تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«ایران آن‌چه فکر می‌کنید، نیست»

پافشاری ایران بر کاهش ظرفیت تولید اوپک و تعطیلی بازارهای ایران در اعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده از عنوان‌های مربوط به ایران در منابع خبری هلند طی هفته جاری بودند. با هم نگاهی داریم به دیگر عناوین مربوط به ایران در رسانه‌های این هفته هلند:


رییس‌جمهور ایران کمبود باور به خدا را مقصر بحران مالی نامید

منبع خبری آر.کی.نیوز، روز هشتم اکتبر زیر این عنوان نوشت: محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران امروز در یک سخنرانی که از تلویزیون ایران پخش می‌شد گفت: بحرانی که گریبان‌گیر بازارهای مالی غرب شده نتیجه کمبود دینداری در غرب است.

رییس‌جمهور ایران همچنین افزود که این بحران مالی به معنی پایان سلطه جهانی «دزدان بین‌المللی» است.

خودروی زنانه

روزنامه هلندی دپرس، روز هفتم اکتبر نوشت: شرکت ایرانی ایران‌خودرو، خودروی جدیدی را به بازار می‌آورد که ویژه زنان طراحی شده‌است. این خودرو دنده اتوماتیک است، و دارای سیستم ناوبری و هشداردهنده پنچری و کم‌بادی است.

در این خودرو همچنین برای بچه‌ها تجهیزات صوتی - تصویری کار گذاشته شده‌است. در نسخه عصر روزنامه بریتانیایی گاردین آمده که ایران‌خودرو اولین مدل‌های این ماشین را در ماه ژوئن وارد بازار خواهد کرد.

یکی از اعضاء هیات مدیره ایران‌خودرو گفته‌ است از آن‌جا که در ایران تعداد زنان راننده رو به افزایش است تولید خودروهای سازگار با نیازهای زنان لازم است. این خودروها در وهله اول تنها برای بازار داخلی تولید می‌شوند.

هواپیمای فرود آمده در ایران آمریکایی نبود

روزنامه دپرس، روز هشتم اکتبر نوشت: طبق اخبار روز چهارشنبه، یک هواپیمای چارتر مجارستانی ناچار به فرود اضطراری در ایران شد. رسانه‌های ایرانی روز سه‌شنبه خبر داده‌ بودند که یک هواپیمای نظامی آمریکایی مجبور به فرود در ایران شده ولی بعد معلوم شد که این یک افسانه شرقی بیش نیست.

وزارت دفاع مجارستان سه‌شنبه‌ شب خبر داد که یک هواپیمای مجاری که چهار نفر از نظامیان مجارستان را به کابل می‌برد به خاطر یک اشتباه در برنامه‌ریزی ناچار به فرود در ایران شد. ایران به این هواپیمای کوچک که از نوع هاوکِر ۸۰۰ است اجازه استفاده از حریم هوایی خود را داده ‌بود.


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (عکس: رویترز)

تضمین هم بدهید ایران باز غنی‌سازی خواهد کرد

خبرنگار هلندی، خانم کارولین رولانْتْس، اوایل این هفته مصاحبه‌ای با علی‌اصغر سلطانیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت که متن این مصاحبه در شماره شش اکتبر روزنامه ان.آر.سی به چاپ رسید.

در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم: سلطانیه هفته پیش در بروکسل بود تا به همراه هانس بلیکس، مدیر پیشین آژانس، در همایشی در مورد مساله هسته‌ای ایران سخنرانی کند.

حتی ایالات متحده رسماً پذیرفته‌ که ایران حق دنباله‌گیری یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی را دارد. اما پرسش این‌جاست که اگر ایران نیازی به سلاح اتمی ندارد چرا به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد؟

سلطانیه در پاسخ می‌گوید: کارخانه غنی‌سازی نطنز در ظرفیت کامل خود می‌تواند نیاز سوخت نیروگاه بوشهر را تأمین کند.

روسیه هم‌اینک در بخش پایانی ساخت این نیروگاه است و سوخت آن را نیز تأمین می‌کند. ولی متأسفانه ما تنها برای یک سال از آن‌ها سوخت دریافت کرده‌ایم.

پس از آن سوختی نیست، و برای ۳۰ سال آینده هم تضمینی نیست. اگر وقفه‌ای در تحویل سوخت رخ بدهد ما باید بتوانیم وضعیت امنی برای خود ایجاد کنیم وگرنه میلیاردها دلار را به هدر داده‌ایم.

ایران با مساله ناامنی تحویل سوخت تجربه دارد. حتی در زمان شاه، تهران، برای رآکتور پژوهشی خود در تهران، به ایالات متحده سفارش سوخت داده ‌بود و هزینه آن را هم پرداخته‌بود ولی نه سوختی دریافت کرد و نه پول خود را.

پس از جست‌وجوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشور آرژانتین حاضر شد تا این سوخت را به ایران تحویل دهد.

ایران در کارخانه بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم به نام یورودیف که در فرانسه مستقر است ۱۰ درصد سهام دارد ولی از این کارخانه نیز سوختی دریافت نکرد.

