تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد در برابر ملکه الیزابت دوم

«موقت بودن پلمب دفتر شیرین عبادی»، ارسال پنجاه تُن محموله کمکی هلال احمر ایران به غزه از طریق مصر، و ادامه کشمکش سیاسی روسیه و آمریکا بر سر «سپر موشکی غرب علیه ایران» از جمله خبرهای مرتبط با ایران در رسانه‌های هلندی هفته گذشته بود.

با هم مروری داریم بر دیگر خبرهای مربوط به ایران در این رسانه‌ها:

«دستور ایران به مسلمانان برای حمایت از فلسطینی‌ها»

این عنوان خبری بود از روزنامه تلگراف در شماره ۲۸ دسامبر خود. در این خبر آمده‌ است: رهبر روحانی ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یک‌شنبه یک فرمان مذهبی صادر کرد که در آن به مسلمانان سراسر جهان فرمان داده شده تا از فلسطینی‌ها در برابر حملات اسرائیل در نوار غزه حمایت کنند.

علی خامنه‌ای در تلویزیون ایران گفت: «همه مبارزان فلسطینی و همه مؤمنان جهان اسلام موظفند به زنان، کودکان و مردم بی‌دفاع نوار غزه از هر طریق ممکن کمک کنند. هر کس در این مقاومت مشروع کشته شود شهید خواهد بود.»


احمدی‌نژاد در برابر ملکه الیزابت دوم

خبر برنامه پخش سخنرانی کریسمس محمود احمدی‌نژاد از شبکه چهار تلویزیون انگلیس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هلند داشت. روزنامه دپرس روز ۲۴ دسامبر در این مورد نوشت:

سفیر اسرائیل در بریتانیای کبیر، روز چهارشنبه به این امر اعتراض کرد. ران پروسر، پخش این برنامه را یک رسوایی و یک زخم ملی نامید.

این دیپلمات ارشد معتقد است در ایران کسانی که به دین مسیحیت بگروند حکم اعدام می‌گیرند. استیفن اسمیت از مرکر هولوکاست بریتانیا نیز به پخش این برنامه انتقاد کرد.

به باور وی، پیام ظاهراً «خیرخواهانه» رییس جمهور ایران گمراه‌کننده است و این سیاستمدار پرمناقشه گرگی در پوستین گوسفند است.

منبع خبری نو دات ان‌ال نیز نوشت: سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در روز اول کریسمس از شبکه چهار به عنوان وزنه تعادلی در برابر سخنرانی سالانه ملکه الیزابت دوم است که از شبکه‌های مختلف بریتانا از جمله بی‌بی‌سی پخش می‌شود.

به گفته سخنگوی شبکه چهار، رئیس جمهور ایران به عنوان رهبر یکی از نیرومندترین کشورهای خاورمیانه نفوذ بسیاری دارد. احمدی‌نژاد در ساعت هشت و پانزده دقیقه شامگاه یک سخنرانی کوتاه با مضمونی روحانی خواهد داشت.

از موضوعات اصلی سخنرانی او «اراده همگانی در جهان برای بازگشت به ارزش‌های انسانی» است. شبکه چهار انگلیس از سال ۱۹۹۳ پخش سخنرانی‌های متفاوت به مناسبت کریسمس را آغاز کرده ‌است.

دو سال پیش، سخنرانی کریسمس یک زن مسلمان کاملاً پوشیده با حجاب از این کانال پخش شد و در سال‌های قبل کمدین معروف، ساشا بارون کوهن (بورات) نیز از جمله میهمانان پیام‌های کریسمس این شبکه بوده‌ است.


اعدام ۹ نفر در یک روز

روزنامه تلگراف روز ۲۴ دسامبر تحت این عنوان نوشت: ایران در جریان یک اعدام دسته‌جمعی، هشت مرد و یک زن را در زندان معروف اوین در تهران به ‌دار آویخت. جرم همه آن‌ها قتل است.

با این اعدام‌ها، آمار اعدامیان امسال در ایران به ۲۴۳ نفر رسید. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ایران سال گذشته پس از چین بیشترین شمار اعدامیان را داشت. در ایران حکم اعدام می‌تواند برای قتل، تجاوز جنسی، سرقت مسلحانه، زنا و قاچاق مواد مخدر صادر بشود.


خطر بازگرداندن یک ایرانی مسیحی ‌شده از هلند

در ماه مهر ۱۳۸۷، یک مرد ایرانی در شهر نایمِیخِن هلند، از پل وال‌بروخ بالا رفت و تهدید به پریدن از پل و خودکشی کرد.‌ این کار وی که به انگیزه عدم دریافت اقامت پس از یک ‌سال و نیم و صدور حکم خروجش از هلند انجام گرفته‌ بود، باعث میلیون‌ها یورو ضرر مالی به هلند شد.

روزنامه دِخِلدِرلاندِر، روزنامه استان خلدرلاند هلند روز ۲۹ دسامبر این هفته خبری در این مورد داشت. این روزنامه می‌نویسد:

او تا اندازه‌ای آرام شده ‌است و به روند اقامتی خود کمی اعتماد پیدا کرده ‌است. ولی «ایرانی وال‌بروخ» هنوز هم در وحشت بازگردانده ‌شدن به کشورش به سر می‌برد.

