تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های هلند

موعظه تنفر از سوی کودک هشت‌ساله ایرانی

چشم‌پوشی شرکت شل از قرارداد گازی با ایران، متهم دانستن ایران و سوریه در درگیری‌های لبنان از سوی کاندولیزا رایس، اعلام تصادفی نبودن انفجار شیراز از سوی ایران، توقف مذاکرات ایران و آمریکا، «تمرینات نظامی عراقیان توسط حزب‌الله لبنان در ایران» و مقایسه ایران با رژیم هیتلر از سوی شیمون پرز، رییس جمهور اسراییل، از جمله عناوین خبری این هفته اخبار هلند بود.

با هم چکیده‌ای از دیگر خبرهای رسانه‌های هلندی در ارتباط با ایران و ایرانیان را مرور می‌کنیم:


تورم رو به افزایش در ایران

روزنامه ان.آر.سی هلند روز ۴ ماه مه زیر این عنوان می‌نویسد:
بنا بر آمار بانک مرکزی ایران که امروز منتشر شد، تورم در ایران طی ماه گذشته نسبت به همین ماه در سال پیش ۱۹.۱ درصد افزایش یافته است. بنا بر همین گزارش تورم در ماه پیش از این ۱۸.۴ درصد بود.

تورم موضوعی است که در ایران انتقادهای شدیدی را برای رییس‌جمهوری این کشور یعنی محمود احمدی‌نژاد به دنبال داشته است.


افزایش قیمت غذا بیشترین آسیب را به قشر فقیر ایران می‌زند. سیاست اقتصادی احمدی‌نژاد چه از خارج و چه از داخل مورد انتقاد قرار گرفته است.

داوود دانش جعفری، وزیر پیشین اقتصاد، که یک ماه پیش توسط احمدی‌نژاد برکنار شد، یک روز پیش از کناره‌گیری‌اش از کار، انتقاد شدیدی به سیاست تورم در ایران ابراز داشت. دانش‌جعفری اظهار داشت که دولت در امر مهار تورم شکست خورده است.

محمود احمدی‌نژاد به خاطر قول‌هایی که در مورد کمک به فقرا و تقسیم درآمد نفتی ایران میان آنان به مردم داده بود، در سال ۲۰۰۵ به ریاست جمهوری انتخاب شد. شعار اصلی او اجرای «عدالت اقتصادی» است. از زمان آغاز کار او، نقدینگی که یکی از شاخص‌های مهم تورم است در ایران در حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.


پیدا شدن سکه‌های ساسانی در سوئد

پایگاه خبری ان.اُ.اس ژورنال هلند از کشف یک گنجینه بزرگ از وایکینگ‌ها در سوئد خبر می‌دهد. در تصاویری که از این گنجینه در تارنمای این پایگاه دیده می‌شود، شمار زیادی سکه‌های ایرانی با نقوش پادشاهان ساسانی دیده می‌شود.

این پایگاه خبری می‌نویسد: باستان‌شناسان سوئدی اوایل ماه جاری یک گنجینه عظیم از وایکینگ‌ها کشف کرده‌اند. این کشف با ۴۷۲ سکه در نوع خود بزرگ‌ترین کشف باستانی در سوئد به شمار می‌آید. جالب این‌جاست که بیشتر این سکه‌ها از اصل عربی هستند.

سکه‌هایی از عراق امروزی، ایران و سوریه و هم‌چنین شمال آفریقا در این گنجینه دیده می‌شود. دیرینگی این سکه‌ها متفاوت است. شماری از آن‌ها تنها ۱۰ سال پیش از دفن، ضرب شده بودند و تعدادی دیگر در زمان دفن در گنجینه، سکه‌هایی قدیمی به شمار می‌آمدند.

اصلیت این سکه‌ها نشان می‌دهد که سفرهای وایکینگ‌ها به منظور غارت و تجارت تا مناطق خیلی دوری ادامه می‌یافته است. خیلی از این سکه‌ها از وسط به دو نیم شده‌اند. در قدیم مقدار نقره لازم برای پرداخت را از سکه می‌بریدند و به فروشنده می‌دادند.

این کشف کاملاً تصادفی صورت گرفت. در حین آپارتمان‌سازی در پیرامون مهم‌ترین فرودگاه سوئد، گوری از عصر برنز یافت شد و باستانشناسان حین کاوش در حوال این گور به طور اتفاقی به گنجینه سکه‌های وایکینگ‌ها دست یافتند.

