تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

«تحصیل در هلند، حق مسلم ماست»

کشف میدان جدید نفتی در استان خوزستان، توقف سرمایه‌گذاری شرکت انرژی توتال فرانسه در ایران، آزمایش جدید موشکی در ایران، و ‫هشدار فرمانده سپاه پاسداران به آمریکا و اسرائیل‬، از خبرهای این هفته رسانه‌های هلند در مورد ایران بودند. با هم مروری داریم به دیگر عناوین مربوط به ایران در این رسانه‌ها:

دیده‌بان حقوق بشر: ایران باید اعدام نوجوانان را متوقف کند

منبع خبری فوک دات ان‌ال روز ۹ ژوئیه تحت این عنوان نوشت: سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از ایران خواسته تا این کشور اعدام افراد زیر سن قانونی را همان‌طور که قول داده، در عمل هم متوقف کند.

جمعاً ۲۴ سازمان حقوق بشر ابراز نگرانی و انزجار خود را از این که ایران بر خلاف قول‌های قبلی به اعدام کودکان ادامه می‌دهد اعلام کرده‌اند. تا پایان این تابستان ایران برنامه به دار آویختن چهار کودک دیگر را دارد. هر چهار مورد مربوط به کودکان زیر ۱۸ سال است که به جرم قتل دستگیر شده‌اند.

بر پایه گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در ایران جمعاً ۱۴۰ کودک زیر سن قانونی در انتظار اجرای حکم اعدام قرار دارند. تعداد واقعی ممکن است از این بیشتر باشد. آمار کاملی در این مورد در دسترس نیست.

ماه پیش نیز یک کودک ۱۶ساله در ایران اعدام شد. او جرمی را که به خاطرش اعدام شده در ۱۴ سالگی مرتکب شده‌بود.

یکی از سخنگویان قوه قضائیه ایران گفته‌است که اعدام زیر سن قانونی در ایران «تقریباً دیگر اتفاق نمی‌افتد».علاوه بر این حکومت ایران گفته‌است که قانونی برای منع این‌گونه اعدام‌ها در دست تهیه دارد. هم اینک لایحه‌ای نیز در این باره در مجلس ایران ارائه شده ولی هنوز به تصویب نرسیده‌است.

در ایران، قانوناً حکم اعدام برای پسران از سن ۱۵ و برای دختران از سن ۹سالگی قابل اجراست.


این عکس چاپ شده در نیویورک‌تایمز درباره‌ی موشک‌های شهاب ۳، جنجال‌آفرین شد

«موشک اضافه در تصویر ایران»

روزنامه دِپـــِرس روز ۱۰ ژوئیه با درج این عنوان نوشت: عکس موشک‌های ایرانی را به طریق دیجیتالی دستکاری کرده‌اند. در عکس سپاه پاسداران چهار موشک دیده می‌شود ولی معلوم شده که تصویر یکی از این موشک‌ها ترکیبی است از دو موشک دیگر. این موضوع را روزنامه نیویورک تایمز کشف کرده‌است.

این روزنامه عکسی که از سوی خبرگزاری فرانسه در رسانه‌ها توزیع شده را نشان می‌دهد و بخش‌های دستکاری‌شده را علامت‌گذاری کرده‌است. در این بخش‌ها قسمت‌های مشابه در پرتاب موشک‌ها دیده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که منشأ این عکس سپاه‌نیوز است ولی هم اکنون بازدید از این تارنما نشان می‌دهد که عکس از آن برداشته شده‌است. در عکس کاملاً مشابه دیگری که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه منتشر کرد آن یک موشک «فتوشاپ‌شده» دیده نمی‌شود.

ایران روز پنج‌شنبه عکسی را با سه موشک در آن، بدون توضیح و زیرنویس پخش و منتشر کرد. خبرگزاری فرانسه می‌گوید که عکس دیگری را که در آن چهار موشک دیده می‌شد به این خاطر که «آشکارا به صورت دیجیتال دستکاری‌شده‌اند» از صفحات خود خارج کرده‌است.

ایران روز پنج‌شنبه موشک‌هایی را در خلیج فارس آزمایش کرد که برد آن‌ها تا اسراییل نیز می‌رسد.

