تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

ای‌میل‌های اسراییلی به مقصد ایران

به تعویق افتادن صحبت‌های ایران و اروپا، موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران در یک کشور بی‌طرف، تمایل ایران به انجام معاملات نفتی با یورو، تلاش آمریکا در صلح فلسطین به خاطر تسهیل تشکیل یک ائتلاف عربی-غربی علیه ایران از جمله خبرهای جدید رسانه‌های هلند در مورد موضوعات ایران در هفته گذشته بودند. دیگر خبرهای تازه از این رسانه‌ها را با هم می‌خوانیم:

«المنصوری اعتراف کرده است»
روزنامه هلندی دپرس روز ۲۰ نوامبر نوشت: «شهروند هلندی، عبدالله المنصوری، که در ایران محبوس است، مسئول یک رشته حملات در ایران بوده است. این سخنی است که بزرگمهر زیاران سفیر ایران در هلند اظهار می‌دارد.»

این روزنامه که بر خلاف دیگر رسانه‌های هلند، در توضیحات خود نه از نام «الاحواز» بلکه نام خوزستان برای اشاره به استان خوزستان استفاده کرده، در ادامه می‌نویسد: «ایران، المنصوری ۶۲ ساله را مسئول بمب‌گذاری‌هایی می‌داند که طی آن‌ها در تهران ۲۰ نفر کشته و ۲۰۰ تن زخمی شدند.»
لازم به ذکر است که این بمب‌گذاری‌ها در اهواز رخ داده و اشاره به تهران در این گزارش دپرس نادرست است.

دپرس ادامه می‌دهد: در مورد روند محاکمه او اطلاعات کمی در دست است. هنگامی که در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی در مورد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، پرسشی نیز در مورد المنصوری مطرح شد، سفیر ایران ناگهان پوشه‌ای پنج سانتیمتری از اسناد و مدارک مربوط به وی شامل اعترافات او را به حضار ارائه کرد.

بیشتر این اسناد نسخه‌های چاپ‌شده‌ای از تارنمای عربی «سازمان آزادی‌بخش الاحواز» بودند که در آن‌ها این تجزیه‌طلبان مدعی انجام عملیات نظامی علیه ایران شده‌اند. نمونه‌های آن، انفجار نارنجک در زیر یک پل و بمب‌گذاری در تأسیسات نفتی در حوالی شهر اهواز است. به گفته ایرانیان، این مدارک به اضافه اعترافات نوشته شده با دست‌خط و اثر انگشت خود المنصوری به مقامات هلندی تحویل داده شده.

وزارت امور خارجه هلند مایل به پاسخگویی در این مورد نیست. سخنگوی این وزرات‌خانه می‌گوید: «ما در مورد محتوای محاکمه دخالتی نمی‌کنیم. ما تنها خواستار اجازه نظارت هستیم تا مطمئن شویم محاکمه‌ای عادلانه صورت می‌گیرد.»
با وجود درخواست‌های مکرر، تا کنون سه جلسه بدون حضور هلندیان برگزار شده است.

المنصوری یکی از درجه‌داران پیشین ارتش ایران است که در حین جنگ ایران و عراق، یعنی در سال ۱۹۸۷ به رژیم صدام حسین پناهنده شد و پس از اقامت در بغداد، به عنوان پناهنده به شهر ماستریخت هلند منتقل شد. وی بعداً گروهی تجزیه‌طلب به نام «سازمان آزادی‌بخش الاحواز» تأسیس کرد.

فالح عبدالله المنصوری در هلند به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه همکاری با سازمان عفو بین‌الملل از سوی ملکه هلند نشان افتخار و درجه اورانیه - ناساو دریافت کرد که از بالاترین درجات افتخار کشور هلند است.

‌ ‌

***

‌ ‌

ای‌میل‌های یک مقام اسراییلی به ایران
روزنامه پارول هلند روز ۲۴ نوامبر نوشت: یک روانکاو اسراییلی به نام داوید شامیر که افسر رزرو در بخش خدمات پزشکی ارتش اسراییل نیز هست، متهم به جاسوسی برای ایران و حماس شده است.

در محاکمه او مدارکی ارائه شده که نشان می‌دهد وی با ارسال ای‌میل و دورنگار به مقامات ایران و حماس پیشنهاد تحویل «اطلاعات حساس» نموده است.

شامیر در ماه آوریل از منزل خود در تل‌آویو ای‌میل‌هایی به وزارت خارجه ایران و پس از آن دورنگارهایی به کنسولگری ایران در استانبول فرستاده؛ ولی ایران از پیشنهاد او استقبال نکرده. او سپس پیشنهاد خود را برای سازمان اطلاعات روسیه و حماس فرستاده. درباره واکنش آن‌ها خبری در دست نیست.

شامیر ۴۵ ساله خود را به ایرانیان به عنوان «افسری در تماس با مقامات ارشد ارتش» معرفی کرده و مدعی شده می‌تواند نقشه‌های تخلیه مردم در اسراییل به هنگام حمله‌های موشکی و نقشه محل بیمارستان‌های اصلی ارتش را در اختیار ایران بگذارد. او در محاکمه‌اش اعتراف کرده که تنها از روی «طمع» دست به این کار زده است.

در سال ۱۹۹۸ یک تاجر اسراییلی به نام ناهوم منبر به جرم تحویل مواد سلاح شیمیایی به ایران، به ۱۶ سال حبس محکوم شد.

***

‌ ‌

انتقاد روزنامه وابسته به خامنه‌ای از احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران زیر آتش انتقاد بنیادگرایان کشور خود قرار گرفته. این خبری است از روزنامه تلگراف شماره بیست و دوم نوامبر.

این روزنامه می‌نویسد: روزنامه جمهوری اسلامی که وابسته به آیت‌الله خامنه‌ای است، رفتار احمدی‌نژاد با رقیبان خود را غیراخلاقی و حتی خطرناک برای کشور توصیف می‌کند. روزنامه جمهوری اسلامی در یکی از مقاله‌های اصلی خود، زدن برچسب خائن و جاسوس از سوی احمدی‌نژاد به مخالفان برنامه هسته‌ای را نکوهش می‌کند. به گفته این روزنامه محمود احمدی‌نژاد از همین روش در برخورد با نمایندگان مخالفش در مجلس نیز استفاده می‌کند.

***

‌ ‌

ادامه مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق
به گزارش خبرگزاری نووم در روز ۲۰ نوامبر، ایران دعوت برای انجام مذاکرات جدید با ایالات متحده در مورد عراق را پذیرفته است. این سخن را منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرده است.

به گفته او این دعوت از سوی سفیر سوییس به تهران ارائه شده و این مذاکرات «در آینده نزدیک» انجام خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)