تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«بحران گرجستان به سود ایران شد»

زندانی شدن چهار فعال حقوق زنان، تساوی ایران و عربستان در مسابقه مقدماتی جام جهانی فوتبال، و اخراج روزنامه‌نگار شبکه العربیه از ایران از خبرهای هفته گذشته رسانه‌های هلندی در مورد ایران بود. با هم نگاهی داریم به دیگر عناوین خبری مربوط به ایران و ایرانیان در رسانه‌های هفته گذشته هلند:

خشم بر سر لایحه چندهمسری در ایران

منبع خبری فوک.دات.ان‌ال روز پنج سپتامبر تحت این عنوان نوشت:

یک لایحه تازه در مجلس ایران که بر پایه آن مردان می‌توانند بدون اجازه همسر اول خود با زنان دیگری ازدواج کنند، باعث بحث و جدل زیادی در این کشور شده است.

اعتراضات زنان در ایران طی هفته جاری باعث شد تا مجلس، رأی‌گیری بر سر این لایحه را به تعویق بیندازد. مانند بسیاری کشورهای دیگر خاور‌میانه، چند زنی در ایران مجاز است.

ولی در ایران برای این‌که مرد بتواند زنان دیگری بگیرد، باید نخست از همسر اول اجازه بگیرد. البته چندهمسری در ایران زیاد اتفاق نمی‌افتد و بیشتر ایرانیان دست به چنین کاری نمی‌زنند.

منشأ چنین لایحه‌ای که قصد آسان‌تر کردن چندزنی را دارد، دولت محمود احمدی‌نژاد است. این لایحه، در اصل اصلاحیه‌ای است که جزیی از یک لایحه مفصل‌تر را تشکیل می‌دهد. آن لایحه مفصل از سوی قوه قضاییه تنظیم شده و قصد از آن، حمایت از خانواده است.

ده‌ها زن از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل به این لایحه اعتراض کردند. آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه نیز با این لایحه که از نظر او به منافع زنان ضربه می‌زند، مخالف است.


اعتراض زنان به لایحه حمایت خانواده مقابل مجلس (عکس:کانون زنان ایرانی)

انتخاب رییس‌‌‌‌‌‌جمهوری بعدی ایران در ژوئن ۲۰۰۹

روزنامه ان.آر.سی روز هشت سپتامبر نوشت: به گفته مقامات ایرانی، انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری ایران در دوازدهم ژوئن ۲۰۰۹ (۲۲ خرداد ۸۸) برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور محافظه‌کار کنونی نیز برای دومین و آخرین بار در این دور از انتخابات شرکت کند.

این دهمین انتخابات ریاست جمهوری از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ خواهد بود. وضعیت اقتصادی ایران، تحت رژیم محمود احمدی‌نژاد به شدت رو به وخامت گذاشته و رقیبان ممکن است از این مسأله استفاده کنند.

اما با این وجود تحلیل‌گران معتقدند تا زمانی که وی از پشتیبانی رهبر کشور، یعنی علی خامنه‌ای برخوردار است، شانس وی برای انتخاب مجدد بالا است.


آتش گرفتن موتور هواپیمای ایرانی

این عنوان خبری است از روزنامه دپرس مورخه دوم سپتامبر ۲۰۰۸: یک هواپیمای ایرانی با ۲۷۱ مسافر، روز سه‌شنبه ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه مومبای (بمبئی) شد.

خلبان این هواپیما هنگام پرواز متوجه شد که یکی از موتورها آتش گرفته است. در جریان این فرود اضطراری کسی مجروح نشد.

خلبان، کمی پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه مومبای به مقصد تهران متوجه این آتش‌سوزی شد و این بوئینگ ۷۴۷ دقایقی پس از پرواز به فرودگاه مومبای بازگشت.

دلیل آتش گرفتن موتور هواپیما هنوز مشخص نشده است.

