تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دامون گلریز، عضو ایرانی حزب لیبرال دموکرات و از فعالان مدنی هلند:

فتنه، ضداسلامی نیست

رضا جمالی

این روزها، فیلمِ فتنه، ساخته خیرت ویلدرس نماینده راستگرای پارلمان هلند، واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. برای آگاهی از نظر ایرانیان مقیم هلند، اینبار با دامون گلریز، عضو ایرانی حزب لیبرال دموکرات و از فعالان مدنی هلند گفت و گو کردم:

Download it Here!

چندی پیش در یک مصاحبه‌ای که با همین رادیو داشتید، موافق با پخش این فیلم بودید. خواستم ارزیابی کلی شما را راجع به فیلم بدانم.
خود فیلم برای من چیز جدیدی نداشت ولی فیلم لطیفی است! من از کلمه لطافت برای این فیلم استفاده می‌کنم. کلمه‌ای که خیلی جالب است توسط ارگان ارتباطات مسلمانان در هلند هم درباره این فیلم استفاده شد. و من هم فکر می‌کنم که فیلم خیلی لطیف بود نسبت به آن چیزی که پیشتر فکر می‌کردیم.

آیا این فیلم، به طور کلی توهین‌آمیز بود‌؟
راستش اینجا اگر اجازه بدهید انتقادی از رادیو زمانه بکنم. چراکه شما از تیتر ضد‌اسلامی استفاده کردید. درصورتی که من فکر می‌کنم این فیلم به طور مشخص نمی‌تواند ضد‌اسلامی باشد، بلکه فیلم انتقادی هست. ما برای اینکه بتوانیم این لایه ضخیم تقدس را که به خصوص در اسلام درحال حاضر وجود دارد، بتوانیم از آن عبور بکنیم و اسلام را از حوزه عمومی به حوزه شخصی افراد بتوانیم ببریم و وارد بحث گفتگوی سازنده بشویم، همان کاری که درمورد مسیحیت هم انجام شد؛ احتیاج به اینجور کارها داریم.


دامون گلریز، عضو ایرانی حزب لیبرال دموکرات هلند

ببینید چهار سال پیش آقای پیم فورتان آمد اسلام را فرهنگ عقب‌افتاده نام داد. دو سال بعد از آن ایان هیرسی علی آمد تبه‌گو بودن اسلام را مطرح کرد. شش ماه پیش احسان جامی انتقادهایی را مطرح کرد نسبت به اسلام‌ و دوماه پیش خانم سوره، هنرمند ایرانی عکس‌هایی را از چند همجنس‌گرا با مارک‌هایی از محمد و حسین استفاده کرده بود‌، به هر شکل تمام اینها بحث‌های زیادی را بوجود آورد... جالب است که اگر این فیلم آقای ویلدرس را دریک طرف‌ ترازو بخواهیم قرار بدهیم، و افکار آقای پیم فورتان، احسان جامی و خانم سوره را در طرف دیگر ترازو‌؛ به نظر من این فیلم توانسته تسامح و بردباری زیادی را در مسلمانان در هلند بوجود بیاورد به شکلی که شورای ملی مراکشی ‌ها، نگرانی کمتری را نسبت به این فیلم ابراز کردند و یا حتی ارگان دیگری از مسلمانان در هلند درهای مساجد را امروز باز گذاشته‌اند که مردم بتوانند در این رابطه با هم به گفتگو بپردازند.

این دقیقاً همان چیزی است که به نظر من می‌تواند گذر از لایه ضخیم تقدس اسلام باشد که بعداً بتوانیم به بحث‌های محتوایی برسیم. بحث‌هایی که واقعاً بتواند دموکراسی و حقوق بشر را در کشورهایی مثل ایران به نتیجه برساند.

