تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

شلاق در ملأ عام در سیستان و بلوچستان

مسایل پیرامون فیلم احسان جامی، مؤسس کمیته مسلمانان پیشین در هلند، دشواری ادامه دادن به یارانه‌های دولتی در ایران و دیگر مسایل اقتصادی ایران از جمله خبرهای هفته گذشته در رسانه‌های هلندی بودند.

با هم مروری داریم بر دیگر عناوین خبری مرتبط با ایران در این رسانه‌ها:

ایران سفیر فرانسه را احضار کرد

روزنامه تلگراف روز ۱۱ دسامبر در این باره نوشت: رسانه بریتانیایی بی‌بی‌سی روز پنج‌شنبه خبر داد که ایران در پی اظهارات اخیر نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه درباره همتای ایرانی‌اش، محمود احمدی‌نژاد، سفیر فرانسه در تهران را احضار کرده‌است.

سارکوزی در اوایل این هفته گفته‌بود نمی‌خواهد با کسی که معتقد است اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود دست بدهد.

به سفیر فرانسه در تهران گفته ‌شد اگر سارکوزی بار دیگر چنین اظهاراتی کند ایران دست به اقداماتی خواهد زد. سارکوزی این سخنان را در چهارچوب شصت‌ سالگی اعلانیه جهانی حقوق بشر عنوان کرده ‌بود.


بازار بورس ایران به پایین‌ترین نقطه در پنج سال رسید

روزنامه استاندارد بلژیک، خبری داشت با این عنوان در تاریخ ۱۴ دسامبر که در برخی رسانه‌های برخط (آن‌لاین) هلندی نیز درج شد. این خبر می‌نویسد:

بورس تهران به پایین‌ترین سطح خود در پنج سال اخیر رسید. از ماه اکتبر این بازار ۱۸ درصد افت داشته‌ است. به گزارش روز یک‌شنبه رسانه‌های مختلف، این افت در پی کاهش بهای مواد معدنی رخ داده ‌است.

بیشتر شرکت‌های ثبت نام ‌شده در بازار بورس تهران، کارخانه‌های فولاد، مس و مواد شیمیایی هستند. اما صنعت نفت ایران هم در پی کاهش قیمت‌ها با مشکل روبه‌رو شده ‌است.

بهای نفت از ماه ژوئیه از بشکه‌ای ۱۵۰ دلار (۱۳۰ یورو) به ۴۵ دلار (۳۱ یورو) در هر بشکه سقوط کرده ‌است. ایران در چهارچوب اوپک می‌کوشد تا با کاهش تولید نفت از کاهش بیشتر قیمت آن جلوگیری کند.

اقتصاد ایران به خاطر منزوی بودن بازار خود در آغاز، از آسیب‌های بحران مالی بین‌المللی در امان مانده ‌بود.


چکاندن اسید به چشم مرد ایرانی به عنوان کیفر

روزنامه ان‌آرسی روز ۱۵ دسامبر زیر این عنوان نوشت: یک دختر جوان ایرانی پس از این‌که یکی از خواستگارهای خود را رد کرد، با اسیدپاشی توسط این خواستگار نابینا شد. این دختر خواستار قصاص شده و دادگاه هم‌اینک بر خواسته او مهر تأیید زده ‌است.

زندگی پیش از این با آمنه بهرامی مهربان بود. این دختر جوان، عاشق کوهنوردی و عکاسی بود و شغل خوبی هم که در یک شرکت تجهیزات پزشکی داشت به او استقلال مالی بخشیده‌بود.

صورت گرد و چشمان خرمایی ‌رنگ او خواستگارهای زیادی را به خود می‌کشید. آمنه که الان ۳۰ سال دارد پشت پنجره آپارتمان کوچک و باران‌زده‌ی والدینش در تهران می‌گوید: «می‌خواستم ازدواج کنم؛ ولی فقط با مردی که واقعاً‌ مرا دوست داشته ‌باشد.»

یکی از خواستگاران ناکام او به نام مجید موحدی، چهار سال پیش با ریختن اسید گوگرد در چشمان آمنه، زندگی او را کاملاً تخریب کرد.

این آغاز یک راه طولانی رنج و عذاب بود که به نابینایی آمنه بهرامی انجامید. چند هفته پیش دادگاهی در ایران دستور مقابله به مثل با خواستگار اسیدپاش را صادر کرد و حکم شد تا اسید گوگرد در چشم‌های او بچکانند.

رسانه‌های جهانی این حکم دادگاه را نمونه‌ای دیگر از نقض مکرر حقوق بشر در ایران توصیف کردند، ولی آمنه بهرامی از این حکم راضی است.

او ماه‌ها شخصاً پیگیر رسیدن به این حکم بوده ‌است و معتقد است که این قصاص می‌تواند از چنین حملاتی در آینده جلوگیری کند.

او می‌گوید: «این درس عبرتی خواهد بود برای همه مردانی که اسید به صورت زنان بپاشند و آن‌ها را معیوب کنند.»


هلال احمر ایران به غزه کشتی می‌فرستد

روزنامه تراؤ روز دهم دسامبر زیر این عنوان نوشت: سازمان هلال احمر ایران هفته آینده یک کشتی حامل هزاران تُن مواد امدادرسانی از جمله غذا و دارو به نوار غزه می‌فرستد.

