تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

«خطای بزرگ فکری در رویکرد به اسلام»

اعلام پشتیبانی آیت‌الله خامنه‌ای از دولت احمدی‌نژاد، طرح ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای ایران با فناوری بومی، کشته شدن ۲۹ افغان در سانحه رانندگی در ایران و کشته شدن شمار زیادی از سرنشینان ایرانی در سانحه هوایی قرقیزستان از خبرهای این هفته رسانه‌های هلندی بود.

با هم نگاهی داریم به دیگر عناوین خبری مربوط به ایران در این رسانه‌ها:

اعدام نوجوانان در ایران

روزنامه ان‌آرسی هلند روز ۲۱ اوت به نقل از رویترز نوشت:

ایران بار دیگر پنج نفر را به دار آویخت که یکی از اعدام‌شدگان به هنگام ارتکاب جرم، ۱۵ سال بیش نداشت. این خبر را روزنامه ایرانی اعتماد روز گذشته گزارش کرده است.

گروه‌های حقوق بشر ماه گذشته از ایران اکیداً خواستند تا از اجرای حکم اعدام برای جرم‌هایی که توسط افراد زیر ۱۸ سال انجام شده خودداری کند.

ایران طی سال جاری تنها کشوری است که برای نوجوان‌های زیر سن، حکم اعدام صادر کرده است.

آمریکا: «پرتاب ماهواره غیرواقعی ایران، ناموفق بوده است»

چندین روزنامه هلندی از جمله روزنامه تلگراف روز ۱۹ اوت زیر این عنوان نوشتند:

ایران نتوانسته ماهواره غیرواقعی خود را به فضا پرتاب کند.
بنا به گفته آمریکاییان، آزمایش ایران که آخر هفته‌ی گذشته انجام شد ناموفق بوده زیرا این ماهواره نتوانسته به مداری گرد کره زمین وارد بشود.

این خبر را روز سه‌شنبه یکی از کارکنان وزرات دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به رسانه‌ها گفته است.

پرتاب این ماهواره غیرواقعی ایران مربوط می‌شد به آزمایش یک موشک ساخت ایران برای حمل ماهواره‌ها. مقامات ایرانی این آزمایش را موفقیت‌آمیز نامیده‌اند.

کاخ سفید پرتاب این موشک ایرانی را نگران‌کننده توصیف کرده است، زیرا از این فناوری برای مقاصد نظامی هم می‌توان استفاده کرد.


آمریکا مدعی است که پرتاب موشک ایرانی، ناموفق بوده است

غرب، به این کشور اسلامی در مورد ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای مخفی مظنون است. ایران می‌گوید که چنین طرحی ندارد.

طرح‌های ایران برای ساخت فضاپیمای سرنشین‌دار

روزنامه دپرس روز ۲۱ اوت نوشت:

ایران می‌خواهد طی ده سال آینده یک فضانورد را به فضا بفرستد. بنا به گزارشی که سیمای دولتی ایران روز پنج‌شنبه پخش کرد، زمان دقیق این مأموریت فضایی سال آینده مشخص می‌شود.

این دومین خبر فضایی این هفته از ایران است. روز یک‌شنبه نیز سازمان فضایی ایران از انجام یک آزمایش موشکی خبر داده‌ بود. این موشک می‌تواند ماهواره‌ها را در مداری پیرامون زمین قرار بدهد.
این موشک دومرحله‌ای، دارای تجهیزاتی است که داده‌های پرواز را به پایگاه زمینی می‌فرستد.

ایران مدت‌ها است که قصد توسعه برنامه فضایی خود را دارد. این امر مایه نگرانی شدید رهبران جهان است. این رهبران در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز نگران هستند.

ایران: برد جنگنده‌های ایرانی افزایش یافته

روزنامه دپرس روز ۱۷ اوت نوشت:
ایران می‌گوید هواپیماهای جنگنده خود را به نحوی بهسازی کرده است که می‌توانند بدون سوخت‌گیری سه هزار کیلومتر مسافت را بپیمایند.

با این‌که در این خبر نام اسرائیل برده نشده، ولی فرض بر این‌ است که منظور ایران از این خبر، اعلام توانایی جنگنده‌های ایرانی برای بمباران اسرائیل است که هزار کیلومتر با آن کشور فاصله دارد.

این خبر احتمالاً واکنشی است به تمرین نظامی اسرائیل که در ماه ژوئن انجام شد و منابع آمریکایی از آن به عنوان تمرینی برای بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران یاد کردند.

