تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شلاق در مترو و دختر سریع‌السیر

سری جدید سانتریفوژهای هسته‌ای در ایران، اجماع شورای امنیت بر سر تحریم‌های علیه ایران و صدور حکم اعدام یعقوب مهرنهاد به جرم ارتباط با گروه جندالله بلوچستان از خبرهای این هفته رسانه های هلندی بودند.
مرور بقیه خبرهای این هفته مربوط به ایران و ایرانیان در رسانه‌های گوناگون هلند را با هم می‌خوانیم:

عصبانیت مجلس ایران از هلند
خبرگزاری نووم با درج این عنوان در خبری که ۱۸ فوریه منتشر شد می‌نویسد:

مجلس ایران می‌خواهد در روابط اقتصادی خود با هلند و دانمارک تجدید نظر کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، انگیزه این اقدام، انتشار کاریکاتورهایی در مورد حضرت محمد در روزنامه‌ها است.

روزنامه‌های دانمارکی این کاریکاتورها را که در سال ۲۰۰۶ به شورش‌های شدید در خاورمیانه انجامید دوباره هفته پیش منتشر کردند. این اقدام ایشان در پی خبر خنثی‌سازی توطئه قتل کاریکاتوریست از سوی پلیس و برای حمایت از آزادی بیان انجام شد.

این کاریکاتورها در روزنامه‌های هلندی نیز چاپ شد. نمایندگان مجلس ایران در اعلامیه‌ای این "عمل شیطانی" را محکوم کرده و خواستار تجدید نظر در روابط با دانمارک و هلند شدند.

همچنین به گزارش روز جمعه گذشته ی خبرگزاری ایرنا، دولت ایران طی نامه‌ای از وزیر دادگستری هلند خواسته تا فیلمی را که قرار است یکی از نمایندگان پارلمان هلند در مورد قرآن بسازد ممنوع کند. غلام‌حسین الهام، وزیر دادگستری ایران، این فیلم را "شیطانی" نامید و در مورد عواقب انتشار آن هشدار داد.

هفته گذشته نیز دانمارک پس از اعتراض رسمی ایران به چاپ کاریکاتور در روزنامه‌های دانمارکی، یکی از سفرهای رسمی مقامات خود به ایران را لغو کرد.

شلاق در مترو
روزنامه تلگراف هلند در شماره ۱۹ فوریه خود می‌نویسد:

سه مرد متهم به تجاوز جنسی و جیب‌بری از زنان در ایران شلاق زده شدند. حکم تازیانه این سه تن، در یکی از ایستگاه‌های شهر کرج، یکی از شهرهای نزدیک به تهران، انجام شد. به نقل از روزنامه کیهان، جمع کثیری از مردم شاهد اجرای این حکم بودند.

کیفر شلاق در ایران برای جرائم مشخصی اجرا می‌شود ولی در ماه‌های اخیر کمتر از سابق اجرا شده بود.


موج اعدام‌ها در ایران ادامه دارد

تا امروز ۴۰ اعدام
منبع خبری نیوز دات ان‌ال روز ۲۱ فوریه نوشت: روز چهارشنبه در ایران ۱۰ حکم اعدام اجرا شد. جرم اعدام‌شدگان قتل و زورگیری بوده است.

به گزارش روزنامه مستقل اعتماد و روزنامه دولتی ایران، چهار مرد در زندان اوین تهران و شش نفر بقیه در شهر زنجان اعدام شدند.

مجموعاً در سال جاری در ایران ۴۰ نفر از محکوم‌شدگان، اعدام شده‌اند.
رئیس دیوان عالی کشور ایران، از ماه گذشته مقرر کرد که اعدام‌ها دیگر نباید در ملأ عام اجرا شده و عکس‌ها و فیلم‌های صحنه‌های اعدام نیز حق انتشار ندارند.


"همجنسگرای ایرانی و پلیس هلند و بریتانیا"

تارنماهای خبری همجنسگرایان هلند این هفته از "خطر بازپس‌فرستادن و اعدام یک جوان همجنسگرای ایرانی" نوشتند.

در این تارنماها روز ۲۰ فوریه از قول تارنماهای بریتانیایی این گونه آمده:
یک نوجوان ۱۹ ساله همجنسگرای ایرانی قرار است به ایران بازپس فرستاده شود. در آن‌جا او را به احتمال زیاد اعدام خواهند کرد. این نوجوان پس از رد شدن درخواست پناهندگی‌اش در بریتانیا، از آن کشور به هلند گریخته‌است، هم اکنون در روتردام در بازداشت به‌سر می‌برد.

