تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
مرور رسانه‌های هلند در هفته‌ی گذشته

رسانه‌های هلند، تحت تاثیر فتنه

در مرور هفتگی رسانه‌های هلند، این هفته به خبرها و تحولات مرتبط با پخش فیلم «فتنه» که در این رسانه‌ها بازتاب یافته، می‌پردازیم.

فتنه، نام فیلمی ۱۶ دقیقه‌ای است ساخته‌ی خیرت ویلدرس، از نمایندگان پارلمان هلند و رییس حزب آزادی در این کشور. وی در این فیلم با قرائت بخش‌هایی از قرآن، کتاب مقدس مسلمانان و قرار دادن صحنه‌هایی از خشونت‌های اسلامیان تندرو، کوشیده‌ است نسبت به اسلامی‌سازی در هلند اعلام خطر کند.

۲۸ مارس

خبرگزاری ای.پی:
تظاهرات و تهدید هلند در پاکستان

صدها شخص معترض در پی انتشار فیلم فتنه، در خیابان‌های پاکستان دست به تظاهرات زدند. یک مسلمان پیکارجو، که از هم‌پیمانان القاعده در پاکستان است نیز به هلند در مورد اقداماتی تلافی‌جویانه هشدار داد. سفیر هلند در پاکستان نیز احضار شده‌است.

گروه‌های کوچکی از تظاهرکنندگان در شهرهای بزرگ پاکستان گرد هم آمدند و از دولت پاکستان خواستند تا روابط دیپلماتیک خود را با هلند قطع کند. در پلاکاردهایی نوشته شده بود: «ما از غرب بی‌تمدن متنفریم.»

ان‌آر‌سی:
«خطر هنوز رفع نشده»

بالکن‌انده، نخست‌وزیر هلند، خطر ناشی از پخش فیلم ویلدرس را «هنوز حاضر» نامید. وی در این زمینه به تهدیداتی که باعث برداشته‌شدن فیلم از تارنمای بریتانیایی لاولیک شده، اشاره کرد.

در روز ۲۸ مارس نیز در شهر اوترخت هلند دو جوان چند خودرو را به آتش کشیدند و شعارهایی علیه ویلدرس بر دیوارها نوشتند. از گسترش این اعمال با مداخله پلیس جلوگیری شد.


۳۱ مارس:

مسلمانان مالزی، خوستار تحریم هلند

به نقل از خبرگزاری اِی.ان.پی، حزب محافظه‌کار اسلامی مالزیایی «پاس» روز دوشنبه از تمامی مسلمان‌ها در جهان خواسته ‌است تا به خاطر پخش فیلم خیرت ویلدرس، کالاهای هلندی را تحریم کنند.


تیتراژ فیلمِ «فتنه» ساحته‌ی خرت ویلدرس

به نقل از روزنامه ان‌آرسی، خیرت ویلدرس در اندونزی به عنوان «عنصر نامطلوب» اعلام شده و اجازه ورود به این کشور را ندارد. یودهویونو، رییس‌جمهوری اندونزی خبر داد که به دستور وزارت دادگستری و حقوق بشر این کشور، خیرت ویلدرس دیگر هیچ‌گاه اجازه ورود به اندونزی را ندارد.

گفت‌وگوی وزیر خارجه هلند با سفیران اسلامی

سفیران ۲۶ کشور اسلامی روز دوشنبه در لاهه با ماکسیم فرهاخن، وزیر امور خارجه هلند دیدار کردند و از او خواستند تا راه‌های ممکن برای اقدامات حقوقی و قانونی علیه فیلم فتنه را بررسی کند.

فرهاخن، به آن‌ها گفت که دیوان عالی کشور هلند این امر را در دست بررسی دارد و دولت هلند نیز فیلم فتنه را تقبیح کرده است.

۲۶ کشور نامبرده از اعضای سازمان کنفرانس اسلامی هستند. مصر، اندونزی، ایران، اردن، مالزی، مراکش، عربستان سعودی، سودان و ترکیه از جمله کشورهای شرکت‌کننده در این دیدار بودند.

وزیر خارجه هلند بار دیگر از واکنش متعادل جهان اسلام به این فیلم اظهار خشنودی کرد و تصریح کرد: فتنه، به هیچ عنوان بازتابی از دیدگاه دولت هلند نیست.


