تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

ارزان‌ترین بنزین جهان و محکومیت امیر یعقوب‌علی

اظهارات وزیر راه و ترابری اسرائیل در مورد «اجتناب‌ناپذیر بودن حمله به ایران»، مردود ندانستن گزینه «حمله به ایران» از سوی وزیر خارجه اسرائیل، همکاری ایران و ترکیه در عملیات نظامی علیه افراد مسلح کُرد، نگرانی اتحادیه اروپا از اعدام سه نوجوان ایرانی زیر سن و «آزادی نومسیحیان دستگیرشده در ایران» از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلند بود.

دیگر خبرهای مربوط به ایران را که این هفته در رسانه‌های هلندی بازتاب یافته، با هم مرور می‌کنیم:

«مخفی‌کاری پنتاگون نسبت به سازمان سیا در مورد ایران»

خبرگزاری‌های نووم و اِی.پی هلند روز پنجم ژوئن ۲۰۰۸ نوشتند:

گزارش تازه‌ای از سنای آمریکا حاکی است که وزارت دفاع آن کشور، در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ تعمداً اطلاعاتی را در مورد ایران از سازمان سیا پنهان کرده ‌است.

این‌که دیک چنی، معاون رییس جمهور و دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت، پس از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ دیگر به سازمان سیا اعتمادی نداشتند، امری شناخته‌شده است.

ایرانیان به کارکنان پنتاگون در مورد یک مجموعه تونلی که در آن جنگ‌افزار، مخفی شده خبر داده‌ بودند. به گفته آن‌ها، این تونل‌ها برای قاچاق انسان به خارج، احتمالاً به افغانستان، استفاده می‌شود.

این منابع ایرانی، اطلاعات مفید دیگری هم به‌دست داده‌اند از جمله در مورد رابطه ایران با سازمان آزادی‌بخش فلسطین و نیز در مورد افزایش نارضایتی از حکومت میان مردم ایران. اما پنتاگون سازمان سیا را در این مورد بی‌خبر گذاشت.

قول همکاری ایران به عراق در زمینه امنیت

روزنامه تلگراف روز ۸ ژوئن تحت این عنوان نوشت:
محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، روز یک‌شنبه به نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق قول همکاری در جهت امنیت عراق را داد. مالکی نیز تصریح کرد که اجازه نخواهد داد تا از خاک عراق برای حمله‌ای به ایران استفاده بشود.

مالکی روز شنبه سفر سه‌روزه خود را به کشور همسایه آغاز کرد.
منابع حکومتی عراقی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که مالکی قرار است مدارکی مبتنی بر حمایت ایران از شبه‌نظامیان مختلف، از جمله سپاه مهدی مقتدی صدر را به ایرانیان ارایه دهد.

تهران از مذاکرات اخیر میان ایالات متحده و عراق در مورد حضور دایمی ارتش آمریکا در چندین پایگاه دائمی در عراق نگران است.


محمود احمدی‌نژاد و نوری المالکی

روابط ایران و عراق پس از سقوط صدام حسین، گام‌های بزرگی در جهت بهبود برداشته‌است و ایران امروزه از سرمایه‌گذاران بزرگ در عراق است.

با این حال، مقامات عراقی و لشکریان آمریکایی، تهران را متهم به ارایه کمک تسلیحاتی و مالی به شبه‌نظامیان شیعه عراقی می‌کنند. ایران این مساله را تکذیب می‌کند. از دیدگاه حکومت ایران، خشونت در عراق نتیجه حضور نظامی آمریکاست.

ایران: آمریکا عراقی‌ها را تبدیل به برده می‌کند

روزنامه دِپــِرْس، در شماره چهارم ژوئن خود زیر این عنوان نوشت:
علی اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از مهم‌ترین سیاستمداران ایرانی، روز چهارشنبه گفت ایالات متحده سعی دارد عراقیان را تبدیل به برده کند.

به گفته رفسنجانی، آمریکا این کار را از طریق آن‌چه «پیمان آزادی» نام گرفته و واشنگتن و بغداد هم‌اینک در مورد آن در حال مذاکره هستند، انجام می‌دهد. رفسنجانی قول داد که جهان اسلام از این قرارداد که «باعث اشغال دائمی عراق» می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

طبق این قرارداد که قرار است طی ماه‌های آینده تکمیل شود، آمریکاییان در نظر دارند تا پایه‌ای قانونی برای ماندن دائمی در عراق ترتیب دهند. کوشش بر این است تا این قرارداد، پیش از پایان سال جاری یعنی پیش از زمان پایان یافتن مهلت حکم سازمان ملل تکمیل شود.

این نخستین باری است که یکی از مقامات ایرانی، با این شدت در مخالفت با این قرارداد سخن گفته‌است.

«موقعیت زنان ایران بهتر از زنان عرب است»

روزنامه دپرس در شماره ۲ ژوئن نوشت:
امیر یعقوب‌علی، فعال ۲۱ ساله ایرانی، به یک‌سال زندان محکوم شد. به گفته خود وی، او نخستین مردی است که به خاطر شرکت در کمپین حقوق زنان که از سپتامبر ۲۰۰۶ آغاز شده، به حبس محکوم می‌شود.


امیر یعقوب‌علی به یک سال زندان محکوم شد

منظور از این کمپین، جمع‌آوری یک میلیون امضا‌ برای ارایه لایحه‌ای در خصوص برابری حقوق زن و مرد در ایران بود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: هر چند موقعیت زنان ایرانی از موقعیت هم‌جنسان خود در کشورهای عربی بهتر است، ولی در ایران زن و مرد حقوق برابر ندارند. این مساله به‌ویژه مربوط به امور طلاق و نابرابری ارزش شهادت زن و مرد در دادگاه می‌شود.