«اعتراض ایران به کنگره اسلام»

روزنامه ان.آر.سی در خبری به تاریخ چهارم سپتامبر نوشت: گروه‌های راست افراطی در حال آمادگی برای برگزاری دو همایش در مورد اسلام هستند.

همایش اول قرار است ماه دسامبر در بیت‌المقدس و همایش دوم اواخر ماه جاری در شهر کلن آلمان برگزار شود.

ایران از فرانسه که ریاست کنونی اتحادیه اروپا را بر‌عهده دارد، خواسته تا از برگزاری کنگره کلن جلوگیری کند. هدف از برگزاری این کنگره، اعتراض به ترور اسلامی در اروپا و اعتراض به احداث یک مسجد جدید بزرگ در شهر کلن است.

در کنفرانس بیت‌المقدس، شهری که یکی از مقدس‌ترین اماکن اسلامی در آن قرار دارد، قرار است فیلم «فتنه» ساخته خیرت ویلدرس برای نخستین بار در اسراییل به نمایش درآید.

آریه اِلداد، نماینده راست افراط‌گرا در پارلمان اسراییل با اعلام این خبر گفت که می‌خواهد با نمایش این فیلم، «ماهیت اصلی اسلام را بررسی کند.»

همایش کلن آلمان با حمایت دو حزب بلژیکی و اتریشی به نام‌های منافع فلاندر و اف.پ.او برگزار می‌شود.


جمع دانشجوبان، مقابل سالن اجتماعات دانشگاه (عکس:زمانه)

شکایت ستاد دانشجویی ایرانیان هلند به دادگاه

منبع خبر آ.ان.پ. روز دوم سپتامبر گزارش داد: گروهی از دانشجویان و دانشمندان ایرانی‌تبار هلندی از دولت هلند به دادگاه شکایت کرده است.

آن‌ها با تصمیم دولت مبنی بر جلوگیری از تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌هایی که با ساخت و گسترش سلاح هسته‌ای سر و کار دارد، موافق نیستند.

بهنام تائبی، عضو ستاد دانشجویی ایرانیان این خبر را دیروز حین تظاهرات ده‌ها نفر از اعضا این ستاد در برابر دانشگاه آمستردام اعلام کرد.

آقای پلاستِرک، وزیر آموزش و پرورش هلند از حزب کارگر، روز گذشته در آن دانشگاه برای گشایش سال تحصیلی حضور یافته بود.

در نظر این ستاد، جلوگیری از تحصیل ایرانیان با قانون اساسی هلند و عهدنامه‌های مختلف بین‌المللی مغایرت دارد.

«استیضاح وزیر هلندی، به خاطر ایده واردات گاز از ایران»

این خبری است از روزنامه تلگراف در تاریخ سوم سپتامبر. در این خبر می‌خوانیم: اکثریت اعضای پارلمان (هلند) روز چهارشنبه از ماریا دِرهوفن، وزیر اقتصاد توضیح خواستند.

وی در وبلاگ خود مطلبی درج کرده که نشان می‌دهد او با همتای ایرانی خود گفت‌وگویی داشته تا از ایران گاز طبیعی وارد کند. پارلمان در این باره او را استیضاح می‌کند.

هلند به‌خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با تشویق روابط تجاری با آن کشور مخالفت دارد.

وزیر اقتصاد، در ماه ژوئن نوشت که با همتای ایرانی خود تبادل نظر کرده و «ممکن است روزی فرا رسد که از ایران به وسیله کشتی گاز به هلند صادر بشود.»

«جاسوس‌های هلندی در ایران»

توماس اردبرینک، خبرنگار دائمی روزنامه ان.آر.سی هلند در ایران این هفته در تارنمای پربیننده شخصی خود در مورد صحت یکی از خبرهای روزنامه تلگراف هلند ابراز تردید کرد.

در آن خبر روزنامه تلگراف، که هفته گذشته منتشر شد، ادعا شده بود که سازمان اطلاعات هلند در سال‌های اخیر عملیات جاسوسی در ایران انجام می‌داده است.

