تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«فحاش رادیویی باعث درگیری آمریکا و ایران؟»

دستگیری یک تاجر آلمانی ایرانی‌‌تبار در برلین به اتهام تلاش برای ازسال مواد هسته‌ای به ایران، مصمم بودن «ایهود اولمرت» در جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای، و هشدار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به هلند در مورد فیلم ضد اسلامی از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلند در مورد ایران بودند.

دیگر خبرهای مرتبط با ایران را از رسانه‌های این هفته هلند می‌خوانیم:


«حمایت دانشمندان از دانشجویان ایرانی»

روزنامه تلگراف روز ۲۱ ژانویه با درج این عنوان نوشت:

دانشمندان هلندی با امضاء عریضه‌ای از کابینه هلند خواستند تا به محروم‌سازی دانشجویان ایرانی از تحصیل در مؤسسات آموزش عالی هلند پایان بخشد. تا امروز نام بیش از ۵۰ دانشمند در لیست امضاءکنندگان دیده می‌شود.

وزرای امور خارجه و آموزش و پرورش هلند از مؤسسات آموزش عالی این کشور خواسته‌اند تا در پذیرش دانشجویان ایرانی از خود «هشیاری و خویشتن‌داری بیشتر» نشان دهند. این دانشمندان، چنین اقدامی را یک انگ‌زنی و عملی تبعیض‌آمیز نامیدند.

***

«ایران اعدام از دین‌برگشتگان را قانونی کرد»
روزنامه تراؤ هلند در شماره ۱۵ ژانویه خود نوشت:

«تا کنون مسلمانان از دین خارج‌شده در ایران با اعلام مرگ از سوی روحانیان مواجه می‌شدند؛ ولی از این پس، طبق لایحه‌ای جدید، دولت ایران حکم اعدام را اجرا خواهد کرد.

ایران قانون‌گذاری شدید علیه از دین‌برگشتگی را توسعه می‌دهد. مسلمانانی که باور خود را عوض کنند قانوناً تهدید به مرگ می‌شوند. از این پس برای توهین به حضرت محمد، حضرت فاطمه و امامان شیعه نیز قانوناً حکم مرگ صادر می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، این لایحه را به مجلس این کشور ارائه کرده است. به گفته دکتر سید(مصطفی) آزمایش، نماینده طریقت درویشان گنابادی در اروپا این نخستین باری است که ایران یک قانون دولتی علیه خروج از دین ارائه می‌دهد. وی می‌افزاید: «اگر مجلس این قانون را تصویب کند معنی آن بازگشت به دوره تفتیش عقاید قرون وسطی خواهد بود».

مطلب جدید در لایحه پیشنهادی این است که از این پس دولت، مسئول مسائل ارتداد خواهد بود. تا کنون این امر بر عهده روحانیان شیعه بود و از طریق فتواهای ایشان اجرا می‌شد. از جمله نمونه‌های این گونه فتواها، فتوای آیت‌الله خمینی برای قتل نویسنده بریتانیایی، سلمان رشدی، و فتوای آیت‌الله لنکرانی علیه دو روزنامه‌نگار در آذربایجان ایران است. این دو روزنامه‌نگار لحن حضرت محمد را خشونت‌بار توصیف کرده بودند و عصبانیت آیت‌الله لنکرانی به حدی بود که حاضر نشد فرصتی برای توبه نیز به آن دو بدهد.

در لایحه جدید ولی چنین فرصتی داده شده. طبق این لایحه، فرد متهم فرصت دارد تا به اسلام برگردد که در آن صورت حکم اعدام اجرا نخواهد شد. در مورد توهین به پیغمبر، دختر او و امامان، اگر فرد متهم بتواند نشان دهد که این کار او غیر ارادی و یا تحت اجبار صورت گرفته حکم اجرا نخواهد شد.

ادعای پیغمبری کردن نیز حکم اعدام دارد. این امر برای پیروان دین بهائی می‌تواند خطرآفرین باشد. سرنوشت کسانی که ادعا کنند امام دوازدهم شیعه هستند هنوز نامعلوم است.

طی سال‌های اخیر چندین نفر چنین ادعایی کرده‌اند. به گفته مصطفی آزمایش هر کس در هر جای دنیا این قانون را زیر پا بگذارد ممکن است در ایران برایش حکم اعدام صادر شود. دو مسئله باعث چنین نتیجه‌گیری‌ای از سوی او شده است: قانون مذکور از واژه «هر کسی» استفاده می‌کند و هیچ محدودیت جغرافیایی نیز قائل نمی‌شود، از سوی دیگر تا کنون برخی فتواها از جمله فتوای آیت‌الله خمینی علیه سلمان رشدی جنبه بین‌المللی داشته‌اند.»

درج این خبر در روزنامه تراؤ و تارنمای خبری فوک هلند، جمعاً ۱۲۴ مورد نظردهی خوانندگان را در بر داشته که تقریباً همه نظرها حاکی از رنجش خوانندگان از این خبر و افزایش ترس از اسلام است.

***

«فحاش رادیویی باعث درگیری آمریکا و ایران؟»
روزنامه فولکس‌کرانت هلند روز ۱۴ ژانویه نوشت:

"یک دزد دریایی ـ رادیویی معروف در خلیج فارس احتمالاً مسئول رویارویی هفته پیش میان نیروهای آمریکایی و ایرانی بوده است. به گفته هفته‌نامه آمریکایی «نِیوی تایمز» این شخص که ملقب به «فیلیپینو مانکی» است از سال‌ها پیش در خلیج فارس به ایجاد اختلال رادیویی در مخابرات کشتی‌ها مشغول است. او از طریق یک کانال رادیویی همگانی به مکالمات رادیویی شناورها گوش می‌کند و مرتباً دریانوردان و ناخدایان را به باد فحش می‌گیرد.

