تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مروری بر گزارش‌های رسانه‌های هلندی در هفته گذشته از موضوعات ایران

رابطه اقتصادی هلند و ایران

شنیدن فایل صوتی

ماکسیم فِرهاخن، وزیر امور خارجه هلند، اعلام کرد که هلند قصد تحریم اقتصادی ایران را ندارد.

این مطلب را روزنامه پارول هلند روز ۲۸ ژوئن اعلام کرد. به گزارش این روزنامه، آقای فرهاخن حاضر نشد تا ضمانت اعتباری صادرات را برای شرکت‌هایی که با ایران داد و ستد دارند لغو کند. گروه‌های مختلفی در صحنه سیاسی هلند خواستار لغو این ضمانت‌ها و تحریم اقتصادی ایران شده‌اند.

وزیر امور خارجه به پارلمان اعلام کرد که لغو این ضمانت به معنی تحریم اقتصادی است و چنین چیزی در دستورکار هلند نیست.

مرکزاطلاعات و اسناد اسرائیل در هلند از دولت این کشور خواسته‌بود تا از این طریق از توسعه تبادلات اقتصادی با ایران جلوگیری کند. احزاب اتحاد مسیحی و اس.جی.پی نیز خواستار تحریم ایران هستند.

ماکسیم فرهاخن در این زمینه گفت که در سازمان ملل متحد هم صحبت از تحریم کامل اقتصادی علیه ایران نیست و هر کشور خود می‌تواند نسبت به چنین تحریمی جدا تصمیم بگیرد. اکثریت اعضاء پارلمان هلند با دیدگاه‌های وزیر امور خارجه موافق بودند.

ولی آقای فرهاخن همچنین اعلام کرد، این موضوع با مسئله سفر تازه یک هیئت اقتصادی هلندی به ایران تفاوت دارد. به گفته او لغو نکردن ضمانت صادراتی برای این بوده تا به قراردادهای حاضر میان هلند و ایران ضربه‌ای زده نشود ولی خود وزیر نیز شخصاً با گسترش روابط تجاری با ایران مخالفت دارد. این در حالی است که شرکت‌های گوناگون هلندی با استفاده از فقدان ممنوعیت قانونی در حال مذاکرات برای گسترش تجارت با ایران هستند.

طی هفته گذشته هیئتی تجاری متشکل از ۱۲ شرکت هلندی به ایران سفر کرد.
این هیئت طی سفری پنج‌روزه در زمینه‌های بسیاری از جمله نفت و گاز و بندرسازی با ایرانیان مذاکره داشت. این سفر، بحث‌های زیادی را در پارلمان و کابینه هلند برانگیخت و با این‌که اکثریت در پارلمان هلند با سفر این هیئت مخالف بودند ولی کابینه نتوانست قانوناً از انجام آن جلوگیری کند.

در جریان آغاز این سفر، فرانک هِیمسکِرک، معاون وزیر اقتصاد هلند یارانه‌ای که برای این هیئت تجاری تخصیص داده شده بود را قطع کرد. از نظر وزیر امور خارجه هلند قطع شدن این یارانه که در راستای جلوگیری از گسترش روابط تجاری با ایران است مشکلی ندارد ولی از سوی دیگر وی شخصاً نسبت به ضربه زدن به قراردادهای جاری نظر مخالف دارد.
هلند در حال حاضر یکی از ۱۰ کشور اول در مبادلات تجاری با ایران است.

"ایران را بمباران کنید"
به گزارش رسانه‌های مختلف هلند آقای خِیرت ویلدرس، رئیس حزب آزادی هلند، هفته گذشته خواستار بمباران ایران شد.

