تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگویی با بهنام طائبی درباره سیاست جدید وزارت علوم هلند

ورود به کلاس غنی‌سازی اورانیوم ممنوع

شهزاده سمرقندی

به تازگی وزارت علوم هلند طی نامه‌ای به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در هلند برای پذیرش دانشجوی ایرانی هشدار داده است که مراقبت کافی از خود نشان دهند. بهنام تائبی در گفتگویی با رادیو زمانه درباره نامه اعتراض آمیز دانشجویان و اساتید ایرانی مقیم هلند می‌گوید که از سوی اساتید خارجی دانشگاه‌ها و دیگر مردم نیز مورد حمایت قرار گرفته است:

Download it Here!

وزارت علوم و امور خارجه در هلند نامه‌ای را برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در هلند ارسال کرده‌اند که این دانشگاه‌ها باید مراقبت کافی در پذیرش دانشجوی ایرانی به خرج دهند. مراقبت و احتیاطی که از آن در نامه نامبرده‌اند، بدین منظورست که دانشجوی ایرانی نباید به همه‌ی دانش در دانشگاه دسترسی داشته باشد و علی‌الخصوص از «دانش هسته‌ای».


متاسفانه چند دانشگاه در هلند، از جمله دانشگاه صنعتی ایندهوون و دانشگاه تورنته این تدابیر را قلمداد کردند، بدین صورت که باید درهای دانشگاه را به روی کلیه دانشجویان ایرانی بست، چون نمی‌شود از این جلوگیری کرد که یک دانشجوی ایرانی با دانش در دانشگاه ارتباط پیدا بکند.

ولی بزرگ‌ترین اشتباهی که این تدابیر دارد این است که این تصور را در اذهان شنونده و خواننده به‌وجود می‌آورد که هر دانشی که در دانشگاه به‌دست می‌آید، برای ساخت بمب هسته‌ای استفاده می‌شود. این متاسفانه تصور خیلی کوته‌بینانه‌ای‌ست و نشاندهنده‌ی این است که شخص یا اشخاصی که این تدابیر را تعیین کرده‌اند، دانش کافی نسبت به مسایل علمی و فنی نداشته‌اند. چون آنچه ما در دانشگاه تدریس می‌کنیم، آنچه در دانشگاه‌های هلند تدریس می‌شود، دانش ابتدایی است که فکر نمی‌کنم تسلیحات هسته‌ای ایران هیچ نیازی به این دانش داشته باشد.

هر اطلاعی که ممکن است یک دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های هلند به‌دست بیاورد، در اینترنت هم وجود دارد؟

این اطلاعات، همان‌طور که ما در بیانیه‌یمان ذکر کرده‌ایم، نه تنها در اینترنت وجود دارد، بلکه من می‌توانم با اطمینان بگویم در کتابخانه‌های دانشگاه ایران هم وجود دارد. این کتاب‌های درسی که ما اینجا تدریس می‌کنیم، همان کتاب‌های درسی‌ای است که همه دانشگاه‌های دیگر در دنیا دارند استفاده می‌کنند. بنابراین این دانش ابتدایی که دانشجو اینجا دریافت خواهد کرد، همان دانش ابتدایی‌ست که در دانشگاه شریف و در دانشگاه تهران هم تدریس می‌شود. کاری که ما می‌کنیم، کار چندان ویژه‌ای نیست.

مسئله و آنچه در قطعنامه‌ی سازمان امنیت آمده است، حتا آنچه در قطعنامه شورای امنیت آمده این است که دسترسی به اطلاعاتی که حساس باشد، اطلاعاتی که می‌تواند منتهی بشود به ساخت یا پخش سلاح هسته‌ای، آن اطلاعات را باید از دانشجو یا دانشجویان ایرانی دور نگه داشت. در مورد آن اطلاعات هم صددرصد بجاست که اگر کشوری چنین اطلاعاتی دارد، آن اطلاعاتش را باید به نحو احسن و بدین گونه که کسی دسترسی به آن نداشته باشد، پیش خودش محفوظ نگهدارد. ولی محفوظ نگهداشتن آن اطلاعات بدین معنا نیست که شما دانشجوی ایرانی را باید از تحصیل محروم بکنید.

