تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران در رسانه‌های هلند

طی هفته‌ی گذشته، در باره‌ی مسایل ایران عناوین گوناگونی در رسانه‌های هلند منتشر شد. از جمله‌ی این عناوین می‌توان به بازدید نخست‌وزیر عراق از ایران، فشار مسکو بر ایران در ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای، بسته شدن روزنامه‌ی اصطلاح‌طلب شرق پس از مصاحبه با یک فرد همجنسگرا، مثبت خواندن نقش ایران در منطقه از سوی کرزی و قول ایران برای کمک به عراق علیه تروریسم اشاره کرد. دیگر تحولات مربوط به ایران و ایرانیان که توجه رسانه‌های هلندی را به خود معطوف داشت عبارت بودند از:



احسان جامی

ضرب و شتم رییس کمیته‌ی مسلمانان پیشین و پیامدهای آن

شنبه‌ی گذشته سه مرد در یکی از خیابان‌های هلند احسان جامی، رییس «کمیته‌ی مسلمانان پیشین» را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این مسأله پیامدهای زیادی داشت و بحث آزادی دین و آزادی بیان را مجدداً در سرخط خبرها و نظرها در رسانه‌های هلند قرار داد.

احسان جامی، ۲۲ ساله، از ایرانیان هلند و نماینده‌ی حزب کارگر این کشور در شورای یکی از شهرهای غرب هلند است. به گفته‌ی خود او، ضاربان دو فرد مراکشی‌تبار و یک سومالیایی بودند.

احسان جامی، که پیش از این هم در خیابان و هم از طریق اینترنت تهدید شده بود، هدف از تأسیس کمیته‌ی مسلمانان پیشین را «جلوگیری از تهدید نسبت به مسلمانان از دین برگشته» اعلام کرده است. یکی از مشاوران اصلی این کمیته، افشین عِلّّیان، استاد دانشگاه، فیلسوف و شاعر هلندی‌ست که او نیز از ایرانیان ساکن هلند است.

احسان جامی در ماه‌های اخیر در مصاحبه‌های خود الفاظی توهین‌آمیز نسبت به پیامبر و قرآن ابراز داشته بود. از نظر افراد صاحب نفوذ اسلامی، که طی هفته گذشته در رسانه‌های هلند با ایشان مصاحبه شد، به کار بردن همین الفاظ علت اصلی ضرب و شتم او بوده است. با وجود این، مسلمانان مصاحبه شونده، این ضرب و شتم و تهدیدهای مختلف نسبت به احسان جامی را نکوهش کردند.

حزب کارگر هلند، یعنی حزبی که احسان جامی از نماینده‌های آن است، از سخنان وی انتقاد کرده است. واؤتر بوس، رییس حزب کارگر هلند، وی را «جوان و بی‌تجربه" نامید و گفت: «حزب ما تنها حزبی‌ست که صراحتاً اعلام کرده از حقوق شهروندان برای ترک دین پیشین خود حمایت می‌کند. اما ما نمی‌توانیم از احسان جامی پشتیبانی کنیم؛ زیرا روش او برای جذب افراد از دین خارج شده عبارتست است از توهین و آزار افراد دیندار».

احسان جامی در رسانه‌ها اظهار داشته که نظراتش نسبت به مقدسات اسلام را نه به عنوان رییس کمیته‌ی مسلمانان پیشین، بلکه به عنوان یک نظر شخصی ابراز کرده است.

طبق گزارشی که در روزنامه‌ی تلگراف هلند منتشر شد، آَیان حرصی علی، نماینده‌ی پیشین «حزب مردم برای آزادی و مردم‌سالاری» (وی‌وی‌دی) در پارلمان هلند از مواضع حزب کارگر نسبت به احسان جامی انتقاد کرده است.

خانم حرصی علی، که هم‌اکنون در سازمانی محافظه‌کار در آمریکا شاغل است، حزب کارگر هلند را به همراهی با بنیادگرایان اسلامی متهم کرده است.

پس از بحث‌های طولانی و نظرات مختلف در مورد گماردن محافظ برای احسان جامی، مقامات هلندی تصمیم بر محافظت کامل از او گرفته‌اند.



خِیرت ویلدرس، نماینده‌ی دست راستی پارلمان هلند

سخنان نماینده‌ی ضداسلامی پارلمان هلند و پیامدهای آن

هفته‌ی گذشته خِیرت ویلدرس، نماینده‌ی دست راستی پارلمان هلند، خواستار ممنوعیت قرآن در این کشور شد. او با «خشن» خواندن محتوای قرآن و مقایسه‌ی آن با کتاب‌های خشنی که در هلند ممنوع‌اند، خواستار ممنوع اعلام شدن قرآن در هلند شد.