۱ آوریل

روزنامه دپرس:
کابینه ویلدرس را متهم به دروغ می‌کند، ویلدرس کابینه را متهم به جعل

از نظر هیات وزرا، خیرت ویلدرس، سازنده فیلم کوتاه ضداسلامی فتنه در پاییز امسال به دو وزیر کابینه هلند گفته ‌بود که قرار است در فیلم خود بخش‌هایی از قرآن را پاره کرده و بسوزاند. از سوی دیگر از نظر ویلدرس، کابینه، اسناد رسمی را که این موضوع در آن درج شده جعل کرده‌است.

به گزارش روزنامه دپرس هلند، خیرت ویلدرس از نخست‌وزیر بالکن‌انده خواستار پوزش رسمی شده است. زیرا از نظر او، نخست‌وزیر بدون اطلاع قبلی از محتوای فیلم نسبت به «بحران و اقدامات تروریستی ناشی از فیلم» هشدار داده بود.

ولی به گفته این روزنامه، پس از آن آشکار شد که ویلدرس در ماه اکتبر مقامات ضدتروریستی هلند را از محتوای فیلم خود خبردار کرده‌ بود. بالکن‌انده در پاسخ به ویلدرس گفته است: این ویلدرس است که باید معذرت بخواهد.

خیرت ویلدرس، نماینده پارلمان هلند و رییس حزب آزادی، این مساله را که وی دولت را از قبل در مورد جزئیات فیلمش خبر کرده، انکار کرد.


خرت ویلدرس

به گزارش روزنامه اسپیتز، یک نظرسنجی که از سوی یکی از شبکه‌های تلویزیونی هلند انجام شده، نشان می‌دهد که یک‌سوم از هلندیان حرف ویلدرس را در این مورد باور دارند.

فیلم ضداسلامی دیگر، پخش نمی‌شود

احسان جامی، از ایرانی‌تباران هلند و عضو شورای شهر یک شهر در غرب هلند که قرار بود فیلمی کارتونی در مورد روابط پیامبر اسلام و همسرش عایشه در ماه آوریل به نمایش درآورد، از این کار خودداری می‌کند.

وی در مصاحبه‌ای با کانال‌های تلویزیونی هلند دلایل خود برای این کار را «خطرات و تهدیدات جانی» نامید و گفت: من جوانتر از آنم که بخواهم بقیه عمرم را مانند سلمان رشدی در یک پناهگاه زیرزمینی به‌سر ببرم.


۲ آوریل:

روزنامه مترو:
شکایت شبکه مسلمانان

شبکه رادیو تلویزیونی مسلمانان هلند از خیرت ویلدرس به خاطر نقض حقوق مولفین شکایت کرده‌است. عبدالرحمن فارسی، رییس این شبکه روز چهارشنبه این خبر را اعلام کرد.

وی افزود: در تیتراژ پایانی فیلم ویلدرس، تصاویری از برنامه «این‌فوکوس» ساخته شبکه ما دیده می‌شود که به بیننده این گونه القا می‌کند که شبکه ما این تصاویر را در اختیار ویلدرس قرار داده‌است.

ویلدرس برای پخش این تصاویر از شبکه مسلمانان هلند اجازه نگرفته‌است. این شبکه به خیرت ویلدرس ۲۴ ساعت مهلت داده تا تصاویر را از فیلم خود حذف کند. ویلدرس پاسخی به ضرب‌الاجل شبکه مسلمانان نداده‌است.

دپرس:
بازداشت رپر

رپ‌خوان هلندی، محُب، به خاطر تهدید کردن خیرت ویلدرس بازداشت شده‌ است. یکی از همکاران وکیل او هارون رضا در این‌باره گفت: محب، به خاطر متن یکی از آهنگ‌های خود بازداشت شده‌است.

بنا بر این خبر، محب در متن آهنگ خود پس از اشاره به کشته‌ شدن پیم فورتاین، سیاستمدار هلندی و تئو فان‌خوخ، کارگردان ضد‌اسلامی هلندی، ویلدرس را نفر بعدی نامید.