سازنده این فیلم درکنار تصاویر خشنی که از اسلامگرایان در فیلم نشان می‌دهد ولی در ادامه هیچگونه راهکاری را برای حل مشکل ارایه نمی‌دهد...
دقیقاً، ایشان هیچ راهکاری را نمی‌خواهد بدهد. ایشان یک راهکار سیاسی را مطرح کرده و شنیدم که گفته ما در هلند با مسلمانان وارد گفتگو می‌خواهیم بشویم که البته من فکر نمی‌کنم مسلمانان درحال حاضر آمادگی گفتگوی سازنده‌ای را با ایشان را داشته باشند. چون که ایشان مساله سازنده‌ای را مطرح نکرده و در‌ این فیلم ۱۵ دقیقه‌ای، می‌خواهد که یک هدف سیاسی را دنبال بکند که به نظر من در این کارش موفق بوده. بحثی را که ایشان مطرح می‌کند، به غیر از آن استفاده سیاسی که خودش از این قضیه می‌برد و خود را به عنوان شخص اول مبارزه کننده اروپایی درمورد تروریسم و اسلام سیاسی مطرح می‌کند و در آینده، در یک پروسه و فرآیند بلند مدت می‌تواند شرایطی را در کشورهای اسلامی از جمله ایران بوجود بیاورد که فضای نفس کشیدن برای افراد و برای رسانه‌هایی که بتوانند انتقاد خودشان را فراتر از آن مرزهای تقدس ببرند، وجود داشته باشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

be in migan yek ensane fahmide

-- zede engelab ، Mar 30, 2008

همه چیز قابل انتقاد است. اما آدم باید فوق العاده احمق باشد که این فیلم را «انتقادی» بداند.

-- مانی ب ، Mar 30, 2008

راستش را بخواهید این فیلم فقط چیزهایی را نشان داد که ما هر روز از تلویزیون می بینیم.
هر کدام از ما شاهد چیزهای بدتری هم بوده
با وجود این نمیتوان دین را مقصر دانست و آن را
مسئول خواند.
این ما انسانها هستیم که مسئول رفتار خود هستیم. مگر مسحییت مسئول آتش زدن زنها در قرون وسطی بود که اسلام مسئول جنایات برخی بنیادگرایان باشد.
متاسفانه فرهنگ تحمل جای خود را به فرهنگ تقابل خواهد داد اگر همه خویشتن داری را از دست بدهند.
و این سبب خواهد شد که ما شاهد رفتارهای مشابه باشیم.
بهتر آن که کسانی که برای مطرح کردن خود از هر وسیله ای استفاده می کنند را بزرگ نکنیم.در عوض جنبه های مثبت همنشینی فرهنگها را بیشتر جلوه دهیم.
با سلام

-- فرهاد ، Mar 30, 2008

من چند دقيقه پيش فيلم را ديدم ، از نظر من سازنده فيلم سعي دارد با تصاوير بي ربطي كه كنار هم قرار داده بگويد اسلام بد است اما پاسخ به او جنجال نميخواهد مسلمانان هم ميتوانند صدها فيلم از كارهاي خوب امت اسلام بسازند. اين كه دعوا ندارد هركسي نظري دارد قرار نيست همه آن چيزي را كه ما دوست داريم بپسندند، شايد عده اي منفعتشان در اين گونه جنجال هاست كه اين گونه شلوغش كرده اند.

-- شاه شمشاد قدان ، Mar 31, 2008

masale dar asl ne film ke chize taze ie ra matrah nemykard balke masale goyande an yk raste efratie ba nazarate tabeiez amiez ast

-- nader ، Mar 31, 2008

راستش تصور من این است که اسلام ستیزی این نماینده باعث شده که تصور کنند فیلم فاشیستی آقای ویلدرس تنها انتقادی بنماید. راستش سوال من این است که تروریست خواندن تمام مسلمانان جهان و از قرآن، چگونه می تواند تنها یک انتقاد محض باشد؟ مثل این است که من شما را به هیتلر و یا یک نازیست تشبیه کنم، و بعد بگویم شما را از هالند بیرون بیندازند، و بعد بیایم بگویم این تنها یک انتقاد است. آیا شما با این شکل از مطرح کردن یک اتهام، می گویید انتقاد؟ به نظر من فیلم فتنه ترویج تحقییر مسلمانان بر اساس کلیشه های توهین آمیز است. من از جریان جدید اسلام گرایی در غرب در میان مسلمانان نفرت دارم و آن را متمایل به افراط گرایی می دانم، ولی این دلیل نمی شود که بگویم مسلمانان را با اضافه ی پیغمبر شان تروریست خطاب کرده از غرب بیرون بیندازید. این یک انتقاد مبتذل است که به دلیل سلطه ی عربها در ایران و افغانستان به یک عقده حقارت در بسیاری از منتقدان به وجود آمده است.

