تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تلویزیون هلند در ميان محافظه کاران و افراطيون ايرانی

در این هفته کانال دو تلویزیون هلند در ساعت اصلی شبانه خود گزارش مفصل و مستندی از ایران پخش نمود. عنوان این برنامه که قرار است بار دیگری نیز در همین هفته از تلویزیون هلند پخش شود "موضع تهران" است با اين زيرعنوان: "برداشتی از یک جامعه که در آن مذهب و سیاست به‌طرزی انفجارآمیز در هم تنیده".


یک تیم فیلم‌برداری هلندی متشکل از سه زن از دو سال پیش در فکر ساختن برنامه‌ای تلویزیونی درباره ایران بوده‌اند. بالاخره در ژانویه ۲۰۰۷، ایران به‌طور غیر منتظره‌ای به ایشان روادید می‌دهد. یک نفر از ایشان به نام هِنِکه هاخِن برای تحقیقات و انتخاب موضوع جلوتر به ایران می‌رود. زمان سفر او به ایران هم‌زمان است با دهه فجر و راهپیمایی‌های اين دوره، در اخبار هم تهدید روزافزون حمله آمریکا به ایران موضوع روز است. او و دوستانش در هلند تصمیم می‌گیرند درباره تصور ایرانیان نسبت به دشمن خارجی گزارشی تهیه کنند.

دوکه رومَین، کارگردان این گزارش مستند می‌گوید: متوجه شدیم که دشمنی و تعصب به یک عده کوچک از متعصبان دینی محدود نمی‌شود. ما احمدی‌نژاد را در یکی از سخنرانی‌هایش فیلم‌برداری کردیم. از قرار معلوم او در میان مردم بسیار محبوب است.

"البته به ما در همه جا اجازه فیلم‌برداری نمی‌دادند ولی وقتی که یک‌ونیم میلیون نفر برای راهپیمایی سالگرد انقلاب به میدانی در تهران آمده‌بودند به ما اجازه داده شد از آن‌ها فیلم‌برداری کنیم."

گزارش این سه زن هلندی از ایران و مصاحبه‌هایشان با متخصصان و افراد مختلف این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که فشار و تهدید از خارج باعث اتحاد مردم داخل ایران می‌شود و در صورت حمله آمریکا، مردم به احتمال زیاد اختلاف‌ها را کنار می‌گذارند و در برابر حمله مقاومت خواهند کرد.

دوکه رومین درباره فیلم خود می‌گوید: هدف ما این بوده تا بفهمیم این دشمن‌اندیشی نسبت به آمریکا و غرب از کجا سرچشمه می‌گیرد و در سر جوانانی که هزار هزار فرم‌های استشهادی پر می‌کنند و می‌خواهند خود را منفجر کنند چه می‌گذرد. انگیزه ایشان از این کار چیست؟


برای این منظور، تیم فیلم‌بردار به سراغ «ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام» می‌رود یعنی ستادی که برای عملیات انتحاری از داوطلبان ثبت نام می‌کند. به گزارش سایت اینترنتی کانال دو تلویزیون هلند، این ستاد یک سازمان غیر دولتی ایرانی است که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شده و از سال ۲۰۰۴ به این‌سو مشغول ثبت نام و تعلیم افرادی است که داوطلب شده‌اند تا نسبت به نیروهای مخالفشان در عراق، فلسطین و همچنین علیه سلمان رشدی دست به عملیات انتحاری بزنند. به گفته این سایت این ستاد هم‌اکنون ۶۰ هزار داوطلب را نام‌نویسی کرده‌است.

دوربین این تیم پس از آن به سراغ فیروزه رجایی، دبیر کل ستاد « گردان داوطلبان شهادت» می‌رود و مدتی او را دنبال می‌کند و نظرات او را ثبت می‌کند. از خانم رجایی در دفترش فیلم‌برداری می‌شود در حالی‌که در پشت سر او پوستری دیده می‌شود که تنها به زبان‌های انگلیسی و عربی نوشته دارد و بزرگداشتی است از خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر.

تیم هلندی سپس به مصاحبه با مریم بهروزی، دبیرکل «جامعه زینب» و عضو شورای مرکزی «جبهه پیروان خط امام و رهبری» می‌پردازد و دیدگاه‌های او را بازتاب می‌دهد.

سازندگان این برنامه برای تماشاگران غربی توضیح می‌دهند که میلیون‌ها ایرانی، چه قربانيان جنگ و چه خانواده‌های آن‌ها، از پیامدهای حملات شیمیایی صدام حسین آسيب ديده اند و این واقعیت که در آن زمان آمریکا از صدام حمایت می‌کرد یکی از دلایل اصلی ریشه‌دار بودن تنفر از آمریکا در میان بسیاری از ایرانیان است. این سه زن هلندی همچنین مصاحبه‌هایی با خانواده‌های کشتگان جنگ ایران و عراق انجام می‌دهند.

آخر الزمان

در صحنه‌ای دیگر دفتر «مؤسسه آینده روشن» را می‌بینیم. مؤسسه‌ای که برای بررسی جوانب آخر الزمان و ظهور امام غايب شيعيان تأسیس شده است. در بخشی از این گزارش تلفن‌های مراجعان به این مؤسسه با سؤالاتی در مورد آخر الزمان پخش می‌شود از جمله سؤال یکی از تلفن‌کنندگان در این مورد که گفته می‌شود آخر الزمان در یک یا دو سال آينده رخ خواهد داد و روحانی کارمند مؤسسه در پاسخ به او این نظر را رد می‌کند.

صحنه‌ای دیگر از گزارش، ما را به یک گردهمایی بزرگ در یکی از کشورهای غربی می‌برد که خانمی در آن، به حضار در مورد شیعیان هشدار می‌دهد زيرا به گفته وی هر فرد شیعه برای تسریع ظهور مهدی "می‌بایست تا حد امکان از کافران بکشد". تیم فیلم‌بردار هلندی این سؤال را با «مؤسسه آینده روشن» مطرح می‌کند و کارکنان این مؤسسه در پاسخ می‌گویند که "احتمالاً الزامی برای این کار نیست".

با این‌که در این گزارش، مطالبی نیز درباره فمینیست‌های ایران پخش می‌شود ولی به‌طور کل تصاویر این برنامه بر روی تظاهرات هواداران حکومت، بهشت زهرا، داوطلبان عملیات انتحاری، متنفران از غرب و موضوعاتی از این دست تمرکز دارد. در میان صحبت‌های سازندگان این برنامه دو موضوع برجسته می‌شود که این گزارش ظاهرا قصد القاء آن به بیننده غربی را دارد. یکی این نظر سازندگان برنامه که تعداد افراد متعصب مذهبی، متنفر از غرب و بعضاً آماده برای عملیات انتحاری در ایران "نه تنها محدود نیست بلکه شاید اکثریت جامعه را تشکیل بدهد". دوم این‌که تهدید خارجی باعث اتحاد و یکپارچگی ایرانیان است و با افزایش فشار این هم‌بستگی نیز بیشتر خواهد شد.

--------------------------
لینک مرتبط: STANDPUNT TEHERAN

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)