تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

از «آنتوان سوروگین» ارمنی تا «اسحاق امین» یهودی

پذیرش دوباره ایرانیان در دانشگاه‌های فنی هلند، لغو اعدام‌های در ملاء عام در ایران، صحبت‌های محرمانه پرویز مشرف و باراک در مورد ایرانف تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه ایران و انتخاب مربی جدید برای تیم ملی فوتبال ایران از خبرهای این هفته رسانه‌های هلندی در مورد موضوعات ایران بودند.
دیگر خبرهای این رسانه‌ها در ارتباط با موضوعات ایران را با هم می‌خوانیم:




ابراز شک روزنامه هلندی در مورد موشک ایرانی

روزنامه دپرس هلند در خبری نوشت:
ایران روز دوشنبه با افتتاح یک مرکز فضایی، یک موشک تحقیقاتی به فضا پرتاب کرد. اما کارشناسان در مورد این ادعا مطمئن نیستند. یک سال پیش نیز ایران یک موشک فضایی پرتاب نمود اما این موشک به مدار پیرامون زمین نرسید.

***


راهپیمایی ایرانیان در شهر لاهه

راهپیمایی در لاهه

سازمانی متشکل از گروهی از جوانان ایرانی‌تبار به نام «جوانان، اصلاحگران آینده" در تارنمای خبری خود که به زبان هلندی است از انجام یک راهپیمایی در لاهه خبر می‌دهد. بر پایه این خبر، این راهپیمایی روز پنج‌شنبه گذشته توسط افراد این سازمان و به حمایت از "خیزش دانشجویان در ایران" انجام شده.

در این راهپیمایی که در مقابل پارلمان هلند انجام شد، گروه تظاهرکننده شعارهایی علیه حکومت ایران داده قطع‌نامه‌ای نیز به مجلس هلند ارائه دادند. راهپیمایی این گروه بازتابی در رسانه‌های اصلی هلند نیافت.

***

"ایران مخفیانه به طالبان اسلحه می‌رساند"

تارنمای خبری نو دات اِن‌ال، روز ۲۶ ژانویه با درج این عنوان نوشت: پلیس افغانستان پس از یافتن یک انبار مخفی اسلحه در استان فراه، اعلام کرد که ایران به طالبان مخفیانه سلاح تحویل می‌دهد. به نقل از استاندار فراه، در این انبار، ۱۳۰ مین زمینی کشف شده که ۶۰ عدد از آن‌ها ساخت ایران‌اند. محی‌ادلین بلوچ، استاندار فراه می‌گوید: "ما می‌دانیم که دولت ایران مرزها را کنترل می‌کند. صدور اسلحه ایرانی بدون اطلاع حکومت ایران کاری بسیار مشکل است."

***

رِأی دادن یا ندادن

توماس اردبرینک، خبرنگار مقیم ایران روزنامه ان‌آرسی هلند در تارنمای پربیننده خود تحت این عنوان می‌نویسد:
با نزدیک شدن انتخابات مجلس در ایران، مردم تهران و دیگر مناطق که از رهبری سیاسی ایران ناراضی‌اند دوباره از خود این سؤال همیشگی و دشوار را می‌پرسند: رأی بدهیم یا نه؟

او در ادامه، عوامل اصلی نارضایتی را عوامل اقتصادی می‌داند. او رأی ندادن درصد بالایی از مردم را ایجادکننده بحران هویتی برای حکومت و رأی دادن آن‌ها را انتخابی میان چند نامزد دست‌چین‌شده از سوی شورای نگهبان توصیف می‌کند و در آخر می‌نویسد: پس برای ایرانیان ناراضی از حکومت انتخاب مشکل است. رأی بدهند یا ندهند؟

***


آنتوان سوروگین

روزنامه پارول در شماره ۲۹ ژانویه خود در نوشتاری طولانی به معرفی عکس‌های آنتوان سِوْروگین پرداخت. سوروگین یک عکاس ارمنی ـ روسی بود که در زمان قاجار در دارالخلافه طهران عکاسخانه‌ای افتتاح کرد و تعداد بسیار زیادی عکس از زندگی روزمره مردم تهیه نمود.

