تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

قرار مخفی اسرائیل و روسیه علیه ایران؟

آزار شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل از سوی ایران، و تائید و تکذیب تحویل سامانه پدافند موشکی روسیه به ایران از جمله عناوین خبری این هفته در رسانه‌های هلند بود.

با هم نگاهی داریم به عناوین خبری رسانه‌های هلندی در مورد رویدادهای این هفته مربوط به ایرانیان در هفته‌ای که گذشت:

«قرار مخفی اسرائیل و روسیه علیه ایران؟»

در گزارشی از خبرگزاری نوفوم هلند می‌خوانیم: ‌اسرائیل روز جمعه گذشته از روسیه خواست تا از فروش جنگ‌افزاری که می‌تواند برای حمله به اسرائیل به‌کار رود به ایران خودداری کند.

آموس گیلاد، یکی از مقامات اسرائیل در پاسخ به پرسشی در مورد تحویل احتمالی موشک‌های پدافندی اس-۳۰۰ روسیه به ایران گفت: «تحویل جنگ‌افزار خطرناک به دشمنان ما کمکی به صلح نمی‌کند و برای نمونه می‌تواند به ایران کمک کند تا اسرائیل را از صحنه روزگار محو کند. به این خاطر توقع داریم که روسیه از خود در این امر مسوولیت‌پذیری نشان دهد.»

به گزارش رسانه‌های روسیه معامله‌ای برای تحویل این موشک‌ها به تهران منعقد شده‌ است ولی کارکنان دولت روسیه این گزارش را تکذیب می‌کنند.

روسیه پیش از این موشک‌های هوایی تورـ‌ ام‌۱ به ایران فروخته‌بود ولی اس ـ۳۰۰ جنگ‌افزاری بسیار پیشرفته‌تر است و می‌تواند یک حمله احتمالی از سوی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران را به مراتب دشوارتر سازد.

گیلاد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اینترفاکس روسیه منکر وجود قراری مخفیانه میان اسرائیل و روسیه شد. گفته می‌شود طبق قراری مخفیانه قرار شده تا اسرائیل از فروش اسلحه به گرجستان خودداری کند و در ازای آن روسیه به ایران سلاح نفروشد.

گیلاد این امر را تکذیب کرد ولی از سوی دیگر افزود: «اسرائیل منافع روسیه را رعایت می‌کند و ما نیز انتظار داریم که روسیه منافع ما را رعایت کند.»

پس از این گزارش‌ها، روزنامه آلخمینه داخ‌بلاد در شماره روز ۲۲ دسامبر خود در خبری چنین نوشت: روسیه فروش سامانه پدافند موشکی به ایران را تکذیب کرد. تکذیب این فروش، روز دوشنبه از سوی خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش شد.

روز یک‌شنبه خبرگزاری ایرانی ایرنا خبر داده‌ بود که روسیه و ایران بر سر تحویل سامانه پدافندی موشک‌ها از نوع اس ـ ۳۰۰ به توافق رسیده‌اند.


خاتمی: انتظارات مردم خیلی زیاد است

توماس اردبرینک، خبرنگار دائمی روزنامه ان.آر.سی هلند در ایران در تارنمای خبری شخصی و پربیننده خود این هفته مطلبی در مورد نامزدی انتخاباتی محمد خاتمی داشت. در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:

دوازدهم ماه ژوئن در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و پرسش بزرگ این است که خاتمی در این انتخابات شرکت خواهد کرد یا نه؟

امروز او در دانشگاه تهران سخنرانی داشت، همان جایی که چهار سال پیش دانشجویان عصبانی او را هو کردند. آن دانشجویان معتقد بودند که او هیچ کاری از پیش نبرده ولی امروز همه آن‌ها فریاد می‌زدند که خاتمی باید کاندید بشود.

من و دستیارم را به دانشگاه راه ندادند. قبلاً می‌توانستی به راحتی وارد دانشگاه تهران بشوی ولی امروزه بعد از دو هفته تلفن و فاکس زدن باز هم اجازه نمی‌دهند در این‌گونه مراسم شرکت کنیم. دانشجوها هم فقط می‌توانند با کارت‌های دیجیتال وارد شوند.