خیرت ویلدرس و حزب او که ۹ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان هلند را در اختیار دارد به خاطر دیدگاه‌های ضد خارجی و ضد اسلامی خود در صحنه سیاسی هلند شهرت دارد. سخنان او در رابطه با حمله به ایران از سوی دیگر احزاب جدی گرفته نشد. توماس اردبرینک، خبرنگار یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های هلند در ایران در مقالات خود از این دیدگاه آقای ویلدرس اظهار تعجب کرده است زیرا خیرت ویلدرس تاکنون در چهارچوب کمیسیون‌های گوناگون سه بار به ایران سفر داشته است. به گفته خبرنگار مذکور، انتظار می‌رفت که ویلدرس در مسافرت‌های خود به ایران مشاهده کرده‌باشد که ایران و ایرانیان با تصویری که در پارلمان هلند از ایشان ترسیم شده تفاوت اساسی دارند. به نقل از همین خبرنگار، وزارت اطلاعات و امنیت هلند، امسال در گزارشی از تماس‌های تنگاتنگ حزب آزادی هلند با سفارت اسرائیل خبر داده‌است.


اعدام افراد زیر سن قانونی در ایران

بنا به گزارش خبرگزاری ان.آی.پی هلند سازمان عفو بین‌الملل از ایران خواسته تا حکم اعدام افراد زیر سن را بی‌درنگ فسخ کند.

به گزارش همین خبرگزاری و بر پایه گزارشی از عفو بین‌الملل، در حال حاضر بیش از ۷۰ فرد زیر سن قانونی در زندان‌های ایران در انتظار اعدام بسر می‌برند. در همین گزارش ذکر شده که ایران از سال ۱۹۹۰ بیشترین تعداد حکم اعدام افراد زیر سن را در میان کشورهای جهان داشته است.

از ۲۴ مورد اعدام ثبت‌شده از سوی عفو بین‌الملل در ایران، ۱۱ مورد مربوط به نوجوانان زیر ۱۸ سال بوده‌است. مقامات ایرانی محتویات این گزارش را تکذیب می‌کنند.

اهمیت درصد اورانیوم غنی‌سازی‌شده
روزنامه تراؤ هلند هفته گذشته از تولید ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم از سوی ایران خبر داد. این روزنامه همچنین از قول مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور ایران، از مشغول به کار بودن ۳۰۰۰ دستگاه سانتریفوژ در ایران گزارش داد. روزنامه تراؤ، دانستن این موضوع که چند درصد از این اورانیوم در ایران غنی‌سازی شده را حائز اهمیت دانست. علت آن اینست که درصد غنی‌سازی برای تولید برق با درصد آن برای تولید بمب اتمی تفاوت دارد.

به گفته این روزنامه، مصطفی پورمحمدی نقش عمده‌ای در برنامه هسته‌ای ایران ندارد و مذاکره‌کنندگان ایرانی مربوط به برنامه اتمی برای ارائه توضیحات در این مورد حضور نداشته‌اند.

فیلم احمدی‌نژاد
مجله آنِت، یکی از مجلات خبری زنان در هلند خبر داد که ایران درخواست یک کارگردان آمریکایی برای ساخت فیلمی در مورد محمود احمدی‌نژاد را رد کرده‌است.

این مجله به نقل از تارنمای خبری پرس تی‌وی آورده که مهدی کَلهُر، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور تأئید کرده که درخواستی از سوی اُلیور استون، کارگردان آمریکایی بدست وی رسیده است. به گفته رسانه‌های هلند آقای کلهر در این باره اظهار کرده: "ما فیلم‌های مستند آقای استون را قبلاً دیده‌ایم و گرچه او جزئی از اعضاء جنبش اپوزیسیون در آمریکا به حساب می‌آید ولی به هر حال جزئی هم از شیطان بزرگ است". مهدی کلهر همچنین افزوده: "به باور ما سینمای آمریکا حفره‌ای خالی در صحنه هنر و فرهنگ واقعی است و در مقیاس وسیع به عنوان بلندگوی تبلیغاتی استفاده می‌شود."


----------------------------------------------

برخی از منابع:

Verhagen wil geen economische boycot Iran
Amnesty: Iran moet stoppen executies minderjarigen
Iran verwerpt verzoek van Oliver Stone voor film over Ahmadinejad
'Iran heeft honderd kilo verrijkt uranium'(Novum/AP)

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)