تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«هلند با حماس صحبت نمی‌‌کند ولی با ایران چرا»

مخالفت سال گذشته جرج بوش با حمله اسرائیل به تأسیسات ایران، راه افتادن شبکه تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی و بازدید المالکی از تهران، از عناوین خبری مربوط به ایران در رسانه‌های هلندی این هفته بود.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای مربوط در این رسانه‌ها:

«ایران تجارت با اسرائیل را تنبیه می‌کند»

روزنامه تلگراف در شماره ۱۲ ژانویه خود زیر این عنوان نوشت: دولت ایران تصمیم گرفته ‌است تا شرکت‌های چند ملیتی خارجی را که با اسرائیل تجارت می‌کنند از طریق اِعمال تحریم تنبیه کند.

این تحریم‌ها شامل آن شرکت‌های خارجی می‌شوند که در ایران نیز شعبه دارند و «در مناطق اشغالی سرمایه‌گذاری می‌کنند یا به رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند». آشکار نیست که قرار است این تحریمات از چه نوع باشند.

چند شرکت بین‌‌المللی مانند نِستْله، رنو و سامسونگ در ایران شعبه دارند. شرکت سوئیسی نستله به تازگی هدف تظاهرات و اعتراضات ضد اسرائیلی بود. یک فروشگاه شرکت ایتالیایی بنتون نیز دو هفته پیش از سوی تظاهرکنندگان به آتش کشیده‌ شد.


«ایران در حمله موشکی به شمال اسرائیل دست دارد»

نشریه دست راستی اِلسِفیر روز ۸ ژانویه نوشت: حال که حمله‌‌ای موشکی از سوی لبنان صورت گرفته، اسرائیل باید جداً احتمال باز شدن جبهه تازه‌‌ای از سوی شمال را در نظر بگیرد. اما پرسش این‌‌جاست که چه کسی پشت این حملات موشکی است.

جنبش افراطی اسلامی حزب‌الله بامداد امروز مسئولیت این حملات موشکی را رد کرد و تحلیل‌گران بر این باورند که این تکذیب باید درست باشد: زیرا اگر این موشک‌‌اندازی به دستور حزب‌‌الله صورت گرفته ‌بود آن‌‌ها روی اعلام آن تأکید می‌‌کردند.

به گفته حزب‌‌الله، پناهندگان فلسطینی ساکن لبنان مسئول این حملات هستند. بنا بر برآوردها، در اردوگاه‌‌های پناهندگی چهارصد هزار فلسطینی زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌‌ها از هواداران حماس هستند.

اما این پناهندگان فلسطینی احتمالاً به سه موشک کاتیوشا که بامداد امروز به شمال اسرائیل پرتاب شد دسترسی ندارند. هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در این باره نوشت که این پرتابه‌‌ها احتمالاً‌ در محل سرهم‌‌بندی شده‌‌اند.

از سوی دیگر، در جنگی که اسرائیل در تابستان ۲۰۰۶ با حزب‌‌الله انجام داد این جنبش تروریستی از جنگ‌‌افزار بسیار مدرنی استفاده کرد.

در اسرائیل نیز دست داشتن ایران اسلامی در این حملات را به عنوان یکی از احتمالات برمی‌‌شمرند. به گفته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، منوچهر متکی،‌ وزیر خارجه ایران چند روز پیش از حمله اسرائیل به نوار غزه در مورد یک جبهه دوم هشدار داده ‌بود.

گفته می‌شود که وی این هشدار را به صورت تلفنی به همکاران اروپایی خود اعلام کرده‌ است. بنابر‌این، این حمله احتمالاً از سوی شبه نظامیان فلسطینی با همکاری حزب‌الله و با «حمایت» تهران اجرا شده‌ است.

