تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

مبارزه ایران با بازی‌های «غیراخلاقی» رایانه‌ای

ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای در ایران و تحویل سوخت اتمی از سوی روسیه به ایران از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلند در مورد ایران بود.
دیگر خبرهای این رسانه‌ها در ارتباط با ایران و ایرانیان را در زیر می‌خوانیم:

سیاست در ایران دوباره هیجان‌انگیز می‌شود
این عنوان مقاله‌ای است از توماس اردبرینک، خبرنگار روزنامه ان‌آرسی هلند در ایران. او در زیر این عنوان می‌نویسد:
در آغاز جریانات پبش از انتخابات پارلمانی ماه مارس، یک ائتلاف بزرگ ضد احمدی‌نژاد در حال تشکیل است. انتخابات دوباره هیجان‌انگیز خواهد شد.

قرار است شعار این ائتلاف «نجات ملی» باشد. عبدالله ناصری، سخنگوی «ستاد مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان» می‌گوید: «محمود احمدی‌نژاد و دولت او کشور را به لبه پرتگاه برده‌اند.» مرتضی حاجی، وزیر پیشین آموزش و پرورش می‌افزاید: «مردم پیامدهای تورم، برخورد نیروهای انتظامی با نوع پوشش و کنجکاوی‌ها را در زندگی شخصی خود حس می‌کنند.»

ائتلاف اصلاح‌طلبان از ۲۳ گروه و توسط محمد خاتمی تشکیل شده است. این ائتلاف نتیجه فشار محافظه‌کاران تندرو برای منزوی کردن دیگر گروه‌ها است. هاشمی رفسنجانی، مرد دوم ایران و قطب مخالف محمود احمدی‌نژاد هم از این ائتلاف حمایت می‌کند.

محمد خاتمی چندین ماه جلسه‌های پنهانی تشکیل می‌داد تا این گروه‌ها را به هم نزدیک کند و به ائتلاف تشکل ببخشد. خاتمی در دوره ریاست جمهوری خود نتوانست اصلاحات زیادی را به پیش ببرد.

محمد خاتمی خود نامزد انتخابات نخواهد شد؛ ولی برای برگزاری منصفانه انتخابات تلاش زیادی می‌کند و سخنرانی‌هایی در تهران، شیراز و مشهد در این رابطه داشته است.

امیر محبیان، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار دست راستی می‌گوید: «احتمال این هست که شورای نگهبان مجدداً از شرکت نمایندگان اصلاح‌طلب در انتخابات جلوگیری کند.» از دید او، اصلاح‌طلبان تفاوتی یا چهار سال پیش نکرده‌اند. آن‌ها بیشتر شعار می‌دهند و راه حلی برای مشکلات اقتصادی ندارند.

او از مشاهده عدم توانایی جناح محافظه‌کار برای تشکیل یک ائتلاف، ابراز ناراحتی می‌کند. به گفته او گروهی از محافظه‌کاران هیچ گونه انتقادی را بر نمی‌تابند و گروهی دیگر معتقدند که باید جایی برای انتقاد باز گذاشت.

از دید امیر محبیان که سال‌هاست یکی از روزنامه‌نگاران صاحب نفوذ است، اصلاح‌طلبان از سوی نوجوانان ۱۷ و ۱۸ ساله انتخاب شدند که خواستار آزادی بیشتر شخصی بودند. احمدی‌نژاد چند سال بعد از سوی همان افراد انتخاب شد؛ زیرا آن‌ها به سنی رسیده بودند که می‌خواستند ازدواج کنند و خواستار بهبود وضع اقتصادی بودند. او برای این دوره از انتخابات مجلس، آمیزه‌ای از دو گروه پیش‌بینی می‌کند.

نیروگاه ساخت ایران، ۹ سال دیگر آماده می‌شود
روزنامه تلگراف روز ۲۴ دسامبر نوشت:
یک نیروگاه هسته‌ای که ایران می‌خواهد خود به طور کامل آن را بسازد تا ۹ سال دیگر آماده خواهد شد. این خبر را یکی از نمایندگان مجلس ایران بر پایه گزارشی از سازمان اتمی ایران اعلام کرده است.

محل ساخت این نیروگاه دارخوین در خوزستان است. این محل از پیش از انقلاب ۱۹۷۸، برای ساخت نیروگاه آماده شده بود. ایران همچنین قصد دارد ۱۹ نیروگاه هسته‌ای دیگر برای ساخت به مناقصه بگذارد.

