تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«ارتقا خطر تجارت با ایران به رده بسیار بالا»

برگزاری مراسم سی سالگی انقلاب ۵۷ در ایران، نظر هیلاری کلینتون در مورد این‌که ایران باید گام نخست نزدیکی به آمریکا را بردارد، کشته شدن ۱۲ سرباز ایران در مرز با پاکستان، و اعتراض ایران به خروج نام مجاهدین خلق از لیست تروریستی اروپا از جمله عناوین خبری این هفته رسانه‌های هلند بودند.

با هم مروری داریم بر دیگر خبرهای مرتبط در این رسانه‌ها:

ایران خواستار تحریم کالاهای اسرائیل است

روزنامه تلگراف در شماره دوم فوریه خود نوشت: رییس‌ جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد خواستار تحریم کالاهای اسرائیلی شده ‌است. وی همچنین خواهان محاکمه سران اسرائیل به خاطر حمله نظامی آن‌ها به نوار غزه شده‌است.

در تارنمای ریاست‌ جمهوری ایران نوشته شده: «سران رژیم صهیونیستی باید محاکمه شوند و کالاهای صهیونیستی باید تحریم شود.» ظاهراً احمدی‌نژاد این را روز یک‌شنبه در جریان گفت ‌و گوهایش با خالد مشعل، رییس جنبش فلسطینی حماس گفته‌ است.

ایران از حماس پشتیبانی می‌کند و کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. حماس و اسرائیل هر دو در هیجدهم ژانویه و پس از ۲۲ روز جنگ شدید اعلام آتش‌بس کردند. در این جنگ ۱۳۰۰ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی جان باختند.


احمدی‌نژاد در کنار خالد مشعل در تهران

ایران: آمریکا باید معذرت بخواهد

روزنامه آلخمینه داخ‌بلاد در شماره ۲۸ ژانویه خود نوشت: محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران از دولت تازه آمریکا خواسته تا برای «جنایت‌های آن کشور علیه ایران» از ایران معذرت بخواهد.

این خبر را بی‌بی‌سی روز چهارشنبه گزارش کرده‌ است. این سخنان، نخستین اظهارات احمدی‌نژاد خطاب به ایالات متحده از زمان آغاز به‌کار باراک اوباما از هفته گذشته است.

اوباما در آیین ادای سوگند خود، دست خود را به سوی کشورهایی که مشت‌های گره‌ کرده‌شان را باز کنند دراز کرد. احمدی‌نژاد که در منطقه کرمانشاه در غرب ایران سخن می‌گفت اظهار داشت: «کسانی که از تغییر حرف می‌زنند باید از مردم ایران به خاطر جنایت‌هایشان معذرت بخواهند و جنایت‌های خود را جبران کنند.»

این خبر در ادامه می‌نویسد: به باور احمدی‌نژاد، یکی از این جنایات علیه ایران، پشتیبانی آمریکا از دیکتاتور عراقی، صدام حسین، طی جنگ دهه هشتاد ایران و عراق است.


لوگوی شرکت آ.اُ.اِن

«ارتقا خطر تجارت با ایران به رده بسیار بالا»

روزنامه ان.ار.س. در تاریخ ۲۹ ژانویه خبری در مورد نظر کارگزار رسمی آمریکایی ارزیابی مخاطرات بیمه جهان یعنی شرکت آ.اُ.اِن (Aon Risk Services) در مورد کشورهای مختلف از جمله ایران داشت. در این خبر آمده:

شانزده سال است که شرکت خدمات ریسک آ.اُ.ان به عنوان رایزن رسمی بیمه، درصد ریسک در معاملات جهان را منتشر می‌کند. این شرکت هر سال ریسک‌های اقتصادی را نیز در محاسبات خود به شمار می‌آورد ولی امسال تنها ریسک‌های سیاسی را در محاسبات آورده است.

این شرکت برای نخستین بار امسال یک رده جدید ریسک به رده‌بندی خود افزوده ‌است. این رده جدید، رده‌ی ریسک بسیار بالا نام دارد. کشورهایی که در این رده قرار دارند عبارتند از: افغانستان، کنگو، ایران، عراق، کره شمالی، سومالی و زیمبابوه.

