تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرور اخبار ایران و ایرانیان در رسانه‌های هلند

آزادی پژوهشگر ایرانی - آمریکایی، هاله اسفندیاری، از زندان اوین، به گروگان رفتن ۱۲ ایرانی در پاکستان، پیشرفت گفت‌وگوهای ایران و آژانس اتمی و خبر سفر قریب‌الوقوع محمود احمدی‌نژاد به بغداد از جمله خبرهای ایران بودند که طی هفته‌ی گذشته در رسانه‌های هلند بازتاب یافتند.
دیگر خبرهای منتشرشده از ایران در رسانه‌های کشور هلند را در زیر می‌خوانیم:


ایران: ژل، موی دم‌اسبی و تاج‌خروسی ممنوع

تارنمای خبری فوک نوشت: حکومت ایران می‌کوشد مجدداً یکی از راه‌های اعتراض را از جوانان بگیرد و آن طرز اصلاح موی سر است.

اصلاح موهای سر به سبک غربی در تهران تابو است. حکومت به ۷۰۰ آرایشگاه مو، سر کشیده و برداشتن ابروی مردان و خال‌کوبی را در آن‌ها ممنوع کرده است.

از این پس، استفاده از ژل سر، اصلاح مو طبق مدل‌های دم‌اسبی و تاج‌خروسی نیز قدغن اعلام شده. بیست آرایشگاه که به این ممنوعیت‌ها بی‌اعتنایی کرده بودند نیز بسته شدند.

این فشارها به اعتراض‌هایی منجر شده و یکی از رَپرهای زیرزمینی، به نام ماهور، آهنگی در این باره خوانده که بسرعت در میان مردم محبوب شده است.


شعار "مرگ بر آمریکا"

منبع خبری اِی.ان.پی هلند روز بیستم ماه اوت نوشت: آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، می‌خواسته شعار "مرگ بر آمریکا" را لغو کند. این مطلب در کتاب تازه‌ی خاطرات رییس جمهوری پیشین ایران، علی‌اکبر رفسنجانی، ذکر شده است.

طبق این کتاب خاطرات، آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۴، یعنی در زمان جنگ با صدام حسین، این خواسته‌ی خود را با آیت‌الله رفسنجانی در میان گذاشته است.

مسلمان‌ها این شعار را، که در آن نیرویی الهی دمیده شده، پس از هر نماز جمعه تکرار می‌کنند. این افشای رفسنجانی در ایران سر و صدای زیادی به راه انداخته است.


ایران بمب هوشمند می‌سازد

ایران با موفقیت یک بمب لیزری ۹۰۰ کیلویی را آزمایش کرده است. این خبری‌ست از روزنامه‌ی تلگراف در روز ۲۶ اوت.

بر پایه‌ی این خبر، و به نقل از سردار سرتیپ مصطفی‌نجار، موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش باعث شده تا ایران برای این بمب یک خط تولید ایجاد کند.

تلویزیون ایران تصاویر این بمب را که «قاصد» نام دارد نشان داده و به گفته‌ی سردار نجار این بمب پس از پرتاب از هواپیماهای شکاری قادر است هدف‌هایی را در فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری نابود سازد.

به نقل از سردار نجار، بمب قاصد نقش مهمی در سامانه‌ی دفاعی ایران خواهد داشت.


"شفافیت ایران مانور انحرافی است"

نشریه‌ی خبری اینترنتی نیوز دات ان.ال این هفته نوشت:

شفافیت تازه‌ی ایران در مورد برنامه‌ی هسته‌ای‌اش یک مانور انحرافی‌ست. این اقدام تازه‌ی ایران به مثابه دیواری از دود است تا با آن، توجه جهانیان را از تلاش‌های بی‌وقفه‌ی آن کشور در جهت دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای منحرف سازد. این سخن را گرگوری شولته، بلندپایه‌ترین نماینده‌ی آمریکا در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۲ اوت بیان کرد.