رشد ۱۴ برابری صادرات آمریکا به ایران

خبرگزاری نووم روز ۸ ژوئیه با درج این عنوان نوشت:
صادرات ایالات متحده به ایران در زمان جرج بوش بیش از ۱۴ برابر رشد کرده‌است. این در حالی است که وی ایران را متهم به حمایت از تروریست‌ها و ساخت اسلحه هسته‌ای می‌کند. این آمار رشد صادرات که در یک تحلیل صادراتی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شده با مسئله تشدید تحریم‌های اقتصادی ایران که با حمایت جرج بوش ایجاد شده سازگاری ندارند.

ایالات متحده در زمان بوش ۱۵۸ میلیون دلار (۱۰۰ میلیون یورو) سیگارت به ایران صادر کرده‌است که این، بیشترین صادرات سیگارت یک کشور به ایران در این مدت بوده‌است.

دیگر اقلام صادراتی قابل توجه، پالتوی خز، مجسمه‌های هنری، عطر و ابزار موسیقی است. تجارت در این اقلام بر خلاف تحریم‌های موجود در حال شکوفایی بوده‌است.

جمعاً صادرات ایالات متحده به ایران از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸، برابر با ۵۴۶ میلیون دلار (۳۴۸ میلیون یورو) بوده‌است. طی این سال‌ها صادرات آمریکا به ایران از ۸.۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ (سال اول ریاست‌جمهوری بوش) به ۱۴۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ رسید.

بر طبق قوانین، محصولات ویژه‌ای مانند فراورده‌های کشاورزی، دارو و چند قلم دیگر از کالاها از تحریم معاف‌اند. علت آن‌هم اینست که از متضرر شدن خانواده‌های ایرانی از این تحریم‌ها که علیه رژیم ایران وضع شده جلوگیری شود. ولی آسوشیتدپرس کشف کرده‌است که قطعات هواپیما، و حتی چندین دستگاه هواپیمای دست دوم به ایران صادر شده‌است.

روز سه‌شنبه جان مک‌کین، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در پاسخ به پرسشی در مورد صادرات چشمگیر سیگارت‌های آمریکایی به ایران با شوخی گفت: «شاید بشود از این طریق کار آن‌ها را تمام کرد.»

او پس از دریافت سیخونکی به پهلو از همسرش سیندی، با لحنی عذرخواهانه گفت: «البته شوخی کردم. من خودم کسی هستم که ۲۸ سال است سیگار را ترک کرده‌ام.»

جان مک‌کین اظهار داشت که این اولین بار است که این آمار را می‌شنود و این موضوع را بررسی خواهد کرد.


طبق دستور مقامات ایران، رضازاده و دیگر ورزشکاران ایرانی حق شرکت در تبلیغات تجاری را ندارند

هرکول ایران دیگر حق شرکت در آگهی ندارد

توماس اردبرینک، خبرنگار روزنامه ان.آر.سی هلند در ایران در خبری در روز ۹ ژوئیه در این روزنامه نوشت:

مقامات ایران، ستاره‌های ورزشی و غیرورزشی این کشور را از نمایش در تبلیغات منع کردند. از نظر این مقامات، شرکت در تبلیغات فروش کالا، با نزاکت عمومی در تضاد است.

حسین رضازاده با این‌که قوی‌ترین مرد جهان است ولی یک نیروی قوی‌تر به او دیکته کرده که دیگر اجازه ندارد در آگهی‌های تلویزیونی شرکت کند.

رضازاده که هرکول ایران هم نامیده می‌شود تا کنون دو بار مدال طلای المپیک را در سنگین‌ترین رده وزنه‌برداری برده‌است.

شرکت در آگهی‌های تجاری توسط ستارگان فیلم و ورزش ایران در داخل کشور هم‌چنان بیشتر شده‌است و این مساله توجه حدود سی کانال ماهواره‌ای که از خارج رو به ایران پخش می‌شود را نیز جلب کرده‌است. اما حکومت ایران نسبت به چنین نمایش‌هایی حساسیت دارد.

عصبانیت مصر از فیلم ایران

منبع خبری فوک دات ان‌ال روز ۱۰ ژوئیه نوشت:

مصر از یک فیلم ایرانی که در آن انور سادات (۱۹۱۸-۱۹۸۱)، رئیس جمهوری پیشین مصر به عنوان یک خائن به تصویر کشیده شده خشمگین است.


فیلمِ «اعدام فرعون» که درباره‌ی ترور انور سادات است، روابط سرد ایران و مصر را سردتر کرد

احمد ابو الغیط، وزیر خارجه مصر امروز در این مورد گفت: «مایه تأسف است که یک جامعه اسلامی رهبری بزرگ را مورد حمله قرار می‌دهد، رهبری که یکی از نمادهای شاخص در تاریخ مصر است.»

