تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«رهبران ایران، حرف نزدیکی با آمریکا را پس گرفتند»

گروگان‌گیری دیپلمات ایرانی در پیشاور پاکستان، پرتاب موشک دوربرد ساخت ایران و موفقیت بی‌نظیر رمان «خانه‌ی کنار مسجد» نوشته قادر عبدالله، نویسنده ایرانی‌تبار هلند از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلند بود.

با هم مروری داریم بر دیگر خبرهای مربوط به ایران در این رسانه‌ها:

ایران می‌خواهد تولید نفت را به‌شدت کاهش دهد

این عنوان خبری است از روزنامه تلگراف در روز ۱۵ نوامبر. در این خبر آمده: ایران می‌خواهد تولید جهانی نفت را یک تا یک ‌و نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این کشور قرار است در نشست ۲۹ نوامبر سازمان اوپک این درخواست را مطرح کند.

کشورهای تولید نفت می‌کوشند تا با کاستن از تولید، از کاهش بیشتر بهای نفت جلوگیری کنند. اوپک طی ماه گذشته تولید نفت را به میزان یک‌ و نیم میلیون بشکه در روز کاهش داد، ولی در پی آن بهای نفت تغییر زیادی نکرد.

هم‌اینک قیمت نفت از رکورد خود در ماه ژوئیه یعنی ۱۴۷ دلار در هر بشکه به ۵۷ دلار در بشکه سقوط کرده ‌است.


رهبران ایران حرف نزدیکی با آمریکا را پس گرفتند

روزنامه ان‌آرسی در شماره روز ۱۴ نوامبر نوشتاری داشت با عنوان «رهبران ایران حرف نزدیکی با آمریکا را پس گرفتند». در بخش‌هایی از این نوشتار می‌خوانیم:

ایران از سال ۲۰۰۶ خواستار گفت‌ و گوی مستقیم با ایالات متحده بوده‌است. گفت ‌و گوی بدون شرط قبلی و به منظور یافتن راه‌حلی در زمینه نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران.

اما اینک که مقامات واشنگتن چنین گفت ‌و گوهایی را پیشنهاد می‌کنند، ناگهان رهبران ایران در مورد باراک اوباما قید و شرط‌هایی را پیش می‌کشند.

این امر شاید غیرمنطقی به نظر بیاید، ولی بهبود روابط با آمریکا می‌تواند برای بسیاری از رهبران ایران از بد هم بدتر باشد. مقاومت علیه آمریکا یکی از مهم‌ترین ستون‌هایی است که سیاست ایران بر آن استوار است.

دو هفته پیش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران که تصمیم آخر در مورد سیاست خارجی ایران با اوست در یک سخنرانی در جمع هزاران دانشجو گفت: «نزاع میان ایران و آمریکا ریشه‌های عمیقی دارد و از اختلاف نظر سیاسی فراتر می‌رود».

وی افزود: «این به خاطر توطئه‌های بی‌شماری است که دولت‌های آمریکا طی ۵۰ سال گذشته علیه مردم ایران انجام داده‌اند. آن‌ها نه تنها تا کنون هرگز از این بابت عذرخواهی نکرده‌اند بلکه به سیاست استکباری خود ادامه داده‌اند».

رهبران ایران خود را به عنوان پرچم‌دار نبرد علیه آن چیزی می‌دانند که از آن با عنوان «نظام امپریالیسم جهانی» یاد می‌کنند. منظور از این عنوان، ایالات متحده و اسرائیل است.


ترکیه پیشنهاد میانجی‌گری داد

روزنامه ان‌آرسی در شماره ۱۲ نوامبر خود نوشت: اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه پیشنهاد کرده تا در مسأله کشمکش بر سر برنامه هسته‌ای تهران، میان ایالات متحده و ایران میانجی‌گری کند.

به نظر اردوغان، پیروزی باراک اوباما در انتخابات آمریکا شانسی برای برون‌رفت از بن‌بست حاضر میان واشنگتن و ایران فراهم آورده‌ است.