پیوند به نوشتار


«هلند با حماس صحبت نمی‌‌کند ولی با ایران چرا»

در بخش نظرات روزنامه ان.ار.س در تاریخ هشتم ژانویه، مقاله‌‌ای منتشر شد تحت عنوان «حماس به عنوان طرف صحبت». در بخشی از این نوشتار آمده ‌است:

از زمان حمله اسرائیل به غزه، هلند با احتیاط رفتار می‌کند. و این منطقی است چرا که هلند نسبت به این موضوع رویکردی دوگانه دارد. از یک‌سو خواهان یک کشور فلسطینی است و از سوی دیگر کشور هلند سنتاً تمایل به اسرائیل دارد. حال که حزب اتحاد مسیحی هم حزب حاکم در هلند است این تمایل به پیوند با مردم یهود بر پایه داستان‌‌های انجیل بیشتر هم شده ‌است.

شاید به این خاطر است که کابینه هلند حاضر نیست حمله اسرائیل را به عنوان پاسخی نابرابر به موشک‌‌پرانی‌‌های حماس محکوم کند، حتی پس از این‌‌که شلیک‌‌های اسرائیل به یک مدرسه جان چهل غیرنظامی را گرفت.

آقای بالکن‌انده، نخست‌وزیر کشور روز یک‌شنبه گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی این موضع را چنین بیان کرد: «محکوم کردن اسرائیل دردی را دوا نمی‌کند. باید با هر دو طرف قضیه صحبت بشود.»

دوپهلو بودن این سیاست، درست از همین جمله مشخص می‌‌شود چرا که هلند، حماس را به خاطر این‌‌که در لیست گروه‌‌های تروریستی قرار گرفته به عنوان طرف صحبت نمی‌‌پذیرد.

اما این ژست قاطعانه ظاهراً باعث نشده که آقای فرهاخن، وزیر خارجه هلند با ایران صحبت نکند. فرهاخن روز گذشته در همین روزنامه اعلام کرد که نه تنها از جمهوری چک خواسته تا با مصر صحبت کند بلکه اعلام نمود با ایران نیز تماس گرفته و از مقامات ایرانی خواسته تا نفوذ خود بر حماس را کم کنند.

به عبارت دیگر، گفت‌ و گو با حماس برای دولت هلند غیر قابل تصور است ولی گفت ‌و گو با ایران که حامی و تأمین‌کننده بزرگ شاخه‌‌های نظامی و غیرنظامی حماس است برای هلند اجتناب‌‌ناپذیر است.

این نوشتار در ادامه می‌‌نویسد: «هلند باید این برخورد دوپهلو نسبت به حماس و ایران را کنار بگذارد.»

کشتی ربوده ‌شده ایرانی آزاد شد

روزنامه ان‌.ار.س هلند در خبری در تاریخ ۱۰ ژانویه نوشت: دزدان دریایی سومالی، روز گذشته، کشتی ایرانی «دیلایت» را با ۲۵ خدمه و بار سی و شش هزار تُن گندم آزاد کردند.

این خبر را سیمای دولتی ایران امروز گزارش کرده ‌است ولی در خبر نیامده که آیا برای آزادی این کشتی پولی به دزدان دریایی داده شده یا نه.

کشتی دیلایت که در هنگ‌کنگ ثبت شده، در نه نوامبر از سوی دزدان دریایی سومالیایی در خلیج عدن ربوده شد. ایران پیش از این خبر داده‌ بود که برای مذاکره با دزدان دریایی آمادگی دارد و همچنین آماده استفاده از خشونت برای آزادسازی خدمه کشتی است.

در آب‌‌های شاخ آفریقا و در پیرامون کشور بی‌‌قانون سومالی شمار زیادی از دزدان دریایی مسلح فعالیت دارند. آن‌‌ها در سال گذشته به ۱۳۰ کشتی حمله کردند و هنوز ۱۰ کشتی را در گروگان خود دارند.