گمان باستان‌شناسان بر این است که این سکه‌ها در حدود سال ۸۵۰ میلادی دفن شده‌اند. تا کنون شواهد نشان می‌داد که وایکینگ‌ها در حدود سال ۸۰۰ میلادی آغاز به واردات سکه کرده‌اند؛ ولی کشف جدید با سکه‌های قدیمی آن افق جدیدی را به روی این پژوهش‌ها گشوده است.

«موعظه تنفر» از سوی کودکی هشت‌ساله در ایران

روزنامه پرتیراژ دپرس در یکی از شماره‌های پیشین خود نوشت:
وعظ و خطابه یک کودک هشت‌ساله در ایران بی‌اندازه محبوبیت پیدا کرده است. این کودک که مهدی نام دارد، قاتلان انتحاری را می‌ستاید و فریاد برای قلع و قمع مسیحیان و یهودیان سر می‌دهد.

مهدی در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی اروپایی می‌گوید: «وظیفه من ستیز با شیطان است. شیطان در جلد همه ما می رود. من می‌خواهم با موعظه، شیطان را از خودم و دیگران دور کنم.

مهدی هشت‌ساله در حین گزارش با افتخار کارت عضویتش در یک لشکر انتحاری را نیز نشان می‌دهد. اعضای این لشکر، پیش از انفجار خود، کادوهایی به این کودک می‌دهند و او این کادوها و هم‌چنین عکس‌های این افراد را به عنوان «الگو و قهرمان» خود جمع‌آوری می‌کند.»

این کودک هم‌چنین پنج بار در هفته به یک مرکز قرآنی می‌رود و در آن‌جا قرآن را به زبان عربی از بر می‌کند. و این کار ساده‌ای نیست؛ چرا که زبان مادری او فارسی است و نه عربی. علاوه بر این مادر او چند بار در هفته نیز در خانه به او درس قرآن می‌دهد.

خطابه‌های این کودک هزاران پیرو را به خود می‌کشد؛ کسانی که او را به چشم یک ناجی تازه می‌بینند. مهدی خود اعلام کرده که می‌خواهد به شهادت برسد.


«روابط درازمدت راهبردی میان ایران و آمریکا»

پروفسور انوش احتشامی، استاد روابط بین‌الملل و مدیر کالج امور دولتی و بین‌المللی در دانشگاه دورهام انگلیس این هفته برای سخنرانی به هلند می‌آید.

در این سخنرانی که روز ۱۵ مه در دانشگاه آمستردام برگزار می‌شود پروفسور احتشامی، پیشینه و تأثیر برآمدن نومحافظه‌کاران ایرانی تحت ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پروفسور احتشامی بر این باور است که ایران باید به گونه‌ای رابطه راهبردی معتدل و درازمدت با ایالات متحده برسد؛ روابطی که با منافع ژئوپلیتیک ایران هم‌خوان باشد.

او هم‌چنین معتقد است تمامی جناح‌های سیاسی ایران نظرات مشابهی پیرامون این منافع ژئوپلیتیک ملی دارند و این‌که کدام حزب بر سر کار باشد، تأثیر چندانی در این نظرات ندارد.

وی در سخنرانی خود ظهور نومحافظه‌کاران ایرانی و پیامدهای آن برای آینده ایران در داخل و خارج از کشور را مورد تفحص قرار می‌دهد.

کمدین هلندی، به هنرمند ایرانی پناه داده است

روزنامه تلگراف هلند با درج این عنوان روز ۷ مه نوشت:
سوره حِرا، هنرمند ایرانی که از دست ترور مسلمانان در فرار است، توانسته به لطف کمدین هلندی، هانس تیوون، سرپناهی پیدا کند.

این کمدین، در لندن به این هنرمند ایرانی کمک کرده است.

سوره حرا، در ماه‌های اخیر و پس از به نمایش درآمدن آثار بحث‌انگیزش امنیت جانی ندارد. در آثار او ایرانیان هم‌جنسگرایی دیده می‌شوند که نقاب‌هایی به شکل چهره محمد، پیامبر اسلام و داماد او، علی، بر چهره دارند.

افشین عِلیان، فیلسوف ایرانی‌تبار هلندی نیز به یاری خانم حرا شتافته است. او توانست با مذاکره با سازمان ضدترور هلند خانه امنی برای حرا ترتیب دهد.

