تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«از ایران نمی‌شود گذشت»

خط خوردن نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست تروریستی اروپا، افزایش فشارها بر شیرین عبادی، سرعت گرفتن روند اعدام‌های غیرشفاف در ایران، سنگسار در ایران و ادامه زندانی بودن پزشکان درمانگر ایدز در ایران، از خبرهای مرتبط با ایران در رسانه‌های این هفته هلند بودند.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای مربوط:

ایران: و حالا جنایتکارهای صهیونیست را محاکمه کنیم!

این عنوان با این شکل، عنوان نوشتاری خبری در روزنامه دست راستی اِلسِفیر، به تاریخ نوزدهم ژانویه بود. در این نوشتار آمده: رییس جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد، به صورت تلفنی به رهبر جنبش تروریستی فلسطینی حماس «پیروزی بر اسرائیل» را تبریک گفته ‌است.

این جنبش افراطی اسلامی مدعی پیروزی بر اسرائیل شده و به اسرائیل یک هفته وقت داده تا از غزه عقب‌نشینی کند. به گزارش خبرگزاری ایرانی ایسنا، احمدی‌نژاد در تماسی تلفنی با خالد مشعل، رهبر حماس، گفته‌ است که این عقب‌نشینی «فقط آغاز پیروزی» است.

همچنین بنا به این خبر، احمدی‌نژاد به مشعل گفته‌ است که «جنایتکاران صهیونیستی» را باید به دادگاه کشید و این‌که «مردم ایران هیچ‌گاه فلسطینیان را تنها نخواهند گذاشت.»


عکس: AP

آفت هروئین در ایران: حدود یک و نیم میلیون معتاد

روزنامه دپرس روز بیست و دوم ژانویه در تارنمای خود یک گزارش کوتاه ویدیویی در مورد اعتیاد به مواد مخدر در ایران پخش کرد.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده: در هلند نسل معتادان به هروئین امروزه رو به انقراض است و از زمانی که کشور ما در صدر لیست هروئینی‌ها بود ۲۰، ۳۰ سال می‌گذرد. اما در ایران بنا بر تخمین‌ها ۱.۲ تا ۱.۸ میلیون نفر معتاد به هروئین وجود دارد.

در ادامه گزارش، جوانی ۱۷ ساله توضیح می‌دهد که از ۱۳ تا ۱۵ سالگی کراک و هروئین استفاده می‌کرده و الان دو سال است که بهبود یافته. یکی از معتادان در خانه معتادان درباره دسترسی آسان به مواد مخدر می‌گوید: خیلی راحت است، دو بار یک کوچه را در جنوب شهر بالا و پایین بروی و پول دستت باشد مواد را می‌گذارند در دستت.

گزارشگر در ادامه، همسایگی ایران به تولیدکننده اصلی این مواد در جهان، یعنی کشور افغانستان را از دلایل اصلی این دسترسی آسان می‌داند. فیلم گزارش سپس در مورد نبرد سخت سربازان ایران با قاچاقچیان مواد مخدر در مرزها توضیح می‌دهد.

پیوند به گزارش


ادای سوگند اوباما / عکس: رویترز

ایرانیان در بی‌خبری از اوباما

رسانه خبری کاتولیک هلند «کاتولیکه نیوزبلاد» روز بیست و دوم ژانویه نوشت: در چین قسمت‌هایی از سخنرانی سوگند خوردن باراک اوباما را سانسور کردند. اشارات رییس جمهور تازه آمریکا به کمونیسم، مبارزه با فساد حکومتی و فریبکاری و سرکوب مخالفان از سخنرانی‌ای که از رسانه‌های چین پخش شد سانسور شده‌ بودند.

در کره شمالی، ایران و برمه کلاً هیچ خبری در مورد مراسم تحلیف باراک اوباما پخش نشد. نظر پوتین، نخست‌وزیر روسیه در مورد آغاز به کار اوباما با شک و تردید همراه بود ولی نظر اهود اولمرت، رییس جمهور اسرائیل در مورد اوباما مثبت بود.