به هر حال از یک روزنامه‌نگار که از دوستانم است شنیدم که خاتمی این سخن‌ها را اظهار کرده: «انتظارات مردم خیلی زیاد است. هنوز مشکلات زیادی درست می‌شود. بهترین نامزد کسی است که حاضر به تغییر است و برنامه دارد و زیاد موقعیتش حساس نشده. متأسفانه در مورد شخص من حساسیت زیادی به ‌وجود آمده.»

خاتمی ادامه داد: «رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و حتی زندانی کردن آن‌ها دیگر در ایران امر غیر معمولی نیست.»

پیوند به صفحه


ایران به سراغ دزدان دریایی سومالی می‌رود

منبع خبری فوک، روز ۲۰ دسامبر زیر این عنوان نوشت: یک ناو جنگی ایرانی وارد خلیج عدن شد تا از کشتی‌های ایرانی در برابر دزدان دریایی حراست کند. این خبر را رادیوی دولتی این کشور اسلامی روز شنبه اعلام کرد.

ایران ماه گذشته اعلام کرد که می‌خواهد برای باز پس گرفتن کشتی خود با دزدان دریایی مذاکره کند ولی برای آزادسازی خدمه آن کشتی از توسل به زور نیز ابا ندارد.

کشتی «دیلایت» که در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده با ۲۵ خدمه و سی و شش هزار تن گندم عازم بندر‌عباس در ایران بود که در ماه نوامبر در حوالی یمن دزدیده‌ شد.

دزدان دریایی طی سال جاری به بیش از صد کشتی حمله کرده‌اند. دو «شکار» اصلی آن‌ها تا امروز، یک کشتی اوکراینی با محموله تانک و یک نفت‌کش عظیم عربستانی بوده‌ است.

هم‌اینک ۱۷ کشتی در اسارت این دزدان قرار دارد. دزدان دریایی امیدوارند با گرفتن پول بابت آزادی این کشتی‌ها و خدمه‌شان به ثروت زیادی دست پیدا کنند.


عکس: آرش عاشوری‌نیا

مینیاتور، سراپا ایرانی است

منبع خبر نو.دات.ان‌ان روز ۱۶ دسامبر با درج این عنوان نوشت: شرکت ایرانی سایپا همیشه برای ساختن خودرو از گواهی خودروهای فرانسوی استفاده می‌کرد اما این دوره دیگر تمام شده است.

این شرکت در مدت اخیر به سراغ کیا پراید هم رفته‌بود و الان هم خودروی جدیدی به نام مینیاتور ارائه کرده که ماشینی سر تا پا ساخت و محصول ایران است.

سایپای ایران که نامش کوتاه‌ شده‌ی عبارت فرانسوی «سوسیته آنونیم ایرانین دو پرودوکسیون اتوموبیل» (Société Anonyme Iranienne de Production Automobile‌) (شرکت سهامی ایرانی تولید خودرو) است از سال ۱۹۶۶ با استفاده از گواهینامه‌ی فرانسه برای بازار ایران خودرو می‌سازد.

با گذشت سال‌ها، مارک‌هایی مانند سیتروئن دیان، زانتیا، سی‌۴ و سی‌۵، رنو ۵، ۲۱، مگان و لوگان از سوی سایپا تولید شده‌اند. جدیدترین افتخار ایران خودرویی به نام مینیاتور است. این خودرو به طور کامل توسط سایپا ساخته و تولید شده‌ است.


لباس زیر سکسی هلندی در ایران

مجله پرفروش کوئوت از مجله‌های مد و لباس در نسخه هلندی خود در ۲۲ دسامبر نوشت: روب هَیلبرون، مدیر بازاریابی ساپف (‌Sapph‌) یکی از معروف‌ترین شرکت‌های تولید لباس زیر هلند می‌خواهد بازار ایران را نیز فتح کند. ولی او ناچار است روش بازاریابی خود را عوض کند.

برای نمونه یکی از شعارهای تبلیغاتی این شرکت که در جای دیگر به‌ کار رفته یعنی شعار «بیشتر بپوش تا روسپی شوی» در ایران جایی ندارد.

روب هیلبرون می‌گوید: «این شعار مطمئناً روی بیلبوردهای تبلیغاتی ایران نخواهد آمد. کشوری مثل ایران سبک دیگری از بازاریابی را می‌طلبد. آن‌جا نمی‌شود مثل هلند راحت تبلیغ کرد.»