اردوغان در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفت: «فکر می‌کنم ما در این مورد می‌توانیم خیلی مفید باشیم». از زمان پیروزی حزب عدالت و توسعه در ترکیه، توجه آن کشور به کشورهای همسایه خاورمیانه بیشتر شده‌ است.

ترکیه هم‌اینک میان سوریه و اسرائیل میانجی‌گری می‌کند و کمابیش به نتایج مثبتی هم در این زمینه دست یافته ‌است. در کشمکش سیاسی آمریکا با ایران ترکیه جایگاهی میانه را برگزیده ‌است.

ترکیه حجم زیادی از منابع انرژی خود را از ایران دریافت می‌کند و بسیاری از ناظران ترکیه نیز بر این باورند که فشار بیشتر آمریکا بر ایران موضع تندروها را در تهران تقویت می‌کند.

میانجی‌گری ترکیه میان ایالات متحده و ایران برای وجهه داخلی دولت ترکیه مثبت خواهد بود. بسیاری از مردم ترکیه کشور خود را میراث‌دار امپراتوری عثمانی می‌دانند و معتقدند که کشورشان باید نقش ابرقدرت منطقه‌ای را بازی کند، نقشی که با گذشته‌ای که در نظر آن‌ها باشکوه بوده سازگاری داشته ‌باشد.

این‌که آیا ایران منتظر چنین میانجی‌گری‌ای است، مسأله دیگری است. در گذشته ایران همواره چنین میانجی‌گری‌ای را رد کرده ‌است.


اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه

کشتی ایرانی، سمی نیست

روزنامه دپرس هلند روز ۱۲ نوامبر درباره کشتی ایرانی که در ماه اوت ۲۰۰۸ در کرانه‌های سومالی توسط ۴۰ دزد دریایی ربوده شده ‌بود، نوشت:

نتیجه بازرسی‌های شرکت بندری روتردام نشان می‌دهد که کشتی باری ایرانی با نام «ایران‌دیانت» که در بندر روتردام هلند پهلو گرفته، حامل مواد سمی نیست.

هم‌اینک کار تخلیه بار این کشتی که شامل مواد کانی و نوعی زغال‌سنگ به نام کُک است آغاز شده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

آرنو بونته، از حزب چپ سبز، روز چهارشنبه در مورد احتمال وجود مواد سمی در این کشتی هشدار داده‌ بود. تا امروز شایعه‌های زیادی در مورد این کشتی ایرانی شنیده می‌شد.

از جمله این‌که این کشتی حامل سلاح شیمیایی برای تحویل به گروه حماس است و دزدان دریایی که این کشتی را ربوده بودند، پس از باز کردن جعبه‌های سلاح‌ها بیمار شده‌اند. این شایعات همچنین از مردن ۱۶ دزد دریایی در این کشتی در اثر حمله قلبی و تاول‌های پوستی خبر داده‌ بودند.


عشا مؤمنی

ایران دانشجوی آمریکایی را آزاد کرد

روزنامه تراؤ روز ۱۱ نوامبر زیر این عنوان نوشت: یک دانشجوی ایرانی‌تبار آمریکایی که از اواسط ماه اکتبر در ایران زندانی بود به قرار وثیقه آزاد شد.

این را وکیل مدافع وی روز سه‌شنبه اعلام کرد. به گفته این وکیل، عشا مؤمنی، زن ۲۸ ساله دانشجو تصمیم دارد هرچه زودتر به ایالات متحده برگردد.

وثیقه دویست‌هزار دلاری توسط پدر عشا پرداخت شده که برای این کار آپارتمان خانواده خود در تهران را به گرو گذاشته ‌است.

عشا مؤمنی در ۱۵ اکتبر با ذکر دلایل مبهمی همچون «مسایل امنیتی» دستگیر و زندانی شد، ولی در واقعیت دستگیری او به خاطر مشارکتش در کوشش‌های زنان ایران جهت دست‌یابی به حقوق برابر با مردان بوده‌است.

پدر عشا مؤمنی در سال ۱۹۷۷ برای تحصیل به آمریکا رفت و سپس با خانواده خود به ایران بازگشت. عشا مؤمنی در ایالات متحده ماند و در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا مشغول به تحصیل است.