«نمی‌شود تقصیر ناتوانی اعراب را به گردن ایران انداخت»
اندیشمند لبنانی، ژرژ کورن در مقاله‌ای در روزنامه ان‌آرسی هلند پس از انتقاد از سیاست‌های غرب، در مورد نقش ایران می‌نویسد:
ایران اکنون خود را به عنوان جانشین اتحادیه شوروی به عنوان حامی حقوق شهروندان عرب ارائه می‌دهد. شاه ایران می‌خواست نیروی برتر خاورمیانه بشود؛ ولی جانشینان اسلامی او موفق‌ترند. ایران و ترکیه بسیار نیرومندند؛ در عوض ۲۲ کشور عربی، یکی از دیگری ضعیف‌ترند و قادر به توافق بینابین نیستند.

اما ایران به اندازه اسراییل و ایالات متحده خطرناک نیست. این ناتوانی رژیم‌های عربی است که باعث نیرومندی ایران شده است. نمی‌توان گناه آن چه را تقصیر اعراب است، به گردن ایران انداخت. من به ایران سفر کردم و متعجب شدم. ایران با عربستان سعودی و پاکستان قابل مقایسه نیست.

احمدی‌نژاد با فیفا راه آمد
منبع خبری فوتبال پریمور و روزنامه تلگراف با ذکر این عنوان می‌نویسند:
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران توانست از اِعمال یک ممنوعیت بین‌المللی بر فوتبال ایران جلوگیری کند. او محمد علی‌آبادی، معاون خود و رییس سازمان تربیت بدنی را از پیکار انتخاباتی ریاست فدراسیون فوتبال بیرون آورد.

فیفا، پیش از این بارها خواستار این امر بود و چندین بار به ایران هشدار داده بود؛ زیرا این فدراسیون بین‌المللی فوتبال شدیداً مخالف دخالت سیاست در فوتبال است. تحریم فوتبال ایران از سوی فیفا برگشت‌ناپذیر به نظر می‌آمد؛ ولی با کنار کشیدن محمد علی‌آبادی از انتخابات فدراسیون این وضع عوض شده است.

در این فاصله، تیم فوتبال ایران هنوز بدون مربی مانده است. انتصاب مربی زمانی ممکن است که انتخابات فدراسیون فوتبال ایران انجام شده باشد.

«دانشگاه‌های فنی هلند، دیگر دانشجوی ایرانی نمی‌گیرند»
طبق خبری که در شماره ۲۰ دسامبر هفته‌نامه دانشگاه توِنته هلند منتشر شد، دانشجویان ایرانی متقاضی ثبت نام در دانشگاه‌های فنی هلند از این پس نیاز به ضمانت‌نامه ویژه‌ای از سوی دانشگاه مربوطه دارند. این دانشگاه‌ها باید به دولت هلند ضمانت بدهند که دانشجویان ایرانی در زمان تحصیلشان در تماس با دانش فن‌آوری هسته‌ای نخواهند بود.

دانشگاه فنی تونته اعلام کرده که چنین ضمانت‌نامه‌ای نمی‌تواند ارائه کند. جمعه گذشته پنج دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در این دانشگاه و سه متقاضی ایرانی ثبت نام در این دانشگاه، نامه‌ای در این رابطه دریافت کردند. البته دانشگاه تونته اعلام کرد که دانشجویان مشغول به تحصیل شامل قانون جدید نخواهند شد.

ابران به سختی با بازی‌های «غیراخلاقی» رایانه‌ای مبارزه می‌کند
ابن خبری بود که نوزدهم و بیستم این ماه در دست کم هفت تارنمای خبری بازی‌های رایانه‌ای هلند بازتاب یافت. یکی از این سایت‌ها به نام اینساید گِیمر می‌نویسند:
پلیس ایران طی هفته‌های گذشته به شدت با آن‌چه از نظر ایشان بازی‌های رایانه‌ای غیراخلاقی است، به مبارزه پرداخته است. در این رابطه در شهر تهران، ۲۴ کافه اینترنتی و رایانه‌ای تعطیل شد و ۲۳ نفر نیز دستگیر شدند.

این اقدام پلیس بخشی است از یک اقدام سراسری برای مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای. از نظر پلیس ایران، این بازی‌ها باعث می‌شوند تا بازی‌کنندگان نسبت به کشور ایران و حکومت مذهبی آن دید منفی پیدا کنند و افکار اشتباهی را به جوانان تلقین می‌کنند.

به گفته سخنگوی پلیس، گیم‌های رایج در ایران همان بازی‌های رایج در دیگر کشورها است و بازی آنلاین در کافه‌های اینترنتی در ایران بسیار محبوب است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)