تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

استهزای ارتش ایران در مجله بین‌المللی ویژه مردان

قتل یک گردش‌گر فرانسوی در ایران، آزادی قاتلان اعضای حزب دموکرات کردستان ایران از زندان آلمان، ادعای سازمان مجاهدین خلق در مورد از سر گیری برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۴، توافق روسیه و ایران در مورد نیروگاه بوشهر، کشتن ۱۲ تن از افراد جندالله توسط پلیس ایران در بلوچستان، «تظاهرات صدها دانشجوی دانشگاه تهران علیه احمدی‌نژاد» و تصمیم‌گیری شورای امنیت در سال ۲۰۰۸ در مورد ایران از جمله عناوین اخبار این هفته رسانه‌ها در هلند بودند.
خبرهای دیگر این رسانه‌ها را با هم می‌خوانیم:

‌ ‌

آمادگی سارکوزی برای سفر به ایران
نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه، آماده است تا شخصاً به ایران سفر کند و در آن‌جا در مورد همکاری و مشارکت با ایران در زمینه برنامه غیرنظامی هسته‌ای به گفت‌وگو بنشیند. شرط ان این است که تهران همکاری بهتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.
این خبری است از روزنامه تلگراف در ۱۲ دسامبر ۲۰۰۷.

سارکوزی هم‌چنین هشدار داد که خطر جنگ با ایران رفع نشده است. به اعتقاد او خطر حمله نه چندان از سوی آمریکا، بلکه از سوی اسرائیل است، چرا که اسرائیل خود را به خاطر برنامه هسته‌ای ایران در معرض تهدید می‌بیند.

‌ ‌

ایران بیش از ۲۰ کافی‌نت را بست
این عنوان روزنامه‌های تلگراف و پارول و اخبار چند تارنمای خبری هلندی در روز ۱۶ دسامبر بود. روزنامه پرتیراژ تلگراف در زیر این عنوان آورده:
پلیس ایران طی شبانه‌روز گذشته ۲۴ کافه اینترنتی و کافه معمولی را تعطیل کرد و ۲۳ نفر را دستگیر نمود. این خبر را دفتر مطبوعاتی دولتی ایران، ایرنا، روز یک‌شنبه اعلام کرده است. این دستگیری‌ها بخشی از عملیات دولت اسلامی علیه رفتار غیراخلاقی به شمار می‌آیند.

به گفته یک منبع انتظاماتی، استفاده از بازی‌های غیراخلاقی رایانه‌ای، ذخیره کردن عکس‌های مستهجن در حافظه رایانه و حضور زنانی که پوشش کامل نداشتند، باعث تعطیلی کافه‌ها و دستگیری‌ها شده است.

این اقدامات، هم‌زمان است با عملیات زمستانی پلیس ایران علیه زنانی که حجاب کامل ندارند. تابستان‌ها گاه نیروی انتظامی از سخت‌گیری‌های خود نسبت به این مسائل می‌کاهد.

زمانی که محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵ رییس‌جمهور شد، قول داد تا کنترل بر «رفتار غیراخلاقی» را سختگیرانه‌تر کند.

‌ ‌

تلاش اسراییل برای تضعیف گزارش ایران
روزنامه دپرس، روز ۱۶ دسامبر با ذکر این عنوان می‌نویسد:
اسراییل هیأتی از کارشناسان اطلاعاتی به ایالات متحده فرستاده تا واشنگتن را نسبت به خطر ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران متقاعد سازند. این خبر را منابع اسراییلی روز یک‌شنبه گزارش کرده‌اند.

این هیأت امیدوار است تا در مورد گزارش برآورد اطلاعاتی آمریکا اطلاعات بیشتری دریافت کند. طبق این برآورد اطلاعاتی، ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

به گفته این منابع، هیأت اسرائیلی مدارک به شدت محرمانه‌ای همراه خود دارد که در آن‌ها نیات ایران برای ساخت سلاح اتمی بیشتر نمایان می‌شود. این منابع توضیح بیشتری در مورد این مدارک ندادند.

منابع اطلاعاتی اسراییل معتقدند که ایران برنامه جنگ‌افزار هسته‌ای خود را پس از توقف دوباره از سر گرفته است.

