تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

از روبنده تا روسری عروسی

ضبط محموله روسیه برای ایران توسط جمهوری آذربایجان، درخواست ایران از جمهوری آذربایجان، شلیک کشتی آمریکایی به قایق‌های ایرانی و افزایش قیمت نفت، سخنان انتقادی وزیر اقتصاد ایران نسبت به احمدی‌نژاد و کشته شدن یک شهروند افغانی در درگیری مرزی با افسران ایرانی از خبرهای این هفته رسانه‌های هلند بودند.

ضبط محموله روسی برای ایران در جمهوری آذربایجان

روزنامه تلگراف روز بیست و هشتم آوریل می‌نویسد:

جمهوری آذربایجان مدت یک ماه است که یک محموله روسی به مقصد ایران را متوقف کرده است. این محموله، مربوط به ساخت نیروگاهی هسته‌ای در ایران می‌شود. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در این باره می‌گوید:

«تنها هنگامی که روسیه در مورد کالاهای این محموله اطلاعات بیشتری بدهد ما این محموله را آزاد می‌کنیم.»


آذربایجان، محموله سوخت هسته‌ای ایران را متوقف کرده است

در این محموله، مواد عایق‌بندی برای نیروگاه بوشهر فرستاده می‌شود و جمهوری آذربایجان می‌خواهد مطمئن شود که حمل و نقل آن در مغایرت با قطعنامه‌های سازمان ملل نباشد.

روزنامه دِپــِرس روز ۲۷ آوریل نوشت:

ایران، روز یک شنبه از جمهوری آذربایجان خواست تا محموله روسی به مقصد ایران را آزاد کند. آذربایجان این محموله را از سه هفته پیش در مرز ایران در توقف نگه داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «این محموله برای نیروگاه بوشهر بارگیری شده و شامل هیچ ممنوعیتی نمی‌شود.»

شلیک به قایق‌های ایرانی و بهای نفت

خبرگزاری امور مالی هلند، بـِتِن، بیست‌وپنجم آوریل نوشت:

در پی افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران، بهای نفت روز جمعه به طور چشمگیری افزایش یافت. قیمت نفت یا ۳ دلار افزایش برای تحویل ماه ژوئن به ۱۱۹ و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید که تنها ۴۰ سنت کمتر از رکورد پیشین خود در روز سه‌شنبه گذشته است.

یک کشتی آمریکایی این هفته در خلیج فارس، به چند قایق ایرانی که بسیار نزدیک شده‌بودند هشدار داده بود. پس از نادیده گرفتن این هشدار از سوی ایرانیان، کشتی آمریکایی چند گلوله هشداردهنده‌ به سوی این قایق‌ها شلیک کرد.

ناآرامی‌های نیجریه و اعتصاب کارگران یک پالایشگاه در اسکاتلند نیز از دیگر دلایل افزایش بهای نفت در چند روز گذشته هستند.

«مشکلات اقتصادی ایران، تقصیر احمدی‌نژاد است»

تارنمای خبری فوک‌نیوز هلند، روز ۲۳ آوریل، با درج این عنوان می‌نویسد:

داود دانش جعفری، وزیر اقتصاد ایران که در پایان دوره کاری خود به‌سر می‌برد، گفت: «سیاست اقتصادی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، منجر به مشکلات بزرگی شده از جمله مشکل تورم.»


دانش جعفری، رییس جمهور را مسوول مستقیم مشکلات اقتصادی دانست

وی افزود: «احمدی‌نژاد به توصیه‌های کارشناسان توجهی نمی‌کند. با آوردن این همه پول در چرخش بازار، بالا بردن بهای نفت و کاهش دادن بهره‌ها اکنون تورم بسیار افزایش یافته است.»

این تارنما می‌نویسد: قیمت سبزیجات و میوه در ایران طی سال گذشته چهار برابر افزایش یافته و در همین مدت قیمت مسکن سه برابر شده است. بانک مرکزی ایران برای دوره فوریه ۲۰۰۷ تا فوریه ۲۰۰۸ نرخ تورمی برابر با ۱۷ ممیز ۸ دهم درصد محاسبه کرده است.

جعفری این سخنان انتقادی را در آخرین روز وزارت خود عنوان کرد. وی در تصمیمی از سوی دولت از کار خود برکنار شده و به او سمتی تشریفاتی به عنوان مشاور رییس جمهور اعطاء شده است.

درگیری در مرز ایران و افغانستان

روزنامه دپرس بیستم آوریل نوشت:

در یک درگیری و شلیک دوطرفه میان پلیس افغانستان و ارتش ایران در مرز میان دو کشور، روز شنبه یک شهروند افغانی کشته شد. در این درگیری دو افسر ایرانی زخمی شدند.

به گفته وزارت امور خارجه افغانستان این درگیری زمانی آغاز شد که گشت نظامیان ایرانی به روستای مرزی پل ابریشم در افغانستان وارد شد. فرد کشته شده یکی از معلمان این روستا بود.

مرز طولانی میان ایران و افغانستان که کنترل کمی در آن وجود دارد توسط قاچاقچیان مواد مخدر برای وارد کردن این مواد به ایران استفاده می‌شود. در این منطقه مکرراً درگیری‌هایی پیش می‌آید.