بر پایه توصیه آ.اُ.ان ریسک داد و ستد با این کشورها آن‌قدر بالا است که نمی‌شود آن خطرات را با بیمه پوشش داد. ولی پرونده ریسک ۱۳ کشور در توصیه‌نامه امسال آ.اُ.ان بهبود نشان می‌دهد.

به باور این شرکت، کشورهایی مانند لیبی، سوریه و مراکش برای بازرگانان ریسک کم‌تری از پیش دارند. ریسک بازرگانی در هلند همانند سال پیش در رده کم‌خطر قرار دارد. البته روند کلی توصیه‌نامه آ.اُ.ان نشان‌دهنده افزایش ریسک در جهان است.


کمک ایران به حماس «با خاک یکسان شد»

توماس اردبرینک، خبرنگار دائمی روزنامه ان.ار.س هلند در ایران این هفته گزارشی تحت این عنوان داشت. در بخش‌هایی از این گزارش که روز ۲۷ ژانویه منتشر شد آمده:

ستون‌نویس بانفوذ و یکی از منتقدان به محمود احمدی‌نژاد معتقد است که ایران مطمئناً به حماس کمک تسلیحاتی نیز کرده ‌است. به باور او اگر راهبرد ایران این باشد که به خاطر حمایت خود از حماس خسارت‌های بین‌المللی ببیند ولی به آن سازمان اسلحه‌ای نرساند عجیب خواهد بود.

به باور زیدآبادی نتیجه جنگ میان اسرائیل و حماس به هیچ روی به سود ایران نبوده است. کمکی که ایران به حماس کرده واقعاً با خاک یکسان شده‌است. به نظر این ستون‌نویس جنگ تابستانه سال ۲۰۰۶ اسرائیل علیه حزب‌الله، نفوذ این سازمان را نیز تضعیف کرده ‌است.

زیدآبادی می‌گوید: حزب‌الله هم‌اینک تحت نظارت شدید سازمان‌های بین‌المللی و ارتش لبنان قرار گرفته. برای حماس هم از این پس همین اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه با این کار نفوذ ایران در منطقه کاهش می‌یابد.

به هر صورت چند و چون پیوندهای ایران با حزب‌الله و حماس تفاوت دارد. حزب‌الله مانند ایران شیعه است و سپاه پاسداران در سال ۱۹۸۲ یکی از بنیادگزاران این سازمان بود. پیوندهای عقیدتی میان سازمان حزب‌الله و ایران بسیار قوی‌ترند تا بین ایران و حماس.

حماس یک شاخه استقلال‌یافته از اخوان‌المسلمین سنی‌مذهب مصر است. مهم‌ترین رهبران حماس هم در دمشق پایتخت سوریه زندگی می‌کنند و نه در ایران.

این گزارش در ادامه می‌نویسد:به دفتر نماینده حماس در تهران می‌رویم. در دفتر آقای ابو اسامه عبدالمطیع، نقشه‌های فلسطین و غزه در کنار پوسترهای رهبران حماس به چشم می‌خورند.

عبدالمطیع از این پرسش که آیا ایران به حماس سلاح می‌دهد خسته شده ‌است. او می‌گوید: چرا هیچ‌کس هیچ‌وقت نمی‌پرسد که اسرائیل چرا از ایالات متحده و فرانسه میلیاردها دلار سلاح دریافت می‌کند؟

آرزو دارم روزی همه کشورهای اسلامی هم به همین آشکاری بتوانند به ما جنگ‌افزار بدهند. این‌ها بهانه‌های بیش نیست تا ایران را مظنون نشان بدهند. به باور او کمک ایران به حماس چندان چیز ویژه‌ای نیست.

او می‌گوید: این‌که ایران به ما کمک می‌کند امر مخفیانه‌ای نیست. خیلی کشورها به ما کمک می‌کنند. کمک‌های شرافتمندانه آن‌ها برای این است که دولتی که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بتواند وظایفش را انجام بدهد.