او افزود: "به این خاطر هیچ چیز مانع از ادامه‌ی سیاست تحریم ایران توسط شورای امنیت نیست. ما در حال حاضر با دیگر اعضای شورای امنیت مشغول آماده‌سازی قطع‌نامه‌ی سوم هستیم".


نامه‌رسان هفت‌تیرکش ایرانی در هلند

دادستانی کل هلند در لاهه، ۲۳ اوت امسال خواستار یک سال حبس و درمان اجباری روانی برای یک ایرانی ۴۷ ساله در این کشور شد.

به نقل از روزنامه‌ی تلگراف، این ایرانی که محمود نام دارد به‌خاطر عصبانیت از اخراج شدن از شغل نامه‌رسانی، با اسلحه‌ای وارد غذاخوری دفتر پستخانه‌ی تی.ان.تی شده و هفت گلوله به سقف این غذاخوری شلیک کرده است.

او روز پیش از آن به این خاطر که در رساندن نامه‌ها به مقصدهایشان تعلل کرده بود از کار اخراج شده بود. علت این امر هم پنچری دوچرخه و نداشتن پول کافی برای تعمیر آن بوده است.

محمود می‌گوید که این پنچری قطره‌ای بوده که صبر و طاقت او را لبریز کرده. او می‌گوید: "همکارانم همیشه مرا آزار می‌دهند. آن‌ها مرا احمق خطاب می‌کنند. من احمق نیستم. زبان هلندی من خوب نیست ولی این به این معنی نیست که من عقب‌افتاده‌ی ذهنی باشم. این عملی از روی ناامیدی بود. آن‌ها مرا تحقیر کرده‌اند، به من توهین کرده‌اند".

او می‌گوید که قصد شلیک به هیچ کسی را نداشته بلکه می‌خواسته در سالن غذاخوری خودکشی کند.

دادستان کل از ترسیدن شدید حاضران در سالن غذاخوری صحبت کرده. بسیاری از این همکاران نتوانسته‌اند شب را بخوابند. دادستان همچنین از احتمال کمانه کردن تیرها از سقف و کشته‌شدن حاضران صحبت کرده. وی قرار است ۶ سپتامبر در مورد مجازات فرد متهم تصمیم نهایی را اعلام کند.


آدم‌ربا کیست؟

روزنامه‌ی تراؤ این هفته نوشت:

پسر خودت را بربایی تا او را از چنگ یک گروه تروریستی نجات بدهی و بعد با قاضی‌های دادگاه روبه‌رو شوی.

این مسأله برای حبیب خرمی که از ایرانیان هلند است پیش آمده. حبیب خرمی که از سال ۱۹۹۲ به هلند آمده از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق بوده که از این سازمان بیرون آمده است.

جداسازی اجباری او و همسرش لیلا از فرزندشان که به دستور مجاهدین خلق در عراق صورت گرفت باعث شد تا او این سازمان و اردوگاه عراق را ترک کند. همسرش ولی به این حکم سازمان مخالفتی نشان نداده.

پسر ایشان به نام بهادر در ۳ سالگی از سوی سازمان به کانادا فرستاده شد و توسط خانواده‌ای از مجاهدین خلق به گردهمایی‌های سازمان برده می‌شد. بهادر یکی از صدها کودکی‌ست که سازمان مجاهدین در سال ۱۹۹۱ از عراق بیرون برده است.

خرمی پسر خود را در کانادا یافته و به هلند آورده است. والدین انتصابی بهادر در کانادا به دادگاه رجوع کردند و دادستان حکم آدم‌ربایی صادر کرده‌است. این حکم از سوی قاضی هلندی نیز پذیرفته شد.

حبیب خرمی با جریمه‌ی نقدی روبه‌رو شد و به زندان افتاد. او به این حکم رسماً اعتراض کرد و فرجام‌خواهی او و پیگیری یکی از وکلای هلندی باعث آزاد شدن او شد.

او و پسرش اکنون در شهری در شمال هلند سکونت دارند. مادر بهادر هیچ‌وقت با او تماسی نگرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)