ایران جایی نیست که کسی به یاد فتح بازار آن با لباس زیر سکسی بیفتد ولی هیلبرون چنین جرأتی را به خود داده است. این کارآفرین هلندی می‌گوید در ایران بانوان اجازه پوشیدن لباس زیر در ملأ عام را ندارند ولی این از نظر او مشکلی ایجاد نمی‌کند.

شرکت ساپف اوایل امسال با شعار «هر کس با سیاه رفته ‌باشد دیگر ولش نمی‌کند» به سراغ قاره آفریقا رفت و حالا نوبت ایران مذهبی شده‌ است.

روب هیلبرون برای این‌که پا روی دم کسی نگذارد تصمیم گرفته تا از افراد محلی برای تبلیغات شرکتش استفاده کند. او می‌گوید: این افراد سال‌ها در امر تبلیغ لباس زیر در ایران تجربه دارند و از بازار ایران به خوبی آگاهند.»

پیوند به خبر


«قیمت خانه‌ها در دبی هم سقوط خواهد کرد»

روزنامه ان.آر.سی روز ۱۷ دسامبر گزارشی از اوضاع اقتصادی دبی داشت. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:
دبی آهنربایی برای اقتصادهای در حال شکوفایی است. یکی از بانکداران اروپایی مستقر در منطقه می‌گوید:

«بخش اعظم هزینه ملک و املاک در دبی به طور نقد پرداخت می‌شود. بسیاری از سرمایه‌داران از قزاقستان، روسیه و ایران که به خاطر تحریم‌های بین‌المللی و قوانین دست‌ و پاگیر نمی‌توانند پولشان را به غرب ببرند سرمایه خود را به دبی می‌آورند.»

بخش کوچکی از سرمایه‌ها در دبی از اروپا و ایالات متحده می‌آید. بیشتر گردشگران و خریداران خانه از کشورهای منطقه هستند. سرمایه‌گذاری چینی‌ها و روس‌ها در امارات متحده به شدت رو به افزایش است.

سال‌های سال وضع مالی دبی بسیار خوب بوده ولی موج بحران مالی دارد رفته ‌رفته به سواحل دبی نیز می‌رسد. حکومت امارات پس از بحران مالی جهانی، ناچار شده برای سر پا نگاهداشتن سامانه بانکی خود دو بار ۳۳ میلیارد دلار به این سیستم تزریق مالی کند.

تحلیلگران معتقدند قیمت خانه‌ها در امارات به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد. تابستان گذشته بسیاری از تأمین‌کنندگان مالی سازمان‌های بین‌المللی سرمایه‌های خود را از دبی خارج کردند.

با این کار تأمین اعتبار برای پروژه‌های خانه‌سازی با مشکل روبه‌رو خواهد شد. طراحان پروژه‌های عمرانی در دبی معتقدند که رشد بازار مسکن در دبی بیش از اندازه بالا است و این سقوط قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

برآورد آن‌ها کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت برای خانه‌ها در دبی است. دبی اقتصاد خود را بر پایه گردشگری و خانه‌های ویلایی برای ثروتمندان بنیاد کرده‌ است و با شدت رکود اقتصادی جهان، این دو قلم لوکس از اولین اقلامی هستند که مردم از آن‌ها چشم‌پوشی خواهند کرد.

بست‌ نشستن پناهجویان ایرانی در کلیسا

منبع خبری ای.ان.پی هلند روز ۲۱ دسامبر گزارش داد: در حدود ۱۵۰ پناهجو روز یک‌شنبه به کلیسایی در شهر زوریخ سوئیس وارد شده و در آن‌جا بست نشستند. اعتراض آن‌ها به کند بودن روند رسیدگی به درخواست پناهندگی آن‌ها است.

به باور آن‌ها روند پناهندگی در دیگر بخش‌های سوئیس سریع‌تر از زوریخ انجام می‌شود. این گروه همچنین به شرایط زندگی و اقامت خود در سوئیس شکایت دارند.

مردان، زنان و کودکان بست‌ نشسته از کشورهای آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، عراق، ایران، نیجریه و اتیوپی هستند. این پناهجویان امیدوارند با این اقدام طی روزهای کریسمس همدردی مردم محل را نیز جلب کنند.