‌ ‌

کنسرت خواننده غربی در ایران
منبع خبری نیوز دات اِن‌ال روز ۱۶ دسامبر با درج این عنوان می‌نویسد:
خواننده ایرلندی، کریس دی‌برگ، سال آینده در تهران کنسرت خواهد داشت. به نقل از خبرگزاری بریتانیایی رویترز، این خواننده به همراه آریان، گروه پاپ ایرانی در تهران به روی صحنه خواهد رفت.

با این کنسرت وی اولین هنرمند غربی خواهد بود که پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ برای برگزاری کنسرت در این «کشور دیکتاتوری» مجوز دریافت می‌نماید.

این خواننده ۵۹ ساله در ایران از محبوبیت بسیاری برخوردار است. کنسرت کریس دی‌برگ قرار است در ماه ژوئن یا ژوئیه در یک استادیوم ۱۲ هزار نفره برگزار شود. این هنرمند به همراه گروه آریان آهنگی به نام «نغمه‌ای برای صلح» اجرا کرده است.

در ایران موزیک غربی که در آن متنی خوانده شود ممنوع است. در رادیوهای دولتی گاه نسخه‌ی بی‌کلام آهنگ‌های غربی شنیده می‌شود.

‌ ‌

دستگیری دو ایرانی با ۵۸ هزار یورو در جیب
در خبری که روزنامه دپرس روز شانزدهم دسامبر منتشر کرده می‌خوانیم:
در یک قطار بین‌المللی در خط آرنهِم هلند به اوبرهاوزن آلمان روز شنبه دو ایرانی که ۵۸ هزار یورو پول نقد با خود داشتند، دستگیر شدند.

به نقل از مأموران انتظاماتی هلند، تحقیقاتی در جریان است تا مشخص شود آیا این پول برای پول‌شویی حمل می‌شده یا از طرق غیرقانونی به دست آمده است.

این دو فرد ۴۱ و ۴۸ ساله در بخش هلندی مسیر دستگیر شدند. آن‌ها کوشش می‌کردند تا ساکی را که پول‌ها در آن بود، از چشم مأموران گشت پلیس، مخفی نگه دارند. این نخستین بار بود که مأموران گشتی پلیس هلند گشت خود را تا خط مرزی ادامه می‌دادند.

‌ ‌

اشعار بوکووسکی در ایران
روزنامه ان‌آرسی روز ۱۰ دسامبر می‌نویسد:
به زودی برای اولین بار اشعاری از شاعر لس‌آنجلسی، چارلز بوکووسکی (۱۹۲۰ - ۱۹۹۴) در ایران به چاپ می‌رسد. مترجم مشهور، احمد پوری، گزینه‌ای از اشعار این فرد دائم‌الخمر را به فارسی بر می‌گرداند. احتمال این‌که مقامات شدیداً محافظه‌کار ایران چوب به لای چرخ انتشار این کتاب بکنند زیاد است. زندگی‌نامه خودنوشت بوکووسکی۱ آکنده است از موضوعات الکل، سکس و روسپی‌گری.

پیش از این رمان «خاطرات فاحشه‌های غمگین من» نوشته نویسنده کلمبیایی و برنده جایزه نوبل، گابریل گارسیا مارکِز، پس از انتشار در ایران ممنوع اعلام شد. در ترجمه آن رمان به جای واژه فاحشگان از واژه «دلبرکان» استفاده شده است.

‌ ‌

استهزای ارتش ایران
مجله بین‌المللی ویژه مردان به نام اسکوایر۲ که دفتر اصلی آن در نیویورک است و در ۱۵ کشور، از جمله ترکیه، منتشر می‌شود، این هفته در تارنمای نسخه هلندی خود فیلم کوتاهی از یوتیوب را قرار داده که در آن چند فرد به ظاهر مسلح از یک سواری غیرنظامی پیاده می‌شوند و پس از حرکاتی شبیه به تمرین نظامی به اتومبیل برمی‌گردند و راننده ناشی هنگام دور زدن، خودرو را واژگون می‌کند.

این مجله برای این صفحه و موضوع آن، عنوان «ارتش ایران» را برگزیده و در زیر آن نوشته: «مفسران یوتیوب هنوز به طور کامل به توافق نرسیده‌اند که این تصاویر از کدام ارتش است؛ ولی به هر حال فیلمی است خنده‌دار.»


۱- Charles Bukowski

۲- Esquire

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)