تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نخستین موزه اینترنتی هنر اسلامی در هلند

مترجم: ‌سپهر یوسفی

دیگر لازم نیست که برای دیدن آثار هنر اسلامی خانه را ترک کنید، چراکه از این پس می توانید در خانه، پشت رایانهء خودتان، بسیاری از آن ها را در یک موزه اینترنتی تازه مشاهده کنید.

این، نخستین بار است که مجموعه آثارمیراث فرهنگ اسلامی از موزه‌های گوناگون هلند یکجا در کنار هم به نمایش گذاشته می‌شوند. موزه جهانی روتردام و موزه تروپن آمستردام به همراه موزه شهر لاهه، عکس‌ها و تصاویری از مجموعه آثار هنر اسلامی خود در تارنمای http://www.museumarabesk.nl گردآورده‌اند.


این موزه‌ها که در این زمینه پیشقدم شده‌اند، امیدوارند بدین گونه بخش گسترده‌تری از مردم را با هنر اسلامی آشنا سازند. در هلند تا به امروز موزه ویژه‌ای که تنها هنر اسلامی را به نمایش بگذارد، وجود نداشت. در واقع آثار هنر اسلامی در موزه‌های گوناگون هلند پراکنده هستند. مسئولان بنیاد آرابسک (Arabesk) که در تلاش برای ایجاد نمایشگاه‌هایی از هنر و فرهنگ تمدن‌های بشری هستند، بر این باورند که: «مجموعه آثار هنر اسلامی موجود در هلند به دلایل تاریخی گوناگون و بیشتر برحسب اتفاق در موزه‌ها و بنیادهای گوناگون هلند نگهداری می‌شوند و بعضی از این مجموعه‌ها بخش فرعی و جزئی آثار این موزه‌ها را تشکیل می‌دهند. به این جهت آثار هنر اسلامی در هلند از پراکندگی و عدم پیوستگی لازم رنج می‌برند».

البته هنر اسلامی مفهومی گسترده است، یعنی آثاری را در بر می‌گیرد که با شاخه‌های گوناگون دین اسلام و فرهنگ اسلامی از سورینام (در قاره آمریکا) گرفته تا اندونزی پیوند دارد. در ضمن این نمایشگاه، تاثیر هنر اسلامی بر هنر هلندی را روشن‌تر کرده است. برای مثال، نمایش تصویری «بلاو لاین» (خط آبی) نشان می دهد که چگونه لعاب‌کاری سفال‌های چینی با رنگ‌های سفید و آبی از تمدنی به تمدنی دیگر به ایران، ترکیه و اروپا راه یافت. بدین گونه سفالگری سبک «دلفتس بلاو» هم الهام گرفته از این هنر در هلند پدیدار گشت.

هدف نهایی بنیاد آرابسک گردآوری همه آثار متعلق به میراث هنری-فرهنگی اسلامی موجود در هلند است. البته این بنیاد هنوز راه دراز و دشواری در پیش دارد، چراکه درخواست یارانه از سازمان بودجه امور فرهنگی برای تاسیس موزه‌ای تصویری پذیرفته نشده است. شورای فرهنگی براین باور است که تماس و رابطه بین این موزه و سازمان‌های اسلامی بسیار محدود است. آرابسک تنها زمانی مشمول یارانه چندساله می شود که در شناساندن و عرضه چنین هنری موفق بوده و جای خود را در دنیای هنر یافته باشد. این بنیاد باید با نمایش مجموعه آثار خود و فعالیت‌هایش بتواند بازدیدکنندگان جوان را نیز جذب خود کند.

«آرابسک» موقتاً با سه نمایشگاه تصویری از جمله خوشنویسی عربی از راه اینترنت قابل دسترسی است. این بنیاد در ضمن مشغول گردآوری نمایشگاهی تصویری از معماری مساجد در هلند است.


منبع: آلخمین داخبلاد

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)