«پیش‌بینی‌های دور از ذهن»

روزنامه تلگراف در شماره ۲۱ دسامبر خود زیر این عنوان پیش‌بینی‌های یک بانک دانمارکی را در مورد رویدادها و روندهای سال ۲۰۰۹ میلادی ذکر کرده ‌است.

در بخشی از این خبر آمده ‌است: هیچ‌کس در سال گذشته نمی‌توانست تصور کند که یک غول مالی همچون شرکت لهمان برادرز، در وال‌استریت آمریکا، نابود شود و بهره بانکی در ایالات متحده تقریباً به صفر برسد.

بانک دانمارکی ساکسو (‌Saxo Bank‌)، سعی کرده برای سال آینده چند سناریوی غیر قابل تصور را در فهرستی منتشر کند. این بانک نام فهرست خود را «۱۰ ادعای فاحش» نام گذاشته است.

سقوط بهای نفت به سطح ۲۵ دلار در هر بشکه، کاهش شدید ارزش یورو، خروج ایتالیا از واحد پولی یورو و افت رشد اقتصادی چین تا سطح صفر از «پیش‌بینی‌های» اقتصادی این بانک است.

در بخش «پیش‌بینی‌های» سیاسی این فهرست آمده: «ناآرامی و نارضایتی اجتماعی در ایران منجر به یک انقلاب جدید در ایران خواهد شد. این کشور شدیداً وابسته به قیمت نفت است زیرا نفت مهم‌ترین محصول صادراتی ایران است. از آن‌جا که درآمد نفتی دولت به خاطر کاهش بهای نفت کاهش می‌یابد، این کشور پول کم‌تری برای هزینه کردن امور اجتماعی خود خواهد داشت و این به ضرر مردم خواهد بود. این بستری خواهد بود برای رخ دادن یک انقلاب دیگر.»

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اول توجه کنید به اولین پاراگراف :
در گزارشی از خبرگزاری نوفوم هلند می‌خوانیم: ‌اسرائیل روز جمعه گذشته از روسیه خواست تا از فروش جنگ‌افزاری که می‌تواند برای حمله به اسرائیل به‌کار رود به ایران خودداری کند.
و بعد پاراگراف چهارم را بخوانید:
ولی اس ـ۳۰۰ جنگ‌افزاری بسیار پیشرفته‌تر است و می‌تواند یک حمله احتمالی از سوی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران را به مراتب دشوارتر سازد.
سرفراز باشی ایرانی

-- بهروز ، Dec 24, 2008

طبق این خبر ایران نباید حق دفاع از خود را داشته باشد، اما اسرائیل باید حق حمله به ایران را داشته باشد.

-- آذر ، Dec 24, 2008

آقای خاتمی : "بهترین نامزد کسی است که حاضر به تغییر است و برنامه دارد و زیاد موقعیتش حساس نشده. متأسفانه در مورد شخص من حساسیت زیادی به ‌وجود آمده.."
معنی این جمله چیست: چنین شخصی که ایشان توصیف می کنند حساسیت ایجاد میکند و امکان حضور در انتخابات را ندارد و انتظار مردم زیاد است پس راه اصلاحات مسدود شده . مگراینکه ایشان معتقد است کاندیدای اصولگرا که حساسیت نسبت به او وجود ندارد قرار است اصلاحات انجام دهد و همه را غافلگیر کند !

-- کورش ، Dec 24, 2008

اول توجه کنید به اولین پاراگراف :
در گزارشی از خبرگزاری نوفوم هلند می‌خوانیم: ‌اسرائیل روز جمعه گذشته از روسیه خواست تا از فروش جنگ‌افزاری که می‌تواند برای حمله به اسرائیل به‌کار رود به ایران خودداری کند.
و بعد پاراگراف چهارم را بخوانید:
ولی اس ـ۳۰۰ جنگ‌افزاری بسیار پیشرفته‌تر است و می‌تواند یک حمله احتمالی از سوی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران را به مراتب دشوارتر سازد.
سرفراز باشی ایرانی
-- بهروز ، Dec 24, 2008


طبق این خبر ایران نباید حق دفاع از خود را داشته باشد، اما اسرائیل باید حق حمله به ایران را داشته باشد.

-- بدون نام ، Dec 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)