تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اخبار ایران در رسانه‌های هلندی

رسانه‌های هلند در هفته‌ي گذشته از کوشش‌های جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا، برای قراردادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی نوشتند. دستگیری دو چینی به اتهام عکس‌برداری از مناطق نظامی ایران و دزدیده شدن دو گردشگر بلژیکی در ایران نیز در رسانه‌های هلندی انعکاس داشت.

تارنمای خبری News.nl از قول خبرگزاری‌های نووم و آسوشیتدپرس نوشت: «نظامیان آمریکایی پنجاه تن از اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را تحت تعقیب دارند. این افراد از سوی آمریکاییان به آموزش و مسلح‌کردن شبه‌نظامیان شیعه در استان‌های بابل، نجف و کربلای عراق متهم شده‌اند.»

این خبر روز یکشنبه از قول ژنرال ریک لینچ، از فرماندهان بلندپایه‌ي آمریکایی در جنوب بغداد نقل شده ‌است.

ژنرال لینچ افزود: «ما می‌دانیم پاسداران ایرانی در عراق حضور دارند و به دنبال شکار آن‌ها هستیم. آن‌ها حدود ۵۰ نفر هستند و پس و پیش می روند. در این منطقه، نقاط باز زیادی وجود دارد».

او برای گفته‌های خود مدرکی ارائه نکرد و جزئیات بیش‌تری نیز ارائه نداد.

دولت بوش سعی می‌کند سپاه پاسداران ایران یا بخشی از آن به نام «نیروی قدس» را به‌عنوان نیرویی تروریستی در فهرست سیاه خود وارد کند.

«دومین بلژیکی هم آزاد شده»

با این‌که این هفته، خبرها درباره‌ي دو گردشگر بلژیکی که در استان بلوچستان ایران گروگان گرفته شدند ضد و نقیض بود ولی روزنامه تِلِخراف هلند روز یک‌شنبه از آزادی دومین گروگان خبر داد. این در حالی است که در همین روز، وزارت امور خارجه بلژیک گزارش داده بود دومین گروگان هم‌چنان در دست آدم‌ربایان است.

این زن و شوهر بلژیکی، پایان هفته‌ي گذشته در جاده‌ي بم به زاهدان توسط افراد مسلح محلی ربوده‌شدند. انگیزه این آدم‌ربایی، سعی در آزاد کردن برادر سرکرده‌ي گروه مسلح اعلام شده است.

هشدار ایران: سپر موشکی، آسیا را تهدید می‌کند

بخش خارجه روزنامه‌ي هلندی «تلخراف» روز پنج‌شنبه، ۱۶ اوت نوشت:
طرح ایالات متحده برای ساخت یک سپر موشکی در اروپای مرکزی، تهدیدی برای کل قاره‌ي آسیا به‌شمار می‌آید. این هشداری بود که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست عالی در قرقیزستان ابراز کرد.

به گفته‌ي مقامات ایالات متحده قرار است از سپر موشکی آمریکا علیه تهدید احتمالی موشک‌های ایران و کره شمالی استفاده شود. به گفته محمود احمدی‌نژاد، این سپر نه تنها برای ایران بلکه برای همه‌ی کشورهای سازمان همکاری شانگهای (اس.سی.اُ) یک تهدید به‌شمار می‌آید. روسیه، چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و ایران عضو «اس.سی.اُ» هستند.
روسیه نیز شدیداً‌ با طرح سپر موشکی آمریکا مخالف است.

پس از ۲۷ سال: مذاکرات عراق با ایران درباره‌ی مرز

عراق روز سه‌شنبه به‌طور جداگانه با همسایگانش، ایران و اردن، درباره‌ي مسائل مرزی، مقابله با تروریسم و مشکلات پناهندگان همفکری کرده‌است.
این خبر را خبرگزاری اِی.پی هلند روز سه‌شنبه‌ي گذشته گزارش کرد. بنا بر این خبر، طی مشورتی که در تهران انجام شد مسائل بازسازی علائم مرزی و مقابله با قاچاق اسلحه و الکل مورد مذاکره قرار گرفته است. این نخستین بار پس از ۲۷ سال است که عراق و ایران درباره‌ي مسائل مرزی خود به گفتگو نشسته‌اند.

در این دیدار که میان فرمانده‌ي نیروی انتظامی ایران و فرمانده مرزبانان عراق انجام شد مسئله‌ي قدیمی مرز آبی اروندرود و همچنین شمار فراوانی از علائم مرزی که در طول جنگ ایران و عراق نابود شده‌اند مطرح شد.

عراق در طول مرز ۱۲۸۰ کیلومتری خود با ایران، بیش از ۳۷ هزار مرزبان دارد که در ۴۲۳ پادگان مرزی تقسیم شده‌اند.

احمدی‌نژاد: ما به طالبان اسلحه نداده‌ایم

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران، روز سه‌شنبه طی دیدار خود از افغانستان اتهامات آمریکا مبنی بر تحویل اسلحه ایرانی به طالبان را رد کرد.
این خبری است از روزنامه تلخراف هلند که روز سه‌شنبه گذشته منتشر شد. این روزنامه می‌افزاید:

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده: «در حال حاضر، به اندازه‌ای اسلحه از ایران به افغانستان سرازیر می‌شود که نمی‌توان باور کرد این امر بدون آگاهی حکومت ایران اتفاق بیفتد.» دولت بریتانیا نیز چنین اتهاماتی را خطاب به ایران اظهار کرده‌است.

محمود احمدی‌نژاد و حامد کرزی در این دیدار بر سر گسترش روابط توافق داشتند. کرزی در صحبت‌های اخیرش نقش ایران در منطقه را مثبت خوانده است.

دیگر موضوع مورد بحث، مسئله‌ي یک میلیون پناهنده افغانی در ایران بود. ایران تاکنون ۱۶۰ هزار نفر از پناهندگان غیرقانونی افغان را بازپس فرستاده ‌است. در دیدار اخیر احمدی‌نژاد و کرزی، مسئله‌ي قاچاق مواد مخدر نیز مورد بحث قرار گرفت. ایران از سوی افغانستان با سیلی از تریاک مواجه است.

نجات‌یافته از گلوله ولی هر شب مورد تجاوز جنسی

روزنامه هلندی تراؤ که گرایش مسیحی دارد آخر هفته‌ي گذشته نوشتاری با عنوان بالا منتشر کرد. موضوع این مقاله، محتوای کتاب خاطراتی است که در زبان انگلیسی با نام «زندانی تهران» انتشار یافته و برگردان هلندی آن هم با عنوان «در آغوش ترس» چندی پیش به بازار آمد.

نویسنده این کتاب، خانم مارینا نمت («نمت» در زبان مجاری به معنای «آلمانی» است) از مسیحیان ایرانی است که در ۱۶ سالگی به جرم سیاسی در زندان اوین زندانی می‌شود. در کتاب خاطرات او آمده که یکی از زندانبانان به شرط ازدواج، او را از مرگ نجات می‌دهد. مارینا نعمت پس از تواب و مسلمان شدن با این زندانبان ازدواج می‌کند و پس از کشته‌شدن شوهرش به خانه‌ي پدری خود بازمی‌گردد. او سرگذشت خود را سال‌ها بعد در کانادا نوشته و چاپ می‌کند.

روزنامه تراؤ در سرتیتر خود می‌نویسد: «مارینا نمت در زندگی‌نامه خود چشم‌انداز جالبی از یکی از جنبه‌های تاریک جامعه ایران را به نمایش می‌گذارد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)