شش اعدام دیگر در ایران

روزنامه دپرس روز بیست و پنجم ژانویه نوشت: در شهر بجنورد از شهرهای شمالی ایران شش مرد به خاطر قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شدند. از آغاز امسال در ایران بیش از ۲۰ حکم اعدام به اجرا گذاشته شده.

در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۵۰ نفر را در ایران اعدام کرده‌اند. این روزنامه در بیست و دوم ژانویه امسال نیز از اعدام ۱۰ تن و در سیزدهم ژانویه از سنگسار دو نفر در ایران خبر داده ‌بود.

در ایران افراد را به جرم قتل، تجاوز جنسی، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر اعدام می‌کنند. ایران همچنین به خاطر محاکمه کودکان زیر سن قانونی در سطح جهان سرزنش می‌شود.


ایران به «مجازات‌های وحشیگرانه مرگ» ادامه می‌دهد

این عنوان خبری بود از روزنامه تراؤ در بیست‌ و چهارم ژانویه. در این خبر می‌خوانیم: «ایران در سال گذشته باز انسان‌های بیشتری را نسبت به سال قبل کشت. چشم‌اندازی هم بر پایان این عمل وجود ندارد.»

امتیاز این هفته: دوشنبه و سه‌شنبه ۱۲ اعدام، چهارشنبه ۱۰ اعدام. ایران از اول سال دوباره کارش را با سرعت شروع کرده و یکی پس از دیگری بزهکاران را حلق‌آویز می‌کند. روند اعدام‌ها از سال ۲۰۰۸ تندتر شده و در سال ۲۰۰۹ تا این‌جا رکورددار است.

هادی قائمی، هماهنگ‌کننده کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید: «احکام اعدام را شاید بشود وخیم‌ترین مشکل در امور بشردوستانه در ایران دانست.» به نظر او نبود شفافیت در روند دادرسی ایران وخیم‌ترین امر است.

هادی قائمی می‌افزاید: «برای نمونه به تابستان سال گذشته نگاه کنید. در آن موقع ۲۹ نفر را در یک روز اعدام کردند. تنها نام ۱۰ نفر از آن‌ها را اعلام کردند. از ۱۹ نفر بقیه هیچ اطلاعی در دست نیست. آشکار نیست چه کسانی بودند و علت اعدامشان چه بود.»

وی در ادامه به روش‌های کشتن محکومان در ایران اعتراض می‌کند و آن‌ها را «مشمئزکننده» می‌نامد. روش‌هایی همچون سنگسار که در کتاب قانون ایران درج شده و پرتاب فرد از ارتفاع. در یک مورد در مشهد، دو سال پیش یکی از قاضی‌ها هم خود جزو سنگ‌انداز‌ها بود.

هماهنگ‌کننده کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران این روش‌ها را «مجازات‌های وحشیگرانه» نامید. سازمان عفو بین‌الملل نیز به این رفتارهای ایران اعتراض کرده ‌است. ایران همچنین تنها کشور در جهان است که به اعدام کودکان دست زده ‌است.

«سایت ایرانی، صوفیان هلندی را تهدید کرد»

روزنامه تراؤ در یکی از شماره‌های پیشین خود در اشاره به یکی از وبلاگ‌های شخصی فارسی‌‌ز‌بان چنین نوشت: همکاران هلندی رهبر صوفی ایرانی، سید مصطفی آزمایش، ماه پیش توسط یک وب‌سایت ایرانی تهدید شدند.

آزمایش طی ماه‌های گذشته نماینده سلسله دراویش گنابادی در خارج بوده ‌است. سید آزمایش در ماه‌های گذشته برای پایان بخشیدن به سنگسار در ایران تلاش کرده‌ است. وی در این تلاش خود از ادله دینی استفاده می‌کند.

بنا به نظر سایت غربیل ۱۴۸ همکاران هلندی مصطفی آزمایش «مردان و زنان گمراهی هستند که عواقب اعمال خود را نمی‌دانند.» «ما امیدواریم که آن‌ها به سرعت بیدار بشوند و پیش از آن‌که دیر بشود از این حوزه خطرناک بیرون آمده و راه دیگری بروند.»