احمد میغانی، فرمانده نیروی هوایی ایران که این خبر را در تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد، در مورد نوع هواپیما و تغییراتی که در آن‌ها داده‌شده اطلاعاتی نداد.

یکی از تغییراتی که احتمالاً انجام شده، اتصال یک باک بیرونی سوخت به بدنه هواپیما است.

ایران ساخت زیردریایی خود را آغاز کرد

روزنامه دپرس، دوشنبه ۲۵ اوت نوشت:

ایران کار ساخت زیردریایی نیمه‌سنگین اژدرافکن و موشک‌انداز خود را آغاز کرده است.

سردار مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران روز دوشنبه آیین بهره‌برداری از زیردریایی قائم را برگزار کرد.

به نقل از تلویزیون دولتی ایران سردار محمد نجار در این مراسم گفت: «ایران برای خودکفایی و تجهیز کردن نیروهای مسلح خود با جنگ‌افزار نوین سرمایه‌گذاری بسیاری انجام داده است.»

به گفته سیمای دولتی ایران، دو زیردریایی دیگر به نام غدیر که تولیدشان از سال ۲۰۰۵ آغاز شده، به نیروی دریایی ایران تحویل داده‌ شده‌اند.


ایران، زیردریایی جدیدی تولید کرد

در غرب در مورد توسعه جنگ‌افزار از سوی ایران نگرانی وجود دارد. آن کشور مشغول ساخت موشک، اژدر و احتمالاً جنگ‌افزار هسته‌ای است.

«خطای بزرگ فکری در رویکرد به اسلام»

این عنوان نوشتاری است از افشین علیان در صفحه ویژه خود در مجله اِلسِفیر هلند.

افشین علیان، حقوقدان و شاعر ایرانی‌تبار هلندی در این مقاله که ۲۲ اوت منتشر شد، می‌نویسد:

در گذشته، اسلام‌شناسان برجسته، نسبت به ذات سیاسی اسلام تردید نمی‌کردند. از چند سال پیش به این‌سو در این‌جا و آن‌جا در خصوص رابطه اسلام و سیاست سوالاتی پیش آمده است.

جنبش اصلاح‌طلب محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، به عنوان یک بهار ایرانی توصیف شد که البته این نام نه از سوی خود خاتمی، بلکه از سوی غربیان به این جنبش داده‌شد. علت آن هم عطش سیری‌ناپذیر غرب برای یافتن یک اسلام میانه‌رو است.

در فرانسه حتی اسلام‌شناسانی بودند که فکر می‌کردند خاتمی قرار است جدایی دین از سیاست را به اجرا بگذارد.

گزاره نادرست

اولیویه روی (Olivier Roy) اسلام‌شناس فرانسوی، در کتاب خود «جهانی‌شدن اسلام» (چاپ ۲۰۰۳) بر این عقیده است که در جنبش‌های بنیادگرا مانند مورد ایران، ما با یک ملی‌شدن سیاست روبه‌رو هستیم. منظور وی از ملی‌شدن، گسست قدرت‌مداران از بنیادهای عقیدتی اسلامی‌شان است.

اولیویه روی بر این باور است که این ملی‌شدن با تلاش برای گشایش سیاسی توأم خواهد بود. این عقیده یک گزاره نادرست بود.

نمونه اصلی مورد نظر این اسلام‌شناس یعنی ایران اسلامی، پس از گذشت سال‌ها، گشایشی به خود ندیده‌ است و ایران همچنان در تمامی سطوح قدرت، بیش از پیش، پیوند خود را با بنیادهای عقیدتی اسلامی‌اش به نمایش می‌گذارد. اولیویه روی، علاقه‌ای به یادآوری چنین اموری ندارد.

چرا اولیویه روی چنین تحلیل نادرستی انجام می‌دهد؟ زیرا او و هم‌فکرانش خود را تسلیم کلیشه‌های حاکم کرده‌اند. کلیشه‌هایی که سیاست حاکم آن‌ها را درست می‌داند و شهروندان خوب از آن‌ها عدول نمی‌کنند.

او و هم‌فکرانش پایه‌های تحلیل خود را بر آرزومندی قرار می‌دهند نه علمی بودن. و این روش، روشی ثمربخش است. از این‌گونه افراد مکرراً در روزنامه‌ها مانند موجوداتی ایزدی نقل قول می‌شود. این افراد میهمانانی عزیز در انواع همایش‌ها هستند و دولت‌ها علاقه‌مندند تا از این افراد به عنوان رایزن استفاده کنند.

