تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

«بهبود وجهه هلند در ایران، در ۹۰ دقیقه»

کوتاه نیامدن ایران در امر غنی‌سازی اورانیوم، هشدار اتحادیه اروپا و بوش به ایران، پیشنهاد هسته‌ای اروپا به ایران، آزادی گروگان ژاپنی در ایران، هشدار وزیر دفاع ایران به اسراییل در مورد حمله، افشاگری‌های عباس پالیزدار، یکی از محققان مجلس ایران در مورد فساد مالی در دولت ایران، و سخنان ثمره هاشمی، مشاور ارشد رییس‌جمهوری ایران در مورد برنامه هسته‌ای از جمله عناوین خبری این هفته رسانه‌های هلند بود.

دیگر خبرهای مربوط به ایران را که در هفته گذشته در رسانه‌های هلندی بازتاب یافت با هم می‌خوانیم:

«فروش احتمالی طرح‌های سلاح هسته‌ای به ایران»

روزنامه دپرس، در شماره ۱۵ ژوئن خود نوشت:
گروهی قاچاقچی به رهبری عبدالغدیر خان، دانشمند هسته‌ای اهل پاکستان، احتمالاً طرح‌هایی مربوط به سلاح پیشرفته و کم‌حجم هسته‌ای را به ایران و کره شمالی فروخته ‌است.

این خبری است از واشنگتن‌پست به نقل از یک گزارش در دست تهیه توسط دیوید آلبرایت، یکی از بازرسان پیشین تسلیحاتی سازمان ملل متحد.

پیش از این آشکار شده بود که این گروه، قطعات مربوط به بمب را به لیبی، ایران و کره شمالی فروخته‌ است اما اکنون این احتمال نیز می‌رود که قاچاقچیان طرح‌هایی نیز از کلاهک فشرده هسته‌ای در اختیار داشته‌ باشند. این کلاهک‌های هسته‌ای می‌تواند بر روی موشک‌های بالیستیک ایران و دیگر کشورهای در حال توسعه قرار بگیرد.

این طرح‌ها در سال ۲۰۰۶ در رایانه دو تاجر سوییسی کشف شد. طرح‌های کشف‌شده در ماه نوامبر تحت نظارت دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل توسط مقامات سوییس نابود شد ولی مقامات ملل متحد احتمال می‌دهند که این طرح‌ها ممکن است پیش از آن فروخته شده‌ باشد.

عبدالغدیر خان، از سال ۲۰۰۴ در پاکستان در حبس خانگی به‌سر می‌برد و اجازه تماس با بازرسان بین‌المللی را ندارد. او پس از گذراندن دوره آموزشی غنی‌سازی اورانیوم در هلند، به پاکستان رفت و نقش اساسی را در توسعه جنگ‌افزار هسته‌ای در آن کشور ایفا نمود.

بلیکس: ایران را تهدید نکنید

روزنامه پرتیراژ دپرس روز ۱۲ ژوئن نوشت:
هانس بلیکس، بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل روز پنج‌شنبه گفت که تهدید ایران به خشونت از سوی ایالات متحده، یک اشتباه است. بلیکس در رم و در یک همایش در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌ای سخن می‌گفت.


هانس بلیکس خواستار عدم تهدید ایران شد

هانس بلیکس به خبرنگاران گفت: تهدید به خشونت احتمالاً نتیجه عکس می‌دهد.
هانس بلیکس یک دیپلمات سوئدی است که در راس بازرسان سلاح کشتار جمعی کوشید تا از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ جلوگیری کند.

در مورد ایران، هانس بلیکس معتقد به رویکرد مثبت است. از دید او، ایالات متحده و اروپا بایستی از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت کنند و روابط اقتصادی را با این کشور اسلامی گسترش بدهند. به نظر او، غرب باید به ایران در مورد عدم حمله و عدم براندازی ضمانت بدهد.

احضار سفیر ایران در هلند به خاطر اعدام زیر سن ۱۸ سال

منبع خبری فوک‌نیوز روز ۱۳ ژوئن تحت این عنوان نوشت: ماکسیم فِرهاخِن، وزیر خارجه هلند روز جمعه سفیر ایران را به خاطر اجرای حکم اعدام در مورد یک نوجوان زیر سن قانونی، احضار کرد. در این دیدار، هلند از ایران خواست تا بلادرنگ، اجرای حکم اعدام افراد زیر سن قانونی را متوقف کند.

محمد حسن‌زاده، نوجوان ۱۷ ساله ایرانی روز جمعه به این جرم که گفته شده سه سال پیش یک نوجوان ۱۰ ساله را کشته‌است اعدام شد.

وزیر خارجه هلند روز جمعه از خبر این اعدام شوکه شد. وی در این باره گفت: «هلند از پایه با حکم اعدام مخالف است. هر انسان و به‌ویژه هر کودک باید در برابر یک‌چنین تنبیهات غیرانسانی حفاظت شود.»

آریان هامبورخِر، سفیر حقوق بشر هلند به نمایندگی از وزیر خارجه با بزرگ‌مهر زیاران، سفیر ایران در هلند دیدار کرد.

وی در این دیدار پیمان‌های بین‌المللی را که در آن‌ها اعدام افراد زیر سن قانونی ممنوع شده به بزرگ‌مهر زیاران گوشزد کرد.

اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته نگرانی خود را از اجرای قریب‌الوقوع سه حکم اعدام زیر سن قانونی در ایران ابراز کرده ‌بود.

شرکت دولتی، کارکنانش را مجبور به ازدواج می‌کند

تارنمای خبری نو-دات-اِن‌ال روز ۱۰ ژوئن در مورد خبر مهلت ازدواج اجباری برای کارکنان شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اطراف عسلویه در استان بوشهر خبری منتشر کرد.

در این خبر که در پای آن عکسی از مهاجران عرب مسلمان هلندی که در آن دختری محجبه و مردی با شب‌کلاه روستایی دیده می‌شود قرار داده شده، آمده‌است:

به کارکنان ازدواج‌نکرده یکی از شرکت‌های بزرگ دولتی در ایران تا ۲۱ سپتامبر مهلت داده شده تا ازدواج کنند.

اگر مشخص بشود که فردی واجد شرایط «معیارهای تأهلی» نیست، قرارداد کاری او در ماه اکتبر فسخ می‌شود. شرکت دولتی مذکور، شرکتی است مربوط به نفت و گاز که در سواحل جنوبی ایران قرار دارد. کارکنان این شرکت بیشتر مردان جوانی هستند که به دنبال حقوق بالا هستند.


آندرانیک تیموریان به فولهام پیوست

سرمایه ایرانی تیم فولهام

منبع خبری فوتبال‌کورانت روز دوازدهم ژوئن تحت این عنوان نوشت:
تیم انگلیسی فولهام خود را برای فصل جدید با آندرانیک تیموریان تقویت کرده‌است. این هافبک ایرانی را روی هاجسون، مدیر تیم فولهام از تیم بولتون واندررز به لندن آورده‌است.

تیموریان ۲۵ ساله، فوتبال حرفه‌ای خود را از باشگاه ایرانی عقاب آغاز کرد و در تمام تیم‌های ملی جوانان بازی کرد. تیموریان چهارمین نیروی تازه در تیم فولهام طی هفته‌های اخیر است.

«بهبود وجهه هلند در ایران، در ۹۰ دقیقه»

توماس اِردبرینک، خبرنگار روزنامه ان.آر.سی هلند، این هفته در صفحه شخصی و پربیننده خود در مورد اخبار روز ایران و مسائل گوناگون آن چنین نوشت:

خاویر سولانا،‌ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در تهران بود تا بسته جدیدی پر از پیشنهاد به ایران ارائه بدهد. کپی‌های بسته پیشنهادی او پس از پایان یک کنفرانس مطبوعاتی میان حاضران تقسیم شد. من آن را مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که چیز تازه‌ای در آن نیست:

جزییات این پیشنهاد، بسیار مبهم‌اند و فرق چندانی با بسته قبلی سال ۲۰۰۶ ندارند. شش قدرت جهانی در این بسته به ایران رآکتور آب سبک پیشنهاد می‌کنند، قول «تضمین تحویل سوخت برای این تاسیسات» می‌دهند و پیشنهادی برای «همکاری گسترده در زمینه مدیریت پسماند هسته‌ای» ارائه می‌دهند.

اما ایران که چرخه سوخت را می‌خواهد خود در دست داشته باشد، نمی‌خواهد در آینده به قول و قرار کشورهای دیگر وابسته باشد.

جمله جالب در این بسته پیشنهادی این بود: «در صورت پذیرش این پیشنهادها از سوی ایران، حذف محدودیت‌های صادراتی برای سازندگان هواپیما به ایران محتمل است.» یعنی اگر ایران حتی به‌طور کامل با آن‌ها موافقت کند، هنوز معلوم نیست که ایران بتواند در بازارهای جهانی، هواپیما بخرد.

اردبرینک، خبرنگار هلندی ساکن ایران در پیغامی دیگر از مشاهدات روزانه‌اش می‌نویسد:

امروز برق هنوز نرفته‌است. از چند هفته پیش در محله ما، دو ساعت یا بیشتر قطع برق داریم. بقیه تهران هم همین‌طور است. شهرداری قرار است جدولی از ساعات قطع برق تهیه کند و به دست مردم بدهد.


هلند، با بردهایش در یورو ۲۰۰۸، در ایران بسیار محبوب شده است

بیشتر استخرهای خصوصی تهران به‌خاطر کمبود آب خالی مانده‌اند. ورود پول به ایران به خاطر تحریم بانک‌ها بسیار مشکل است و در این تابستان به خاطر سخت‌گیری‌های بیشتر نسبت به قوانین اسلامی از تعداد عروسی‌های مختلط کاسته شده. در دو میهمانی عروسی اخیر مجبور بودم با مرد‌ها در اتاقی جدا بنشینم و میوه بخورم.

او ادامه می‌دهد: از لحظه پیروزی هلند بر ایتالیا در مسابقه فوتبال جام اروپا، تمامی دوستان و آشنایان، به اضافه رانندگان تاکسی همچنان به من تبریک می‌گویند.

نتیجه این‌که: ۹۰ دقیقه بازی کافی بوده تا وجهه هلند در ایران به‌شدت بهبود پیدا کند. به این می‌گویند «دیپلماسی فوتبال». برای یک بار هم که شده چیزی غیر از سیاست، حرف روز ماست.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)