«ضدیهودیت کینه‌توزانه در ایران»

روزنامه ان‌آرسی روز ۱۲ نوامبر نوشت: خانم فِمکه هالسِما، رییس فراکسیون چپ سبز در پارلمان هلند معتقد است که دوستی با اسرائیل خوب است، ولی ابراز انتقاد به اسرائیل هم جزئی از این دوستی است.

وی می‌گوید: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. اگر به ضد یهودی‌گری در ایران نگاه کنیم، می‌بینیم به حد فوق‌العاده‌ای تهدیدآمیز و کینه‌توزانه است. من کاملاً‌ درک می‌کنم که اسرائیل باید اقدامات شدیدی انجام بدهد ولی این امر نباید باعث شود تا اسرائیل را به عنوان یک نیروی اشغال‌گر نتوان محکوم کرد».

خانم هالسما موضوع اسرائیل و نزاع خاورمیانه را موضوعی بسیار حساس در هلند ذکر می‌کند. وی می‌گوید هر بار که در تلویزیون صحبتی در این مورد می‌کند نامه‌هایی پر از دشنام دریافت می‌کند.

وی می‌افزاید: «هر بار که خواستار گفت ‌و گو با حکومتی می‌شوم که حماس هم در آن حضور دارد، نامه‌های فحاشی دریافت می‌کنم و به سرعت مرا در زمره کسانی به شمار می‌آورند که خواستار نابودی اسرائیل هستند».

به نظر فمکه هالسما، حکومت هلند استاندارد دوگانه‌ای را به‌کار می‌برد و حماس را شدیدتر از اسرائیل محکوم می‌کند. از نظر او این امر به تاریخ برمی‌گردد و حس گناهی که مردم هلند نسبت به یهودیان دارند و می‌خواهند از این راه دوستی خود را با اسرائیل ثابت کنند. ولی از نظر او در دوستی باید انتقاد هم انجام شود.


ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل

«ایران نباید هسته‌ای بشود»

در یک گزارش تلویزیونی از نوفوم هلند این هفته صحنه‌هایی از سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل، ایهود اولمرت پخش شد. وی که در نشست جوامع متحد یهودی سخن می‌گفت اظهار داشت:

ایران نباید هسته‌ای بشود. اسرائیل نمی‌تواند چنین چیزی را مجاز بداند. مردم یهود نمی‌توانند چنین چیزی را مجاز بداند. کشورهای خاورمیانه نمی‌توانند چنین چیزی را مجاز بدانند. دنیای آزاد نباید این را بپذیرد.

اولمرت بر این باور است که جهان باید اقدامات شدیدی برای جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران انجام بدهد.

پیوند به کلیپ


افشین عِلّیان، نویسنده ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه مقیم هلند

«ضد یهودیت مشمئزکننده ایران»

افشین عِلّیان، نویسنده ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه مقیم هلند در ستون خود در مجله اِلسِفیر هلند، مقاله‌ای تحت عنوان «ضد یهودیت مشمئزکننده ایران» داشت. در بخش‌هایی از این نوشتار می‌خوانیم:

«آیا می‌توان ضد یهودیت را امروزه جدا از کشور اسرائیل دید؟ واضح است که انتقاد از کشور اسرائیل را نمی‌شود با ضد یهودیت یکی دانست. بنابر‌این می‌شود از دولت اسرائیل هم مانند هر دولت دیگری انتقاد کرد. اما با این وجود مسأله از این پیچیده‌تر است».

در ادامه مقاله می‌گوید: «کشور اسرائیل به دو دلیل جایگاه ویژه‌ای دارد. دلیل اول این‌که برای یهودیان فضایی ایجاد می‌کند تا بتوانند سررشته امور خود را به صورت امن، آزاد و خودمختار در دست داشته ‌باشند. از سوی دیگر، کشور یهودی اسرائیل تنها می‌تواند در این محل وجود داشته‌ باشد همان‌گونه که کشور ایران نمی‌تواند در محل دیگری وجود داشته ‌باشد».