-- آرش، اوتاوا ، Mar 31, 2008

سیاست مدارن همیشه با لغت ها بازی می کنند حتی این سیاست مدار خرده اروپایی - ایرانی. فیلم به وضوح "ضد اسلام" بود و از آن چهره ی یک ایدئولوژی تروریستی نشان می داد. بازی با لغت ها کمکی نمی کند. حتی بازی مسخره انتهای فیلم که صدای پاره شدن ورقی را بعد از در دست گرفتن صفحه ای از قرآن نشان می دهد، برای مسلمانان بسیار توهین آمیز بود.

نمی دانم از نظر جناب سیاستمدار دانشمند چه چیزی باید انجام می شد که "ضد" بودن معنی پیدا می کرد. آنقدر لغات از معنی تهی شده است که این را متوجه نمی شود؟

-- رامین ، Apr 1, 2008

1-اگر این فیلم انتقادی است پس انکار هولوکاست هم انتقدی است و در جهت ایجاد فضای گفتگو و تغییر در جهان غرب آقای احمدی نژاد دست به چنین کاری زده است و می خواسته یک گفتگوی سازنده ره راه بندازد.

2- از کی توهین کردن به فرهنگ دیگران شده است وسیلهء گفتگو و باز کردئن فضای مباحثه و حتی تغییر در جوامع دیگر؟ این فیلم مگر برای مسلمانها ساخته شده است؟ مخاطب این فیلم بینندهء غربی است تا هراسش از مسلمانها و نوع روابطش و طرز دیدش نسبت به آنها تغییر نماید و باب هیچ گفتگویی را در جوامع مسلمان باز نمی کند ولی باب دشمنی به مظاهر غربی از جمله حقوق بشر و بسیاری چیزهای دیگر را حتی در بین عوام نهادینه می سازد.

3- لطافت این فیلم در همان اهداف سیاسی، آن هم در میان مخاطبین غربی اش است. این فیلم حتی این پیام را هم نتوانسته است برساند.

-- فرهاد ، Apr 1, 2008

سوال این است:
هدف چنین افرادی چیست؟
آیا جز این است که چنین افرادی بیشتر برای شهرت و احیانا رسیدن به نان و نوایی همت به چنین کارهای سخیفی می گمارند؟
چه هدف پنهانی میتوان برای احسان جامی متصور بود که در سالگرد تولد 23 سالگی نمایش انیمیشن خود را آغاز کند؟
مطرح شدن در رسانه ها
و شهرت جهانی بدون اندک امتیازی
به عبارتی یک شبه ره صد ساله پیمودن !

-- امین کیا ، Apr 1, 2008

man fekr mikunam Islam khaili bishtar az in film ast. magar nah keh ma partab az bolandi, sangsar, ghat'e dast v pa va... darim? magar nah keh dar ghor'an soreh "Hadid" darim keh ba an dastour dadeh shodeh keh ghaire mosalman ra ba ahan az bain bourd? magar nah keh dar ghor'an tavsieh shodeh keh doshmanan ra ba bombe atom tarsand? magar nah keh dar soureh nesa'e tavsieh beh kaniz gereftan zanane ghabileh doshman shodeh?

-- RR ، Apr 1, 2008

راستی آقای دامون گلریز میخواستم از شما که باور دارید این گونه رفتارها رو به دمکراسی و پیشرفت دارد بپرسم آیا شهامت دارید عین همین رفتار را با دولت اسراییل و دین یهودیها انجام دهید ؟ قول میدهم ظرف کمتر از 24 ساعت وجودتان از عرصه سیاست در هلند محو خواهد شد . من هم مثل شما از خانواده مسلمان میاییم اما با وجود باور به خدا به هیچ دینی باور ندارم اما همینطور به خودم اجازه نمیدهم که به شکلی متحجر و عقب افتاده و در مفهوم یک سری دعواهای سیاسی باور دینی مردم ( هردینی حتی یهود) را به تمسخر گیرم اگر حرفی برای گفتن دارید باید بشکلی مستدل و عقل پسند عنوان کنید این گونه رفتارهای خشن و ناپسند روی دیگرسکه خشونت طالبانی است . توصیه میکنم که به آینده سیاسی خود بیاندیشید و اول حرف را بجوید یک سیاست مدار حرفه ای و آگاه دارای فردیتی قوی است و آن فردیت برای او آینده ساز است خود بیاندیشید و گویید مرعوب جو آلوده غیر سیاسی موچود نباشید .