کانالی که فیلیپینو مانکی استفاده می‌کند همان کانال مورد استفاده ناوهای آمریکایی است که هفته پیش با نیروهای ایرانی درگیر شدند. دریانوردان آمریکایی از رادیو صدایی شنیدند که می‌گفت: «دارم می‌آیم سراغتان، چند دقیقه دیگر منفجر خواهید شد.»

ناخدایان مختلفی که با نیوی تایمز گفتگو کرده‌اند تعجبی از این موضوع نمی‌کنند. به گفته آن‌ها اختلالات و مزاح‌های فیلیپینو مانکی سال‌ها است در منطقه تنگه هرمز معروف است. به گفته یکی از افسران دریایی، این شخص ۲۵ سال است به این کار مشغول است و گاه ساعت‌ها و گاه تمامی شب را به فحاشی به دریانوردان می‌گذارند.

مقامات آمریکایی رویارویی ۵ قایق ایرانی با نیروهای آمریکایی در تنگه هرمز را «تحریک‌آمیز» خواندند.

***

«ایران یک افسانه است»
شصت گردشگر هلندی که به ایران سفر کرده بودند برای بازگشت، با مشکل جوی مواجه شدند. به گزارش منبع خبری اِی.ان.پی، به علت بارش شدید برف در تهران این گردشگران که 35 نفر از آن‌ها دانشجو هستند در فرودگاه تهران با مشکل پرواز روبرو شدند. مدیر آژانس مسافرتی هماهنگ‌کننده این سفر در این باره گفت است: «سفرهایمان به ایران را دو ماه متوقف می‌کنیم تا شرایط جوی بهتر شود. ایران سرزمینی بی‌اندازه زیباست. ایران یک افسانه است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باز صد رحمت به آزادگي دانشمندان هلندي.
از اين راديوي آزادي خواه كه صدائي بلند نشد. هر چند شما نان تان در اين سفره است و نمكدان شكستن هم خلاف منش ايرانيت!!

-- محترم آزادي ، Jan 23, 2008

این قانون جدیداعدام از دین برگشته ها راه خوبی برای گرفتن ویزا و اقامت دایم . از فردا همه می روند ما از دین برگشیم ما جونمون در خطره .

-- سمانه ، Jan 23, 2008

وقتى از جليلى سوال كردم منظورت از ساخت اين فيلم كه حافظ آن هيچ شباهتي به خالق ديوان حافظ خودمان نداشت چه بود، گفت «من تا بحال ۲۰ تا كتاب هم تو عمرم نخواندم اما كتابى از آقاى زرين کوب در مورد حافظ چاپ شده و ميگويد كه هيچ سند و كتابى در مورد زندگينامه حافظ موجود نيست و هر كسى از روى اشعار ديوان حافظ تصويرى از خالق اين ديوان براى خودش ميسازد و اين فيلم تعبير من از زندگی خالق اين ديوان هستش که البته آن مرد درين فيلم فقط يک حافظ معمولي قرآن است نه خالق آن ديوان».
خلاصه از جواب بی سر و ته آقای جليلی واقعا سر در نياوردم که منظور ازين فيلم چه بود. تصوير خيالی آقای جليلی از حافظ را بايد ديد که چه سطحی و رو حوضی بود و چه جراتی داره اين آقا که ازين تصوير بيمحتوای ذهن خودش فيلم هم ساخته!
جا داشت شما از تصوير خيالى آقاى جليلى از زندگى حافظ نقدى توسط يك صاحب نظر در امر سينما و ادبيات تهيه كنيد كه اين آقاى كارگردان از يكى از بزرگ ترين شخصيت هاى ادب فارسى چه مزخرفى ساختِه و به خورد جماعت غربى ميدهد.
آيا او در مقابل اين تصوير غلطى كه از حافظ به ذهن مخاطب غربى كه شناختى از ايران، فرهنگ و ادب آن ندارد، ميدهد، نبايد احساس مسووليت کند؟! فقط چون عده اي در خارج از كشور در بعضى ازين فستيوالها هر نوع فيلمى كه تصوير عجيب و غريبی از ايران نمايش دهد يا فقط جنبه هاى فقر و بى فرهنگى از جامعِه ايران نشان دهد را انتخاب ميكنند، عده اى هم در ايران فقط براى مشهور شدن درين فستيوالها دوربين خود را بر داشته راهى روستا ها و مناطق دور افتاده ايران ميشوند و تا ميتوانند از مردم فقير اين ديار فيلم و عكس تهيه ميكنند و نشان مخاطب غربى ميدهند. به نظر من اين يك نوع سو استفاده از فقر هست. از آب گل آلود ماهی گرفتن است. شما از چهره ها و از زندگى يك عده فقير استفاده ميكنيد كه در غرب به شهرت برسيد. آن فقير ها از اين عكس ها و فيلم ها چه سودى ميبرند؟ آيا درآمد اين نوع فيلم و عکسبرداري به آن بچه هاي فقير كه گاهى هم با حالتى مضحك به دوربين خيره ميشوند ميرسد؟!يا آيا از دست تماشاگر غربى كارى براى اين فقر و اختلاف طبقاتى در ايران بر مياد؟
به هر حال كار آقاى جليلى دو نوع سو استفاده بود، يكى از نام مرد ادب فارسى "حافظ" و يكى از يك عده روستايي ساده و فقير كه با نام و قيافه و زندگی ساده آنها راهى فستيوال ها شود و مشهور گردد!

-- بدون نام ، Jan 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)