در سال ۱۹۸۷ نیز یک تلاش هفت ‌ساله ایران در سطح بین‌المللی برای گرفتن تضمین‌های تحویل سوخت با شکست مواجه شد.

سلطانیه افزود: دیگر حتی اگر این تضمین‌های بین‌المللی به ما داده شود باز هم ایران برنامه غنی‌سازی خود را متوقف نخواهد کرد چرا که ما باید همیشه یک برنامه اضطراری برای روز مبادای خود داشته‌باشیم.

وی همچنین افزود: برای جنگ‌افزار هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی درجه بالا هست ولی ما غنی‌سازی درجه پایین انجام می‌دهیم.

بالا بردن درجه غنی‌سازی هم کاری نیست که به یک‌باره قابل انجام باشد. این کار ماه‌ها وقت می‌خواهد و دوربین‌های آژانس هم ۲۴ ساعته کار غنی‌سازی ما را زیر نظر دارند.

از سوی دیگر دین ما کاربرد سلاح هسته‌ای را ممنوع می‌کند. همین دیدگاه بود که باعث شد ما در برابر صدام از سلاح شیمیایی استفاده نکنیم.


سناتور اوباما، نامزد حزب دموکرات (عکس:تایمز)

اوباما: مک‌کین مرتباً می‌گوید ایران را بمباران کنید

روز هشتم اکتبر، شبکه تلویزیونی ان.او.اس هلند مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، مک‌کین و اوباما را پخش کرد.

در ساعت ۴ و ۲۷ دقیقه از این مناظره پرسشی در مورد ایران شد بدین مضمون: آیا شما در صورت حمله ایران به اسرائیل، بلادرنگ لشکریان آمریکایی را برای دفاع از اسرائیل خواهید فرستاد یا منتظر سازمان ملل خواهید شد؟

مک‌کین در پاسخ گفت: «ما منتظر سازمان ملل نمی‌شویم.» او سپس به تهدیداتی که ایران به اسرائیل کرده اشاره کرد و افزود: «سناتور اوباما می‌خواهد بدون قرار دادن قید و شرط با آن‌ها مذاکره کند.» سپس مک‌کین خواستار تحریم بیشتر ایران شد.

در ادامه مناظره و در ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه از این بحث، باراک اوباما گفت که مک‌کین به‌هیچ‌وجه آرام صحبت نمی‌کند. او افزود: این همان مردی است که مرتباً می‌گوید بمباران کنید، ایران را بمباران کنید.

کریمی دعوت ایران را کنار انداخت

منبع خبری فوتبال‌زونه روز ۱۰ اکتبر تحت این عنوان نوشت: علی کریمی دیگر برای تیم ملی فوتبال ایران بازی نخواهد کرد. وی که هافبک تهاجمی تیم پرسپولیس است و پیش از این برای بایرن مونیخ نیز بازی کرده روز چهارشنبه دعوتی دیرهنگام از علی دایی، مربی تیم ایران دریافت کرد تا در بازی‌های مقدماتی جام جهانی علیه کره شمالی بازی کند.

ولی علی کریمی در نامه‌ای سرگشاده به هیات فوتبال ایران اعلام کرد که دیگر آماده بازی برای تیم ملی نیست. در چند ماه اخیر روابط میان علی کریمی و فدراسیون فوتبال ایران تیره شده‌ است.

کریمی در ماه مه انتقاد شدید از فوتبال ایران کرد و حضور علی دایی را در مقام مربی‌گری این تیم باعث تضعیف آن دانست.

پس از این انتقاد، مقامات تیم ملی ایران، قرارداد علی کریمی که بهترین بازیکن قاره آسیا بوده‌است را به حالت تعلیق دایمی درآوردند ولی او از پس گرفتن انتقاد خود سر باز زد.

کریمی که قبلاً مارادونای آسیا نیز لقب گرفته‌ بود کار خود را با پرسپولیس تهران آغاز کرد و پس از آن در تیم‌های الاهلی امارات متحده و بایرن عضویت داشت.

برکناری و ماندن قهرمان جهان در سایپای ایران

روزنامه‌ها و منابع خبری این هفته هلندی خبرهای گوناگونی در مورد پیر لیتبارسکی، فوتبالیست آلمانی و قهرمان سال ۱۹۹۰ جهان داشتند، که در چند هفته اخیر به جای علی دایی، مربی‌گری تیم ایرانی سایپا را بر عهده داشت.

روزنامه‌های گوناگون روز هشتم اکتبر نوشتند: قرارداد کاری پیر لیتبارسکی با سایپای تهران دوام زیادی نیاورد. این باشگاه بعد از چند نتیجه مأیوس‌کننده، این مربی آلمانی را اخراج کرد.

تیم لیتبارسکی در لیگ قهرمانی آسیا پنج به یک از تیم بونجودکور تاشکند ازبکستان باخت. در مسابقات داخلی هم وضع این تیم بهتر از این نیست.