-- mamad ، Apr 1, 2008

yeki aslan nagoft ke in aghaye IRANI ajab khosh TIP hastand!!! bah bah ! adam HAZ mikone! zendeh bad IRAN o IRANI :)

-- بدون نام ، Apr 1, 2008

با سلام
من فکر می کنم بیشتر کسانی که میگویند این حرکات و اعمال که در حکومت های اسلامی بوسیله حکومت گران روی می دهد چه از نوع طالبان چه جمهوری اسلام و غیر با ذات اسلام همخوانی ندارد و بیشتر به خود افراد بر می گردد ، اصلن قرآن را نخوانده اند تا بدانند واقعن بسیاری از قوانین اجرا شده در این حکومت ها بر اساس برداشت دقیق از قرآن می باشد البته عده ای هم می گویند مثلن در مورد شلاق زدن و دست و پا بریدن که به طور واضع و دقیق در قرآن امده است(مائده 33 و 38 -نور 2) که این مربو ط به زمان خاص آن دوره بوده و باید آن را در نظر گرفت و در خیلی از موارد دیگر نیز این گفته تکرار می شود . سوال این است که وقتی اکثر این قوانین مربوط به زمان 1400 سال پیش است چرا باید قرآن که پر از این موارد است برای خیلی ها مقدس باشد؟؟؟
برای نمونه نگاه کنید که خداوند ،محمد ، اقوام بسیاری را نابود کرد فقط به خاطر اینکه محمد را به پیامبری قبول نداشتند یعنی زلزله ای را بر یک قوم وارد می کرد و همه از پیر و کودک را به کام مرگ می کشید( قوم صالح ،سوره اعراف 78 84 91) اقوام دیگری که نابود شدند ،، قوم شعیب - قوم نوح - قوم عاد - قوم ثمود - قوم لوط و ..
سوره مومنون 44: ...هر قومی که پیامبران ما را رد کردند ما هم آنها را از دم هلاک کردیم...

-- باربد ، Apr 1, 2008

با سلام

آقا دامون جوان هستند و این پیش فرض را که ایشان در هلند دموکرات بزرگ شده و وارد خط کشی های سیاسی و اسلام فوبیا نیستند .
زیرا با سابقه ایشان آشنائی ندارم .
مثال ایشان دوستی خاله خرسه را بیاد می آورد و نیز صلح خواهی احمدی نژاد که کتاب تاریخ را از ته باز می کند اول خواستار نابودی کشور اسرائیل می شود بعد علاقه مند به گفتگو د رمورد نسل کشی یهودیان توسط نازی های آلمان .

آقا دامون اگر توضیح می دادند ایا قسم حضرت عباس نماینده نژاد پرست هلند را که احتمالا بجا ی حضرت عباس به یک قدیس مسیحی قسم خواهد خورد را باور کنیم یا دم خروس ایشان را که خواهان اخراج مسلمانانی که حتی هلندی هستند از هلند می باشد خواهان ممنوعیت اسلام که بهر حال باور دینی هلندی ها هم هست با گرایشهای مختلف و برداشتهای مختلف.
در قران صریحا به مسلمانان تاکید شده است که به رهبران دیگر ادیان بد نکوئید تا به رهبران شما بد نگویند .

در گزارشی خواندم که این نماینده نژاد پرست و شهرت طلب تا کنون 40 بار به اسرائیل سفر کرده است . بعد از زندگی در غرب به عنوان مهاجر تبعیدی دیگر می شود از مرزبندی های سیاسی افراد موضع گیری های انان را در یافت.