اولا ما در دانشگاه‌ها چیزی تدریس نمی‌کنیم که برای ساختن بمب اتمی باشد. ما در دانشگاه‌ها به‌هیچ عنوان کلاس‌های آموزشی بمب هسته‌ای نداریم، همچنین کلاس‌های غنی‌سازی اورانیوم و یا اینکه چگونه سانتریفیوژ هسته‌ای می‌سازند تا اورانیوم را غنی کنند. اگر اطلاعاتی در شرکت‌ها یا سایر جاها در هلند هست که می‌تواند به ساخت بمب هسته‌ای منتهی بشود، به نظر ما عاقلانه است که این اطلاعات را به نحو حسن و شایسته از دست دیگران محفوظ نگهداشت. چون این اطلاعات در دست هر بیگانه‌ای یا هر کسی که بخواهد استفاده‌ی نادرست از آن بکند، می‌تواند خطرناک باشد. کوته‌بینانه است که ما فکر کنیم فقط ایرانی یا دانشجوی ایرانی یا یک شخص ایرانی با دسترسی به این اطلاعات می‌تواند برای جامعه ایجاد خطر کند.

به نظر شما این قرار به دانشجویانی که از داخل ایران تازه آمده‌اند مربوط می‌شود یا به ایرانیانی که در هلند به‌دنیا آمده، اینجا بزرگ شد‌ه‌اند و در واقع یک شهروند هلندی هستند؟

مشخصا وزرا ذکر کرده‌اند که این تدابیر شامل حال دانشجویانی می‌شود که الان می‌خواهند وارد هلند بشوند. یعنی حتا دانشجویان ایرانی که اینجا تحصیل می‌کنند و همچنین ایرانیانی که اینجا متولد شده‌اند یا ایرانیانی که به هرحال نوعی دو ملیتی، ایرانی‌­ هلندی هستند، شامل حال آنها نمی‌شود.

ولی نگرانی ما این است که اگر قرار باشد به این صورت پیش برویم، اگر قرار باشد این ایجاد ظن و گمان را برای ایرانیان در جامعه شیوع بدهیم، که متاسفانه به همین سو داریم پیش می‌رویم، خب قدر مسلم گروه بعدی ما ایرانیانی خواهیم بود که اینجا زندگی می‌کنیم، قدر مسلم گروه بعدی دانشجویانی هستند که اینجا در حال تحصیل‌اند. به همین خاطرست که ما سعی می‌کنیم همین‌جا تا جایی که می‌شود به سرعت با این قضیه مقابله کنیم که اطلاعاتتان را درست حفظ کنید و بی‌دلیل انگ به یک گروه، مردم و به یک ملیت نزنید.

در هلند بیست و هشت هزار ایرانی و ایرانی‌­ هلندی زندگی می‌کند. این سیاست‌ها به‌نوعی جوسازی علیه ایران و ایرانیان ایجاد می‌کند. یعنی این ایرانیانی که الان در دانشگاه‌ها دارند تحصیل و کار می‌کنند، به مرور زمان زیر سوال خواهند رفت.

واکنش ایرانیان هلندی در رابطه با این قرار وزارت فرهنگ به اندازه‌ی کافی بود؟ یا تنها کسانی به این نامه توجه نشان داده‌اند که رابطه‌ی مستقل با مسایل هسته‌ای یا فنی و فیزیکی دارند؟

این نامه از طرف افراد متفاوت استقبال شده است. در واقع این بیانیه‌ای که ما گذاشتیم روی سایت، از طرف افراد متفاوت استقبال شده است. مسلما ایرانیانی که در اینجا زندگی می‌کنند از نامه استقبال کرده‌اند. شاید مهم‌تر از این باید ذکر کنم که افرادی هستند که در دنیای آکادمیک هستند، استادان دانشگاه، استادیاران، دانشیاران، محققین و افراد مختلفی که نه ایرانی هستند، نه به ایران ارتباطی دارند. خیلی‌ها در طیف گسترده‌ای از این نامه حمایت کرده‌اند.

من می‌توانم الان بگویم که براساس آمار امروز ظهر، بیش از ۳۰ استاد دانشگاه و پرفسور از این نامه حمایت کردند که این نشان می دهد که این تدابیر نه فقط از طرف ایرانیان مشکل‌آفرین خواهد شد و با مقاومت روبه‌رو می‌شود، بلکه از طرف دنیای عملی هلند نیز با مقاومت روبه‌رو خواهد شد.

در مطبوعات داخلی هلند تا بحال در این رابطه هیچ واکنشی نشان داده شده است؟

صددرصد. مقالات متعددی در این باره نوشته شده است. از هفته‌ی گذشته چندین‌بار عکس‌العمل‌هایی نشان داده شده، مقالات خبری و نظری نوشته شده‌ است. ما خودمان سعی کردیم در انتشار مقالات شرکت کنیم. در مطبوعات متفاوت نظرات ما هم به عنوان گروهی که داریم این کار را انجام می‌دهیم، منعکس شده است. توجه کافی به این مطلب هست. فقط الان مهم این است که آقای وزیر علوم، تجدید نظری در سیاست‌هایش بکند.