او که برای تحصیل به بریتانیا رفته بود در حین تحصیل شنید که دوست همجنسگرای او را در ایران دستگیر کرده‌اند و وی در جریان بازجویی‌های شدید ارتباط ایشان را لو داده است. دانشجوی ایرانی نیز پس از پایان روادید تحصیلی‌اش بر این پایه درخواست پناهندگی کرد.
پلیس هلند از او مراقبت شدیدی به عمل می‌آورد زیرا حالات "خودکشی" در او دیده می‌شود. پس از فرستاده شدن به بریتانیا قرار است او را مستقیماً به ایران بفرستند. این نوجوان تهدید به اعتصاب غذا کرده‌است.

روزنامه تلگراف هفته گذشته در خبری نوشت: رسانه‌های بین‌المللی همجنسگرایان خبر داده‌اند که در ایران قرار است بر سر دو جوان سردشتی گونی کشیده شود و در دره‌ای پرتاب شوند.

در پی خبرهای مختلف رسیده در مورد نقض حقوق بشر در ایران، نماینده حزب دی ۶۶هلند از وزیر امور خارجه هلند سوالاتی پرسید. ماکسیم فِرهاخن، وزیر خارجه نیز در پاسخ اعلام کرد که هلند در چارچوب سازمان ملل، در چارچوب اتحادیه اروپا و در زمینه روابط دوجانبه همچنان مسئولیت ایران در زمینه حقوق بشر را به این کشور گوشزد خواهد کرد.

زندان و شلاق به خاطر بیرون بردن سگ
روزنامه تلگراف، پرفروش‌ترین روزنامه هلند در شماره ۲۱ فوریه خود نوشت:

یک ایرانی به خاطر بیرون بردن سگ خود از خانه، به چهار ماه زندان و سی ضربه شلاق محکوم شده است. در بسیاری از کشورهای اسلامی سگ را موجودی نجس می‌دانند. در ایران بیرون آوردن سگ شخصی از خانه شدیداً ممنوع است.

پلیس، این مرد ۷۰ ساله را در یکی از روستاهای اطراف تهران دستگیر کرده است. دادگاه انقلاب اسلامی، او را تحت عنوان "بر هم زدن نظم عمومی" محکوم کرده است.

این روزنامه ادامه داد: "با وجود این کیفر احمقانه، هر روزه شهروندان بیشتری با سگ‌های خود بیرون می‌روند. معمولاً افراد خاطی با جریمه نقدی روبرو می‌شوند یا سگشان را از آن‌ها می‌گیرند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران اخیراً خود علناً چهار سگ خریداری کرده است."

این روزنامه در تارنمای خبری خود فیلمی در مورد این "خبر" از شبکه پت‌نیوز آمریکا قرار داده و عکس زیر را نیز در کنار خبر منتشر کرده و در زیر آن نوشته است:
پس این دیگر، ایرانی‌ها را حسابی دیوانه خواهد کرد.


پسکوچه‌های یزد

کانال ۳ تلویزیون هلند هر هفته در یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های خود، بیننده را به نقاط دیدنی کشورهای مختلف می‌برد. سه مسافر هلندی به همراه تیم فیلمبرداری به همه جای جهان سر می‌کشند، از یخزارهای سیبری گرفته تا جنگل‌های آفریقا. این بار قرعه به نام ایران افتاده بود. فلورچه دِسینگ، معروف‌ترین مسافر تلویزیونی هلند پس از گشت‌وگذار در ترکمنستان، در برنامه یکشنبه‌شب این هفته وارد ایران شد. او و تیم همراه، خود را برای دردسر و تأخیر در مرز آماده کرده بودند و احتمال عدم صدور اجازه ورود را نیز می‌دادند. این تیم هلندی بر خلاف انتظار خود هنگام عبور از مرز با هیچگونه تأخیر یا مشکلی مواجه نمی‌شود ولی از طرف مقامات، یک راهنمای حکومتی برای آنان گمارده می‌شود.

دوربین کانال ۳ هلند بیننده را از ساختمان‌های تشریفاتی و تبلیغاتی دولتی واقع در مرکز عشق‌آباد ترکمنستان به روستاهای کم‌بضاعت مرزی ایران می‌بَرد و از آن‌جا به گوشه‌ای تاریک از خیابان‌های مشهد که خانم دسینگ با مقنعه‌ای دوجداره با حالتی ذوق‌زده به اطراف خود می‌نگرد و ناباوری خود را از این‌که در ایران است اعلام می‌کند. صحنه بعد، پرواز او به یزد است و پسکوچه‌های قدیمی یزد که در آن پیرزنان و کودکان بر روی خاک نشسته‌اند و دختربچه‌ای با لباس محلی بلوچی‌مانند در حال دویدن در کوچه‌های خاکی است.