روزنامه تراؤ ادامه می‌دهد: «این سایت، حملات شدیدی نیز علیه قادر عبدالله، نویسنده، فرح کریمی، نماینده پارلمان از حزب سبز چپ، و احسان جامی از مسلمانان پیشین ایرانی کرده‌ است. این تارنما همچنین همکاران هلندی این افراد را تهدید می‌کند و سخن از چیزی به نام «ناتوی فرهنگی» می‌گوید که به زعم آن تارنما از هلند و علیه اسلام هدایت می‌شود.»

پیوند به خبر


مصطفی آزمایش

معاون نخست‌وزیر اسرائیل: نترسید

روزنامه ان.ار.س در شماره بیست و یکم ژانویه نوشت: حییم رامون، معاون نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته در مورد نگرانی‌های موجود در اسرائیل در خصوص نوع برخورد اوباما با حماس و ایران سخن گفت.

در اسرائیل این نگرانی وجود دارد که رئیس جمهوری تازه آمریکا در مقایسه با جرج بوش رفتاری ملایم‌تر با ایران و حماس از خود نشان دهد. حییم رامون در این باره گفت: «ما نباید از رییس جمهور اوباما ترسی داشته‌باشیم.»

خبر دیگری از همین روزنامه مربوط می‌شد به سخنان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه تازه ایالات متحده در مورد پیوندهای آمریکا با چین. به نقل از این خبر خانم کلینتون گفته ‌است که قصد دارد روابط با چین را تقویت کند و از چین جهت مبارزه با تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای کمک بگیرد.

از ایران نمی‌شود گذشت

توماس فان در دونک، از تاریخ‌دانان و ستون‌نویسان شناخته‌ شده هلند در نوشتاری در یکی از شماره‌های اخیر روزنامه فولک‌کرانت دیدگاه‌های خود در مورد رابطه غرب با ایران و حماس را بیان کرد. در پای این نوشتار پربیننده ۹۹ نظر از خوانندگان دیده می‌شود.

در متن نوشتار می‌خوانیم: به تازگی آشکار شد که جورج بوش از تحویل بمب به اسرائیل برای حمله هوایی به ایران خودداری کرده ‌بوده. رابرت گیتس، وزیر دفاع بوش که از سوی اوباما هم در سمت خود ابقا شده توانسته‌ بوده وی را در مورد پیامدهای فاجعه‌آمیز چنین حمله‌ای متقاعد کند.

از آن‌جا که واشینگتن و هم‌پیمانان دیکتاتور عربش پشت فلسطینی‌ها را به طور کامل خالی کردند، ایران توانسته در افکار عمومی اعراب خود را به عنوان حافظ راستین اسلام به نمایش بگذارد.

ایران توانسته تا در خاورمیانه به موقعیتی برسد که در سطح جهان به آمریکا نسبت می‌دهند یعنی موقعیت یک کشور اساسی، یعنی کشوری که نمی‌شود از آن صرف نظر کرد و گذشت.

بنابر‌این مذاکره با ایران هم اجتناب‌ناپذیر است. اهمیت این امر هم‌اینک بیشتر هم شده زیرا در ایران انتخابات ریاست جمهوری هم در پیش است و بسیاری از ایرانیان از خط مشی دین‌سالارانه احمدی‌نژاد گله‌مندند.

هرچند با انتخاب دوباره محمد خاتمی به ریاست جمهوری ایران یک کشور باصفا نخواهد شد ولی یک رژیم معتدل‌تر به نفع همه است. مسأله اصلی که تا کنون آب به آسیاب تندروها در حکومت آمریکا ریخته خودداری آن حکومت از برقراری مناسبات دیپلماتیک با ایران است.

در تمامی انتقادهای داخلی، مردم ایران در یک مورد هم‌عقیده هستند: این‌که کشورشان مستحق این است که سرانجام به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به رسمیت شناخته بشود.


واحد پپش‌مرگ زنان در کومله

کومله هنوز امیدوار به انقلاب در ایران

شبکه تلویزیونی ان.اُ.اس هلند روز دوشنبه بیست و ششم ژانویه گزارشی از یک مصاحبه این شبکه با عبدالله مُهتدی، ‌رئیس حزب کومله داشت. این مصاحبه توسط گزارشگر این روزنامه که برای آموزش روزنامه‌نگاران در شمال عراق مستقر شده تهیه شده‌ است.