آثار سوره حرا از امروز در آمستردام به نمایش در می‌آیند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من تعجبم.آقا جان میخوای همجنس باز باش، میخوای لزبین باش،هرچی دلت می خواد باش. چه ربطی داره که عقاید مذهبی دیگرون رو به مسخرگی بگیری.من خودم یه همجنسگرام. نمی فهمم چرا این آقا دست به چنین کاری زده.قحط سوژه بود؟!!خوب معلومه که ریگی به کفش این سوره حرا هست دیگه. کی می گی یه همجنس گرا لزوما منحط یا مخالف اصول پذیرفته شده «احترام به عقاید دیگرون»ه.من درسته که همجنسگرام اما عقاید مذهبی دارم. نمی دونم این چه کاریه بعضیا می کنن.خدا نکنه ما ایرانیا از ایران دربریم.هنوز پامون به بیرون نرسیده تمام عقده های روانی چندین ساله امون رو به شکل فجیعی سردیگرون خالی می کنیم.صد رحمت به هنرمندای اروپایی.

-- بدون نام ، May 12, 2008

ba nazare in dooste aziz 100% movafegham.kheili haghiraneh ast ke baraye gereftan panahandegi be dini ke kheiliha motaghedan bi hormati kard.
mitoonesti faghat begi khodet ham jens garayee va panahandegi ro begiri.

-- بدون نام ، May 12, 2008

پیدا شدن سکه‌های ساسانی در سوئد...
این پایگاه خبری می‌نویسد: باستان‌شناسان سوئدی اوایل ماه جاری یک گنجینه عظیم از وایکینگ‌ها کشف کرده‌اند. این کشف با ۴۷۲ سکه در نوع خود بزرگ‌ترین کشف باستانی در سوئد به شمار می‌آید. جالب این‌جاست که بیشتر این سکه‌ها از اصل عربی هستند.....

بععععله! شه ژالب(=چه جالب)!

-- بدون نام ، May 12, 2008

در ارتباط با سکه ها، "بدون نام " عزیز، ممکن است که عربی باشند. زیرا پادشاهی ایران و توابع آن در آن زمان بسیار گسترده بوده و اعراب منطقه، ظاهرا مدتی حدود یکی، دو قرن از سکه های ایرانی استفاده می کرده اند. دیده می شود که بعدتر در آنها تغییراتی داده اند. اما نقوش ساسانی بر آنها دیده می شود.

-- شهرزاد، تهران ، May 13, 2008

من هم کاملا با نظر "بدون نام" اول در مورد سوره حرا موافقم.من تو خونواده ای کاملا مذهبی و مقید به مبانی اسلام بزرگ شدم. ولی با خیلی تفکراتی و احکامی که راست یا دروغ به اسلام نسبت داده میشه، مخالفم. اما هیچ وقت به کسی که خالصانه پایبند به این اصول هست توهین نمی کنم.
همونطور که با توهین و به سخره گرفتن عیسی مسیح و ابراهیم و نوح مخالفم، کسانی که به پیامبر اسلام و امامان توهین کنند رو اسنان هایی پست و بی چیز میدونم.
آدم نباید برای جلب توجه دیگران یا گرفتن یک سری امتیازات، به کسی توهین کنه...

-- محمد ، May 14, 2008

واقعا من معنی این بی ادبی هایی که این چند وقته به اسم آزادی بیان و غیره راه افتاده و عقاید و تفکرات بیش از یک میلیارد انسان رو مورد هجمه قرار میده نمیفهمم و از این مساله بسیار متاسفم واقعا انسان تا چه حد میتونه در نادانی خود فرو بره و با شعار آزادی خودش رو تطهیر کنه . من مخالف نقد نیستم ولی چیزی که در جهان امروز راه افتاده جریان نقد صحیح همراه با متد صحیح نیست بلکه یه عقده گشایی کور و کثیفه . این قبیل کارها که امثال سوره حرا میکنن تنها و فقط نشانگر شخصیت متزلزل و آسیب پذیر اونهاست واقعا برای خودم که در چنین جهانی زندگی میکنم متاسفم .

-- محمد ، May 14, 2008

"شماری از آن‌ها تنها ۱۰ سال پیش از دفن، ضرب شده بودند و تعدادی دیگر در زمان دفن در گنجینه، سکه‌هایی قدیمی به شمار می‌آمدند." و "این سکه‌ها در حدود سال ۸۵۰ میلادی دفن شده‌اند."


با توجه به اينكه تاريخ ذكر شده حدودن 233 هجري قمري مي شود بنابراين تعدادي از سكه ها (كه ذكر شده نزديك تاريخ مذكور ضرب شده اند)، مربوط به دوره اسلامي مي باشد. و اين با عربي بودن سكه ها هم مطابقت دارد.

-- ماني جاويد ، May 14, 2008

از عکس و فیلم‌های مربوط به سکه چنین برمی‌آید که هم سکه‌های ساسانی در این مجموعه بوده و هم سکه‌های عربی، ولی رسانه‌های غربی همه آن‌ها را عربی پنداشته‌اند، طبق معمول.

-- شاهین ، May 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)