وزیر خارجه مصر این فیلم مستند ایران را غیرمسوولانه نامید. این فیلم «اعدام فرعون» نام دارد و در مورد قتل انور سادات در سال ۱۹۸۱ است.

این قتل که توسط یکی از اعضای گروه افراطی «جماعت جهاد اسلامی» انجام شد در این فیلم به این صورت توصیف می‌شود: « اعدام انقلابی یک خائن توسط ستوان شهید خالد اسلامبولی (۱۹۵۸-۱۹۸۲)».

«ما که کاری نکرده‌ایم. تحصیل حق ماست»

روزنامه دپرس هلند تحت این عنوان، روز هفتم ژوئیه گزارشی داشت از اصفهان در مورد تصمیم اخیر هلند در جلوگیری از تحصیل ایرانیان در برخی از رشته‌های دانشگاهی. با هم ترجمه کامل این گزارش را می‌خوانیم:

تحسین گلی‌خواه، اهل ایران، با عصبانیت می‌گوید: «این انصاف نیست. آیا ایرانی‌ها تا کنون هیچ‌وقت بلایی سر هیچ فرد هلندی آورده‌اند؟ آیا ایرانیان هلند هیچ‌وقت مشکلی درست کرده‌اند؟»

این بانوی ۲۷ ساله اهل اصفهان، پایتخت پیشین شاهنشاهی ایران، ظاهراً بسیار ناراحت است. او ادامه می‌دهد: «این که یک تصویر ساختگی از یک دولت را شامل شهروندان آن کشور هم بکنیم کار زشتی است. الان با این کار همه ایرانی‌ها متضرر می‌شوند.»

به تازگی تصمیم گرفته شده تا از این پس در هلند افراد ایرانی‌تبار را به رشته‌های تحصیلی که در آن‌ها دانش مربوط به فراوری اورانیوم تدریس می‌شود راه ندهند و این تصمیم مایه ناراحتی ایرانی‌ها شده‌است.

این تصمیم مربوط می‌شود به رشته‌های علوم طبیعی و همچنین پژوهش در رآکتور آزمایشی دانشگاه فنی دلفت. هیات وزرای هلند این تصمیم خود را بر پایه یک قطعنامه سازمان ملل علیه انتقال دانش هسته‌ای به ایران، گرفته‌است. فیزیکدانان هسته‌ای، هلند را کاسه داغ‌تر از آش لقب داده‌اند. هیچ کشور دیگری چنین قانونی مقرر نکرده‌است.


امیر اسفندیاری، ۲۷ساله، که در بخش ساخت‌وساز اشتغال دارد این تصمیم دولت هلند را غیر قابل درک می‌نامد. او می‌گوید: «علتی دیده نمی‌شود که بخواهیم در مورد ایرانی‌ها چنین قضاوتی بکنیم. ما که کاری نکرده‌ایم»

با حالت شوخی ادامه می‌دهد: «ما حتی در خود ایران هم رشته تحصیلی فناوری نانو داریم.»

در محله ارمنی‌نشین اصفهان وقتی جوانان می‌شنوند که چینی‌ها، روس‌ها، بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها این دروس را می‌توانند بخوانند ولی فقط ایرانی‌ها نه، بیشتر تعجب می‌کنند.

با تحسین گلی‌خواه در کافه آلما نشسته‌ایم و صحبت می‌کنیم. او آه عمیقی می‌کشد و می‌گوید: «بیایید به تاریخ نگاه کنیم. آمریکایی‌ها بودند که بر سر هیروشیما بمب اتم انداختند نه ایرانی‌ها. آیا تا به حال اصلاً دیده‌اید ما ایرانی‌ها در جایی از دنیا انسان‌ها را نابود کنیم؟ من که ندیده‌ام.»

با همه این احوال، این محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور تندروی ایران است که مرتباً از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ۷۰ میلیونی دفاع کرده‌است. این رئیس جمهور محافظه‌کار افراطی، که از ژوئن ۲۰۰۵ بر سر کار است حتی گفته‌است که هیچ نیروی دیگری حق ندارد جلوی حق ایران برای داشتن فناوری هسته‌ای را بگیرد. اما ایرانی‌های جوان کافه آلما گوششان به این حرف‌ها بده‌کار نیست.

