تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

ایران قدرتمند و دودلی اتحادیه اروپا

بسته شدن روزنامه تهران امروز پس از انتقاد به احمدی‌نژاد، «تمرین نظامی اسرائیل برای حمله به ایران»، رد احتمال حمله اسرائیل از سوی ایران، تحریم‌های بیشتر علیه ایران، تهدید به قتل پلیس‌های ایرانی گروگان‌گرفته‌شده توسط جندالله و پلمب ۳۰ آرایشگاه مردانه در شمال شهر تهران، از خبرهای این هفته رسانه‌های هلند در مورد ایران بودند.
با هم نگاهی داریم به بازتاب دیگر خبرهای این هفته ایران در رسانه‌های هلندی.

ایران، رکورددار اعدام افراد زیر سن قانونی

روزنامه دِپـــِرس روز ۱۷ ژوئن تحت این عنوان نوشت:

ایران طی دهه گذشته ۱۷۷ نوجوان زیر سن ۱۸ سال را محکوم به اعدام کرده‌است. از این تعداد ۳۴ نفر اعدام شده‌اند، ۱۱۴ نفر در سلول‌های زندان در انتظار اعدام به‌سر می‌برند و به بقیه این تعداد بخشودگی داده شده‌است.

این آمار را کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران (آی‌سی‌اچ‌آر‌آی) روز سه‌شنبه اعلام کرده‌است.

به گفته این سازمان حقوق بشر، جوان‌ترین فرد محکوم به اعدام در زندان‌های ایران پسری ۱۲ ساله‌است که در سال ۲۰۰۵ محکوم شده‌است. در مورد جرم او چیزی اعلام نشده‌است.

به گفته سخنگوی این سازمان در وین، آرون رودِس، این احکام اعدام بر اساس اعتراف‌هایی صادر شده که یا از طریق شکنجه یا در بازجویی‌های بدون حضور وکیل گرفته شده‌است.

لیست کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران توسط عماد باقی تهیه شده‌است. وی یکی از ایرانیانی است که در ارتباط با مقاله‌هایی در مورد قوه قضائی ایران هم اکنون در ایران دوره یک‌ساله زندانی خود را می‌گذراند. این اطلاعات از طریق تماس تلفنی با عماد باقی در بیمارستان زندان یعنی جایی که او برای معالجه قلبی بستری است گرفته شده‌است. به گفته وی این لیست را او بر پایه گزارش‌های منتشرشده در ایران ترتیب داده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش ژوئن ۲۰۰۷ خود از زندانی بودن ۷۱ فرد محکوم به مرگ زیر ۱۸ سال در زندان‌های ایران خبر داده‌بود. عفو بین‌الملل در این گزارش به این نتیجه رسیده‌است که ایران رکورددار این چنین اعدام‌ها در جهان است.


‌ ایران، رکورددار اعدام افراد زیر سن قانونی است

علیرضا جمشیدی، یکی از سخنگویان قوه قضاییه ایران، ‌روز پنج‌شنبه گفت اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال تنها بر اساس قانون اسلام صورت می‌گیرد. بر اساس شریعت اسلام، اگر سازشی میان مجرم و بازماندگان قربانی انجام نگیرد، می‌توان فرد مجرم را بدون توجه به سن او اعدام کرد. این قانون در ایران، قانون قصاص نام دارد.

دودلی اروپا در تحریم بخش انرژی ایران

رهبران اروپایی روز پنج‌شنبه در یک نشست در بروکسل از درخواست بریتانیا برای اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران استقبال نکردند.

روزنامه دپرس با درج این خبر در شماره روز ۱۹ ژوئن خود چنین ادامه داد:

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا این هفته به جرج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا تضمین داده‌بود اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه بخش نفت و گاز ایران اجرا خواهد کرد، ولی به نظر دیپلومات‌ها رسیدن به چنین اقدامی هنوز هفته‌ها نیاز به زمان دارد.