مسلما دین اسلام خشن تر از دین یهودیت نیست . مسیحیت هم چندان سابقه درخشانی در صلح جوئی حداقل تا چند صد سال پیش نداشته است .
خشونت برده داری توسط اربابان مسیحی در آمریکا و انگلیس و هلند که مراکشی های فعلی هلند نسل های آن دوران هستند بخوبی نشان می دهد که این فیلم منظورش گفت وگو نیست بلکه تحریک ان بخش از مسلمانان قشری و متعصب می باشد که اتفاقا این گونه حرکت و فیلم به سرباز گیری آنان کمک می کند .
فراموش نکنیم که بسیاری از ما مهاجران اجباری و غیر اجباری مسلمان هستیم و اتفاقا خودمان اولین قربانیان تفکر خشونت گرا از اسلام در ایران هستیم .

امیدوارم اقادامون عزیز که جوان هستند و می توانند آینده خوبی در هلند داشته باشند کمی مطالعه تاریخی بیشتری بکنند و راه گفت و گو و مدارا را توصیه کنند که در راه نماینده نژاد پرست و خشونت گرای هلند نیست .

چند نفر از اقوام اقا دامون و همسایه هایشان در ایران و هلند مسلمان بوده اند و چند نفر از آناان در مورد اسلام یک نظر واحد داشته اند و چند نفر از آنان طرفدار خشونت و چند نفر طرفدار مدار و تحمل بوده اند همانگونه که در خانواده نسل اند رنسل به آنان یا د داده شده است .

متاسفانه اینروزها اسلام فوبیا - اسلام ستیزی یک مد و یک روش شده است .

-- بدون نام ، Apr 1, 2008

من دو روز پیش این فیلم را دیدم. با زیر نویس انگلیسی. به نظر من یا ترجمه انگلیسی آن کلی بی ربط بوده و یا این آقایی که با ایشان مصاحبه کردید زبان هلندیش زیاد خوب نیست. به نظر من این فیلم یک اهانت بی شرمانست. ساخت این فیلم و نمایش آن به این شکل دلالت بر آن دارد که نوع جدبدی از فاشیزم در حال تولد است.
دغدغه اصلی این فیلم مبارزه با بینادگرایی اسلامی(از نوع خود خوانده اش نیست) بلکه این است که آنها نگران گسترش اسلام هستند و این پارادوکسی از آزادی بیان است که فیلم فتنه می توانست راحت ترین و بدترین راه برای یافتن راه خروج از این پارادوکس باشد. منظورم از پارادوکس این است که افرادی که در غرب مسلمان می شوند با آزادی کامل آن می پذیرند و حال افرادی سعی می کنند تا با سوء استفاده از همین آزادی آنها را به تمسخر بگیرند. تاریخ نشان داده است که تمامی مفاهیم غیر مطلق ارزشی قابلیت سوء استفاده را دارند(مانند دین و برابری) و حالا نوبت آزادی است تا دستمایه انسان پسا مدرن باشد(متاسفانه)

-- farhad ، Apr 1, 2008

با سلام و تبریک سال نو
مصاحبه دامون عزیز جالب است و باید از منظر یک جوان ایرانی رشد یافته در غرب به آن نگریست. اما بدون شک اسلام دینی است که برای زنده ماندن و مطرح شدن در سطح افکار عمومی جهان به شددت نیازمند افرادی است که او را ناشیانه به چالش بکشند. افرادی که بدون شناخت کافی و حتی تجربه زندگی در یک کشور مسلمان در تلاشند با معیارهای محدود و شخصی خود اسلام را نقد و یا دوباره تعریف کنند. باید بپذیریم اسلام در این دوره از زمان نیازمند تبلیغ و مبلغین بین المللی است. حالا این فیلم و آن کاریکاتور و یا هر کار دیگر از این دسته چیزی جز یک شانس برای طرح شدن بیشتر اسلام و تحریک احساسات چند صد ملیون مسلمان نیست.
حال اگر بپذیریم که تنوع دیدگاه در غرب و شعور حاصل از تجربیات تاریخی مردم دموکرات غرب، نمی تواند با چنین روشهایی به فرهنگ متعصب کشورهای اسلامی انتقال یابد آنگاه می توان پذیرفت دلایل عصبانیت بسیاری از مسلمانان را.
موضوع حساس و بسیاری مهم باورهای دینی را هرگز نمی بایست چنین کم مایه به بازی گرفت، چرا که زمینه ساز خطر جنگ و نا امنی های اجتماعی خواهند بود. نماینده راست گرای هلند ویا آقای احسان جامی می بایست عمیق تر به این مسئله نگاه کنند و از خود بپرسند واقعاً چه مقدار اسلام را می شناسند و آیا می توان بااین سطح از آشنایی و مطالعه به نقد یک دین زنده و بسیار فعال نشست؟ اما من هم مثل بسیاری دیگر از خوانندگان شما شک دارم که منظور این منتقدین فقط یک نقد خالی باشد. بحثهای دانشگاهها و حوزه های اسلامی به مراتب جدی تر و مسئو لانه تر می باشد و البته با حساسیت کم تر و بدون بهربرداری سیاسی. باید آرزو کرد که سیاست دوستان جوان به سادگی آتش جنگ دیگری را در جهان شعله ور نکنند.