در ادامه می‌خوانیم: «اما نسبت به موجودیت کشور ایران هرگز هیچ‌گونه تردیدی وجود نداشته و ندارد. ولی این مسأله برای اسرائیل فرق می‌کند. منظور من تنها سده بیستم نیست بلکه در سده شانزدهم یا سده سوم پیش از میلاد هم همین‌طور بوده ‌است».

عِلّیان ادامه می‌دهد: «کشور یهودی اجازه موجودیت نداشت. یهودیان تنها اجازه داشتند به عنوان اشخاصی تحت سیطره دیگران زندگی کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر کشور یهودیان دیگر وجود نداشته‌باشد؟ بخش بزرگی از آن‌ها در روزهای اول چنین رخدادی نابود و قلع و قمع می‌شوند و بقیه ناچار می‌شوند به عنوان شهروندان درجه دو زندگی کنند».

در این مقاله با نگاهی به ایران ادامه می‌دهد: «در ایران اسلامی هر ساله از زمان انقلاب به این‌سو جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز القدس جشن گرفته می‌شود. در این روز دولت ایران راهپیمایی‌هایی را علیه اسرائیل برگزار می‌کند و طی آن مکرراً نابودی کشور اسرائیل اعلام می‌شود. القدس نام عربی اورشلیم است».

در ادامه می‌خوانیم: «امسال در روز ۲۵ سپتامبر، تلویزیون دولتی ایران چند روز پیش از روز القدس، مصاحبه ویژه‌ای درباره اسرائیل را پخش کرد. به هر حال باید مردم را برای تظاهرات آماده می‌کردند. در این مصاحبه، با سعید مُستَغاثی، کارگردان سریال تلویزیونی «راز آرماگِدون» گفت‌ و گو شد. وی مهم‌ترین کارشناس ایرانی در زمینه مسایل یهودی است».

این نویسنده ایرانی‌تبار می‌نویسد: «این کارشناس این وظیفه را بر عهده گرفته تا حتی ایرانی‌های غیرمذهبی را متقاعد کند که کشور اسرائیل باید نابود شود. وظیفه متقاعد کردن قسمت مذهبی مردم ایران را روحانیون بر عهده گرفته‌اند. آن‌ها از روی قرآن، حدیث و شریعت استدلال می‌کنند که کشور یهودی نابود باید گردد».

در ادامه می‌خوانیم: «سعید مستغاثی برای انجام این وظیفه متذکر می‌شود که یهودیان می‌خواهند دنیا را تسخیر کنند. کشف آمریکا نیز کار یهودیان بود. اشراف یهودی این اکتشافات را تأمین مالی کرده بودند چون آمریکا قرار بود سرزمین موعود باشد».

عِلّیان در ادامه می‌نویسد: «به گفته او نیویورک را یهودی‌ها تأسیس کردند و برای همین هم این‌همه یهودی در آن زندگی می‌کند. مستغاثی کار شگرفی انجام داده: او توانسته در یک داستان ضدیت با اسرائیل، یهودیت و آمریکا را یک‌جا بگنجاند. مَخلص کلام او این است که: پس یهودی‌ها می‌خواهند ایران را هم تصرف کنند».

در بخش دیگری از مقاله می‌خوانیم: «زمانی که من از مرتبط بودن ضد یهودیت با کشور اسرائیل حرف می‌زنم منظورم همین ا‌ست. شما حتماً باید این مصاحبه مشمئزکننده را ببینید تا درک کنید چرا کشور اسرائیل ناچار است رژیم اسلام سیاسی در ایران را خرد کند پیش از آن‌که این رژیم قوم یهود را از روی نقشه جهان پاک کند. رژیمی که حتی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای نیز دارد.
امیدواریم که کار به این‌جا نکشد و مردم ایران خودشان این رژیم مشمئزکننده را خرد کنند».

پیوند به نوشتار

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

واقعا چاپلوسی و دریوزگی تا کجا! من خیال می کردم فقط ایرانی های داخل به این بیماری دچارند اما ظاهرا با خروج از کشور تشدید هم می شود! واقعا برای یک استاد دانشگاه متاسفم!

-- شهرام ، Nov 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)