این خبر روز چهارشنبه روی تارنمای این سازمان اعلام شد. ایران این کمک‌ها را با کشتی می‌فرستد زیرا مصر اجازه ارسال کمک از طریق خشکی را نمی‌دهد.

اسرائیل و مصر از سال گذشته که حماس در نوار غزه به قدرت رسیده ‌است، مرزها را به روی غزه بسته‌اند. مسدود کردن مرزهای غزه در مدت اخیر تشدید شده زیرا از نوار غزه موشک‌هایی به سوی اسرائیل شلیک شده ‌است.

در این میان، چهار قایق حامل فعالان سیاسی و مواد امدادرسانی از قبرس به غزه رسیده ‌است. ارتش اسرائیل از ورود دو قایق دیگر که یکی از لیبی و دیگری حامل فعالان عرب اسرائیل بود، جلوگیری کرده‌ است.

«ایران ضد یهودی است»

این عنوان نوشتار کوچکی است در بخش نامه‌ها و نظرات روزنامه ان‌آرسی در تاریخ نهم دسامبر. این نامه از سوی روبن کوکوک، از مرکز اطلاعات و اسناد اسرائیل نوشته شده ‌است. در این نوشتار آمده ‌است:

آقای فان‌در کِران در همین صفحه در تاریخ ۲۲ نوامبر ضد یهودی ‌بودن حکومت ایران را منکر شده ‌است. ولی باید در نظر داشت: محمود احمدی‌نژاد، نسل‌کشی یهودیان را یک افسانه خوانده‌ است. افسانه‌ای که صهیونیست‌ها برای مقاصد سیاسی از آن استفاده می‌کنند.

وضعیت داخل ایران هم چندان که آن نویسنده می‌خواهد نشان بدهد خوب نیست. ۲۵ هزار یهودی ایران از داشتن بسیاری از مشاغل محرومند و باید دائماً بندبازی کنند تا نکند با اسرائیل مرتبط دانسته بشوند.

از سال ۱۹۷۹ تا کنون ۱۳ یهودی در ایران اعدام شده‌اند؛ بیشترشان به ظنِ داشتن ارتباط با اسرائیل. آقای فان در کران هم‌چنین معتقد است که روحانیان نمی‌خواهند اسرائیل را از روی نقشه جهان محو کنند.

به باور او، سخنرانی احمدی‌نژاد را اشتباه ترجمه کرده‌اند. ولی تلویزیون دولتی ایران این سخنرانی را درست تعبیر کرد و چکیده آن را این‌گونه بیان کرد: «اسرائیل باید از روی نقشه محو بشود.»

شلاق در ملأ عام در سیستان و بلوچستان

تارنمای خبری «جی‌تی‌وی» (جوانان مصلحان آینده جهان) مرتبط با سازمان مجاهدین خلق که به زبان هلندی و در مورد مسائل ایران است در خبری در دهم دسامبر چنین نوشت:

بسیجیان ایران در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران یک مرد ایرانی را شکنجه کردند. در تصویری ویدیویی شلاق زدن توسط یک بسیجی دیده می‌شود.

در این تصویر فیلم‌برداری‌شده، ۲۵ ضربه شلاق دیده می‌شود و جماعتی هم نظاره‌گر این ضربات هستند. تعداد کل ضربات و دلیل شلاق خوردن این مرد معلوم نیست. این تصاویر توسط اپوزیسیون ایرانی به خارج از کشور آورده شده‌ است.


«ادامه گلوله‌باران شمال عراق از سوی ایران»

تارنمای خبری روداو دات اِن‌ال، از منابع خبری کردهای عراق به زبان هلندی، روز ۱۴ دسامبر در خبری، چنین نوشت:

مقامات کُرد، روز گذشته بیش از ۱۰ فعال سیاسی را در شهر سلیمانیه عراق دستگیر کردند. به گفته سخنگوی شهری سازمان امنیت منطقه، این فعالان شب‌نامه‌های اعتراضی علیه بمباران‌های ترکیه و ایران که در کردستان عراق صورت گرفته، پخش می‌کردند.

به گفته این سخنگو، پخش این شب‌نامه‌ها بدون اجازه صورت گرفته ‌است. این خبر ادامه می‌دهد: «طی دو هفته اخیر، روستاهای شمال غرب سلیمانیه زیر آتش هواپیماهای ترکیه‌ای و توپ‌خانه ایران قرار داشته‌اند. هدف این بمباران‌ها فراری دادن افراد مسلح گروه پ.ک.ک. است که در منطقه مستقر شده‌اند، ولی در نتیجه این آتش‌بازی، ۹ روستای منطقه تخلیه شده و ۱۲۵ خانواده مجبور به گریز از خانه‌های خود شده‌اند.»

پس از انتشار خبر جابه‌جایی این خانواده‌ها، گروهی در سلیمانیه اقدام به پخش شب‌نامه کردند. یکی از فعالان سیاسی که نخواست نامش فاش شود درباره دستگیری فعالان از سوی مقامات کردستان عراق گفت:

«این دستگیری‌ها بنیاد حقوق شهروندی را زیر پا می‌گذارد. ساده‌ترین شکل آزادی بیان پخش شب‌نامه است. این آزادی را متأسفانه روز گذشته از ما شهروندان گرفتند.»

قرار است فعالان دیگری که دستگیر نشده‌اند، برای آزادی دستگیرشدگان دست به اقدامات اعتراضی بزنند.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)