تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

يک حزب طرفدار احمدی‌نژاد در هلند

سهند صاحب دیوانی

کابینه‌ی جدید هلند تشکیل شده است. ولی هنوز کارش را شروع نکرده که حزب آزادی(PVV) به رهبری خيرت ويلدرس(Geert Wilders) به دو عضو کابینه رای عدم اعتماد می‌دهد. در تاریخ مجلس هلند این اولین باری است که یک حزب مخالف قبل از اینکه کسانی کارشان را شروع کنند با حضورشان در کابینه مخالفت می‌کنند. این دو نفر آقای ابوطالب - وزير مسلمان- و خانم البایراک هستند. دلیل مخالفت با این دونفر داشتن دو ملیت است. به قول حزب PVV، کسی که تابعیت دو کشور را داشته باشد نمی‌تواند همه‌ی وجود خود را در خدمت یک کشور قرار دهد.


البته این رای عدم اعتماد مورد تائید اعضای کابینه قرار نگرفت و کابینه با حضور این دو نفر تشکیل شد و آنها مجبور به ترک تابعیت از یک کشور نشدند.

اما داستان اینجا تمام نمی‌شود؛ حالا یک بحث مفصل در مورد حق داشتن دو ملیت در جامعه بوجود آمده است. این بحث‌ها می‌توانند دراین دوره باعث تغییراتی در قانون تابعیت شود.

بیرون از محدوده‌ی قانون هم این موضوع که هویت چقدر به ملیت ربط دارد و نقش فرهنگ در هویت چقدر است، بحثی بسیار پیچیده است.

کنستانت کوسترس(Constant Kusters)، رهبر حزب ناسیونالیست NVU (اتحاد مردم هلند) و یکی از کسانی که مخالف ورود دوملیتی‌ها به کابینه است، به‌عنوان یکی از جناح‌های درگیر، نظریاتی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد .

حزب ناسیونالیست NVU این روزها با تمام نیرو خود را برای انتخابات محلی آماده میٔ‌کند. اين حزب که به عنوان گروهی که از دهه ۷۰ ميلادی فعال بوده، عمدتا در شهرهای کوچکتر هلند فعاليت می‌کند و در نظر دارد تا در انتخابات محلی، کرسی‌هايی برای پيشبرد اهداف‌اش به‌دست آورد.

من امروز توانستم به عنوان گزارشگر راديو زمانه، مصاحبه‌ای با کوسترس داشته باشم. کوسترس بدون آن‌که به من دليلی ارائه کند، با ضبط صدایش مخالفت کرد. به‌همین دلیل نمی‌شود گفته‌های اورا کلمه به کلمه نقل کرد. پس حرفهای او را درجا یادداشت کردم تا چیزی از قلم نیفتد:

در زمان تحصیل در دوره متوسطه، به‌نظرم می‌رسید که به تاریخ و فرهنگ هلند کم پرداخته می‌شود. شاید این امر از احساس شرمی‌ست که نسبت به تاریخ و فرهنگ هلند وجود دارد و هم‌چنین ترس از این‌که افتخار بیش از حد به فرهنگ، سبب رشد ناسیونالیسم افراطی شود.

من هم نظرم همین است که متاسفانه در هلند به فرهنگ‌های دیگر بیشتر از حد معمول اهمیت می‌دهند. این‌که مردم خاورمیانه این‌قدر به فرهنگشان افتخار می‌کنند خیلی ارزشمند است.

در بین ایرانیانی که می‌شناسم، حس قوی ایرانی بودن را می‌بینم. برخلاف هلندیها که حس قوی هلندی بودن را ندارند .مردم خاورمیانه بعضی از موضوعات را بهتر می‌بینند. مثلا یک ایرانی مساله‌ی فلسطین را بهتر می‌فهمد، درست برخلاف یک هلندی؛ چون طرح بعضی از سوال‌ها درباره‌ی اسرائیل تابو ست.

در هلند سیاست بدون هیچ‌گونه تردید از آمریکا و اسرائیل دنباله روی می‌کند. آن‌هم آمریکایی که با دلایل دروغ به عراق حمله کرده است، آدم دزدی می‌کند و بازداشتگاه بوجود می‌آورد.

(در اینجا کوسترس کلمه‌ای برای بازداشتگاه استفاده می‌کند که بازداشتگاه‌های نازی‌ها را در جنگ دوم تداعی می‌کند. شنیدن این کلمه از زبان "کوسترس" برای من خیلی عجیب بود. ولی من چون دنبال بحث سیاسی نبودم، موضوع را عوض کردم. و بحثی را درباره‌ی جامعه هلند پیش کشیدم).

آیا شما جامعه‌ی هلند را رو به جلو می‌بینید یا نه؟

بله، خیلی چیزها عوض شده است. مثلا امروز قانون برای پناهنده‌ها بیشتر سخت‌گیری می‌کند.

از سال ۱۹۷۱ که حزب ما بوجود آمده، دو نفر در هلند به دلایل سیاسی ترور شده اند - پیم فورتان سیاست‌مدار و تئوفانگوگ فیلم‌ساز - این ترورها تاثیر زیادی در جامعه داشتند. و امروز مسائلی را می‌شود مطرح کرد که قبلا نمی‌شد.