دانشجويان تحصن‌كننده در فرودگاه مهرآباد برای اعزام به غزه

خامنه‌‌ای اجازه خودکشی نداد

روزنامه تراؤ روز هشتم ژانویه نوشت: آیت‌‌الله علی خامنه‌‌ای، رهبر ایران حمله انتحاری در اسرائیل را برای داوطلبان محافظه‌‌کار ایرانی ممنوع کرده‌ است. این خبر را سیمای دولتی ایران پخش کرده ‌است.

با این حال که خامنه‌‌ای حرکات خشونتی علیه اسرائیل را برای داوطلبان ممنوع کرده ولی وی گفته ‌است ایران همه تلاش ممکن را برای کمک به حماس از راه‌‌های دیگر انجام خواهد داد.

گروه‌‌های دانشجویان محافظه‌‌کار ایرانی از دولت خواسته‌‌اند تا به آن‌‌ها اجازه بدهد در پاسخ به حمله اسرائیل به نوار غزه دست به حمله خودکشانه در اسرائیل بزنند.

در خبری از همین روزنامه به تاریخ پنج ژانویه آمده‌بود: بیش از هفتاد هزار دانشجوی ایرانی به عنوان افراد آماده به خودکشی علیه اسرائیل نام‌‌نویسی کرده‌‌اند.

پنج انجمن دانشجویی بنیادگرا و یک جنبش روحانیان محافظه‌‌کار از دولت خواسته‌‌اند تا به آن‌‌ها اجازه حملات انتحاری بدهد.

«فیلم روحانی ایرانی در حال زنا»

روزنامه دپرس، در شماره جمعه ۱۹ ژانویه خود چنین نوشت: موج خبر یک ویدیوی سکسی ایران را فرا گرفته ‌است. اما این‌بار موضوع فیلم، یک ستاره سریال‌‌های تلویزیون یا یک سیاستمدار نیست بلکه چیزی به کل متفاوت است. این فیلم،‌ صحنه‌هایی از یک روحانی است. یک دانشجوی دختر ایرانی به صورت ناشناس این خبر را بر روی تارنمای «دیلی بیست» آورده ‌است.

در این ویدیو دیده می‌‌شود که چگونه یک مرد همسردار، چادر زن دیگری را از سرش می‌‌کشد و می‌‌پرسد: «نسناس دوست داری؟» اصطلاح نسناس که یک هیولای اسطوره‌‌ای است از سوی ایرانی‌‌ها برای اشاره به سکس استفاده می‌‌شود.

این ویدیو در وبلاگستان فارسی با موفقیت زیادی روبه‌‌رو شده ‌است. یک جوان ایرانی نوشت: «تا به حال پیش از این نتوانسته‌بودیم لخت یک ملا را ببینیم ولی الان با اینترنت این امکان هم فراهم شده.»

ایرانی‌ها به این همه ریاکاری پوزخند می‌‌زنند ولی عصبانی نیز هستند. در همین استان، سال پیش یک دختر دانشجو به خاطر این‌‌که با نامزد خود در پارک نشسته بود دستگیر شد.

بعد از ۴۸ ساعت به خانواده‌‌اش خبر دادند تا برای شناسایی جسدش بیایند. پلیس گفته ‌است که این زن جوان خودش را دار زده‌ است. مقامات جلوی تحقیقات برای روشن کردن علت مرگ را گرفتند و گفتند این بحث «باعث برانگیختن تبلیغات دشمن» می‌‌شود و به مخالفان شانس می‌‌دهد تا به ایران حمله کنند.

البته این‌گونه شانس‌‌ها در سال‌‌های اخیر زیاد بوده‌ است. برای نمونه رییس پلیس تهران را مدتی پیش با شش روسپی گرفتند و همچنین معلوم شد که وزیر خارجه ایران درباره مدرک دانشگاهی‌‌اش دروغ گفته ‌است.