در این گزارش چنین آمده: عبدالله مهتدی از سال ۱۹۶۹ مشغول رسیدن به این هدف است و این هدف تا چند سال دیگر باید به وقوع بپیوندد: این هدف یک انقلاب در ایران است که طی آن کردها به یک ایالت در درون ایران دست پیدا کنند.

عبدالله مهتدی که رییس حزب کومله است با انگلیسی عالی خیلی با دقت این صحبت خود را بیان می‌کند. کومله، یک جنبش سوسیال دموکراتیک است که قرارگاه آن در مرز عراق و ایران قرار دارد.

کومله امیدوار است با ارائه اطلاعات باعث انقلاب در ایران بشود. این جنبش مسلحانه ۱۰ سال است که اسلحه را کنار گذاشته ولی مهتدی می‌گوید که هر لحظه ممکن است شرایط دوباره ایجاب کند تا اسلحه‌ها را برداریم.

گروه‌های اپوزیسیون مختلف هنوز از اسلحه استفاده می‌کنند. کومله هم هنوز اسلحه‌ها را برای دفاع از خود نگه می‌دارد. هنگامی که از قرارگاه آن‌ها بازدید می‌کنیم البته متوجه مردان مسلح می‌شویم.

موقع راه رفتن مهتدی، مردان هم با او راه می‌روند. او در این اردوگاه همراه ۳۰۰ هم‌رزم خود سکونت دارد. بخش بزرگی از آن‌ها در رادیو و تلویزیون خود حزب کار می‌کنند.

آن‌ها از راه ماهواره و اینترنت به مردم ایران در مورد اعمال رژیم احمدی‌نژاد اطلاع‌رسانی می‌کنند. آن‌ها در مورد قطع دست و پا و دیگر اعضاء کسانی که حرف‌های غیردوستانه درباره رژیم بزنند خبر می‌دهند.

شکنجه زنان و برای نمونه دستگیری دو پزشک درمانگر ایدز از دیگر خبرهای آنان است. این پزشک‌ها سه تا شش سال حکم زندان گرفته‌اند چون بیماری ایدز از نظر حکومت ایران قانوناً وجود ندارد.

عبدالله مهتدی معتقد است که رسانه آنان واکنش‌های زیادی از ایران دریافت می‌کند گاهی حتی تا ۳۰۰ واکنش در روز. «بعضی‌ها از وضعیت ایران فجیع‌ترین اخبار را می‌دهند.»

مهتدی می‌گوید پخش این برنامه‌های رادیو و تلویزیونی قرار است باعث شورش از درون ضد حکومت ایران بشود. به باور او در آن موقع شاید اسلحه هم واقعاً به درد بخورد.

وقتی وی این را می‌گوید البته گونه‌ای لبخند هم به روی لبش ظاهر می‌شود طوری که انگار خودش هم به این گفته باور ندارد. صورت خندان او وقتی که به کو‌های آن‌سوی مرز نگاه می‌کند حالتی رؤیابینانه به خود می‌گیرد. او واقعاً امیدوار است که چند سال دیگر بتواند در کوه‌های ایران قدم بزند. ایران واقعاً زیباست.

پیوند به گزارش

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خواندن سرفصل ها و توضیحات روزنامه های هلندی باعث تاسف و نگرانی من از اینجهت شد که مقصود تمام مطالب تخریب چهره ایران است.کسی مشکلات را انکار نمیکند ولی امروزه مشکلات فرهنگی،جنائی و تبعیض و سانسور خبری در همه جای دنیا و به شکل مخصوص خودش هست.اگر بنا بر سیاه نمائی است،خود کشور هلند به اندازه هزاران صفحه روزنامه مشکلات بدتر از ایران را دارد.وفور عرضه مواد مخدر ، درصد بالای تن فروشی زنان و مردان ،درصد بالای نژادپرستی و رفتارهای خشن با غیر اروپائی ها حتی اگر توریست باشند ،فقر و بیکاری چند نمونه آن است که هرکدام این سرفصل ها یک کتاب پرونده و داستان دارد

-- alireza ، Jan 26, 2009

federal sistem is too early for iran and the kurd's intelectuals have been threat for iran's unity.