این مرد ایرانی چهل‌ ساله که به دین مسیح گرویده، پس از بالا رفتن از پل و تهدید به پریدن، توانست به خواسته خود یعنی دیدار با وزیر دادگستری هلند برسد.

اداره مهاجرت هلند نیز به او قول داد که روند قضایی مسأله اقامتش را تسریع خواهد بخشید ولی الان که ماه دسامبر است هنوز تاریخ جلسه رسیدگی به دادخواست او نیز مشخص نیست.

این مرد ایرانی هم‌اینک به همراه همسر و دو کودک دوقلوی یک‌ ساله و نیمه خود در کمپ پناهندگی به‌ سر می‌برد و در انتظار رسیدگی به دادخواست نشسته‌ است.

وکیل مدافع وی می‌گوید: «روند معمول این است که وقتی جواب منفی به درخواست پناهجو می‌آید مأموران وی را به مرکز ترک کشور می‌فرستند ولی در مورد موکل من این کار انجام نشده. پس از نامه اعتراضی من، مأموران تصمیم گرفتند تا منتظر رسیدگی دادستان به پرونده بشوند.»

تئو فان ده ویترینگ، از کشیشان شهر نایمیخن که با این خانواده ایرانی در تماس است می‌گوید: «او از اعضاء باانگیزه کلیسای ماست. ما از طریق کلیسای ایرانیان در هلند، مسیحی شدن او در ایران را بررسی کرده‌ایم و مشخص شده که او به واقع در ایران با کلیسای زیرزمینی مسیحیان تماس داشته‌است.» وی ادامه داد: «او بدون شک مسیحی است و به این خاطر نمی‌تواند به ایران برگردد.»


بازی‌های رایانه‌ای در ایران نیز رده‌بندی شد

نِکس‌گِیمر، منبع خبری بازی‌های رایانه‌ای هلند روز بیست و هفتم دسامبر نوشت: همه کس، شاید به جز فقط غارنشینان، می‌دانند که در چند سال اخیر محبوبیت بازی‌های ویدیوی در سراسر جهان به صورت تصاعدی رشد کرده‌ است.

۹۶ درصد از جوانان حد اقل یک بار با بازی ویدیویی بازی کرده ‌است. در خاورمیانه هم جوانان، حسابی مشغول بازی با این برنامه‌های مجازی هستند البته شاید نه به آن اندازه که ما در غرب بازی می‌کنیم.

ولی آن‌ها هم از الان به بعد دارای یک سامانه رده‌بندی مانند آنچه ما در این‌جا داریم می‌شوند. این سامانه به والدین کمک می‌کند تا بدانند چه نوع بازی‌هایی به خانه‌شان راه پیدا می‌کند.

سامانه رده‌بندی که ایران به آن پیوسته سامانه «هیأت رده‌بندی نرم‌افزار تفریحاتی» یا «ای‌اس‌آربی» (ESRB‌) است که در آمریکای شمالی هم استفاده می‌شود.

بهروز مینایی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران در مورد سامانه رده‌بندی که از این پس در ایران استفاده می‌شود می‌گوید: «این طرح به خانواده‌ها کمک خواهد کرد تا آگاهی بهتری در مورد انتخاب بازی‌ها برای فرزندانشان پیدا کنند و می‌تواند الگوی خوبی هم برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی باشد.»

تعطیلی مؤسسه مطالعات اسلامی هلند

مؤسسه مطالعات اسلام در جهان مدرن ‌Het Instituut voor de studie van de islam in de moderne wereld‌ از یکم ژانویه ۲۰۰۹ تعطیل می‌شود. این موسسه (ISIM‌) که ۱۰ سال پیش در پی همکاری چهار دانشگاه هلند به ‌وجود آمد در شهر لَیدن هلند قرار دارد.

رئیس علمی این مؤسسه، پروفسور آصف بیات، ایرانی و متخصص جامعه‌شناسی خاورمیانه است. وی از جمله در مورد مسأله سازگاری اسلام با دموکراسی نیز تحقیقاتی دارد.

روزنامه ان‌آرسی، این هفته نوشتار بلندی در مورد دلایل تعطیلی این مؤسسه و چندوچون آن داشت. از این نوشتار چنین برمی‌آید که رقابت چهار دانشگاه مؤسس این نهاد و تمرکز مالی آن‌ها بر مؤسسات درون‌دانشگاهی خود دلیل اصلی تعطیلی مؤسسه مطالعات اسلامی هلند است.

یک کمیسیون از کارشناسان بین‌المللی، سال گذشته عملکرد مؤسسه مطالعات اسلامی هلند را ارزیابی کرد. عملکرد این مؤسسه در تمامی موارد، بسیار عالی ارزیابی شد.