از سوی دیگر گوش شنوایی برای یک تحلیل نقادانه و غیرجانبدارانه از اسلام پیدا نمی‌شود. اولیویه روی، در مسیر این عطش سیری‌ناپذیر برای یافتن اسلام خوب، شخصی است واجدالشرایط.

پاراگرافی مهم

محمد خاتمی‌، در مصاحبه‌ای با تارنمای ایرانی تابناک سخنی داشت در خصوص ارتباط میان سیاست و اسلام. این سؤال از او پرسیده‌شد:

«نظریه دمکراسی مسلمانان، مشابه دمکراسی مسیحیان با مردم‌سالاری دینی تفاوت ماهوی دارد؟»

پاسخی را که خاتمی داد سیاستمداران اروپایی نباید به این زودی‌ها فراموش کنند. اگر از من می‌پرسید این سیاستمداران باید این پاراگراف را از بر کنند. پاسخ او این بود:

«نمی‌دانم مرادتان از دمکراسی مسلمانان و دمکراسی مسیحیان چیست. مسیحیت از دوران صدر خود تاکنون، داعیه دخالت در سپهر حیات اجتماعی و سیاسی نداشته است و اگر مواردی در تاریخ رخ داده، استثنا بوده است.

هرچند که در این روزها، احزاب و تشکل‌های مدرنی داریم که به شکلی خود را منتسب به مسیحیت می‌دانند، ولی اسلام از آغاز مدعی حکومت بود و از زمان خود حضرت پیامبر (ص) تأسیس نظام سیاسی کرد.»

«پیامبری معمولی»

خاتمی هم‌چون دیگر اسلامگراها، به مسیحیت به این خاطر که عیسی مسیح هیچ شکلی از رژیم سیاسی برپا نکرد، به دیده تحقیر می‌نگرد. و به این خاطر مسیح را یک پیامبر معمولی می‌دانند نه یک ابَرپیامبر هم‌چون محمد.

ادعای برتری اسلام به مسئله کشف یکتاپرستی مرتبط نیست و اسلام جامعه پیامبران دیگر همچون موسی و عیسی را به‌رسمیت می‌شناسد. ادعای برتری اسلام برمی‌گردد، به برتری رژیم سیاسی و اخلاقیاتی که محمد ارائه نمود. هسته اصلی مشکل هم همین‌جا است.

نبرد و انتقاد اروپا علیه مسیحیت سیاسی در سده‌های میانه، منجر به انتقاد و نبرد علیه ذات مسیحیت یعنی علیه خود عیسی مسیح نشد. مسیح شخصیتی است غیرسیاسی. ولی نبرد و انتقاد علیه اسلام سیاسی منجر به انتقاد و نبرد علیه ذات اسلام یعنی خود حضرت محمد می‌شود.

بنیادگذار اسلام سیاسی خود اوست نه خاتمی، خمینی یا بن‌لادن. این امر همه چیز را به‌طرزی مضاعف دردناک و خطرناک می‌کند. سیاستمداران اروپایی سعی دارند تا از این واقعیت فرار کنند.

ولی واقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر را راه گریزی نیست. و این دقیقاً همان پیام پاپ بندیکت شانزدهم در سخنرانی‌اش در رگنسبورگ آلمان بود که بعداً به آن خواهم پرداخت.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

وجود هر دینی در قدرت به دلیل چهارچوب از پیش تعیین شده توسط خدا غیر قابل تغییرند و حضورشان در قدرت خود بخود دیکتاتوری و فاشیزم را حاکم می کند . مسیحیت هم در قرون وسطی حاکم شد و چندین قرن انسانها را به خاک و خون کشید .دین بطور کلی باید تبدیل به امر خصوصی افراد تلقی شود و حق حضور اجتماعی نیاید داشته باشد . حتی وجود احزاب مذهبی با دموکراسی مغایرت دارد
زیرا مذهب قاتل دموکراسی ست و انسان عاقل تیغ به دست زنگی مست نمی دهد .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 25, 2008

اصلا مذهب به درد نمی خورد.کمک کردن به این و آن به درد نمی خورد.باید خردگرا بود.فقط آدم باید فکر خودش باشد.دیگران هر بلایی سرشان آمد مهم نیست.به این میگویند انسان حقیقی.

-- بدون نام ، Oct 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)