تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واقعیت ایران؛ ۳۰۰ یا ۳۰ قرن فرهنگ و هنر

آزاده اسدی

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

تا امروز چندین بار در مورد "روز ایران" در موزه هرمیتاژ آمستردام از رادیو زمانه برنامه یا گزارش‌هایی پخش شده‌است. روز ایران جمعه ۳۰ مارس در هلند برگزار می‌شود اما این روز شروع یک نمایشگاه بزرگ به نام هنر ایرانی است که از جمعه، ۱۰ فروردین، به مدت شش ماه در موزه هرمیتاژ آمستردام ادامه خواهد داشت.

موزه هرمیتاژ آمستردام شعبه‌ای از موزه معروف هرمیتاژ سن پترزبورگ روسیه است که تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفته؛ نمایشگاه سی قرن هنر و فرهنگ ایران که در آن حدود ۲۰۰ شیء باستای و تاریخی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.


یکی از پوسترهای نمایشگاه

نمایش بخشی از تاریخ ایران می‌تواند برای بسیاری از ما ایرانی‌ها در سراسر دنیا، عجیب و جالب باشد اما وقتی سراغ خانم اداموا، ایرانشناس روسی رفتیم که در برگزاری این نمایشگاه سهم دارد،به ما گفت: "ما به همه موضوع‌های تاریخی علاقه مندیم و قبل از نمایشگاه ایران در آمستردام تعداد زیادی نمایشگاه در مورد تاریخ و هنر کشورهای دیگر برگزار شده‌است. بنابراین نمایشگاه ایران هم مثل بقیه نمایشگاه‌هایی هست که تا حالا برگزار شده و برای ما تفاوت چندانی ندارد."

با وجود اعتقاد خانم اداموا در مورد عادی بودن این نمایشگاه به سراغ برگزار کننده نمایشگاه رفتیم؛ آقای فان بولا در مورد نمایشگاه سی قرن هنر و فرهنگ ایران با شور و اشتیاق صحبت می‌کند.

او در مورد اینکه چرا به این نمایشگاه در هلند اهمیت داده شده ،می‌گوید: "موزه هرمیتاژ آمستردام می‌خواهد به مردم هلند، بخشی از هنر و فرهنگ ایران را بعد از نمایش بخش‌های مختلفی از غرب وشرق، نشان دهد. برای همین سراغ کلکسیون بزرگی از آثار دوره هخامنشی و ساسانی و حتی قاجار رفتیم تا مردم با این فرهنگ آشنا شوند."

او درقطاردر حال سفر به آلمان است، اما با حوصله به این سوال جواب می‌دهد که آیا این نمایشگاه سود و منفعتی برای جامعه هلند دارد؟

- ما همیشه با دیدگاه ایده آلیستی می‌خواستیم به مردم هلند بخشی از فرهنگ کشورهای خارجی را نشان دهیم. در واقع این زمان که در حال برگزاری نمایشگاه ایرانی هستیم زمانی است که ایران مرکز خبرها و تحلیل‌های سیاسی روز است وشاید بهترین شرایط است که مردم ما ببینند، ایران واقعی چیست و چه فرهنگ و تاریخی پشت این همه بحث سیاسی وجود دارد."

پیش از این چندین نمایشگاه خارجی مربوط به کشورهای مختلف غرب و شرق در موزه هرمیتاژ آمستردام برگزار شده؛ مثل نمایشگاهی از طلاهای دوران یونان باستان و همینطور نمایشگاهی درباره چین و اندونزی.

از برگزارکننده نمایشگاه سی قرن فرهنگ و هنر ایران در آمستردام می‌پرسم: فکر می‌کنید عکس العمل مردم هلند نسبت به این نمایشگاه چگونه باشد؟

می‌گوید: "امیدوارم عموم مردم این نمایشگاه را درک کنند،چرا که موارد تاریخی و هنری بسیار نادر و خاص با کیفیت عالی عرضه شده و نشان دهنده منظر و شمائل جدیدی از ایران برای همه ما خواهد بود که دیدگاه جدیدی به ما می‌دهد."

بحث به دیدگاه جدید از فرهنگ ایران که می‌رسد،از فان بولا می‌پرسم،فیلم 300 را دیده‌است؟

- هنوز ندیدم اما بخش‌هایی از فیلم را همراه با تیزرها و تریلرش دیده‌ام و می‌دانم که در آن یونانی‌ها آدم‌های مثبت و متمدن و ایرانی‌ها وحشی و بربر نشان داده شده‌اند. اما من دو هفته پیش ایران بودم و به شدت تحت تاثیر زیبایی و فرهنگ کشور شما قرار گرفتم. حالا که تاریخ و میراث فرهنگی اصفهان و شیراز را از نزدیک دیده‌ام، می‌دانم که بعد از دیدن این فیلم چطور باید در مورد ایران قضاوت کرد.

مطلب مرتبط: بزرگترین نمایشگاه هنر ایران در تاریخ هلند

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)