تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«ناخشنودی حجاج از مراسم ایرانی در حج»

کشته ‌شدن ۱۶ پلیس گروگان ‌گرفته ‌شده ایرانی به دست گروه جندالله در پاکستان، تقویت روابط ایران و اکوادور، و مسایل برنامه هسته‌ای ایران از جمله مضامین خبری رسانه‌های هلند در هفته گذشته بودند.

با هم مروری داریم بر دیگر خبرهای مربوط به ایران در این رسانه‌ها طی هفته گذشته:

آژانس: سیاست غرب نسبت به ایران شکست خورده ‌است

روزنامه مترو در تاریخ هفتم دسامبر زیر این عنوان نوشت: محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «غرب در جهت متقاعد کردن ایران برای توقف برنامه‌ای هسته‌ای‌اش موفق نبوده ‌است.»

وی بر این باور است که غرب در این زمینه هیچ کاری به پیش نبرده‌است. رییس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همچنین افزود: «از نظر من این سیاست تا اینجای کار شکست خورده ‌است.»

شورای امنیت تا کنون سه نوبت تحریم بر ایران تحمیل کرده‌ است ولی نتوانسته ایران را مجبور به توقف برنامه هسته‌ای‌اش نماید.

آژانس اتمی همچنین اعلام کرده‌ است که ایران در حال حاضر پنج هزار سانتریفوژ برای غنی‌سازی اورانیوم در اختیار دارد. اورانیوم غنی‌شده هم در نیروگاه برق و هم برای ساخت بمب اتم کاربرد دارد.


محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

«گزارش جدید، خواستار تهدید حمله به ایران شده‌ است»

روزنامه فولْکْس‌کرانْت در شماره سوم دسامبر خود در خبری از قول نیویورک‌تایمز چنین نوشت: در صورتی که ایالات متحده و هم‌پیمانانش به سرعت اقدامی پیشگیرانه انجام ندهند، تروریست‌ها به احتمال بسیار قوی در پنج سال آینده حمله‌ای با جنگ‌افزار بیولوژیکی، هسته‌ای یا سلاح‌های غیرمتعارف دیگر انجام خواهند داد.

بر پایه گزارشی از یک کمیسیون مستقل که از سوی کنگره آمریکا تشکیل شده، خطر امنیتی برای آمریکا رو به افزایش است.

در این گزارش آمده ‌است: اکنون که کشورهایی مانند کره شمالی و ایران سرگرم ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای هستند، و مواد بیماری‌زایی که می‌تواند برای ساخت سلاح‌های اتمی، بیولوژیکی و شیمیایی استفاده شود به خوبی محافظ نمی‌شوند، تهدید چنین حمله‌ای رو به افزایش گذاشته ‌است.

تهیه این گزارش شش ماه به طول انجامیده و اعضاء آن از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بوده‌اند. به نه نفر از اعضاء کمیسیون مزبور اطلاعات مخفی ارائه شده و این اعضاء همچنین از کشورهای زیادی، از جمله از روسیه، بازدید کرده‌اند و با بیش از ۲۵۰ کارشناس مصاحبه داشته‌اند.

این خبر ادامه می‌دهد: این کمیسیون، خواستار توقف فوری برنامه هسته‌ای کره شمالی و ایران شده و از آمریکا و هم‌پیمانانش خواسته تا راه‌های دیپلماتیک را با «یک تهدید قابل باور در مورد عملیات مستقیم» همراه کنند.

یکی از اعضاء کمیسیون، منظور این کمیسیون از این جمله را تهدید به حمله نظامی توضیح می‌دهد. آژانس بین‌المللی اتمی گزارش داده ‌است که ایران هم‌اینک از مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای برخوردار است.

این گزارش که قرار است طی هفته جاری منتشر شود و یک خلاصه ۱۸ صفحه‌ای از آن در دست روزنامه نیویورک‌تایمز است، کشور پاکستان را خطرناک‌ترین مکان از نظر تهدید تروریستی دانسته ‌است.

در این گزارش آمده ‌است: «اگر هم‌اینک بخواهیم نقشه‌ای از تروریسم و جنگ‌افزار کشتار جمعی تهیه کنیم همه راه‌ها در این نقشه به پاکستان ختم خواهد شد.»


عکس: خبرگزاری فرانسه

نفت زیر ۸۳ دلار برای ایران دردسرزا است

روزنامه فولکس‌کرانت در خبری در روز دوم دسامبر چنین نوشت: تا پنج ماه پیش به کشورهای صادرکننده نفت، بشکه بشکه پول سرازیر می‌شد ولی این دوره دیگر گذشته ‌است.

روز دوشنبه بهای نفت خام دریای شمال ۱۰ درصد دیگر هم کاهش یافت و به ۴۷ دلار در هر بشکه رسید. هیچ‌کس نمی‌داند که این سقوط قیمت تا کجا ادامه خواهد یافت.

