تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«تحریم، مانع علم‌آموزی است»

اعدام «جاسوس اسرائیل» در ایران، هشدار دوباره ایهود اولمرت به جهان در مورد برنامه هسته‌ای ایران،‌ کشف شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران و فیلتر کردن پنج میلیون تارنما از سوی حکومت ایران از جمله سرخط‌های خبری این هفته در رسانه‌های هلند بودند.

با هم مروری داریم بر دیگر خبرهای مرتبط با ایران در رسانه‌های هلند:

ایران متجاوزان را تکه‌تکه خواهد کرد

روزنامه تلگراف، روز ۲۰ نوامبر با درج این عنوان نوشت: محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران به دشمنان ملتش حمله لفظی کرد. وی هشدار داد بدن متجاوزانی که از مرزها بگذرند تکه‌تکه خواهد شد.

به گزارش اسپیتز‌نیوز، احمدی‌نژاد در یک سخنرانی گفت: «ما دست و پای هر کسی را که جرأت کند به کشور ما حمله کند خواهیم برید. دولت وظیفه دارد از اتحاد ملی حفاظت کند».

رییس جمهور ایران همچنین خبر داد که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد. او به مردم ایران قول داد که «فناوری هسته‌ای به کشور ما تکانی رو به جلو خواهد داد».

روزنامه نیویورک‌تایمز امروز نوشت: «ایران در صورتی که بتواند فناوری لازم برای ساخت بمب اتم را به‌دست آورد مواد کافی برای ساخت این بمب را دارد».


«ترس مصر از ایران»

روزنامه ان.آر.سی روز ۲۱ نوامبر نوشت: در مصر که اکثریت مردم آن سنی هستند نگرانی نسبت به نفوذ فزاینده تشیع افزایش یافته ‌است. این امر به ترس از ایران ارتباط دارد.

در یک کافه پرازدحام در مرکز شهر قاهره با چند جوان گفت و گو می‌کنیم: طاها، ۲۸ ساله می‌گوید: ایران می‌کوشد در مصر طرفدار پیدا کند. چند روز پیش در یک گروه چت یاهو در اینترنت شخصی از من پرسید که از افکار شیعی تا چه حد می‌دانم.

خب معلوم است که این کار تلاشی برای گرواندن من به تشیع است. دوست او مصطفی، ۲۶ ساله که کنار او نشسته می‌گوید: من با زنی ناشناس در حال چت ‌کردن در مورد مسایل جنسی بودم ولی او یک‌باره از من پرسید که نظرم درباره شیعه‌ها چیست.

طاها می‌گوید: می‌بینید، تهران، کارشناسان عرب‌زبان را به روی اینترنت می‌فرستد تا مردان جوان عرب را به تغییر مذهب ترغیب کند.

گفته‌های این جوانان مصداقی است از ترس فزاینده در مصر نسبت به نفوذ شیعه است. آن‌چه این دو جوان بازگو کردند پیش از هشدار شیخ یوسف قرضاوی بود.

یوسف قرضاوی یکی از بلندپایه‌ترین فقهای سنی مصر، ماه پیش ایران را متهم به رخنه در کشورهای سنی برای گسترش مذهب شیعه کرد.

این شیخ که در قطر سکونت دارد معتقد است که تهران می‌خواهد با این کار حوزه نفوذ سیاسی خود را گسترش دهد. این هشدار در مصر واکنش گسترده‌ای در رسانه‌ها و جامعه داشت.

تمامی روزنامه‌های دولتی این هشدار را «هشداری واقعاً به هنگام» توصیف کردند و بسیاری از فقیهان اصلی دانشگاه الازهر این هشدار را تکرار کردند و افزودند یک سیل شیعی، مصر را در ورطه خود خواهد گرفت.

آمار نشان می‌دهد شمار شیعیان در مصر بسیار جزئی است، ولی شیخ قرضاوی معتقد است که تعداد روزافزونی از مصری‌ها در دل خود شیعه شده‌اند و خطر بزرگ‌تر از آن است که آمارها نشان می‌دهند.

اما بسیاری از اندیشمندان سکولار مصر اظهارات شیخ را اغراق‌آمیز نامیده‌اند. حسام بهجت، رییس مؤسسه مصری حقوق فردی در این مورد می‌گوید:

«بر پایه قانون اساسی مصر باید در مصر آزادی ادیان وجود داشته ‌باشد ولی به خاطر اغراق در مورد خطر تغییر دین و مشکوک شدن به شیعه‌ها، سازمان اطلاعات به دستگیری شیعه‌ها مبادرت کرده‌است».