روزنامه تلگراف که روزنامه‌ای جنجالی‌نویس است ادعا کرده‌ بود که «منابعی آگاه» این مطلب را به این روزنامه خبر داده‌اند.

خبرنگار ان.آر.سی نسبت به این موضوع که منابع آگاه سازمان اطلاعات هلند با درج چنین اخباری بخواهند سفارت هلند در ایران و هلندیان مقیم ایران را در معرض خطر قرار بدهند، به دیده تردید می‌نگرد.

در خبر روزنامه تلگراف چنین آمده بود: «سازمان اطلاعات هلند طی سال‌های گذشته یک عملیات شدیداً محرمانه در ایران انجام داده که هدف از آن نفوذ و خرابکاری در صنایع تسلیحاتی جمهوری اسلامی بوده است.

این عملیات که بسیار موفقیت‌آمیز توصیف شده، هم‌اکنون متوقف شده است. زیرا حمله هوایی آمریکا به ایران نزدیک است. در این حمله قرار است هدف‌هایی نیز که با عملیات جاسوسی هلند مرتبط هستند، هدف قرار بگیرند.

این جاسوسان به جز تأسیسات هسته‌ای، در فهرست‌برداری از تأسیسات نظامی ایران نیز فعال بوده‌اند و توانسته‌اند از تحویل برخی قطعات به ایران جلوگیری کنند. هم‌اینک سازمان جاسوسی هلند جاسوس‌های خود را از ایران فرا خوانده است.»


عکس: رویترز

بحران گرجستان به سود ایران شد

روزنامه آلخمینه داخ‌بلاد در شماره اول سپتامبر خود تحت این عنوان به همراه درج عکسی از شلاق خوردن یک محکوم به اعدام در ایران، چنین نوشت:

تنش ایجادشده میان روسیه و غرب بر سر بحران گرجستان، هدیه‌ای برای دولت محمود احمدی‌نژاد بود. تا زمانی که روابط واشنگتن و مسکو خراب باشد ایران می‌تواند بدون مجازات، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را به پیش ببرد.

اقدام نظامی آمریکا علیه ایران نامحتمل است و یک دور جدید از تحریم‌های اقتصادی علیه آن کشور در حال شکل‌گیری بود. برای این منظور، ایالات متحده نیاز به یاری روسیه در شورای امنیت دارد؛ ولی فعلاً‌ آمریکا باید دور چنین حمایتی را خط بکشد.

ایران همیشه برای روسیه یک شریک جذاب اقتصادی نیز بوده است. زمانی که پوتین لحن تندتری نسبت به تهران به‌کار برد؛ تنها به این خاطر بود که احمدی‌نژاد برای چندمین بار دهان به بدگویی گشوده‌ بود و برای روسیه صرف نمی‌کرد تا به‌خاطر او با غرب رو‌ در‌ رو شود. اکنون که روابط مسکو و واشنگتن دیگر خوب نیست، این قضیه هم منتفی است.

جالب این‌جاست، از زمانی که جرج بوش در سال ۲۰۰۲ ایران را عضوی از «محور شرارت» نام گذاشت اوضاع برای ایران چندان هم بد نشده است.

در ابتدا ماجراجویی آمریکا در عراق وضعیت ایران را در منطقه تقویت کرد و اکنون هم تهران از بحران گرجستان طرْفی برای خود برمی‌بندد.

درسی که آمریکاییان می‌توانند از این جریان بگیرند این است که ایران با ۶۵ میلیون نفر جمعیت و ذخایر هنگفت نفتی بزرگ‌تر از آن است که دیگر کشورها منافع خود در ایران را نادیده بگیرند و بشود تنها با چند تهدید آن را مهار کرد. حتی اگر در میان این تهدیدها این‌جا و آن‌جا اقدامات خوش‌نیتی نیز انجام بگیرد.