رهبران اروپایی گفته‌اند نخست منتظر چگونگی واکنش ایران نسبت به پیشنهاد خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد توقف غنی‌سازی اورانیوم در عوض حمایت اقتصادی و سیاسی از ایران هستند. این رهبران متوجه‌اند که اروپا با اعمال تحریم علیه بخش نفت ایران در حقیقت شاخه‌ای که خود بر آن نشسته را می‌بُرد. این احتمال زیاد است که تحریم‌های جدید بهای نفت را که هم‌اکنون بسیار بالاست به ارقام بالاتری برساند.

این در حالی است که در اروپا، دولت‌ها از سوی بخش‌های ترابری و ماهیگیری تحت فشار قرار دارند تا برای کاهش قیمت سوخت اقدامی کنند.

اتحادیه اروپا با ۲۵ میلیارد یورو تجارت در سال ۲۰۰۶ با ایران، بزرگ‌ترین طرف تجاری ایران در جهان است.


اروپا درباره‌ی تشدید تحریم‌ها علیه ایران، دودل است

ایران قدرتمند

هِنک هوفلاند، یکی از ستون‌نویسان روزنامه ان.آر.سی، در ستون روز ۱۸ ژوئن خود تحت این عنوان نوشت:
آیا شانس جنگ علیه ایران هنوز وجود دارد؟ سال‌ها‌ست که در روابط با تهران همه راه‌ها به بن‌بست ختم می‌شود. اگر این روش احمدی‌نژاد برای به‌دست آوردن زمان بیشتر است باید گفت که خیلی در این روش خود پیروز بوده‌است.

تحریم‌های جدید اروپایی به ایران زیان می‌رساند ولی سازگاری‌های جدیدی را هم برای ایران به‌وجود می‌آورد. تجارت ایران با چین و هند گسترش خواهد یافت، و بهای نفت افزایش خواهد داشت.

بنابر‌این بعید نیست که تهران در مدتی کوتاه ضرر و زیان این تحریم‌ها را جبران کند. علاوه بر این یک سازگاری موفق در آینده تبدیل به یک تغییر دائمی خواهد شد. اگر ما این سناریو را دنبال کنیم نتیجه این خواهد شد که غرب از طریق تحریم‌های شکست‌خورده‌اش، خود را از یک منبع نفتی محروم کرده‌است. در چنین شرایطی احمدی‌نژاد دیگر خدا را هم بنده نخواهد بود.

دلیل دیگری هم برای خوشحالی احمدی‌نژاد از وضعیت کنونی ایران وجود دارد. نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق به تازگی برای ملاقات نزد او آمد و قسم خورد که عراق هیچ‌گاه پایگاهی برای حمله به ایران نخواهد شد.

در پی جنگ عراق، ایران از شر یکی از بزرگ‌ترین دشمنانش خلاصی یافت که هیچ، امروز المالکی مشغول است از عراق یک همسایه قابل اعتماد نیز برای ایران درست کند.

از سوی دیگر با پایان یافتن عنقریب اجازه حضور آمریکائیان در عراق که بر اساس تعهدنامه سازمان ملل مشخص شده‌بود، آمریکائیان به دنبال شکل جدیدی از حضور در عراق هستند. دولت المالکی با این اشکال جدید حضور مخالفت دارد و این دیدگاه دولت عراق از حمایت صمیمانه ایران هم برخوردار است.

نفوذ ایران در منطقه رو به افزایش است. با توجه به تحولات جدید در بازار نفت، در موفقیت تحریم‌های جدید شک و تردید زیادی وجود دارد. این تحریم‌ها پیش از این هم موفقیتی کسب نکرده‌اند.

ایران توانسته در اثر جنگ آمریکا در عراق، ظهور چین و هند، تجدید قوای روسیه و کمبود نفت، خود را به موضع جدیدی از قدرت برساند. چه باید کرد؟

آیا باید دست روی دست بگذاریم تا ایران به بمب برسد؟ اگر ایران در چنین حالتی از بمب خود استفاده کند، این عمل برابر خواهد بود با خودکشی تضمینی. جنگی هم که پس از آن آغاز خواهد شد فاجعه‌ای به بار می‌آورد که تصورش در مخیله ما نمی‌گنجد.