بهجت ادامه می‌دهد: «آن‌ها را همیشه متهم می‌کنند که عوامل ایران هستند». حُسنی مبارک، رییس جمهور مصر دو سال پیش اعلام کرد که بیشتر شیعه‌های بیرون از ایران به جای وفاداری به کشورهای خود به تهران وفادار هستند. بهجت می‌گوید: «به مصری‌ها یاد داده می‌شود که به شیعه‌ها سوء‌ظن داشته‌ باشند».

محمد الدرینی، رهبر شورای شیعیان مصر که دو بار به مدت چندین ‌ماه از سوی مأموران مصری دستگیر و شکنجه شده، معتقد است که عربستان سعودی عامل تحریک افکار عمومی مصر علیه شیعیان است.

عربستان از این هراس دارد که مصر روزگاری با ایران هم‌پیمان بشود و به این خاطر می‌خواهد تا مردم مصر را به ایران و شیعه بدبین کند.

وهابی‌های عربستان، سنی‌های مصر را به اندازه کافی سنی نمی‌دانند و با کمک مالی عربستان در جلوی درب‌های بسیاری از مساجد کتاب‌های ارزان وهابی‌گری می‌فروشند.

حکومت مصر از زمان انقلاب ایران، آن کشور را به دیده یک تهدید نگریسته ‌است. از زمان ورود هزاران پناهنده شیعه عراقی به شهرک شش اکتبر در نزدیکی قاهره، ترس از ستون پنجم در مصر افزایش یافته‌است.

از سوی دیگر، مقاومت ایران در برابر ایالات متحده و مقاومت حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل با پشتیبانی ایران، احترام بسیاری از شهروندان مصری را برانگیخته و رژیم مصر از محبوبیت فزاینده ایران در میان مردم مصر به ترس افتاده ‌است.

«تحریم مانع علم‌آموزی است»

این عنوان گزارشی از توماس اردبرینک، خبرنگار دائمی روزنامه ان.آر.سی در ایران در تاریخ ۱۷ نوامبر است. او در این نوشتار نسبتاً طولانی، مسایل گوناگون علمی امروز ایران را بررسی کرده که بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم:

تاریخ به تهران آموخته که باید از نظر فناوری مستقل شود، چه فناوری نانو باشد چه پژوهش در یاخته‌های بنیادی، فرقی نمی‌کند. ایران آرمان‌های بلند علمی دارد و برنده شدن ایرانیان در دریافت جایزه علمی نوبل در راه است.

برتون ریشتر، فیزیکدان آمریکایی برنده جایزه نوبل در دیدار اخیر خود از دانشگاه شریف تهران در مورد سطح علمی آن دانشگاه گفت: «دانشجوهای این‌جا باور‌نکردنی هستند. به باور من شماها به نتایج خیلی بالایی در آینده دست پیدا می‌کنید».

تصمیم استوار ایران برای پیشبرد یک برنامه هسته‌ای جزئی از یک کوشش وسیع‌تر برای خودکفایی علمی ایران در آینده است. اما منتقدان می‌گویند پشتیبانی دولتی از علم‌آموزی نامنظم است و رسیدن به بسیاری از اهداف میسر نمی‌شود.

در ایران همه می‌خواهند که فرزندانشان به دانشگاه بروند. دانش آموختن از ویژگی‌های تاریخی ایرانیان است. عبدالحسن وفایی، از استادان دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید:

«بازدیدکنندگان خارجی اغلب از دیدن آزمایشگاه‌های مدرن و دختران پژوهش‌گر ما بسیار شگفت‌زده می‌شوند. اغلب آن‌ها تصویری کاملاً متفاوت از ایران دارند و نمی‌دانند ما یک کشور آکادمیک هستیم».

این مقاله در ادامه با مصاحبه با دانشمندان و مدیران صنعتی ایرانی این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که جنگ با عراق و تحریم‌های آمریکا نشان داد که ایران باید از نظر علم و صنعت خودکفا بشود.

ایران هم‌اینک از نظر فناوری نانو در منطقه اول است. تولیدات خودرو در ایران به ۶۰۰ هزار در سال رسیده که به ۳۳ کشور از جمله ترکیه صادر می‌شود و دانشمندان ایرانی هم‌اینک سلول‌های پوستی جنین را برنامه‌ریزی دوباره می‌کنند که این کار تنها در سه کشور دیگر یعنی آلمان، ایالات متحده و ژاپن قابل انجام بوده ‌است.

البته تحریم‌های آمریکا و عدم صدور دستگاه‌های پیشرفته به ایران کار پیشرفت علمی را کند کرده، ولی ایرانیان تصمیم خود را برای پیشرفت گرفته‌اند.