تبسم گلی‌خواه، ۳۰ساله و خواهر تحسین، پس از کمی دودلی حمله خود را شروع می‌کند: «تو الان در ایرانی، تو خودت می‌بینی که ما همان رفتار و عاداتی را داریم که بقیه مردم جهان دارند؟» او ادامه می‌دهد: «ما کار می‌کنیم و درس می‌خوانیم. حقمان هم هست که درس بخوانیم، چه در داخل و چه در خارج. مثل خود تو.»

تحسین که خودش امیدوار است به زودی در خارج درس بخواند کاغذهایی را از کیفش در می‌آورد. او به تازگی در امتحان‌هایی قبول شده که از آن طریق می‌تواند برای دوره کارشناسی ارشد در استرالیا بورس بگیرد. او می‌گوید: «ایرانی‌ها در سراسر جهان سعی می‌کنند به بالاترین درجات تحصیلی برسند و آمریکا الان سعی می‌کند با بی‌انصافی جلوی این امر را بگیرد.»

به نظر خواهران گلی‌خواه، تصویری که آمریکایی‌ها از ایرانی‌ها ترسیم کرده‌اند کاملاً اشتباه است. تحسین در پاسخ به این‌که چرا آمریکا بخواهد از ایران تصویر بد بسازد می‌گوید: ایالات متحده به خاطر نفت است که از ما بد می‌گوید. آن‌ها می‌خواهند منابع انرژی ما را در دست بگیرند، ترجیحاً در همه منطقه عربی، اما چون در ایران موفق نمی‌شوند از ایرانی‌ها چهره‌ای بد ترسیم می‌کنند.»

نفت، طلای سیاه، بزرگ‌ترین محصول صادراتی جمهوری اسلامی ایران است. از حدوداً ۴ میلیون بشکه نفت که تخمیناً در ایران تولید می‌شود ۲.۵ میلیون بشکه آن صادر می‌شود. خلیج فارس بزرگ‌ترین منطقه تولید نفت در جهان است. در جهان امروز که منابع نفتی محدود و بهای سوخت فزاینده است، نفت منبع اصلی درآمد ایران را تشکیل می‌دهد، منبعی که آمریکایی‌های سوخت‌خوار بسیار مشتاق به بهره‌گیری از آن هستند.

تحسین که آموزگار یک مؤسسه زبان است این اقدام هلند در منع دانشجویان ایرانی از تحصیل را اقدامی تحت فشار آمریکا می‌داند. او با عصبانیت می‌گوید: «رهبر آمریکا فکر می‌کند رهبر کره زمین است. شما چرا این تصمیم را می‌پذیرید؟ بروید خودتان در مورد ایرانی‌ها اطلاعات جمع کنید و بعد در مورد مردم ما قضاوت کنید.»

به باور تحسین گلی‌خواه، ایرانی‌ها اگر تصمیم مشابهی علیه دانشجویان هلندی در ایران گرفته بشود هیچ‌وقت این مسئله را قبول نخواهند کرد. در پاسخ به این‌که اگر ایران چنین تصمیمی بگیرد خود او چه خواهد کرد می‌گوید: «من به خیابان می‌روم و فریاد می‌زنم: ما هیچ‌وقت چنین چیزی را نمی‌پذیریم!»

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آیا تا به حال اصلاً دیده‌اید ما ایرانی‌ها در جایی از دنیا انسان‌ها را نابود کنیم؟ من که ندیده‌ام.»
هموطن گرامي براي آنكه دفعه ديگه همچين نظري رو ندي يه نگاه به تاريخ تمدن جهان بكن و ببين كدوم تمدن وجود داره كه به دست امپراطوري پارس منقرض نشده؟ امروزه هم يه تمدن جديد بوجود اومده به نام تمدن غرب كه معلوم نيست به دست اين امپراطوري نابود ميشه يا نه؟!

-- بنجامين ، Jul 14, 2008

بنیامین خان ما که هیچی از منظورت سر در نیاوردیم.واضح تر بگو ببینیم منظورت چی بود؟

-- بدون نام ، Jul 16, 2008

اینکه خانم مصاحبه شونده گفته به خیابان می رویم و فریاد می زنیم این حرف ما نیست واقعا خنده داره!. من کلی خندیدم
چون حکومت ما هر روز حرفایی می زنه که حرف ما نیست!!! و من تا حالا کسی رو ندیدم که به خیابان رفته باشه و این فریاد رو زده باشه!
..هزار فریاد نزده در گلوی ماست...

-- گلرخ ، Jul 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)