جایزه ملی پایان‌نامه‌های تحصیلی سال ۲۰۰۷ هلند به پایان‌نامه خانم اِلویرا تِویسِن از دانشگاه لیدن با موضوع عکس‌های سوروگین اختصاص یافت.

او در پایان‌نامه خود مجموعه‌ای از عکس‌های سوروگین را که در کتابخانه دانشگاه شهر لیدن هلند موجود است مورد بررسی قرار داده است. این مجموعه در سده نوزدهم توسط یک تاجر هلندی مقیم ایران به نام آلبرتوس هوتس، گردآوری شده است.

سوروگین از زندگی خیابانی و پیشه‌وران مختلف تهرانی زمان خود عکس گرفته است. او هر روز دوربین‌به‌دست در میدان مشق تهران حضور می‌یافت؛ و از همه اقشار مردم از جمله عشایر، کشتی‌گیران و درویشان و حتی دزدان عکس می‌گرفت. او مدت‌ها نیز یکی از عکاسان دربار ناصرالدین‌شاه بود.

او بر خلاف عکاسان دیگری که به خاورمیانه سفر می‌کردند تا از زنان حرمسراها عکس بگیرند بیشتر از زنان در حالت زندگی عادی عکس گرفته تا از کلیشه‌ها به دور باشد.

عکاسخانه او از بد روزگار درست کنار خانه حاکم شهر بود و در آغاز سده بیستم در بمبارانی نابود شد. بخش بزرگی از نگاتیوهای او نیز از بین رفت.

موزه مردم‌شناسی شهر لیدن در سال ۱۹۹۹ گزیده‌ای از عکس‌های سوروگین را در کتابی چاپ و منتشر کرد. در دست‌چین کردن عکس‌ها برای این کتاب تأکید بر کنار هم گذاردن عکس‌های فقیران و ژولیدگان بوده است.

***

آن مرد در چایخانه ایرانی کیست؟

روزنامه ان‌آرسی در بخش ادبیات خارجی شماره ۱ فوریه خود تحت این عنوان از ترجمه کتاب «سپتامبر در شیراز» به زبان هلندی، خبر می‌دهد.
این کتاب نخستین رمان بلند و ادبی خانم دالیا سوفر، نویسنده آمریکایی متولد تهران است. داستان این رمان در مورد زندگی اسحاق امین، یک جواهرفروش یهودی در سال‌های پس از انقلاب ۵۷ است. اسحاق امین تحت عنوان "یک جاسوس صهیونیستی" دستگیر می‌شود و تنها علتی که او می‌تواند برای دستگیری خود متصور شود، فروش جواهرات به برخی درباریان شاه است. او در زندان شکنجه می‌شود، دارایی‌هایش مصادره می‌شود و خانواده‌اش ناچار به ترک ایران می‌شوند.

روزنامه ان‌آرسی می‌نویسد: نام رمانتیک این کتاب غلط‌انداز است. با خواندن توضیح پشت جلد از خود می‌پرسیم: باز هم یک رمان در مورد خانواده‌ای ازهم‌پاشیده در یک حکومت ظالم؟ اما چیزی که این رمان را نسبت به بقیه رمان‌های مشابه برجسته می‌کند، استعداد سوفر در نسبی کردن برداشت‌ها و پرهیز از سیاه‌وسفید نوشتن و محکوم کردن است.

در این داستان که می‌توانست مجموعه‌ای دلتنگ‌وار از کلیشه‌ها باشد، خانم سوفر توانسته با تغییر جهت‌های غیر منتظره تصویر بدیعی ارائه بدهد.
اسحاق امین که دار و ندارش را از دست داده در حالی که برای فرار از ایران آماده می‌شود به عکس‌ها می‌نگرد: سال‌ها بعد نوادگان او عکسی از او در چایخانه‌ای در ایران یا در حال قدم زدن در ساحل دریای خزر خواهند دید و خواهند پرسید: این مرد کیست؟ اطرافیان خواهند گفت: "این؟ این اسحاق امین است، مردی که با سختی خود را از بدبختی‌ها بیرون کشید، ولی سرانجام همه‌چیز را از دست داد."

***

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)