-- soheil yousef ، Jan 27, 2009

آقای علیرضا، اولن اینکه در هلند سانسوری وجود دارد از عدالت و صداقت بدور است، شما حتی یک نمونه از سانسور را نمی‌توانید برای اثبات مدعای خود داشته باشید. ثانین مشکلات فرهنگی و جنایی در هلند به اندازه‌ای نیست که با هیچ آمار موجودی بتوان آنرا در کنار ایران چید. ثالثن چهره ایران را حاکمین ایران تخریب کرده‌اند که زندانها را از انسان انباشته‌اند. از ''درصد'' بالای تن‌فروشی گفته‌اید شما کدام آمار را ملاک این ادعای خود قرار می‌دهید؟
دوست گرامی، آنانی که وبلاگ‌نویس و نویسنده و شاعر را به سیخ و سلابه می‌کشند چهره ایران را تخریب کرده‌اند نه روزنامه و نشریات هلندی. چهره ایران را آنانی تخریب کردند، که دکتر علایی‌ها را بجای تشویق در ازای خدمت به سلامتی جامعه ایرانی، با حیله و پرونده‌سازی به جرم براندازی نرم و جاسوسی سزا دادند. چهره ایران را کسانی که فرزندان و شهروندان خود را بجرم دگراندیشی قتل عام کردند و بعد از ۲۱ سال با بولدزر به‌جنگ مرده‌های آرمیده در گورهای دسته‌جمعیشان در خاوران رفتند، خراب کردند نه روزنامه‌نگاران با انصاف هلندی، که فکر می‌کنم در سطح جهان از نمونه‌های بسیار خوب این حرفه‌اند.آقای محترم شما سوراخ دعا را گم کرده‌اید، از نوشتن روزنامه‌نگار و خبرگزاری، نگران نباشید، از قطع دست و پا و سنگسار زنان و اعدام- ازدواج کودکان نگران باشید. این روزنامه‌گران از سر همبستگی و دلسوختگی برای یک همنوع من و شما این حقایق را انتشار می‌دهند. بیان این اخبار که در جهت رضای یک قربانی است نه تنها نباید باعث نگرانی یک انسان و همنوع باشد، بلکه بایستی جای تقدیر از ناشران آن باشد. نکته مهم دیگر اینکه مردم قدرت تشخیص دارند، یک نوشته، بخودی خود با انسان فکور کاری نخواهد کرد.
شما کمی هم نگران مشکلات، و بی‌عدالتیهایی که حاکمان ایران برای ایران و ایرانیها آفریده‌اند باشید. کمی هم از بیعدالتی به دانشجویان، زنان، دگراندیشان، بلوچ و بهایی و کرد و آذری متاسف شوید.
در نهایت کمی انصاف! فقر و بی‌کاری در هلند کجا و ۱۴ میلیون زیر خط فقر در ایران کجا.

-- رحمان جوانمردی ، Jan 28, 2009

به علیرضا: اتفاقاً‌ مشکلات در هلند خیلی کم است. بیکاری بسیار پایین است و فقیر تقریباً ‌ندارد. به همین دلیل مشکل اعتیاد را هم به خوبی مهار کرده‌اند. با این که مواد مخدر در هلند آزاد است تعداد معتادها به نسبت زیاد نیست و معتادهای اینجا هم زندگی‌شان صدها بار از معتادان ایران بهتر است. "تن‌فروشی" هم که شما اشاره کردید چند صد نفر بیشتر نیستند که مکان مخصوصی دارند و به انتخاب و رضایت خودشان این کار را می‌کنند و مالیات هم می‌دهند. با ایران فرق دارد که سر هر خیابانش چندین تن‌فروش اجباری، پرسه می‌زند. درست است که رسانه‌های هلند در مورد ایران سیاه‌نمایی می‌کنند ولی آیا مذهبیان در میان ما ایرانیان واقعاً در رفتار و کردارشان سیاه نیستند؟ آیا تا به حال یک سنگسار را از نزدیک دیده‌اید؟

-- علی‌نارضا ، Jan 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)