایران گفت که مقامات قصد دارند بیش از پنج میلیون تارنما را فیلتر کنند زیرا این سایت‌ها می‌توانند باعث زیان‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی بشوند.

شاهدان در محل تأئید می‌کنند که تعدادی از کاربران اینترنت در ایران با دور زدن فیلتر از راه‌های ویژه‌ای موفق می‌شوند به تارنماهای فیلتر شده دسترسی پیدا کنند.


اقدام سیاست‌مدار هلندی علیه فیلترینگ ایران

روزنامه تلگراف در شماره پنج فوریه خود نوشت: ژول ماتِن، از «حزب مردمی آزادی و دموکراسی» (فِ.فِ.د) هلند از اتحادیه اروپا خواسته تا علیه اقدام تازه ایران که طی آن بسیاری از تارنماهای غربی برای ساکنان ایران فیلتر شده، اقدام کند.

در ادامه این خبر که اشتباهاً زبان فارسی را «زبان ایرانی» درج کرده آمده ‌است: ایرانیان نمی‌توانند در کشور خود دیگر روی تارنماهای ایرانی‌زبان دویچه‌وله و رادیو فرانسه کلیک کنند. پیش از آن‌ها سایت بی‌بی‌سی هم فیلتر شده ‌است.

ژول ماتن، نگران است که شهروندان این کشور که رژیمی تمامیت‌خواه بر آن حاکم است از این هم بیشتر از دنیای خارج منزوی شوند. این عضو حزب ف.ف.د مدت‌ها است که در برابر سانسورهای اینترنتی مقاومت می‌کند. این هفته اتحادیه اروپا به او اجازه داد تا نرم‌افزاری تهیه کند تا کاربران اینترنتی به وسیله آن بتوانند از سانسورها رد شوند.

پیوند به خبر

گروگان بودن یک ایرانی در پاکستان

روزنامه تراؤ روز هشتم فوریه نوشت: در پاکستان هنوز یک ایرانی ربوده ‌شده و یک دیپلمات افغانی در دست گروگان‌گیران اسیرند. یک تکنسین مخابرات اهل چین نیز در دست آن‌ها است و در ماه نوامبر در غرب پیشاور یک امدادرسان آمریکایی با گلوله کشته شد.

در خبری تازه مشخص شده که افراطیون پاکستانی یک گروگان لهستانی را به وسیله قطع سر کشته‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به ویدیویی دست یافته که در آن دیده می‌شود چگونه سه مرد نقاب‌دار سر این گروگان را می‌بُرند.

یکی از افراد نقاب‌دار تقصیر این قتل را به گردن دولت پاکستان می‌‌اندازد زیرا این دولت به تقاضای آن‌ها برای آزاد کردن ۲۶ زندانی طالبان پاسخ نداده ‌است.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دیشب تلویزیون هلند با رضا پهلوی،‌ رهبر خودخوانده اپوزوسیون ایران مصاحبه کرد. پدرش روی سر خودش تاج گذاشت، پسرش خودش رو رهبر اپوزوسیون می‌دونه. زکی سه!

-- Saman ، Feb 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)