پنج‌شنبه ۳ آوریل:

روزنامه اسپیتس:
حمله به کنسولگری هلند در اندونزی

کنسولگری هلند در شهر مادان اندونزی از سوی گروهی از افراد خشمگین مورد حمله قرار گرفت. در این حمله، پرچم هلند نیز به پایین کشیده و سوزانده شد.

این افراد خشمگین ده‌ها تن از طلبه‌های مدارس اسلامی بودند که به خاطر پخش فیلم فتنه عصبانی شده‌اند. آن‌ها در این حمله درب ورودی ساختمان کنسولگری را تخریب کردند و با مداخله پلیس از تخریب بقیه ساختمان جلوگیری شد. ده‌ها نفر از آن‌ها از سوی پلیس دستگیر شدند.

«ویلدرس، خودمحور و آتش‌افروز است»

در مناظره امروز پارلمان هلند، نماینده حزب سی‌دی‌ای ویلدرس را «خودمحور» نامید و حزب کارگر نیز معتقد است که ویلدرس مسلمانان هلند را مجرم نشان می‌دهد و با بقیه هلند در افتاده‌است. ویلدرس در پاسخ گفت: من برای بحث آماده‌ام. این تازه آغاز کار است.

رییس فراکسیون سی‌دی‌ای، پیتر فان‌خیل در جریان مناظره پارلمانی گفت: کم‌تر سیاستمداری پیدا می‌شود که این‌قدر به خودش فکر کند. در جریان ساخت این فیلم، ویلدرس از پذیرش هشدارها در مورد خطرات این فیلم برای هلند و بقیه جهان سر باز می‌زد. ولی اکنون که برای خود شخص او زیان مالی دارد "برای معذرت‌خواهی هول می‌زند و فیلم را ویرایش می‌کند تا نرم بشود."

مارک روته، رییس فراکسیون حزب دست راستی ف.ف.د، خیرت ویلدرس را "آتش‌افروز سیاسی" نامید و گفت: فتنه، هیچ کمکی به هم‌زیستی فرهنگ‌ها در هلند نمی‌کند.

الکساندر پختولد از حزب چپگرای دی۶۶، نیز گفت: این فیلم نشان می‌دهد که ویلدرس چیزی جز یک "مرد ترسوی ترسو" نیست.


روزنامه ِدپــِرس:

عصبانی شدن نخست‌وزیر

بالکِن‌اِنده، نخست‌وزیر هلند در جریان مناظره‌ای که در پارلمان در مورد فیلم "فتنه" برگزار شد، لحن شدیدی علیه ویلدرس به‌کار برد و از روش مبنی بر یکی کردن مسلمانان میانه‌روی هلند با تروریسم اسلامی انتقادی شدید کرد. وی همچنین واکنش آرام مسلمانان به این جریان را تحسین کرد.

۵۰۰ یورو جریمه

مردی که خیرت ویلدرس را توسط ایمیل تهدید کرده‌، به پرداخت ۵۰۰ یورو جریمه محکوم شد. دادگاه شهر دوردِرِخت مقرر کرد که آقای یوکسَل ا. اگر تهدید خود را طی دو سال آینده تکرار کند، دو هفته محبوس خواهد شد. این مرد ۳۵ ساله طی ایمیلی به ویلدرس فحاشی کرده و او را تهدید به مرگ کرده ‌است.

شکایت دادگاهی یک رپر از ویلدرس

صلاح‌الدین، خواننده رپ مسلمان هلندی از خیرت ویلدرس به دادگاه شکایت کرده‌است. علت شکایت او، استفاده از عکس او در فیلم فتنه است. در این فیلم عکس صلاح‌الدین اشتباهاً به عنوان عکس محمد بویری، ترورکننده تئو فان‌خوخ (ون گوگ)، کارگردان ضداسلامی هلندی نشان داده می‌شود. ویلدرس روز پنج‌شنبه احضاریه‌ای در این رابطه از دادگاه دریافت کرده‌است.

در این احضاریه از خیرت ویلدرس خواسته شده تا نسخه اصلی و ویرایش‌نشده فیلم خود را دیگر منتشر نکند و از تارنماهای مربوطه بخواهد تا دیگر از این نسخه و عکس آن استفاده نکنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

قتل احسان جامی و نئو ون گوگ واجب است و اگر بتوانم انجام میدهم

-- reza ، Jun 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)