ایالات متحده می‌کوشد از راه تأکید بر پایمال شدن حقوق بشر در ایران و مسأله پشتیبانی ایران از حماس و حزب‌الله فشار را بر ایران افزایش دهد. متأسفانه به مسأله اولی توجه کم‌تری می‌شود تا مسأله دوم.

شمار اعدام‌ها در ایران به شدت افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۷ شمار اعدامیان در جهان افزایش داشته و مسوول این افزایش دو کشور هستند: عربستان سعودی و ایران.

در ایران نوجوانان زیر سن قانونی را نیز اعدام می‌کنند. از سوی دیگر حکومت ایران، علیه بهاییان - یک گروه مذهبی با ۳۰۰ هزار پیرو در ایران - سنگدلانه تبعیض روا می‌دارد.

حکومت ایران همچنین می‌کوشد تا نقش زنان را که در زندگی اجتماعی ایران به شدت بارزتر شده، محدود کند و وضعیت را به دوران گذشته بازگرداند.

شاید اگر ایالات متحده این اعمال ناشایست ایران را با توان بیشتری در معرض توجه همگانی قرار بدهد، خود ایرانیان نیز بیشتر متقاعد خواهند شد که باید علیه رهبر بد خود به پا خیزند.


عکس:ایمان نادری

«ایرانیان برای شرف و گوسفند کشتی می‌گیرند»

این عنوان یک گزارش کوتاه تلویزیونی بود که این هفته در تارنماهای گوناگون خبری هلند و بلژیک نیز درج شد. این گزارش که در ‌مورد کشتی محلی مازندرانی به نام لوچو است، این‌گونه توضیح می‌هد:

برنج‌کاران ایران هر ساله مسابقات کشتی سنتی برگزار می‌کنند. این مسابقه‌ها برای جشن گرفتن پایان فصل درو انجام می‌شود. کشاورزان برای دست یافتن به عنوان باشکوه «پهلوان کشاورز سال» با یکدیگر کشتی می‌گیرند. این مسابقات ۳۴ روز ادامه می‌یابد.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هميشه كفته ام و باز هم ميكويم ايران آمريكا و اسرائيل در دنيا داراي منافع مشترك هستند و در هر موقعيت حساسي برادري خود را ثابت هم كرده اند اما آمريكا ايران را هميشه بحران آفرين ميخواهد تا منافع هنكفت سياسي و اقتصادي خود را تامين كند و اسرائيل از ايران بحراني حمايت ميكند زيرا تحت بخران ايران اعراب به سمت اسرائيل مي روند و ايران بحران سازي را مي خواهد زيرا با ايران بحراني ميتواند مخالفين را سركوب كند و با سركوب حكومت كند و اكر ايران روي آرامش ببيند جمهوري اسلامي نميتواند حكومت كند ضرورتا منافع آمريكا و اسرائيل نيز به خطر مي افتد روسيه نيز بدان بي برده است و به همين دليل است كه اعلام ميكند از تحريمها و قطعنامه ها ي شوراي امنيت بشتيباني ميكند و همانطور كه بوتين كفت كه خطر ايران براي آمريكا بيشتر يك شوخي ست و بدرد انتخابات آمريكا نمي خورد .
در مورد انتخابات ايران تصميم كيري زود است زيرا انتخابات آمريكاست كه رئيس جمهور ايران را تعيين خواهد كرد حرفهاي خامنه اي نيز نشان از علاقه اش به آن جيزي ست كه مي خواهد و همين طور كوته بيني اش نسبت به مسائل ايران است كه نظاميان برايش ترسيم كرده اند خامنه اي آلت دست قدرتهاي نظامي ايران است و به همين دليل علاقه دارند جمهوري خواهان كاخ سفيد را بدست آورند تا آنها نيز احمدي نزاد را براي يك دوره ي ديكر حفظ كنند . اما آرزو بر جوانان عيب نيست

-- فرهاد-فرياد ، Sep 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)