پس از دیدن چندین عمارت خشتی و آجری قدیمی یزد، تنها خارجی ساکن یزد را می‌بینیم که مهمانسرایی به نام «مهمانسرای جاده ابریشم» به طور شراکتی در یزد افتتاح کرده است. او که یک مرد جوان هلندی است در مسیر سفر خود به خاور دور شیفته یزد شده و اکنون یک‌سال‌ونیم است که در این شهر اقامت دارد.
خانم دسینگ از لحظه ورود به ایران از مهربانی و مهمان‌نوازی ایرانیان تعریف زیادی کرده و بر آن تأکید زیادی دارد. این تیم تلویزیونی ۶ روز در ایران سفر خواهد کرد و برنامه هفته آینده آن در مورد اصفهان است.


لاله صِدیق، راننده مسابقات اتوموبیلرانی

"هندوی محتاط در تهران"
این عنوان مقاله‌ای بود در روزنامه تراو شماره سه‌شنبه گذشته. این مقاله در مورد یک شخص مسلمان با باورهای هندو و ساکن تهران است. بزرگ‌مهر گُلبیدی که گیاهخوار است از ۲۵ سال پیش به تبلیغ گیاه‌خواری در ایران پرداخته است. وی صاحب دو رستوران گیاه‌خواری و یک فروشگاه در تهران نیز هست. او می‌گوید: "امام علی و مولانا جلال‌الدین رومی هم گیاه‌خوار بودند ولی تقریباً هیچ‌کس این را نمی‌داند."

گیاه‌خواری او از عشق او به مفاهیم هندوئیسم سرچشمه می‌گیرد. پیروان هندوگرایی بر این باورند که همه موجودات قابل احترامند و به این خاطر از خوردن گوشت می‌پرهیزند.
مقامات ایران در مورد پیروان دیگر ادیان نگاهی بسیار انتقادی دارند. لایحه‌ای به مجلس وارد شده که بر طبق آن برای تغییر دین از اسلام، حکم اعدام صادر خواهد شد.

بزرگ‌مهرگلبیدی می‌گوید: مقامات ایرانی از من درباره کارم و باورهایم سؤال‌هایی کرده‌اند. پاسخ من به ایشان اینست که من مسلمانم تنها با راه‌های شناخت بهتر خدا مشغول هستم. آن‌ها تا اینجا، فعلاً پاسخ من را پذیرفته‌اند."

هفت سال پیش حتی وزرات فرهنگ به او اجازه داد تا باگاوادگیتا، کتاب مقدس جنبش هاره کریشنا را به فارسی ترجمه کند. او هم اکنون در کنار دفتر خود درس‌هایی روحانی بر پایه متون این کتاب ارائه می‌دهد. او می‌گوید: این کلاس‌ها خصوصی است و اجازه تبلیغ برای کلاس‌ها نداریم."

دختر سریع‌السیر
روزنامه ان‌آرسی در بخش «برنامه‌های جالب این هفته تلویزیون» در شماره ۱۹ فوریه خود می‌نویسد:

برنامه «دیس وُرلد» بی‌بی‌سی سرگذشت لاله صِدیق، راننده مسابقات اتوموبیلرانی در ایران را به تصویر می‌کشد. لاله صدیق شباهت خیره‌کننده‌ای با هنرپیشه آمریکایی، آنجلینا جولی دارد. مقامات ایران تا زمانی که او قوانین لباس پوشیدن اسلامی را رعایت کند به او اجازه اتوموبیلرانی می‌دهند. این گزارش که «گرل ریسر» (دختر مسابقه‌ای) نام دارد شرایط لاله صدیق را در مقایسه و تضاد با واقعیت پیچیده زندگی روزمره زنان ایرانی نشان می‌دهد.

مربی ایرانی برای تیم ملی
منبع خبری اِلف‌فوتبال هلند روز ۲۴ فوریه نوشت:

پس از مخالفت خاویر کِلِمِنته اسپانیایی برای مربیگری تیم ملی فوتبال ایران، نامزد جدیدی برای این منصب اعلام شده است.

افشین قطبی ۴۶‌ساله که اکنون مربیگری تیم پرسپولیس تهران را بر عده دارد قرار است فردا به عنوان مربی جدید تیم ملی ایران معرفی شود.

تیم ملی فوتبال ایران پیش از این با خاویر کلمنته به توافقاتی رسیده بود ولی این شرط که کلمنته تنها دو بار در سال اجازه بازگشت به اسپانیا را داشته باشد به مذاق او خوش نیامد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این هم یه کلیشه تکراری شده که هرکی می خواد پناهندگی بگیره میگه می خوان منو بکشن.

-- بدون نام ، Feb 25, 2008

بي چاره خانم جولي! راستي تو برنامشون نگفتن اين خانم تقلب كرده و يك سال از مسابقات محروم شده؟

-- هستي ، Feb 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)