تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

سریال هولوکاست، ایران را به پای تلویزیون نشانده

عدم اجازه به احمدی‌نژاد برای دیدار از محل مرکز تجارت جهانی نیویورک، آزادی کیان تاج‌بخش، دستگیری یک ایرانی در عراق از سوی آمریکايیان، رد تهدید به جنگ علیه ایران از سوی فرانسه، تمایل آمریکا به حل دیپلماتیک مسائل با ایران و درخواست وزیر امور خارجه هلند برای تحریم بیشتر ایران از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلندی درباره ایران بودند.
خبرهای دیگر این رسانه‌ها را با هم می‌خوانیم:

تحریم ایران از سوی آمریکا الکی است
این عنوانی است از روزنامه تلگراف روز یک‌شنبه ۲۳ سپتامبر.
این روزنامه می‌نویسد: «در مقابله با بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، دولت آمریکا خواهان برقراری تحریم‌های سختگیرانه‌تری است. اما شرکت‌های آمریکایی، از سال ۱۹۷۹ که این تحریم‌ها اعلام شده تا کنون، این قوانین را به راحتی زیر پا گذاشته‌اند و واشنگتن هم واکنش زیادی به این نقض قوانین نشان نداده است.

این مسأله در یک پرونده محرمانه از وزارت امور خارجه آلمان آمده. این پرونده به تازگی به دست مجله آلمانی اشپیگل افتاده است.
طبق گزارش این پرونده، شرکت‌های آمریکایی از طریق نشانی‌های پنهانی در دبی با ایران تجارت می‌کنند و محصولاتی مانند نرم‌افزار مایکروسافت، بلدوزرهای کاترپیلار، کوکاکولا و پپسی در ایران به وفور دیده می‌شود.

از زمان انتخاب سارکوزی به ریاست جمهوری فرانسه، پاریس نیز از تحریم‌های سخت‌تر ایران اعلام حمایت می‌کند. ولی به گزارش این پرونده آلمانی، شرکت‌های فرانسوی مانند پژو، رنو، توتال، بی‌ان‌پی و شرکت مالی سوسیته ژنرال به طور کامل در ایران فعالند.»

«تجارت شرکت هوانوردی هلندی با ایران» و شکایت آمریکا
ایالات متحده از یک شرکت هلندی هوانوردی شکایت رسمی کرده است. به گفته آمریکايیان، این شرکت قانون تحریم اقتصادی ایران را زیر پا گذاشته است. این خبری است از منبع خبری آی‌ان‌پی روز ۱۹ سپتامبر.
این شرکت که «اَوییشن سرویسز اینترنشنال» نام دارد و سازنده قطعات هواپیما است، در روستایی در شمال هلند مستقر است.

از روب کرای‌پول صاحب این شرکت نیز شکایت رسمی شده. زیرا او به بازرسان آمریکایی که برای نظارت بر قانون تحریم ایران آمده بودند دروغ گفته است.
به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این شرکت در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، تجهیزات هواپیما را از سازنده‌های آمریکایی خریده و بدون مجوز به ایران فروخته است.

این تجهیزات شامل آلومینیوم عیار بالا، تجهیزات ناوبری و چتر نجات نیز می‌شده است. به گفته آمریکائیان این شرکت بیش از ۲۹۰ قطعه تجهیزات به ایران فروخته است.
برای صاحب این شرکت تقاضای ۵۰ سال حبس و يک میلیون دلار جریمه شده. او هرگونه نقض قانون از سوی شرکتش را رد می‌کند.

ایران گلوله‌باران شمال عراق را تأيید کرد
ایران روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر برای نخستین بار تأيید کرد که مواضع افراد مسلح گروه پژاک را در شمال عراق گلوله‌باران کرده است.

روزنامه تلگراف هلند با درج این خبر می‌نویسد: «به گفته مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، ایران مقامات شمال عراق را از پیش در این مورد باخبر کرده بود؛ ولی پاسخی از آن‌ها نشنید.»
سرلشگر یحیی رحیم صفوی در سیمای جمهوری اسلامی گفت که برخی از اردوگاه‌های پژاک تا ۱۰ کیلومتر در عمق کشور عراق برپا شده‌اند. او افزود: «این حق ما است که از مرزهایمان حفاظت کنیم. از آنجا که مقامات محلی، اقدامی علیه پژاک صورت نمی‌دهند، ما خود را آزاد می‌دانیم تا اردوگاه‌های این افراد را گلوله‌باران کنیم.»
پژاک شاخه‌ای است که حزب کارگران کردستان ترکیه برای ایران درست کرده. این احزاب خط مشی کمونیستی را دنبال می‌کنند.

