تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«جشنواره‌ی مارکسیسم» در هلند

لیدا حسینی‌نژاد

در روزهای بیستم تا بیست‌ودوم آوریل «جشنواره‌ی مارکسیسم» در دانشگاه آمستردام برگزار می‌شود. این جشنواره را هر ساله سازمان سوسیالیست بین‌الملل در هلند برگزار می‌کند. این برنامه شامل بیش از ۳۰ جلسه سخنرانی و بحث و گفت‌وگو در مورد موضوعات مختلف است؛ از مباحث تئوریک گرفته تا موضوعات روز.
اصلاح یا انقلاب، رزا لوکزامبورگ، جهانی‌شدن سرمایه و جهان سوم، نژاد پرستی، افغانستان، حماس و حزب الله در فلسطین و تأثیرات نظام سرمایه‌داری بر محیط زیست از جمله موضوعاتی هستند که در جشنواره‌ی مارکسیسم امسال به بحث گذاشته می‌شوند.


به همین منظور، با پیمان جعفری، عضو سازمان سوسیالیست بین‌الملل و از فعالان فوروم اجتماعی هلند، گفت‌وگویی داشتم.

پیمان جعفری این سازمان را سازمانی ضدسرمایه‌داری معرفی می‌کند که در کشورهای مختلف بسیار فعال است. فعالیت‌های ضدجنگ و ضدسیاست‌های خارجی آمریکا، به‌خصوص در خاور میانه، دفاع از حقوق زنان و محیط زیست، شرکت در فوروم‌های اجتماعی جهانی و اروپایی، از جمله فعالیت‌های این سازمان است.

او می‌گوید که این سازمان در سطح جهانی فعال است؛ چه در اروپا چه در خاور میانه. به‌طور مثال در کنفرانس سالانه‌ی قاهره نیز شرکت می‌کند که هدفشان متحد کردن جنبش‌های ضد جنگ و مترقی و چپ اروپا و آمریکا با جنبش‌های ضدجنگ در خاورمیانه است.

پیمان جعفری در مورد جشنواره‌ی مارکسیسم می‌گوید که این جشنواره، در نوع خود، بزرگ‌ترین جشنواره‌ی چپ در هلند است که سخنرانانی ازاحزاب هلندی و همچنین دیگر کشورها نیز در آن شرکت دارند. او این گونه فعالیت‌ها را بسیار تأثیرگذار می‌داند.

او در جواب این سوال که تا چه حد در برنامه‌هایشان به مسایل خاورمیانه، و به‌خصوص ایران، می‌پردازند می‌گوید که به دلیل بحران‌های کنونی و تشدید خطر جنگ ضد ایران، بیشتر به این موضوع می‌پردازند و می‌خواهند در افکار عمومی بگنجانند که جنگ مشکلات را وخیم‌تر خواهد کرد.
پیمان جعفری بر این باور است که «سیاست‌های خارجی اروپا بسیار یک‌طرفه است و فقط به ماهیت ضدانسانی رژیم جمهوری اسلامی تأکید دارد؛ ولی ما نشان می‌دهیم که در داخل ایران مبارزات گوناگونی وجود دارد و ما تقویت این مبارزات را بهترین راه برای ایجاد فضای آزادی در ایران می‌دانیم».

مشروح این گفت‌وگو را از «اینجا» بشنوید

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)