لیتبارسکی پیش از سایپا مربی تیم آویسپا فوکوئوکای ژاپن بود ولی از آن‌جا نیز اخراج شده ‌بود. روزنامه تلگراف در خبری به تاریخ نهم اکتبر نوشت:

پیر لیتبارسکی دوباره اجازه یافت در پست مربی‌گری سایپا بماند. به او شانس داده شده تا به این شرط که با دو دستیار ایرانی همکاری تنگاتنگی داشته‌ باشد مربی‌گری تیم فوتبال سایپا را ادامه دهد.


تهران (عکس:تارنمای خبری فوک.دات.ان‌ال)

ایران آن‌چه فکر می‌کنید نیست

در یکی از فوروم‌های تارنمای خبری پربیننده فوک.دات.ان‌ال یکی از اعضاء، شمار زیادی از تصاویر مربوط به تهران و ایران را برای بازدیدکنندگان هلندی به نمایش گذشته و در مقدمه چنین نوشته‌است:

من تازه از ایران برگشته‌ام و تصمیم گرفته‌ام این جستار را باز کنم تا دسته‌ای از عکس‌هایی را که خودم گرفته‌ام یا از دیگر جاها گردآوری کرده‌ام به شما نشان بدهم و اطلاعاتی از این کشور متنوع به دست بدهم.

در این جستار می‌توانید آن جنبه از ایران را ببینید که رسانه‌های غربی نمی‌خواهند به شما نشان بدهند. ایران به‌هیچ‌وجه آنی نیست که اخبار و برنامه‌های خبری می‌خواهند به شما بقبولانند.

ایران کشوری بسیار زیبا با معماری عالی و مردمی بسیار مهمان‌نواز است. متأسفانه زنان، حتی گردشگرها باید به خاطر حکومت کنونی یک روپوش و یک روسری ساده بپوشند. اما ایران به‌هیچ‌وجه آنی نیست که شما فکر می‌کنید.

این عضو تارنمای خبری فوک.دات.ان‌ال پس از این مقدمه حجم زیادی از عکس‌های ایران را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد که در این‌جا قابل مشاهده است.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ر قرار است طور دیگر فکر کرد وقتی مملکت و رهبران دنیایی از تناقض هستند و حرفهایشان با عمالشان زمین تا اسمان تفاوت دارد. عجیب است که عکسهای نشانداده شده فقط منحصر به شمال تهران است و بطور وضوح رخنه!! دزدان بین المللی را که احمدی نژاد انها را نفرین می کند (و براحتی در برجهای بلند زندگی کرده) را اثبات می کند در حالیکه اعتیاد و فحشا در مملکت بیداد میکند و تور ٢٧ درصدی پدر مردم عادی را در اورده است.

-- بدون نام ، Oct 14, 2008

aya neshun dadane chand ta akse ziba az tabiaate iran chizi ra dar morede iran bazgoo mikonad? man akhiran chand bar iran budeam. tasvire man az iran ine: badbakhti, feshare ruhi, bikari, etiyad, do rui, kam rang shodane arzesh haye ensani.

-- sirous fani ، Oct 15, 2008

ایران اگر غرب بخواهد به خاطر منافعش با آن آشتی کند! مثل وقتی که به مردم عراق گفتند علیه صدام بشورید و بعد تنهایشان گذاشتند. مثل وقتی که صدایشان در مقابل حلبچه در نیامد اما روی صدام که زیاد شد برکنارش کردند. مثل وقتی که طالبان را خودشان به وجود آوردند و افغانستان را زیر دست آن ها تنها گذاشتند. مثل خیلی خیلی خیلی وقت های دیگر. غرب اگر بخواهد آشتی کند این تهران و ایرانی ست که به شما نشان می دهد و اگرنه آنی را که دائم در تلویزیون هایش. ایران طبق منافع غرب شکل های متفاوت پیدا می کند اما ما که ایران را دیده ایم و در آن زندگی کرده ایم می دانیم که چه خبر است. تازه نشان دادن یک مشت مفت خور بچه دلال و بچه بسازبفروش با تفریحات احمقانه و سطحی شان که انگار کمر غول را شکسته اند که رفته اند کافی شاپ که دیگر بیا و ببین ندارد. اگر جرات دارند بچه های دانشگاه شریف را نشان دهند که از بی آینده بودن خودکشی می کنند یا بچه های خیابانی را نشان دهند که هر روز تعدادشان بیشتر و بیشتر می شود. چرا نمی روند ببیند دختران جامعه ی متوسط چگونه زندگی می کنند؟ بله خانه های کامرانیه خیلی زیبا هستند من که 25 سال است آمریکا زندگی می کنم تایید می کنم. این خانه ها شبیه خانه های "دزدان" و سیاستمداران امریکایی ست. خانه های آن ها هم قشنگ است. شغلشان هم شبیه شغل کامرانیه نشین هاست. بله تهران اینهایی را که این سایت نشان داده است دارد اما این شاید یک درصد تهران است. بقیه اش دارد زیر دود سیاه خفقان و اعتیاد و فقر و بیکاری و فحشا جان می کند. از هلندی ها بعید بود اما خب کاسه ی داغ تر از آش که نمی شود بود. وقتی احمدی نژادها به ما رحم نکنند هلندی ها حافظ منافعمان خواهند بود یا واقعیت مان؟

-- بدون نام ، Oct 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)