یعقوب‌علی سال پیش به هنگام جمع‌آوری امضا‌ برای این کمپین، در تهران دستگیر شد.

هنوز هم ارزان‌ترین بنزین در جهان

توماس اِردبرینک، خبرنگار دائمی روزنامه ان.آر.سی هلند در تهران این هفته در وبلاگ پربیننده خود نوشت:

جیره بنزین از دیروز در ایران تغییر کرده‌است. تمامی صاحبان خودروهای وارداتی از دیروز دیگر یارانه بنزین نمی‌گیرند. خودروهای ساخت ایران با ظرفیت بالای ۲۰۰۰ سی‌سی (به استثنای وانت و تاکسی) هم دیگر یارانه نمی‌گیرند.

خیلی‌ها این تصمیم را تصمیم خوبی می‌دانند. قیمت بالای ماشین‌های گران وارداتی به این خاطر است که ایران از این خودروها ۹۰ درصد مالیات واردات می‌گیرد. این‌جا هم شبیه هلند است، قیمت یک خودرو تقریباً دو برابر قیمت فروشگاهی آن است.

حالا بیایید نگاهی به قیمت‌های بنزین در ایران بیندازیم:

پیش از سهمیه‌بندی، بنزین هر لیتر ۸۰ تومان (۰.۰۵۵ سنت یورو) فروخته می‌شد. پس از آن قیمت بنزین ۱۰۰ تومان (۰.۰۶۸ سنت یورو) شد با سهمیه‌ای حداکثر ۱۲۰ لیتر. الان صاحبان خودروهای وارداتی باید برای هر لیتر در بازار آزاد ۴۰۰ تومان (۰.۲۷ سنت یورو) بپردازند. یعنی اگر در ایران ۴۰ لیتر بنزین بزنید، خرج آن ۱۱ یورو می‌شود.
نتیجه: ایران هنوز یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان برای بنزین است. اگر کسی جایی در دنیا با بنزین ارزان‌تر سراغ دارد بگوید.

توماس اردبرینک در نوشته‌ای دیگر در تاریخ دوم ژوئن این هفته می‌نویسد:
کشور دوباره تعطیل شده. فردا نوزدهمین روز درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی است. راه‌های اصلی شمال (منطقه پیرامون دریای خزر) یک‌طرفه شده‌اند تا همه تهرانی‌های شلوغ‌کار بتوانند دوباره دسته‌جمعی بروند به سمت یک مسافرت کوتاه، اما آن‌ها مجبورند در راه‌بندان بایستند.


در تعطیلات هفته‌ی گذشته، هجوم مردم برای مسافرت به شمال باعث مسدود شدن جاده‌ها شد

من خودم می‌خواستم به خارج از کشور بروم اما با تعجب زیاد دیدم که تمامی پروازها به مقاصد اصلی مثل دبی، قطر و استانبول از پنج‌شنبه پیش تا فردا به طور کامل فروش رفته است.

بله دیگر، این‌قدر می‌گویند که تورم ۲۲ درصد است و همه فقیرند. ولی از قرار معلوم گروهی از مردم پول‌شان از پارو بالا می‌رود. این سبک مسافرت‌های یک‌هفته‌ای که ایرانی‌ها علاقه زیادی به آن دارند، از آن دست سفرهای زیرقیمت ۲۵۰ یورویی در هلند نیست، بلکه گاهی هر نفر ۱۵۰۰ یورور یا بیشتر هزینه دارد.

اردبرینک ادامه می‌دهد:
یکی از روزنامه‌های ایران نوشت که حدود ۳۰ درصد از ایرانی‌ها از تورم و افزایش قیمت مسکن سودهای زیادی برده‌است. شخصاً‌ کسانی را می‌شناسم که تکه‌ای زمین داشته‌اند که الان ۲۰ میلیون یورو قیمت دارد.

این‌ها واقعاً‌ دیگر نمی‌دانند با پول‌شان چه کنند. اما از سوی دیگر ۷۰ درصد بقیه (اگر این درصدها درست باشد که البته نه من درست می‌دانم و نه آن روزنامه) به سختی گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند. مشکل آن‌ها نه فقط بَرج، بلکه خود خرج هم هست.

هفته پیش مصاحبه‌ای با مدیر بانک مرکزی داشتم. او سعی دارد محمود احمدی‌نژاد را متقاعد کند که تثبیت بهره بانکی بر ۱۰ درصد در حالی‌که تورم رسماً ۲۲.۴ درصد اعلام شده برای اقتصاد ضرر دارد. او می‌گفت: «هیچ‌کس دیگر پولش را در بانک نمی‌گذارد. هر کس پولی دارد آن را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند. در نتیجه قیمت مسکن و به دنبال آن قیمت دیگر چیزها بالاتر می‌رود.»

فکر می‌کنم بعضی از ایرانیان در هلند که خانه‌ای در ایران دارند، با شادی به قیمت خانه در ایران نگاه می‌کنند. چنین خانه‌ای می‌تواند سودی داشته‌باشد بیشتر از یک دهه کار در هلند.

تارنمای توماس اردبرینک

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بله، ما واقعا نمی دانیم با پولمان چه کنیم

-- شهرزاد، تهران ، Jun 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)