به نظر شما این بیانیه‌ای که الان بر روی سایت دانشجویان ایرانی‌ست و زیر آن چندین امضای کسانی که واقعا در هلند موثر هستند قرار دارد، تاثیری خواهد گذاشت؟

قدر مسلم این بیانیه بی‌تاثیر نخواهد بود. چون افراد شناخته‌شده‌ای از جامعه‌ی هلند این بیانیه را امضا کرده‌اند. اینها کسانی هستند که از ما حمایت می‌کنند و معتقدند که ما نمی‌توانیم یک ملیت را از تحصیل بخاطر مسایل سیاسی محروم کنیم.

من فکر می‌کنم در وهله‌ی اول وزیر علوم که خودشان هم البته از دانشمندان نسبتا سرشناس هستند، به این مسئله صددرصد توجه خواهند کرد که همکاران، یا همکاران سابق‌شان در دنیای علم و دانش هستند که در این زمینه با وی مخالفت می‌کنند و فکر می‌کنم که بجا باشد الان نشان بدهیم که مخالفت‌های مردمی با این قضیه وجود دارد. با این تدابیر از سوی طیف گسترده‌ی درون جامعه مقابله می‌شود. من فکر می‌کنم که این بیانیه تاثیرگذار خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود. من هم این بیانیه رو امضا می کنم هرچند که 2-3 روزی هست از وجودش واقفم! محروم کردن ایرانیها از تحصیل در رشته های فنی خبر تاسف انگیزیه! ولی مگر اخبار دیگری که از این ملت بگوش می رسه کمتر از این ناراحت کننده هستند؟ صدها شهر در سرمای سخت گاز ندارن؛ بعبارت دیگر گرما ندارند، پخت و پز ندارن، بعضا نان هم به همین خاطر تولید نمی شود! دهها دانشجوی بازداشتی هفته هاست که خبری از ایشان نیست؛ کوشنده ترین حقوق بشری داخل ایران (باقی) در زندان سکته کرده است، در سیستان هم سیل آمده است و هم به برکت دین مبین اسلام دست و پای چند جوان را با اره برقی قطع کرده اند؛ در کرمان هم بنابر توصیه همین قوانین الهی کسی منتظر است که از بلندی پرتش کنند تا مجازات شود، یک خانم دکتر را همین 2-3 ماه پیش در بازداشتگاه همدان کشتند و دانشجویی را همین 1-2 روز پیش در سنندج.
مسعود بهنود روز بعد انتخابات 84 گفت که ملت ایران همیشه انقدر پرشانس بوده که از عواقب انتخابات بد و نامناسبش در بره ولی ایندفعه انگاری باید تاوان پس بده!
دوستان, اینم از عواقبش! که ما رو راه نمیدن با پول خودمونم اینجا درس بخونیم: "چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید----- گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست"

-- وحید ، Jan 19, 2008

با همه قسمتهای نوشته وحید موافقم ولی نفهمیدم مسائل داخلی ما که ایشان فقط چند تایی را نام بردند چرا در مجموع هلندی ها را قانع کرده که ایرانی ها را از تحصیل در آنجا محروم کنند؟
به بیان واضح تر چه ارتباطی بین مسائل داخلی ایران که در درجه اول منتج از فرهنگ ماست و بر علیه خود ما هم در حال اجراست با مطلب فوق وجود دارد؟!
چطور عربها که سر می برند و یا با انفجار خود 10 ها نفر را به قتل می رسانند را محروم نکرده اند؟ جز این است که از استعداد و توانایی ژنتیک و هوش جوانان ایرانی می ترسند؟

-- شهرام ، Jan 20, 2008

من دانشجوي دكتراي شيمي فيزيك دانشگاه شهيد بهشتي هستم.
مي دونم سخته تو نظامي كه سراپا تبعيض و تقدس كوركورانه است زندگي كرد. به طوري كه اينك ما ايراني ها را از حق زيستن ساده در كشورمان نفي كرده و به تهمت بي ديني به زور با دين مي كنند. ديني كه از آن متنفريم.رئيس جمهوري كه خائن است و رهبري فاسد و مغز فندقي.بله بايد زيست ولي بايد گريخت.از ايران گريخت كه ايران سراب من است نه سراي من.

-- داوري ، Sep 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)