این در حالی است که دولت‌های غربی از آن طرف سعی می‌کنند این دولت را بربیندازند. عبدالمطیع می‌گوید که جنبش حماس مسیر خودش را طی می‌کند.

وی تأکید می‌کند که حماس در بازی قدرت منطقه به هیچ وجه مهره ایران نیست. او می‌گوید: اگر ایران زمانی با ایالات متحده قراردادی ببندد این به زیان ما خواهد بود ولی ما به مبارزه خود ادامه می‌دهیم. حماس از هیچ‌کس دستور نمی‌گیرد.


یاپ دهوپ اِسخفر، دبیر کل سازمان ناتو

رییس ناتو: با ایران صحبت کنید

روزنامه ان.ار.س همچنین در شماره ۲۷ ژانویه خود مطلبی داشت با این عنوان، در مورد نظرات آقای یاپ دهؤپ اِسخِفِر، وزیر خارجه پیشین هلند که هم‌اینک دبیر کلی سازمان ناتو را بر عهده دارد.

در این خبر آمده ‌است: دبیر کل سازمان ناتو،‌ دهوپ اسخفر، روز گذشته در سخنرانی خود خطاب به اندیشگاه امور دفاعی (اس‌دی‌اِی) در بروکسل گفت: مسایل افغانستان را نمی‌توانیم بدون تعامل با کشورهای منطقه حل کنیم.

ما باید این تصور را که افغانستان یک جزیره است کنار بگذاریم. الان نیاز به یک رویکرد منطقه‌ای و مصلحت‌جویانه داریم. معنی چنین رویکردی این است که با تمامی بازیگران اصلی منطقه یعنی افغانستان، پاکستان، هند، چین، روسیه و بله با ایران تماس بگیریم.

هوپ اسخفر در این سخنرانی، ایران را سرزنش کرد که با برنامه هسته‌ای خود باعث سوق دادن همه کشورهای منطقه به سوی جنگ‌افزار هسته‌ای می‌شود.

به گفته او بقیه کشورهای منطقه هم در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممکن است به سراغ چنین جنگ‌افزاری بروند. وی افزود: این‌ها پیامدهایی است که ما نمی‌توانیم بپذیریم.


رامتین لوافی‌پور

جایزه ببر طلایی برای ایران

روزنامه دپرس روز سی‌ام ژانویه نوشت: فیلم‌هایی از ایران، ترکیه و کره جنوبی، شامگاه آدینه، در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام جوایز ببر را ازآن خود کردند. اهدای این جوایز در تالار نمایش‌های شهر بندری روتردام انجام شد.

مهم‌ترین جوایز این جشنواره به ترتیب به فیلم‌های «آرام باش و تا هفت بشمار» ساخته رامتین لوافی‌پور از ایران، احتمال بعید «Uzak Ihtimal» (که در این جشنواره با نام «تسبیح اشتباه» Wrong Rosary ارائه شد) ساخته محمود فاضل جوشقون از ترکیه و فیلم «از نفس افتاده» اثر یانگ ایک‌جونه از کره جنوبی اختصاص یافت.

این نخستین باری بود که یک فیلم از ترکیه در رقابت‌های جایزه ببر شرکت می‌کرد. فیلم ایرانی «آرام باش و تا هفت بشمار» دسامبر گذشته نیز در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم دبی، برنده جایزه بهترین فیلمبردار شد.

هاجی و پیشنهاد میلیونی ایران

منبع خبری فوتبال‌زونه روز ۲۷ ژانویه نوشت: گئورگه هاجی، سرمربی خبره رومانیایی یک پیشنهاد باشگاه پرسپولیس ایران را در دست بررسی دارد. این باشگاه تهرانی به این بازیکن پیشین جهانی، سالانه یک میلیون یورو حقوق پیشنهاد کرده ‌است.

هاجی ۴۳ ساله در همه محافل به عنوان یکی از بهترین فوتبالیست‌‌های تاریخ جهان شناخته می‌شود. هاجی پس از چند سال مربی‌گری در دو سال اخیر بیشتر در سازمان‌های پیشاهنگی جوانان مشغول بوده ‌است.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)