جلوگیری از انتشار این رسوایی‌‌ها ممکن است قبلاً به راحتی انجام می‌‌شد ولی امروزه به خاطر وجود ژورنالیسم دیجیتالی شهروندی دیگر نمی‌‌توانند جلوی انتشار این خبرها را بگیرند.

پیوند به خبر روزنامه دپرس


انرژی خورشیدی در ایران

مجله فنی «تخنیس ویک‌بلاد» در شماره هفتم ژانویه خود نوشت: ایران هم به انرژی خورشیدی روی آورده. هرچند این کشور به ویژه در پیوند با برنامه هسته‌‌ای پرمناقشه خود در اخبار حضور دارد ولی اکنون به سمت انرژی «پاکیزه» نیز می‌‌رود. اوایل سال جاری دولت ایران یک مرکز گرمایی خورشیدی را راه‌‌اندازی کرد.

مراکز انباشت انرژی خورشیدی از نوعی که در ایران راه‌‌اندازی شده آفتاب را در آینه‌‌ای بشقابی گرد می‌‌آورند تا از این راه آب را در مخزن خود گرم کنند. بخاری که از این راه پدید می‌آید چرخ‌‌پره‌‌ای را می‌‌چرخاند و از این چرخش برق ایجاد می‌‌شود.

نیروگاه خورشیدی ایران کوچک است و بیش از ۲۵۰ کیلووات توان ندارد ولی در ایران مدت‌‌ها است که از انرژی خورشیدی استفاده می‌‌کنند. در ایران چهار هزار دیگ خورشیدی وجود دارد که در آن‌‌ها آب را با تابش آفتاب گرم می‌‌کنند.

شمشیرباز هلندی در ایران، نفر اول

منبع خبری نو‌‌اسپرت هلند، روز ۱۱ ژانویه خبری از برنده شدن باس فِروَیـلِن، شمشیرباز هلندی (که در سراسر اخبار ایران نام او به غلط باس ورولیژن درج شده) در مسابقات جزیره کیش داشت. در این خبر آمده:

باس فرویلن، شمشیرباز اسلحه اِپه برنده نخستین دور تورنمنت جهانی سال ۲۰۰۹ در جزیره کیش ایران شد. این شمشیرباز هلندی از استان برابانت، در جزیره گردشگری ایران در خلیج فارس روز یک‌شنبه حریف ایرانی خود محمد رضایی تادی را در دوره نهایی پانزده بر پنج شکست داد.

نشان برنز به علی یعقوبیان از ایران و میکایل غازاریان از ارمنستان رسید که هر دو از شمشیربازان ناشناس بودند. شمشیرباز دیگر هلندی، آرناود هولستِیخه که به تازگی اسلحه فلوره را کنار گذاشته و به رشته اسلحه اپه روی آورده پس از شکست در یک‌چهارم نهایی از حریف ایرانی خود یعقوبیان، به مقام پنجم دست یافت.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اخبار شما در مورد كمكهاي مالي ايران به حماس ضد و نقيض است!
در يكي از جستارها خواندم كه گفته شده بود سهم ايران از كل كمكها به حماس بيش از 3-4 درصد نيست و اكنون اين را ميبينم:
"ایران که حامی و تأمین‌کننده بزرگ شاخه‌‌های نظامی و غیرنظامی حماس است"
لطفا در انعكاس اخبار جانب انصاف و راستگويي را رعايت كنيد و از انتشار اخبار نا معتبر خودداري كنيد،

با تشكر،

-- ميم ، Jan 12, 2009

میم گرامی. لطفاً به عنوان اول نوشتار توجه کنید: «ایران در رسانه‌های هلندی». همچنین به زیرنویس پایین صفحه توجه کنید: «خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.» به جمله آغاز خبر مورد اشاره خود نیز توجه کنید: «روزنامه تلگراف در شماره ۱۲ ژانویه خود زیر این عنوان نوشت ...». ممنون از توجه شما.

-- زمانه ، Jan 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)