یا باید به فکر یک جنگ پیشگیرانه باشیم؟ جنگی که با یک «عملیات جراحی» از هوا، تنها تأسیسات ایران را نابود کند. چنین کاری احتمالاً تمام خاورمیانه را علیه غرب و اسرائیل بسیج خواهد کرد، خطر تروریسم را افزایش خواهد داد و یک بحران نفتی بی‌سابقه پدید خواهد آورد. آیا ما حاضر به پذیرش چنین عواقبی هستیم؟

با چنین وضعیتی تنها راه‌های باقیمانده راه دیپلوماسی یا راه انتظار برای سقوط دولت احمدی‌نژاد از درون است. اتحاد شوروی هم از همین راه از هم پاشید. فروپاشی شوروی چهل سال به‌درازا کشید.

«توطئه بزرگ رسانه‌ای هلند علیه ایران»

توماس اردبرینک، خبرنگار روزنامه ان.آر.سی هلند در ایران طی هفته اخیر یک نظرسنجی در مورد نحوه بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های هلند در تارنمای خبری خود ترتیب داده بود. وی روز ۱۹ ژوئن نتیجه این نظرسنجی را به صورت زیر گزارش کرد:

اغلب در این‌جا شکایت می‌شود که خبررسانی درباره ایران، بسیار کلیشه‌ای، یک‌جانبه و سیاسی است، که این خبررسانی بسیار متوجه یک گروه ویژه است و اشتباهات زیادی در این خبرها دیده می‌شود، این خبرها تعمداً از ایران تصویر یک دشمن می‌سازند و غیره.

در پی این پیام‌ها این هفته یک نظرسنجی در این رابطه در این تارنما تشکیل دادیم که جمعاً ۲۸۶ نفر در آن شرکت کردند. پرسش این نظرسنجی چنین بود: «آیا رسانه‌های هلند از ایران، عمداً تصویری سیاه می‌سازند؟»

نتایج این نظرسنجی از این قرار است:
تنها ۴۶ نفر از رأی‌دهندگان یعنی ۱۶ درصد با این گزاره مخالف بود و اکثریت یعنی بقیه شرکت‌کنندگان معتقدند که رسانه‌های هلند در مورد ایران خبررسانی بدی دارند.

بالاترین درصد یعنی ۳۵ درصد بر این باور است که در مواردی که موضوع خبر ایران است، رسانه‌های هلند نه از روی نیت بد بل‌که به‌خاطر «بی‌کفایتی» گزارش‌هایی نادرست منتشر می‌کند. ۲۹ درصد از رأی‌دهندگان اما معتقد است که «در بیشتر موارد» رسانه‌های هلندی عمداً از ایران چهره‌ای بد می‌سازند. از این گروه حتی ۲۰ درصد گزینه «مطلقاً» را برگزیده یعنی آن‌ها «مطلقاً"» مطمئن‌اند که رسانه‌های هلندی تعمداً چنین می‌کنند.

توماس اردبرینک در پایان رو به مخاطبانش می‌نویسد: پس آیا تمام این خبررسانی‌ها یک توطئه بزرگ رسانه‌ای علیه ایران است؟ پس آن زمان آیا یک مخاطب رسانه‌ای می‌تواند اطلاعات رسانه‌های مختلف را جدی بگیرد؟

«حملات نیویورک تقصیر ایران بوده»

مارک روتِن، فرد اول حزب دست‌راستی ف.ف.د. هلند در مقاله‌ای در روز ۲۱ ژوئن در تارنمای رسمی این حزب نوشت:
ایران جاده‌صاف‌کن شماری از جنبش‌های بنیادگرا است که برای گسترش حوزه نفوذ اسلام از هیچ وسیله خشونت‌باری دریغ ندارند. به باور مارک روتن، «حملات تروریستی به نیویورک، لندن و مادرید، و مرگ کارگردان هلندی تئو ون گوگ همگی ریشه در ایران دارند».

وی سپس نتیجه می‌گیرد: ‌حضور ترور بنیادگرایان اسلامی که به دنبال کشورگشایی هستند، چه به شکل رژیم‌هایی مانند ایران و نوار غزه و چه در شکل جنبش تروریستی القاعده، به ما قاطعیت جدید را در زمینه دفاع دیکته می‌کند.‌

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)