تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

هاله ابهام پیرامون معامله تسلیحاتی ایران و روسیه

اعتراض نمایندگان حزب سوسیالیست هلند به عدم پذیرش ایرانیان در دانشگاه‌های فنی هلند، پایان ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سال ۲۰۰۸ و پذیرش درخواست پناهندگی شماری دیگر از ایرانیان در هلند پس از ۱۰ سال از جمله خبرهای هفته گذشته در رسانه‌های هلند بود.
خبرهای دیگر مربوط به ایران در این رسانه‌ها را با هم می‌خوانیم:

«روسیه به ایران سامانه ضدهوایی جدید تحویل می‌دهد»
این عنوان خبری است از روزنامه دِپرس به تاریخ ۲۶ دسامبر. این روزنامه به نقل از مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع ایران از تحویل سامانه ضدهوایی «اس ۳۰۰» توسط روسیه به ایران خبر داد.

روسیه طی ماه‌های سال جاری ۲۶ سامانه ضدهوایی «تور ام یک» به ایران فروخت. این معامله بخشی بود از یک معامله ۴۵۰ میلیون یورویی که در سال ۲۰۰۵ بین دو کشور به امضا رسید. سیستم «اس ۳۰۰» توانایی هدف‌گیری هواپیماها و موشک‌ها را دارد.

«روسیه فروش سامانه ضدهوایی به ایران را تکذیب کرد»
روزنامه تلگراف هلند این عنوان را در خبرهای ۲۸ دسامبر خود آورده و می‌نویسد:

روسیه روز جمعه خبر تحویل یک سامانه ضدهوایی نیرومند جدید به ایران را تکذیب کرده است. تهران اوایل این هفته اظهار داشت که یک سامانه ضدموشکی اس ۳۰۰ از روسیه تحویل گرفته است. این خبر باعث نگرانی محافل آمریکایی شد.

اداره فدرال همکاری‌های تسلیحاتی روسیه اظهار کرد: «مسأله فروش سامانه ضدموشکی اس ۳۰۰ در دستور کار ما قرار ندارد و صحبتی در این باره با ایران انجام نشده.»

«۱۹ نیروگاه هسته‌ای دیگر در ایران»
ایران قصد دارد ۱۹ نیروگاه هسته‌ای دیگر بسازد. این مضمون خبری است از روزنامه دپــِرس در روز ۲۵ دسامبر.

این روزنامه به نقل از ایرنا و کاظم جلالی، نماینده شاهرود در مجلس ایران می‌نویسد: ایران به زودی پروژه ساخت این نیروگاه‌ها را در سطح بین‌المللی به مناقصه خواهد گذاشت.

کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: هر یک از این نیروگاه‌ها هزار مگاوات تولید خواهند کرد. این نیروگاه‌ها بخشی از طرح ایران برای رسیدن به سطح تولید ۲۰ هزار مگاوات نیروی برق هسته‌ای است.

ایران پیش از این از طرح ساخت شش نیروگاه هسته‌ای دیگر تا سال ۲۰۲۱ خبر داده بود.

«مارادونا هوادار احمدی‌نژاد است»
دیگو مارادونا، فوتبالیست مشهور آرژانتینی می‌خواهد به زودی با محمود احمدی‌نژاد دیدار داشته باشد. این خبر را تارنمای اف‌سی آپدیت هلند روز ۳۱ دسامبر در خبرهای خود درج کرده است.

طبق این خبر، دیگو مارادونا درخواست دیدار خود را به سفیر ایران در بوئنوس آیرس به اعلام کرده است.
آخر هفته پیش، مارادونا، یک پیراهن امضاءکرده خود را به سفیر ایران داد و گفت: «من مردم ایران را از صمیم قلب حمایت می‌کنم. من با فیدل کاسترو و چاوز ملاقات کرده‌ام، اکنون می‌خواهم با رییس‌جمهور شما نیز دیدار کنم.»

دیگو مارادونا از مخالفان سرسخت سیاست‌های جرج بوش رییس‌جمهور آمریکا است.

سرمربی پرتغالی برای فوتبال ایران
به گزارش چندین منبع خبری ورزشی هلند از جمله فوتبال‌پریمور، ایران سرانجام موفق به پیدا کردن یک سرمربی برای تیم ملی فوتبال خود شده است. آرتور جرج پرتغالی از ماه آینده کار خود در این سمت آغاز خواهد کرد.

در آغاز پیتر نویرورر آلمانی به عنوان مهم‌ترین نامزد برای این کار مطرح بود. نویرورر روز دوم کریسمس علاقه خود برای سرمربی‌گری تیم ایران را اعلام کرد؛ ولی ایران سرانجام آرتور جرج را برگزید.

آرتور جرج پیش از این در تیم‌های ویتسه، اف‌سی پورتو و پاری‌سن‌ژرمن مربیگری کرده است. گفته می‌شود قرارداد او با ایران تا سال ۲۰۱۰ یعنی بعد از جام جهانی آفریقای جنوبی ادامه خواهد داشت.

هروئین در ایران گرمی ۲.۴ یورو
سالانه در حدود ۲۵۰۰ تن مواد مخدر از افغانستان به طور قاچاق وارد ایران می‌شود. این حجم، ۳۰ درصد از کل تولید مواد مخدر افغانستان را تشکیل می‌دهد. این خبر را منبع خبری ورلد اُمروپ روز ۲۴ دسامبر از قول دفتر مبارزه با مواد مخدر ایران عنوان کرد.

این خبر می‌افزاید: نیمی از این ۲۵۰۰ تن، راهی ترکیه و اروپا می شود. یک‌چهارم از مواد مخدر وارد شده از افغانستان توسط نیروهای انتظامی ایران مصادره می‌شود.

بنا بر آمار رسمی، در ایران ۲ میلیون معتاد به مواد مخدر وجود دارد. این افراد در خیابان‌های تهران می‌توانند هروئین را به مبلغ گرمی ۲ یورو و ۴۰ سنت به دست آورند.

با وجود قوانین سخت‌گیرانه ایران از جمله اعدام سوداگران مواد مخدر هنوز تعداد معتادان ایران بسیار زیاد است.

اعدام علنی یک قاتل در ایران
مقامات ایران روز سه شنبه مردی را در ملأ عام به دار آویختند. این عنوان خبری است از روزنامه تلگراف در روز ۲۵ دسامبر.

طبق این خبر، صدها نفر برای تماشای این اعدام حضور داشتند. فرد محکوم مرد ۲۵ ساله‌ای بود که زن ۲۱ ساله خود را با مسلسل کلاشنیکوف به رگبار بسته بود. علت آن، علاقه این مرد به ازدواج با شخصی دیگر ذکر شده است.

امسال ۲۹۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بیشتر این اعدام‌ها در ملأ عام بوده است. شمار اعدام‌ها نیز در مدت اخیر رو به افزایش بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)