تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پوسترهایی با متانت ایرانی

ترجمه از مانی پارسا

این عنوان نوشتاری است از روزنامه هلندی ان.ار.س در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۰۷. این نوشتار در مورد علی‌رضا صدیقی، یک گرافیست ایرانی مقیم هلند است. صدیقی متولد ۱۳۴۶ تهران و دانش‌آموخته دانشگاه هنر است که از سال ۱۳۶۸ فعالیت هنری خود را آغاز کرد. او در سال ۲۰۰۰ میلادی دوره کامپیوتر گرافیک را در هلند به اتمام رساند.


از پوسترهای علی‌رضا صدیقی، برگرفته از تارنمای شخصی او

متن نوشتار (نوشته فرانس فان لیر) به این صورت است:

یک گرافیست هنری ایرانی که به هلند پناهنده شده سعی می کند تا در هلند زمینه کاری خود را ادامه دهد. آقای فِرِیمان، شهردار شهر تیلبورخ هلند به او از طریق به نمایش گذاشتن کارهایش کمک می‌کند.

تا به‌حال چنین چیزی پیش نیامده: فرد مهاجری که اجازه داشته‌باشد آثارش را در اتاق کار شهردار به نمایش عموم بگذارد. برای دیدن این مورد باید به شهر تیلبورخ در جنوب هلند سر زد. شهردار آن شهر که رود فریمان نام دارد دیوارهای اتاق کار وسیع خود را در ساختمان شهرداری، در اختیار طراح ایرانی، علی‌رضا صِدّیقی گذاشته. صدیقی ساکن شهر تیلبورخ است.


از پوسترهای علی‌رضا صدیقی، برگرفته از تارنمای شخصی او

صدیقی ۳۹ ساله، فردی است بسیار خوش‌برخورد و مهربان. او برای امور فرهنگی مختلف، پوسترهای تبلیغاتی طراحی می‌کند و در طرح‌های او می‌شود رنگ‌ها، فرم‌ها و متانتی را دید که از فرهنگ نگارگری ایرانی ریشه می‌گیرند. رنگ زمینه کارهای او به موسیقی ساز چلّو می‌ماند: اُخرایی، حنایی، زیتونی، آبی روشن یا سیر.

اما از سوی دیگر، سایه‌نماها در کارهای او خطوطی پر و آشکار دارند. نمادها نیز مثلاً یک دست یا یک قلم، با رنگی گرم و تضادآفرین نقش شده و با حروف رقصنده و معلق در هم تنیده. حروف ممکن است بر روی تلّی از اشیاء فرود آید یا در تزئیناتی ظریف محو شود. ابری از گُل‌های شکل‌پردازی‌شده ممکن است از درون یک هیکل برخیزد.

تازه‌ای ناآشنا در دشت فرهنگ هلند
چنین پوسترهایی تاکنون در هلند ساخته نشده. و پدیده جالب اینست که یک فرد مهاجر خود را با ضرب و رِنگ هلندی تطبیق نداده بلکه به‌وسیله موسیقی زادگاه خود جامعه ما را غنی‌تر کرده.

آقای فریمان در دعوت‌نامه خود برای گشایش نمایشگاه نوشت: "این پوسترها از تنوع و تأثیر خاصی برخوردارند و نمود ویژه‌ای در آن‌ها دیده می‌شود". این برای ششمین بار است که او فضای اتاق خود و اتاق گردهمایی انجمن شهر را در اختیار این شخص بااستعداد می‌گذارد. این دو اتاق با دیوارهای سفید و چوب‌کاری‌هایی با لعاب روشن از فضای باصفایی برخوردارند.


از پوسترهای علی‌رضا صدیقی، برگرفته از تارنمای شخصی او

صِدیقی به‌خاطر یکی از طرح‌هایش که در سال ۱۹۹۳ ناراحتی رژیم ایران را نسبت به خود برانگیخت معروفیتی یافت. او ناچار شد تا سراسیمه از ایران بگریزد. مقصد اصلی او کانادا بود ولی از یک کمپ پناهندگی در جنوب هلند سر در آورد. یک زوج بسیار سخاوتمند مدت ۵ سال به او جا و مکان دادند و به او کمک کردند تا بتواند دوباره به‌کار نقاشی و طراحی بپردازد.

امروزه او به همراه همسر و فرزند کوچک خود در تیلبورخ ساکن است و به طراحی شمار فراوانی از پوسترهای تبلیغاتی برای جشنواره‌ها، تئاترها، هفته‌های کتاب و موزه‌ها مشغول است. جالب اینجاست که او هنوز هیچ سفارشی دریافت نکرده بلکه همه کارهایش آفرینش‌هایی در مسیر پیشرفت هنری خودش است. آن‌طور که پیداست هنوز رخنه به دژهای فرهنگی هلند از طریق کارهایی با رنگ و بوی ناآشنا آسان نیست. برای همین، بن بوس، طراح آمستردامی در موقع افتتاحیه، با تحکم چنین گفت: برای علی‌رضا بسیار مثمر ثمر خواهد بود اگر برای او امکانی ایجاد شود تا بتواند استعدادهایش را در زمینه ارتباطات چشم‌نواز بصری به‌کار گیرد. کارهای او می‌توانند در خدمت هنر، فرهنگ، حکومت و همچنین اقتصاد شهری که از او پذیرایی کرده قرار گیرند".

---------------------------------
تارنمای علی‌رضا صدیقی

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ايراني بايد هميشه ايراني باشد ، زيرا فرهنگ ما از سابقه تاريخي ما مي باشد

-- غلامعلي افشار ، Sep 15, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)