پروین اردلان، فعال حقوق زنان

نبرد استوار اردلان برای حقوق زنان در ایران

این عنوان نوشتاری از روزنامه تراؤ در تاریخ ۱۸ نوامبر بود. در بخش‌هایی از این نوشتار می‌خوانیم: فعالان حقوق زنان در ایران زمان سختی را می‌گذرانند. از زمانی که پروین اردلان جایزه حقوق بشر را برده، اجازه ندارد از ایران خارج شود.

او می‌گوید: «سرکوب بیشتر می‌شود ولی ما نیرومندتر می‌شویم». سال پیش که او برای دریافت جایزه حقوق بشر اولاف پالمه راهی سوئد بود در فرودگاه تهران او را بازگرداندند.

از آن هنگام، گذرنامه او را نیز از او گرفته‌اند. اردلان می‌گوید: «خوب بود من هم جایزه نوبل را می‌بردم تا مثل شیرین عبادی فعلاً بتوانم به خارج از کشور سفر کنم».

پروین اردلان ۴۲ ساله از سنگ‌اندازی‌های مقامات ایرانی علیه او و دیگر فعالان حقوق بشر خسته ‌است اما به آن‌ها عادت کرده‌ است.

او عضوی از کمپین یک میلیون امضاء است که هدف از آن حذف برخی از قوانین آزاردهنده برای زنان است. جمع‌آوری امضاها با وجود صدها فعال در ۲۰ شهر، فعلاً پیشرفت کندی دارد.

اردلان می‌گوید: «بعضی‌ها با آن موافق نیستند و دیگران می‌ترسند که فرم‌ها ناخواسته به ‌دست حکومت بیفتد».حکومت فعالیت‌ها را به‌شدت زیر نظر دارد. تا امروز ۵۰ نفر از فعالان دستگیر و آزاد شده‌اند.

دستگیری تنها حربه حکومت نیست. به تازی روش‌های دیگری را به‌کار می‌گیرند. فعالان تازه را در کنکور رد می‌کنند یا از دانشگاه‌ها اخراج می‌کنند.

پلیس به طور مخفیانه زمان و مکان نشست‌های خانگی فعالان را ردیابی می‌کند و هنگام بازدیدهای خانگی فعالان به آن‌ها تلفن می‌کند که باید نشست را متوقف کنید.

پروین اردلان سقف آپارتمان خود را نشان می‌دهد و می‌گوید بعید نیست که در سقف دستگاه شنود کار گذاشته‌ باشند.

ولی او در مورد کمپین خوش‌بین است و می‌گوید: «سرکوب بیشتر می‌شود ولی ما نیرومندتر می‌شویم. ما همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهیم».

پیوند به خبر


یکی از مکان‌های باستانی ایران / عکس: گئورگ گِستِر

نگاهی گذرا به ایران از بالا

این عنوان نمایشگاهی است که از هشت اکتبر تا هشت مارس ۲۰۰۸ در موزه دولتی تاریخ باستان در شهر لَیدن هلند گشایش یافته ‌است. در تارنما و بروشورهای این نمایشگاه می‌خوانیم:

عکس‌های رنگی و بسیار واضح گئورگ گِستِر، عکاس معروف بین‌المللی اهل سوئیس، هسته اصلی این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

گستر از درون بالگرد، ۳۵ عکس از مکان‌های باستانی و طبیعی ایران گرفته ‌است که طبیعتی بسیار زیبا و سازه‌های باستانی را به شکل و نمایی جالب توجه به نمایش می‌گذارد.

در این نمایشگاه همچنین اجسام تاریخی ایران که در دیگر موزه‌های هلند موجود است در یک مکان به نمایش درمی‌آیند.

پیوند به صفحه نمایشگاه

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این دیگر چه صیغه تیتر زدنی است؟ میشود گفت متن نوشتار با عنوان کاملا عکس هم هستند. در متن گفته میشود که علیرغم مسایل مختلف سطح علمی ایران پیشرفت کرده است و تنها یک جمله میگوید:
تحریم‌های آمریکا و عدم صدور دستگاه‌های پیشرفته به ایران کار پیشرفت علمی را کند کرده.
به جز جمله بالا تمام متن خلاف تیتر است. قصدم به هیچوجه بررسی درست و غلط بودن نوشته یا سطح علمی ایران نیست بلکه شیوه تیتر زدن است.
..................
زمانه: دوست عزیز، تیتر در گیومه آمده است. یعنی نقل قول است. این تیتر گزارشی از گزارشگر روزنامه ان.آر.سی در ایران است که عینا نقل شده. همان‌طور که در پایانِ نوشته آمده، درج این خبرها، بازتاب‌دهنده‌ی نظرات رادیوزمانه نیست.

-- Ali ، Nov 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)