-- فربد طلایی ، Apr 1, 2008

در این که اهداف سیاسی پشت این فیلم هست شکی نسیت و در اینکه بگویم در حال حاضر آقای نماینده در صف آدم های از جنس بن لادن و طالبان و هزاران تندروی دیگر که منبع ایجاد خشونت هستند قرار دارد اشتباه نکرده ام. ولی از لابی های تپل و بانفوذ یهودیان در هلند هم به راحتی نگزریم که چه جالب قرن ها یهودی ستیزی را به اسلام ستیزی عوض می کنند.حرکات سنجیده در شکستن قبح آنچه حصار دین می خوانند.جالب است که ایدولوژی مارکس این بار با ضرافت بیشتر اروپا یکه تازی می کند.

-- mohammad ، Apr 1, 2008

من نمیدانم این اقایانی که میگویند این اعمال کار اسلام نیست ایا تا به حال ایه 29 سوره توبه و دیگر ایات قران را خوانده اند تو رو خدا بس کنید اگر دین های دیگر چنین چیزی دارند حداقل اینست که کار روحانیون انهاست اما روحانیون اسلام تمام این کارها را بر اساس دین اسلام و دستورات قران انجام میدهند.

-- بهنام ، Apr 3, 2008

مرز ِ میان ِ جسارت و وقاحت مرز ِ باریکی هست
این فیلم نه تنها انتقادی و جسور نیست بلکه وقیح و ضد ِ اسلامه
تقدس نه در دین اسلام بلکه در تمام ِ ادیان مطرحه اما توهین به مقدساتی که اعتقادات ِ قشر ِ وسیعی از مردم را مورد ِ هجوم قرار میده بحثی نیست که بشه از اون به عنوان ِ انتقاد یاد کرد و بس
تقدس در دین و مذهب از بودیسم و مزدا تا مسحیت و اسلام امری هست که در ذات ِ دین نهفته
و فراموش نکنید این تقدس حتی در دستورات ِ فراماسونر ها وجود داره
حال آیا مشکل ِ تمامی جوامع در باور به دین نهفتست؟
آیا واتیکان و لهاسا هم با زیر پا گذاشتن تقدس به دموکراسی رسیدند؟
یا با داشتن سیاستمداران و دولتمردان مناسب
و صدها فاکتوره دیگه؟
اگر این فیلم در مورد ککتسکلان ها و تفتیش عقاید یا تند رو های ِ یهودی و اسرائیلی و نسل کشی های بیت المقدس بود
آیا دامون ِ گلریز همین شهامت را در بیان داشتن؟
بحث بحث ِ توهین به فرهنگ و اعتقاد ِمردم هست
حالا این اعتقاد هر چه میی خواهد باشد
آقای گلریز بهتر است یک شهروند ساده ی اندیشمند و عادل بود
تا یک سیاست مدار ِ نادان!

-- آیدا ، Apr 4, 2008

شما که سغل بهنام تائبی را نوشتید خوب شغل ایشون را هم مینوشتید. ایشون هم مدرس هستند. نوبت ایشون که رسید آسمان تپید!؟

-- حمید ، Apr 4, 2008

دیگه باید چطوری اسلام را خشونت طلب نشان بدهند.

-- MOHSEN ، Apr 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)