در مجلس فقط یک حزب وجود دارد(حزب آزادی)، با ۹ کرسی به رهبری خیرت ویلدرس که برعلیه دو ملیتی بودن است. ولی در جامعه بیش از ۵۰ درصد مردم بر علیه داشتن دو ملیت هستند.

("خيرت ویلدرس" رهبر حزب پی‌وی‌وی، یکی از احزاب موفق ضد خارجی است که در مورد مخالفت با دو ملیتی‌ها با کوسترس هم‌عقیده است. ولی کوسترس، "ویلدرس" را یک هیولا می‌داند):

نظرات ویلدرس در مورد اسلام خیلی پرت است. من با اين سخن ویلدرس که می‌گوید: نصف قران را باید دور ریخت و مسجدها را باید تعطیل کرد، مخالف ام.

مادر من شب‌ها موقع خواب یک انجیل کنار تختش می‌گذارد. هیچ‌کس حق ندارد انجیل را پاره کند. یکی با خواندن قران به آرامش می‌رسد، دیگری با انجیل.

ما ضد خارجی‌ها و مذهب آن‌ها نیستیم. ما ضد سیستمی هستیم که آن‌ها را به هلند راه داده است. ما ضد کاپیتالیسم هستیم. ما ضد حکومت پولدارها هستیم. ولی این ویلدرز دنباله روی اسرائیلی‌هاست.

راستی، تو این مصاحبه را برای کجا می‌خواهی؟

برای یک رادیوی ایرانی که برنامه‌هایش از هلند پخش می‌شود.

(کوسترس بزرگترين نيروی شر را آمريکا می‌داند):
آهان. همان فرستنده‌ای که با پول CIA راه اندازی شده.

هلند و آمریکا تنها کشورهایی هستند که خیلی علنی بودجه‌ای برای عوض کردن رژیم کشورهای دیگر دارند.


اما زمانه رسانه‌ای است که می‌خواهد مستقل باشد و اهداف رسانه‌ای خود را علنا اعلام کرده است و کار اکتيويستی نمی‌کند.

حتما چيزهايی پشت پرده هست که تو هم نمی‌دانی!

(می‌بینید . وقتی من می‌خواهم درباره‌ی فرهنگ و تاریخ با یکی از ناسیونالیست‌های مهم هلند صحبت کنم، او بحث را به‌طرف سیاست می‌کشاند. ولی وقتی حرفهایش را ادامه داد نکاتی از بحث کوسترس ذهن مرا به خود مشغول کرد وآن این بود که گفت: «ما عوض کردن رژیم‌هایی مثل ایران را قبول نداریم. ما طرفدار "امی جاد" هستیم». او در کل مصاحبه هرجا می‌خواست بگوید "احمدی نژاد" می‌گفت "امی جاد"):

حتما بنویس که اگر آمریکا به ایران حمله کند، حزب ما تنها حزبی‌ست که به نفع «امی جاد» و علیه آمریکا تظاهرات خواهد کرد. تا به حال هم حزب ما تظاهراتی به نفع «امی جاد» و حکومت ایران برگزار کرده که عکسهایش را می‌بینید. همین‌طور در ماه جولای هم تظاهرات گسترده‌ای به نفع رژیم ایران خواهیم داشت.

(کوسترس با قاطعیت می‌گوید):
امی جاد مرد شجاعی‌ست که ایرانی‌ها خودشان او را در یک شرایط دموکراتیک انتخاب کرده اند. امی جاد تنها کسی‌ست که علیه اسرائیل موضع‌گیری کرده است. او مثل بوش نیست که همه جا با ۵۰ تا بادی گارد حرکت کند. امی جاد خیلی راحت بدون بادی گارد بین مردم رفت و آمد می‌کند.

وقتی با کسانی‌که از ایران دیدن کرده اند و در شمال تهران به اسکی رفته اند و هم‌چنین با ایرانی‌ها صحبت می‌کنم، می‌شنوم که ایران کشور بسیار زیبایی است، با مردمی بسیار آزاد. ممکن است چند نفری آزادانه روسری سر کنند، ولی این‌طور نیست که دولت کسی را مجبور به این‌کار کند.

باید بگذارند ایران بمب اتمی‌اش را بسازد. این حق دولت ایران است و کسی اجازه ندارد این حق را از آنها سلب کند.

(در این‌جا بحث خیلی غیرمنتظره تمام می‌شود، چون "کسترس" ناگهان می‌گوید که دیگر وقت ندارد و باید به یک جلسه‌ی خیلی مهم برود).

***

مصاحبه‌ با کوسترس در اینجا تمام می‌شود اما بحث من در مورد «ناسیونالیسم و هویت» ادامه خواهد داشت.

خوب است اضافه کنم که قبل و در خلال مصاحبه با کوسترس، این امیدواری را نداشتم که جواب سوال‌هایم را بگیرم. اما دنبال کردن این بحث می‌تواند نوری بتاباند بر تاریخ همکاری سوسیال - ناسیونالیست‌ها با بعضی از حکومت‌ها و گروه‌های سیاسی - مذهبی در خاورمیانه.

این مبحث ادامه خواهد داشت.

------------------------------
لينک مرتبط:
سايت گروه آقای کوسترس

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خبرشما در سايت خبري وبلاگ نويسان منتشر شد
irnablog.ir

-- آژانس خبري وبلاگ نويسان ، Aug 28, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)