گفت و گویی با پروفسور آصف بیات در مورد جوامع اسلامی


کاوه گلستان (عکس: خبرگزاری میراث فرهنگی)

تصاویر بانفوذ از ایران

روزنامه فینانسیه‌له داخ‌بلاد روز ۲۷ دسامبر زیر این عنوان نوشت: تالار هنر در شهر روتردام با همکاری صندوق مالی پرنس کلاوس، گزیده‌ای از عکس‌های بانفوذ سیاه و سفید را از بایگانی بزرگ عکس‌های عکاس ایرانی کاوه گلستان (۱۹۵۰ ـ۲۰۰۳) به نمایش می‌گذارد.

در سراسر جهان، تصویری که از ایران در ذهن مردم جای گرفته بیشتر از طریق عکس‌های کاوه گلستان بوده است. عکس‌های خبری او از انقلاب ایران، بازگشت آیت‌الله خمینی، جنگ ایران و عراق و مبارزان کُرد در سراسر رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده ‌است.

گلستان علی‌رغم کشمش سیاسی، سرکوب و سانسور هیچ‌گاه کشور خود را ترک نکرد. او در سن ۵۲ سالگی در حال ساخت گزارشی برای بی‌بی‌سی در عراق به روی مین رفت و جان خود را از دست داد.

کتابی نیز در مورد کاوه گلستان انتشار یافته ‌است. نمایشگاه عکس‌های او از این کشور جالب و پیچیده تا یکم ماه مارس در روتردام قابل بازدید است.


عکس کاوه گلستان از منطقه جنگی ایران و عراق

بیست میلیون مین در مرزهای ایران و عراق

روزنامه ان‌آرسی در شماره ۲۳ دسامبر به قلم کارولین رولانتس، خبرنگار خود در خاورمیانه نوشت: در عراق هنوز میلیون‌ها مین از زمان جنگ‌های صدام حسین به جا مانده است.

تخمین زده می‌شود که چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون مین هنوز در خاک عراق وجود دارد. بیشتر این مین‌ها در مناطق کردنشین شمال عراق و در نزدیکی مرز ایران کاشته شده‌اند.

صدام حسین از این میدان‌های مین نه فقط برای کشتن سربازان ایرانی بل‌که به عنوان بخشی از برنامه نسل‌کشی کُردها استفاده می‌کرد.

وجود این مین‌ها خسارت اقتصادی زیادی به منطقه می‌زند و روز به روز تعداد افرادی که روی آن‌ها می‌روند بیشتر می‌شود. خشکسالی باعث حرکت بیشتر چوپانان شده و قاچاقچیان عراقی کالا از ایران به عراق نیز حرکت زیادی در مناطق مین‌گذاری‌شده دارند.

سری می‌زنیم به گورستان روستای رایَت در مرز کردستان عراق با ایران. خاک‌سپردگان این گورستان تقریباً همگی در اثر رفتن روی مین کشته‌ شده‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها که در سال ۱۹۹۱ از برابر حملات نیروهای صدام به سوی ایران می‌گریختند از میدان‌های مین گذشته و کشته شدند.

بر پایه توافق‌نامه‌های بین‌المللی قرار است تا سال ۲۰۱۷ تمامی میدان‌های مین عراق جمع شود ولی با روند فعلی این هدف دست‌یافتنی نیست. نه مقامات دولتی عراق و نه مقامات کردستان عراق هیچ‌یک راهبردی برای حل این مشکل ارائه نداده‌اند.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام من از شما سپاسگذارم خلایق هر چه لایق در جنگ حلوا خیر نمیکنند زمان به هر بی عدالتی پاسخ می دهد

-- بدون نام ، Dec 29, 2008

صیهونیستها که همه دول غربی را به اسارت
کشانده اند نتوانستند حتی تحمل این موسسه
مطالعات اسلامی را بکنند ولی مرتب از
"دموکراسی" قلابی غربی حرف می زنند.

-- بدون نام ، Dec 31, 2008

باسلام
یاد ونام نیکش را گرامی میداریم.
الحق که کاوه یک انسان فریخته ووظیفه شناس ودردل جامعه ومردم قرار داشت
مادرش می گفت که کاوه از پنج سالگی دوربین بدست گرفت وبا دوربین در دست جان خودرا از دست داد.

-- ح-ص ، Dec 31, 2008

جالب است که فحاشی و توهین به پیامبران مذاهب جزیی از ازادی بیان است و کسی که به ان اعتراض کند به گلگیر ازادی خط انداخته اما پخش تبریک احمدی نژاد موجب جریحه دار وجدان دان مردمان شده است و هر چه زودتر باید قطع شود. من نه مذهبی هستم و امیدوارم شر احمدی نژاد هم از سر ملت کم شود اما یک بام و دو هوا تا چه اندازه؟
چگونه است که هلندی ها از قصابی غزه دردشان نیامده اما تبریک احمدی نژاد بدل به فاجعه شده.

-- Ali ، Dec 31, 2008

با سلام
سال جدید میلادی با ریختن خون خیلی از مضلومان جهان بخصوص مضلومان فلسطین اغاز شد.
شیرینترین مرگ >مرگ در راه عشق رسیدن په هدف است.من از طرف دانشجویان ایرانی مقیم
فیلیپین این فاجعه تاریخی را به مسلما نان جهان بخصوص به مسلمانان فلسطینی تسلیت مگو یم.

-- m omid ، Jan 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)