به گزارش روزنامه‌ی ان.آر.سی هلند، سفارت‌های ایران و مصر، نهم اوت، بیانیه‌هایی را در واکنش به او صادر کردند.

سفارت ایران در بیانیه‌ی خود سیاسیون و جامعه‌ی هلند را فرا خواند تا «علیه نیروهایی که در جامعه تفرقه می‌اندازند» مخالفت نشان دهند.

مصر نیز با محکوم کردن این سخنان، آن را «بیانگر وجود نژادپرستی نزد برخی از سیاست‌مداران غربی» دانست.

وزارت خارجه‌ی هلند تمایلی به پاسخگویی به این بیانیه‌ها از خود نشان نداد ولی به گزارش اِی.ان.پی، ماکسیم فِرهاخِن، وزیر خارجه‌ی هلند، در مورد سخنان ویلدرس گفت: «این سخنان حد و مرز ادب و احترام را رد کرده است».

روزنامه‌ی ان.آر.سی روز یک‌شنبه از افزایش محبوبیت خیرت ویلدرس و حزب او در میان هلندیان خبر داد. بر پایه‌ی نظرسنجی هفتگی رسانه‌ها که در میان مردم هلند انجام می‌شود، اگر حزب آزادی خیرت ویلدرس هم‌اکنون در انتخابات شرکت کند ۱۸ کرسی پارلمانی به‌دست خواهد آورد. این مقدار دو برابر تعداد کرسی‌های کنونی این حزب در پارلمان هلند است.


تظاهرات ۵۰ ایرانی در لاهه

تارنمای خبری نیوز دات اِن.ال از قول خبرگزاری نووم هلند نوشت: «دو سازمان ایرانی روز جمعه، دهم اوت، برای سومین روز تظاهراتی را در مقابل وزارت خارجه‌ی هلند در لاهه برگزار کردند. تظاهرکنندگان خواستار تحت فشار گذاشتن حکومت ایران از سوی دولت هلند به منظور توقف اعدام افراد زیر سن قانونی و مخالفان حکومت شده‌اند».

موسی زاهد، از "انجمن دانشگاهیان ایرانی هلند"، گفت: «در ماه ژوییه ۳۳ نفر در ایران اعدام شدند». بنا به گفته‌ی او، در ۲۷ سال گذشته «در ایران ۱۲۰ هزار زندانی سیاسی اعدام شده‌اند».

گروه دیگری که در این تظاهرات شرکت داشت، گروه "جوانان، اصلاح‌گران آینده‌ی جهان" (جی.تی.وی) نام دارد.

تارنمای خبری نیوز دات اِن.ال می‌نویسد: «مقاومت علیه رژیم در سراسر جهان در قالب شورایی به نام شورای ملی مقاومت تشکل یافته است».

به نقل از همین تارنما، حدود ۴۰ هزار ایرانی در هلند سکونت دارند.

تماس بدنی، مایه‌ی تعجب هلندیان

روزنامه‌ی تلگراف هلند، که پرفروش‌ترین روزنامه در هلند محسوب می‌شود، در صفحه‌ی اول بخش اخبار خارجی خود عکس بزرگی از نوری المالکی، نخست وزیر عراق، و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، را چاپ کرد. در این عکس، مالکی و احمدی‌نژاد دست در دست، در کنار یکدیگر ایستاده‌اند. عنوان خبر این روزنامه چنین است: «مردان، دست در دست». زیرنویس عکس مذکور نیز چنین است: «"تماس بدنی در جهان اسلام بسیار عادی‌ست. در این تصویر می‌بینیم که نوری المالکی، نخست وزیر عراق، و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، در جریان یک گردهمایی رسمی، برادرانه دست در دست یکدیگر گذاشته‌اند. ولی ایران همجنسگرایان را در کشور خود اعدام می‌کند؛ همان‌طور که به‌تازگی دو نوجوان زیر بیست سال در ایران اعدام شدند».

بدحساب‌های ایرانی از مسابقات جهانی کانو اخراج شدند

این عنوان خبری‌ست از صفحه‌ی تله‌اسپورت هلند. این منبع خبری نوشت: «فدراسیون جهانی کانو، تیم ایران را روز جمعه از لیست مسابقات قهرمانی جهانی در رشته‌ی قایق‌های کانوی آب آرام کنار گذاشت. این آسیایی‌ها، با وجود اخطاریه‌های مکرر، هنوز هم حساب هتل و هزینه‌های نام‌نویسی خود را نپرداخته‌اند. بدهی این تیم مبلغ ۱۸ هزار یورو است. تیم کانوی ایران به‌خاطر این تصمیم، از بازی در مسابقات المپیک تابستان که سال آینده در پکن برگزار می‌شود نیز محروم خواهد شد

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)