کشورهای اوپک هم‌اینک با وضع وخیمی روبه‌رو هستند. بنا به گزارش شرکت مشاوره نفتی (پی‌اف‌سی انرژی)، تنها سه کشور از اعضاء اوپک قادرند با نفت زیر ۵۰ دلار تراز داد و ستد خود را حفظ کنند.

این سه کشور، الجزایر، امارت متحده عربی و قطر هستند. نُه کشور دیگر تنها با بهای نفت بسیار بالاتر از این، درآمد کافی برای پرداخت هزینه واردات خود خواهند داشت.

ایران و ونزوئلا در صدر لیست این نه کشور قرار دارند. ایران برای داشتن درآمد کافی به ۸۳ دلار در هر بشکه و ونزوئلا به ۱۰۳ دلار نیاز دارد.

هلند نیز که از صادرکننده‌های گاز طبیعی است از بابت کاهش بهای نفت که بر بهای گاز تأثیر دارد، ضرر می‌خورد. هلند در بودجه‌بندی اخیر خود بر بهای ۱۲۵ دلار در هر بشکه نفت حساب کرده ‌بود.


فورده‌ویند‌، نماینده حزب اتحاد مسیحی / عکس: رفورماتوریس داخْبلاد

پارلمان هلند خواستار تحریم بیشتر ایران شد

روزنامه رفورماتوریس داخْبلاد روز پنجم دسامبر تحت این عنوان نوشت: هلند باید در اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای تحریم بیشتر ایران‌، به‌ویژه در بخش‌های بانکی و مالی تلاش کند.

پارلمان هلند روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را با این مضمون از آقای فورده‌ویند (Voordewind)، نماینده حزب اتحاد مسیحی (ChristenUnie‌) پذیرفت. این خبر ادامه می‌دهد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باور است که ایران از اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتم برخوردار شده‌ است.

پارلمان هلند می‌خواهد ایران را با تحریم‌های شدیدتر وادار کند تا به خواسته‌های آژانس گردن بنهد. آقای فرهاخن، وزیر خارجه هلند همچنین قرار است روز دوشنبه پیشنهادهایی مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه زیمبابوه را به همکاران خود در اتحادیه اروپا ارائه کند. دلیل آن عدم پیروی موگابه، رییس جمهور زیمبابوه، از قرارهای تقسیم قدرت با اپوزیسیون است.

پیوند به نوشته در روزنامه رفورماتوریس داخْبلاد


«ناخشنودی حجاج از مراسم ایرانی در حج»

روزنامه تراؤ روز هفتم دسامبر نوشت: در حدود سه میلیون مسلمان در قالب مراسم حج در مکانی بیرون از مکه گرد هم آمده‌اند.

هرچند بیشتر مسلمانان، به حج به عنوان یک مناسبت کاملاً ‌مذهبی نگاه می‌کنند با این حال روز یک‌شنبه چند هزار نفر نیز بودند که در مراسمی به نام «برائت از مشرکین» که از سوی ایران حمایت می‌شود شرکت کردند. این مراسم علیه ایالات متحده برگزار می‌شود.

دولت سعودی پیش از این هشدار داده‌ بود که انجام تظاهرات ضدآمریکایی در خیابان‌ها را نمی‌پذیرد و به این خاطر این مراسم در درون چادرهایی در دشت عرفات در نزدیکی کوهی به همین نام برگزار شد.

بسیاری از زائران از این‌که حج به خاطر مراسم «برائت از مشرکین» یک فضای سیاسی می‌گیرد، ناخشنود هستند. احمد مالک، یکی از زائران از کشور مالدیو می‌گوید: «در زمان حج باید شخص مسلمان با مراسم و آداب مشغول باشد نه با سیاست.»

شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی بزرگ عربستان سعودی نیز گفت: «زائران نباید شعاری به ‌جز شعار اسلام سر بدهند.»

معاوضه پیکرهای سربازان جنگ ایران و عراق

روزنامه دپرس، گزارشی تصویری از معاوضه پیکرهای سربازان کشته ‌شده در جنگ ایران و عراق در تارنمای خود قرار داده‌است. در این گزارش آمده‌است:

این هفته پیکر ۲۰۰ سرباز عراقی و ۴۱ سرباز ایرانی که در میان سال‌های ۱۹۸۰ تا ۸۸ در جنگ ایران و عراق کشته ‌شده‌اند، معاوضه شد.

این معاوضه پس از انجام مراسم کوتاه نظامی در نزدیکی شهر بصره صورت گرفت. از این پیکرها تنها هویت ۲۷ سرباز عراقی و هفت سرباز ایرانی شناسایی شده ‌است.

گفته می‌شود رژیم صدام حسین در این جنگ هشت‌ ساله جنگ‌افزار شیمیایی و بیولوژیکی علیه سربازان ایرانی به کار برده ‌است. این نخستین بار پس از سرنگونی رژیم صدام است که دو کشور پیکرهای سربازان خود را معاوضه می‌کنند.

پیوند به نوشته در روزنامه دپرس

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)