«‌ایران باید قدرت نظامی جهانی بشود»

آر.کی.نیوز، از پایگاه‌های خبری مسیحی نوشت:

آیت‌الله احمد جنتی از امامان جمعه در ایران گفت: «ایران باید قدرت نظامی جهان شود تا بتواند از جهان اسلام دفاع کند.»


آیت الله جنتی

این رهبر روحانی در موعظه خود که از رادیوی دولتی پخش شد، افزود: «در آینده نزدیک، ما باید قوی‌ترین تجهیزات نظامی را در جهان داشته باشیم تا کسی جرئت نکند به مرزهای ما تجاوز کند.»

وی افزود: «ابزار نظامی نه تنها باید تجاوز به مرزهای جمهوری ما را ناممکن سازند بل‌که باید تجاوز به مرزهای اسلام نیز غیر ممکن شود. ما باید در همه جا از همه مسلمانان مورد تهدید دفاع کنیم.»

از روبنده تا روسری عروسی

ابن نام نوشتاری است از روزنامه ان.آر.سی هلند در ۲۵ آوریل این هفته.
این روزنامه در بخش فرهنگی خود زیر این عنوان می‌نویسد:

حمید نفیسی، (استاد مطالعات فیلم و رسانه در دانشکده تاریخ هنر دانشگاه رایس، واقع در شهر هیوستن ایالت تگزاس) در یک پاورقی در کتاب خود به نام «زندگی و هنر، سینمای جدید ایران» می‌نویسد:

«بچه که بودم، هیچ وقت اجازه نداشتم از مادربزرگ‌ها و عمه‌هایم عکس بدون روسری بگیرم. به آن‌ها می‌گفتم چرا؟ مگر من قوم و خویش و محرم نیستم؟ آن‌ها می‌گفتند: تو هستی ولی مردهایی که عکس‌ها را چاپ می‌کنند محرم نیستند.»

این نوشتار ادامه می‌دهد:

برای هنرپیشگان زن ایرانی، پس از انقلاب شرایطی مثل عمه‌های حمید پیش آمد. این شد که واقع‌نمایی در فیلم‌های ایرانی ناممکن شد. ما در غرب عادت کرده‌ایم که بیننده به محیط خصوصی پرسوناژهای فیلم وارد شود و حتی در توالت هم با آن‌ها همراه باشد.

شاید بهتر باشد بگوییم که در فیلم غربی، تماشاگر اصلاً وجود ندارد. قرار بر این‌ست که در فیلم غربی اصلاً کسی جدا در حال تماشا نیست .ولی در فیلم ایرانی تماشاچی مردی نامحرم است که در خانواده بازیگران به مهمانی آمده.

تماشاچیان زن هم در ایران برای محکم‌کاری به عنوان مرد تصور می‌شوند. سالن‌های تماماً زنانه در ایران وجود ندارد و به این خاطر باید محکم‌کاری کرد.

برای همین در فیلم‌های ایرانی در شرایطی هم که در واقعیت یک زن ایرانی هیچ‌وقت چادر به‌سر نمی‌کند، در فیلم محجبه بازی می‌کند.

عطاالله مهاجرانی در سال ۱۹۹۸ یعنی زمانی که وزیر فرهنگ بود در این باره گفت: «حتی وقتی زنی در آشپزخانه خود برای شوهرش غذا می‌پزد، باید روسری سر کند.»

نمونه‌های نامعقول‌تری هم در فیلم‌های ایرانی پیش می‌آید: صحنه‌هایی در حمام که در آن زنان به جای پاهای خود، در حال صابون زدن چادرهای خود هستند. صحنه‌های اتاق خواب که اصلاً در فیلم ایرانی قابل تصور نیست.

سانسور تحت نام عفت، یوغ محدودیت‌های دیگری را هم بر گردن این فیلم‌ها می‌نهد. زن‌ها و مردها، نه اجازه دارند هم‌دیگر را لمس کنند و نه در چشم هم نگاه کنند.

برداشت نمای نزدیک از زنان در سال‌های اول انقلاب ناشایست اعلام شد. گفته شد: زنان را در فاصله نگه دارید. بگذارید نگاه‌شان بر زمین دوخته شود.

واکنش فیلم‌سازان ایرانی این بود که اصلاً دیگر فیلمی در مورد زنان نسازند. بی‌خود نیست که این همه فیلم ایرانی در مورد کودکان ساخته شده. شاید هم برای همین است که سینمای ایران در بیست سال اخیر تحریک‌آمیزترین سینمای جهان شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام
خیلی جالب نوشتی، انقدر حرص نخور
این نیز بگذرد
کارشون تمومه

-- mimi ، Apr 29, 2008

عجب مطالبي. مثل انتقاد به احمدي نژاد براي مصاحبه نكرده!!

شما هم كه هنوز اسم درست وزير ارشاد وقت را نمي‌دانيد چطور از او مطلب نقل مي كنيد؟

دوم اينكه چرا داستان سرايي مي كنيد. كدام سايت گفته كه كشي آمريكايي هشدار داده و از اين حرفا.

-- احسان ، Apr 29, 2008

به احسان: ما نام وزیر ارشاد وقت را می‌دانیم. روزنامه ان.آر.سی هلند که مطلب از آن ترجمه شده نمی‌داند.

-- زمانه ، Jun 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)