سریال هولوکاست ایران را به پای تلویزیون نشانده
این عنوانی است از یک خبر تارنمای نیوز دات ان‌ال به نقل از خبرگزاری نوووم.

این تارنما می‌نویسد: «این سریال بسیار شبیه فیلم لیست شیندلر است. در این سریال، یک دیپلمات ایرانی در پاریس، در جریان جنگ جهانی دوم، صدها یهودی را از دست نازی‌ها نجات می‌دهد.»

این خبر ادامه می‌دهد: «بسیار جای تعجب است که چنین چیزی از تلویزیون ایران پخش می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد، ريیس‌جمهور ایران، علناْ وجود هولوکاست را مورد تردید قرار داده و اسرايیل را شدیداْ محکوم کرده. رسانه‌های دولتی ایران به ندرت به هولوکاست اشاره می‌کنند و در کتاب‌های درسی چیزی درباره آن وجود ندارد و در نتیجه ایرانیان چیز کمی درباره این حوادث جان‌گداز می‌دانند.

با همه این احوال این سریال به راستی نسبت به سرنوشت یهودیان جنگ دوم جهانی هم‌دردی نشان می‌دهد.
اگر اجازه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نبود، این سریال هیچ‌گاه اجازه پخش نمی‌یافت. چرا که تلویزیون دولتی ایران تحت فرمان اوست.
این سریال یک تابوی دیگر را نیز می شکند. برای نمایاندن حالت واقعی خیابان‌های پاریس دهه ۴۰، زنان در این سریال روسری به سر ندارند.»

این تارنمای هلندی ادامه می‌دهد: «احتمالاْ این سریال که از ماه آوریل پخش می‌شود، تلاشی است از سوی رهبران ایران تا از وجهه ضدیهودی خود بکاهند. مقامات ایرانی همواره تکرار می‌کنند که ایران ضد اسرايیل است و نه ضد مردم یهود.

در ایران حدود ۲۵ هزار یهودی زندگی می‌کنند که بزرگ‌ترین جامعه یهودی در خاورمیانه پس از اسرائیل است. یهودیان در مجلس ایران نیز یک نماینده دارند.
این سریال چشم و گوش بسیاری از ایرانیان را باز کرده. هشت قسمت دیگر آن قرار است پخش بشود.»


آرژانتین: ایران به درخواست کمک واکنش نشان دهد
به گزارش تارنمای خبری بایتِنلاندِ تلگراف، نستور کیرشنر، رئیس جمهور آرژانتین روز شنبه از ایران خواسته تا در زمینه حل مسأله انفجارهای سال ۱۹۹۴ بوينس‌آیرس کمک کند.

این انفجارها در آن سال، در یک مرکز فرهنگی یهودی رخ داد و باعث کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن ۲۰۰ تن شد.
آرژانتین، مقامات وقت ایران را مقصر این انفجارها می‌داند؛ ولی ایران هر گونه ارتباطی با این انفجارها را تکذیب می‌کند.

کیرشنر از ایران خواسته تا به درخواست‌های همکاری در مورد این پرونده واکنش نشان بدهد. ريیس‌جمهور آرژانتین قرار است روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از ایران به خاطر عدم همکاری‌اش با این پرونده انتقاد کند.

محسن بهاروند، دیپلمات ارشد ایران در بوينس‌آیرس، یک چنین سخنرانی از سوی نستور کیرشنر را به معنی هواداری آرژانتین از جنگ علیه ایران ارزیابی می‌کند. کیرشنر در پاسخ، هواداری خود از آغاز جنگ را رد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

khob bod

-- amin ، Sep 24, 2007

keyli az iraniyan dakele iran dar bareye jange jahaniye dovom chizi nemidanand ta berese be holokast

-- shahram ، Mar 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)